سامانه سجام مخفف عبارت سامانه جامع اطلاعات مشتریان است که در سال‌های اخیر توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکز اوراق بهادارد و تسویه وجوه، راه‌اندازی شد.

همه افراد اعم از حقیقی و حقوقی برای ورود به بازار سرمایه به ثبت‌نام و احراز هویت در این سامانه نیاز دارند. این کار در نهایت دسترسی راحت‌تر به خدمات بازارهای مالی را به‌دنبال دارد.

اگر شما نیز قصد ورود به بازار بورس یا دیگر بخش‌های بازار‌ سرمایه را دارید قبل از هر اقدامی باید در سجام ثبت‌نام کنید. این کار چه مزایایی دارد؟ برای آگاهی از این موضوع و آشنایی با روش ثبت‌نام در سجام تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

11

ثبت‌نام در سامانه سجام چه کاربردی دارد؟

چرا باید در سجام ثبت‌نام کنیم؟ با این کار هر فرد تنها یک ‌بار اطلاعات خود را در سیستم ثبت می‌کند و پس از آن می‌تواند به‌راحتی وارد بازار سرمایه شود.

از کاربردها و مزایای ثبت‌نام در این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ثبت‌نام در کارگزاری به‌وجود می‌آید.
  • امکان ثبت‌نام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • خرید خودرو از بورس کالا
  • دریافت و فروش سهام عدالت
  • امکان ویرایش اطلاعات
  • دریافت سود تقسیمی مجامع

در واقع باید گفت برای دسترسی به این موارد، دریافت کد بورسی و به‌طور کلی خرید و فروش سهام در بازار بورس، ثبت‌نام و احراز هویت سجام ضروری است.

چگونه می‌توان در سامانه سجام ثبت‌نام کرد؟

برای ثبت‌نام در این سامانه می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در سال‌های گذشته برای این کار افراد باید از طریق مراجعه حضوری به دفاتر مربوط ثبت‌نام را انجام می‌دادند.

از آنجایی که روش‌های حضوری به‌دلیل اتلاف وقت کاربران مورد پسند نبودند، روش‌های آنلاین و غیرحضوری نیز برای ثبت‌نام در این سامانه به‌وجود آمد.

ثبت‌نام در سامانه سجام با استفاده از موبایل

شما می‌توانید با در دست داشتن موبایل و نصب اپلیکیشن‌های مخصوص، به‌راحتی در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و احراز هویت را نیز به‌صورت آنلاین انجام دهید.

این روش برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند مناسب است؛ چراکه دیگر لازم نیست از کار خود بزنند و مدت‌زمانی را در صف‌های انتظار دفاتر حضوری بمانند.

البته همه افرادی که قصد فعالیت در بازار سرمایه را دارند می‌توانند از این روش بسیار آسان استفاده کنند. سوال اینجاست که برای ثبت‌نام از کدام اپلیکیشن می‌توان استفاده کرد؟ در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

22

سوپراپلیکیشن تاپ؛ مرجع ثبت‌نام در سجام

اپلیکیشن تاپ به‌عنوان مرجع ثبت‌نام در سامانه سجام شناخته می‌شود. با نصب این برنامه می‌توانید بدون مراجعه حضوری به دفاتر مربوط و در مدت‌زمانی کوتاه، علاوه بر ثبت‌نام، احراز هویت خود را نیز انجام دهید.

لازم به‌ذکر است امکانات تاپ تنها محدود به ثبت‌نام در این سامانه نیستند و این اپلیکیشن خدمات بسیار زیادی به کاربران ارائه می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که با نصب آن می‌توانید بسیاری از برنامه‌های غیرضروری گوشی را حذف کنید.

معرفی خدمات تاپ  

سوپر اپلیکیشن تاپ بیش از 73 سرویس کاربردی برای افراد فراهم کرده است تا کاربران بتوانند با استفاده از آن، بسیاری از فعالیت‌های لازم را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند. در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

پرداخت خلافی خودرو

خلافی همان جریمه‌ای است که برای رانندگان متخلف ثبت می‌شود. از آنجایی که عدم پرداخت برخی از جریمه‌ها ممکن است باعث 2 برابر شدن میزان خلافی شود؛ باید در اولین فرصت آن را پرداخت کرد.

با استفاده از تاپ علاوه بر اینکه می‌توانید به‌صورت غیرحضوری تسویه را انجام دهید، مبلغ کارمزدی که از شما کسر می‌شود نیز کمتر از مراجعه حضوری است.

عوارض آزادراهی

توقف در مسیر آزادراه برای پرداخت عوارضی به‌خصوص در روزهای گرم سال می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. تاپ این امکان را فراهم کرده تا به‌راحتی تسویه را انجام دهید.

با استفاده از کیف پول تاپ این امکان وجود دارد که پس از عبور از گیت‌های الکترونیکی، مبلغ عوارضی به‌صورت خودکار از حساب شما کسر شود.

امور مالی

یکی از مهم‌ترین خدمات تاپ، انجام تراکنش‌های مالی مختلف است. تاپ مانند یک موبایل‌بانک عمل می‌کند اما با کاربردهای بسیار بیشتر، به‌طوری که نصب آن شما را از دیگر برنامه‌ها بی‌نیاز خواهد کرد.

از خدمات مالی تاپ می‌توان به خرید شارژ، انتقال وجه، مشاهده گردش حساب، پرداخت قبض و دیدن موجودی حساب اشاره کرد.

خدمات گردشگری

اگر دغدغه خرید بلیط را دارید نگران نباشید. چراکه با استفاده از تاپ می‌توانید بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما را به‌راحتی تهیه کنید.

از دیگر خدمات گردشگری تاپ می‌توان به امکان خرید بلیت اماکن توریستی اشاره کرد. این مورد در روزهای شلوغ و پر از گردشگر می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

جمع‌بندی

ثبت‌نام در سامانه سجام برای همه افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند ضروری است. همچنین مواردی مانند ثبت‌نام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دریافت و فروش سهام عدالت نیز بعد از این کار امکا‌ن‌پذیر خواهد شد.

شما می‌توانید با استفاده از موبایل و نصب اپلیکیشن تاپ که به‌عنوان مرجع ثبت‌نام این سامانه شناخته می‌شود؛ خیلی راحت به تمام بخش‌های بازار مالی دسترسی پیدا کنید.

تاپ علاوه بر این این سرویس، خدمات بسیار زیاد دیگری نیز به کاربران ارائه می‌دهد که از آنها می‌توان به خدمات مالی، گردشگری و خودرویی اشاره کرد.