اگر قصد سفر به تفلیس، پایتخت زیبا و ۱۵۰۰ساله گرجستان، را دارید و زیروبم جاذبه‌های آن را هم درآورده‌اید، حالا وقت آن است که فوت و فن‌ها یا رازهای درگوشی سفر به این شهر را هم یاد بگیرید و بلیط هواپیما تفلیس را خریداری کنید. دانستن این نکته‌های ساده، جریان سفر به این شهر را راحت‌تر می‌کند و با خیالی آسوده می‌توانید روی تاریخ جذاب، معماری‌های قرون‌وسطایی و مدرن، مناظر زیبا و البته غذای شگفت‌انگیز آن تمرکز کنید. کافی است با این مطلب را تا پایان بخوانید تا پنج نکته کاربردی برای سفر به این شهر زیبا را یاد بگیرید.

بهترین زمان سفر به تفلیس چه فصلی است؟

به‌طورکلی، بهار و تابستان را به‌عنوان بهترین زمان سفر به تفلیس معرفی می‌کنند. البته، بهتر است دور دو ماه اول تابستان را برای سفر به این شهر خط بکشید یا خودتان را برای گرمای سوزان، ازدحام گردشگران، مشکلات دسترسی به حمل‌ونقل و صف‌های طویل برای رسیدن به جاذبه‌هایی مثل قلعه ناریکالا آماده کنید.

به‌واسطه داشتن چشمه‌های آب گرم طبیعی و کافه‌های دنج و گرم فراوان، آن هم درست در مرکز شهر، تفلیس گردشگران بسیاری را در فصل زمستان (دسامبر، ژانویه و فوریه) به‌سوی خود می‌کشاند. رزرو بلیط تفلیس برای سفر در ابتدای ماه اکتبر، به‌خاطر جشنواره تبلیسوبا (جشن روز تفلیس) هم طرفداران خودش را دارد؛ جشنی که رنگارنگ و مملو از نشانه‌های طبیعت، پایکوبی و شادی است.

کاسه چه کنم چه کنم اینترنت را زمین بگذارید

اگر بدون اینترنت زنده نمی‌مانید یا بدون نقشه‌های آنلاین راهتان را پیدا نمی‌کنید، به تهیه یک سیم‌کارت محلی فکر کنید. در تفلیس چند ارائه‌کننده سیم‌کارت وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها از لحاظ قیمت، پوشش‌دهی و خدمات مشتریان سیم‌کارت مگتی (Magti) است. بهتر است سیم‌کارت را از فرودگاه نخرید، چراکه در آن‌جا گران‌تر هستند، صبر کنید به شهر برسید و یکی از شعبه‌های مگتی را برای خرید انتخاب کنید.

خرید این سیم‌کارت، 10 لاری برایتان هزینه دارد و بسته‌های اینترنتی مختلفی را با قیمت مناسب ارائه می‌کند. با پاسپورت، خرید و راه‌اندازی سیم‌کارت ده دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

دور تاکسی‌های فرودگاه را خط بکشید

پیشنهاد می‌کنیم از اپلیکیشن‌ها برای گرفتن ماشین استفاده کنید. بیشتر تاکسی‌های تفلیس خصوصی هستند و تاکسی‌متر ندارند. این بدان معناست که شما باید قبل از سفر با راننده چانه بزنید و سر قیمت به توافق برسید و اگر از قیمت‌ها بی‌اطلاع باشید هزینه زیادی از شما دریافت خواهند کرد.

در تفلیس خبری از اوبر نیست و باید از اپلیکیشن بومی، مانند bolt استفاده کنید. استفاده از این برنامه آسان است و معمولا خیلی زود اتومبیل برایتان ارسال می شود. بولت قیمت منصفانه‌ای دارد، اما می‌توانید از طریق خود اپ به راننده انعام بدهید. اگر از فرودگاه تفلیس به شهر می‌روید، از اتوبوس فرودگاهی شماره 337 استفاده کنید. اگر هم از فرودگاه کوتایسی به سمت شهر می‌روید، گزینه‌هایی مثل اتوبوس یا قطار را هم پیش رو دارید که زمان‌بندی حرکتشان با نشستن پروازها هماهنگ است.

کارت حمل‌ونقل تهیه کنید

تفلیس سیستم حمل‌ونقل عمومی خوبی دارد که گشت‌وگذار در اطراف شهر با آن بسیار ساده است. برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل در این شهر امکان پرداخت پول نقد وجود ندارد و بهتر است کارتی ویژه حمل‌ونقل در بدو ورودتان تهیه کنید.

دو نوع کارت حمل‌ونقل قابل‌ شارژ در تفلیس موجود است. گزینه اولMetromoney card تک‌سفره است (اعتبار هر سفر 90 دقیقه). هزینه خود این کارت، بدون شارژ، دو لاری است و شما می‌توانید، به‌شرط آن‌که از تاریخ راه‌اندازی آن کمتر از 30 روز گذشته باشد، آن را در هر ایستگاه مترویی در ازای دو لاری تحویل دهید.

گزینه دوم Travel card آبی‌رنگ است که برای آن‌هایی که بیشتر از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند مناسب‌تر است. با کارت آبی‌رنگ شما می‌توانید امتیازهای نامحدود روزانه، هفتگی و ماهانه تهیه کنید که سقف مجاز استفاده از آن‌ها برای هر روز 20 سفر است. هزینه خود هر کارت، بدون شارژ، دو لاری است.

در تفلیس مردم سحرخیز نیستند!

شهر تفلیس به طور معمول دیر بیدار می‌شود و تا دیروقت هم بیدار است. حتی در فصل تابستان که خورشید قبل از ساعت 5 بامداد طلوع می‌کندهم تا ساعت 9 صبح خیابان‌ها پر از سکوت است و پرنده پر نمی‌زند. بانک‌ها ساعت 10 آغاز به کار می‌کنند و بیشتر مردم تا نزدیکی‌های ظهر کسب‌وکار خود را شروع نمی‌کنند.

در تفلیس، یا به‌طور کلی در گرجستان، فرهنگ صبحانه و چاشت خیلی پررنگ نیست؛ برای همین کافه‌ها عموما تا ساعت 10 بسته‌اند. اگر سحرخیز هستید و عادت به صبحانه دارید، بهتر است از شب قبل چیزی برای صبحانه تهیه کنید و در اتاق خود داشته باشید. مغازه‌ها، موزه‌ها، گالری‌ها و جاذبه‌های گردشگری هم بین ساعت 10 و 11 شروع به فعالیت می‌کنند. در نتیجه این سحرخیزی، ساعات اوج شلوغی هم کمی جابه‌جا و به ساعت 7 غروب موکول می‌شود.

خرید بلیط و رزرو هتل در تفلیس در فلای تودی

رزرو بلیط تفلیس و سفر به این شهر زیبا به سبب نزدیکی و عدم نیاز به ویزا، برای ما ایرانی‌ها سفر آسانی است. حالا هم که نکته‌های کنکوری سفر به تفلیس را یاد گرفته‌اید و خیالتان راحت است، گام بعدی این است که دست‌به‌کار شوید و فکری به حال بلیط پرواز و اقامت خود کنید. این گام آخر قبل از سفر را هم می‌توانید با وب‌سایت فلای تودی بردارید. در فلای تودی می‌توانید قیمت پروازها و هتل‌های مختلف را مشاهده و با‌هم مقایسه کنید. همچنین با صرف کمترین زمان، بلیط مورد نیاز خود را تهیه و در کنار آن، چندین هتل را برای رزرو مقایسه کنید. درصورت بروز مشکل، با پشتیبانی 24 ساعته فلای تودی تماس بگیرید.