شهری کهن و دیرینه سبزوار را می‌توان شهری سرشار از حکایت معرفی کرد که در گوشه‌ای از استان خراسان رضوی جای گرفته است. شهری جاودان که هر گوشه‌ آن‌، داستانی برای روایت کردن دارد؛ از سرگذشت دلاوران سربدار گرفته تا شاعران بزرگ پارسی. همین جاذبه‌های تاریخی است که سبزوار را به یکی از مهم‌ترین مقصدهای مسافرتی شمال شرق ایران تبدیل کرده است. اگر شما هم قصد سفر به این شهر را دارید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در این مطلب به بررسی جاذبه‌های شهر سبزوار می‌پردازیم و در خصوص مکان‌های دیدنی آن اطلاعات کسب می‌کنیم. همچنین نگاهی بر بهترین راه تهیه بلیط شهرکرد، سبزوار و شهرهای دیگر خواهیم داشت؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

1

نگاهی بر مناطق دیدنی سبزوار 

همانطور که از اسم سبزوار پیداست، این شهر در گذشته منطقه‌ای سرسبز و آباد بوده که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است. بر اساس شواهد تاریخی، این شهر از قدمت طولانی‌ برخوردار بوده و تا به امروز بیش از 500 اثر تاریخی مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد در آن کشف شده است؛ در میان صدها آثار باستانی، بیش از 100 مورد به ثبت تاریخی رسیده‌اند که شما با سفر به این شهر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید؛ پس برای اینکه بیشتر با مکان‌های دیدنی این شهر آشنا شوید، در ادامه این بخش با ما همراه باشید. 

مصلی تاریخی سبزوار

در دوران حکومت سربداران، شهر سبزوار به عنوان یکی از پایتخت‌های محبوب آن‌ زمان به‌شمار می‌رفته است. این مصلی که در همان دوران ساخته شده، به عنوان عبادتگاه بزرگان سربداران استفاده می‌شده است؛ آن‌ها از این مصلی برای بر پا کردن نماز عیدهای مهم استفاده می‌کردند؛ اما پس از مدتی مصلی سبزوار به جایگاهی برای نمازگزاری مردمان بومی آن منطقه تبدیل شد و عنوان اولین مکان برای برپایی نماز جمعه را به نام خود کرد. این مکان که در امروز به نام موزه نماز شناخته می‌شود، محل به دار آویخته شدن شیخ خلیفه سربدار، توسط مغولان هم است.

مصلی کهن سبزوار، از یک چهار طاق تشکیل شده که گنبدی روی آن و ایوانی در جلوی آن ساخته شده است. اگر نگاهی به تاریخ داشته باشید، می‌توانید سبک معماری این مصلی را در معماری‌های دوره صفوی مشاهده کنید. این جاذبه تاریخی در قرن هشتم هجری قمری، توسط حاجی شجاع، معمار اصفهانی ساخته شده است. اگر قصد بازدید از این مصلی را دارید، همین حالا با خرید بلیط سبزوار، به این شهر سفر کرده و از کاشی‌های معرق و تزئینات گچی این مصلی تاریخی دیدن کنید.

2

مسجد جامع سبزوار

از دیگر مکان‌های دیدنی سبزوار، می‌توان به مسجد جامع آن اشاره کرد؛ مکانی تاریخی که تاسیس آن به قرن هشتم بازمی‌گردد. این مسجد با 4000 متر مربع وسعت، شامل صحن، رواق، شبستان و ایوان‌‌های قبله است. اگر به ضلع جنوبی این مسجد مراجعه کنید، می‌توانید ایوان، محراب و کتیبه‌ای در بالای این ایوان دومناره‌ای را مشاهده کنید. با ورود به ایوان شمالی مسجد و رفتن به دالان شرقی آن، می‌توانید کتیبه‌ای سنگی مربوط به دوران صفویه را مشاهده کنید که روی آن‌ها تاریخ 979 و 1136 حک شده است. بر اساس شواهد تاریخی، این کتیبه به دستور شاه طهماسب صفوی، برای مراعات سکنه سبزوار طراحی و ساخته شده است.

از دیگر جاذبه‌های تزئینی این مسجد، می‌توان به کاشی‌کاری‌های خشتی و رنگارنگ آن اشاره کرد؛ شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این سبک از کاشی‌کاری‌ها به عنوان ویژگی‌ معماری قرن هشتم به‌شمار رفته و در آن دوره بسیار رواج داشته است. معماری مسجد جامع سبزوار، به‌طور کلی بر اساس معماری شهرهای کویری طراحی شده است. اگر از این مکان بازدید کنید، حتما آیات قرآن بر سر در و دیوارهای مسجد نظرتان را جلب می‌‌کند؛ آیاتی که ریشه دینی و اسلامی این مکان را به نمایش می‌گذارد.

آتشکده خانه دیو

در نزدیکی شهر تاریخی سبزوار، روستایی واقع شده که آن را فشتنق می‌نامند. در میان این منطقه کوهستانی صعب العبور قرار گرفته که بر فراز قله‌های آن آتشکده‌ای ساخته شده که آن را آذر برزین مهر یا همان خانه دیو می‌نامند. این آتشکده که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های سبزوار به‌شمار می‌رود، از دوران ساسانیان به جای مانده و تا زمان حکومت سلجوقی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این آتشکده از معماری چشمگیر و منحصربه‌فردی برخورداری بوده و می‌توان پلان‌های آن را شبیه به آتشکده تخت سلیمان دانست. همچنین جالب است بدانید که چهارطاقی این مکان، به عنوان یکی از چهارطاقی‌های منفرد ایران شناخته می‌شود و دارای چشم‌اندازی وسیع و زیبا است. اگر قدمت این سازه برای‌تان سوال شده، باید بدانید که با وجود از بین رفتن پایه و طاق‌های آن، قدمت آن در حدود 2000 سال تخمین زده می‌شود.

3

خرید بلیط سبزوار

در این مطلب با برخی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی سبزوار آشنا شدیم و در خصوص آن‌ها اطلاعات کسب کردیم؛ حال اگر تصمیم خود را برای سفر به این شهر گرفته‌اید، خرید بلیط سبزوار خود را به فلای تودی بسپارید؛ فلای تودی به عنوان یک پلتفرم ارائه‌دهنده بلیط هواپیما، آماده خدمت‌رسانی به هم‌وطنان ایرانی خود است. بلیط شهرکرد، یاسوج یا اصفهان، مهم نیست که مقصدتان کجاست، با فلای تودی می‌توانید به هر گوشه‌ای از ایران سفر کنید. پس فرصت را از دست نداده همین حالا با تهیه بلیط، سفر خود را قطعی کنید.