در حال حاضر یکی از فاکتورهای بسیار مهم در موفقیت هر کسب و کار، داشتن یک وبسایت است؛ بنابراین بعد از اینکه متوجه نیاز خود به یک وبسایت شدید، حال باید به فکر طراحی و راه‌اندازی آن برای کسب و کار‌تان بیافتید که در بیشتر مواقع چالش اساسی را برای مدیریت پروژه به وجود می‌آورد. با این حال چالش پیش رو با کمک سیستم مدیریت محتوا در وردپرس کاملا حل شده است. به طوری که امروزه می‌توان با وردپرس در کمتر از یک ساعت یک سایت بسازید و این یک عمل فوق‌العاده و منحصر به فرد خواهد بود. بنابراین در ادامه مقاله آموزش وردپرس در نظر گرفته شده تا شما با طراحی وبسایت آشنا شوید و کسب و کار خود را به خوبی در فضای اینترنتی معرفی کنید. به این ترتیب است که درآمدتان چندین برابر خواهد شد.

ساخت سایت با وردپرس چه اهمیتی دارد؟

در ابتدای راه آموزش طراحی سایت با وردپرس باید بدانید که چرا از WordPress در طراحی و راه‌اندازی سایت استفاده می‌شود؟ این نرم افزار یک سیستم مدیریت محتوا است که برای برآورده کردن نیاز شما جهت طراحی سایت، عرضه شده است. سیستم‌های مدیریت محتوا CMS یک سیستم طراحی شده در بستر وب هستند که می‌توانند با قرار دادن ابزارهای بسیار متنوع و کاربری برای راه‌اندازی سایت در اختیار شما، امکان ایجاد و ویرایش محتوای سایت خود بدون هیچ گونه دانش کدنویسی را فراهم کنند.

طبق اطلاعات به دست آمده با جرأت می‌توان عنوان کرد که از 100 سیستم مدیریت و تولید محتوا، وردپرس در بین همه‌ی آن‌ها پرچم دار خواهد بود. به طوری که 34 درصد از کل سایت‌های ساخته شده در سرتاسر جهان با وردپرس طراحی شده‌اند. این بدان معنا است که از هر سه وبسایت موجود، یکی از آن‌ها با وردپرس طراحی می‌شود. به طور کلی می‌توان عناوینی را نام برد که به اهمیت استفاده از آموزش وردپرس برای ‌ساخت سایت اشاره می‌کنند.

  • اولین نکته این است که وردپرس کاملا رایگان است.
  • این نرم افزار یک سیستم منبع باز است. به این معنا که فرصت جبران اشتباهات و بازگشت به عقب را دارد.
  • امکان طراحی هر نوع سایت را بدون دانستن حتی یک خط از کدنویسی را فراهم کرده است‌‌.
  • انعطاف پذیری و قابلیت شخصی سازی بالا دیگر ویژگی نرم‌افزار رایگان وردپرس است.
  • هم‌چنین یک سیستم سریع، بهینه و امن است.
  • این ویژگی منجر می‌شود بهینه سازی فوق‌العاده ای برای موتورهای جستجو یا سئو سایت به خوبی انجام گیرد که درآمد را افزایش دهد.

طریقه انتخاب نام وبسایت به همراه خرید دامنه و هاست در وردپرس

یکی از محبوب ترین و بخش های جذاب در بین گام‌های لازم در آموزش وردپرس انتخاب نام وبسایت است. این مرحله از تمام مراحل کمتر زمان می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت هویت اصلی شما در کسب و کار کار با نام و دامنه سایت بیان می‌شود‌. بنابراین بهتر است در انتخاب آن دقت داشته باشید. اما بعد از ثبت دامنه، حال نوبت خرید آن و هم‌چنین خرید سرویس میزبانی وب یعنی هاست می‌رسد.

هاست همان محلی است که اطلاعات و محتویات سایت شما در آن ذخیره می‌شوند. می‌توان این تعریف را به ذخیره اطلاعات در کامپیوتر همانند کرد. با این تفاوت که خرید سرویس‌های میزبانی وب به کاربران در هر نقطه از جهان امکان دسترسی به سایت را خواهد داد. در این زمان کافی است شما هاست و دامنه را به یکدیگر متصل کنید. البته قبل از هر خرید باید با ویژگی‌های یک هاست مناسب آشنا شوید. زیرا که یکی از مهم‌ترین کارهای پیش از شروع ساخت سایت با وردپرس، تهیه یک هاست است.

2

 نصب وردپرس و شروع طراحی سایت

مرحله بعد از خرید دامنه و هاست در آموزش وردپرس، نصب سیستم مدیریت محتوا وردپرس و شروع طراحی وبسایت است. به طور کلی در هاست وردپرسی دو نوع پنل مدیریت سایت وجود دارند: Cpanel و direct admin. در مرحله‌ی بعدی در مرورگر خود آدرس www.YOURDOMAIN.com/wp-admin/ را وارد کنید. البته باید به جای YOURDOMAIN.com آدرس دامنه اصلی خودتان را قرار دهید. بعد از وارد کردن آدرس یک صفحه برای شما به نمایش درمی‌آید. در این صفحه باید هنگام نصب وردپرس نام کاربری و رمز عبور خود را انتخاب و وارد نمایید. بعد از وارد کردن این اطلاعات وارد پنلی به نام پیشخوان وردپرس خواهید شد. در این پنل گزینه هایی به نمایش در می‌آیند که به ترتیب زیر است.

  1. بخش پیام خوشامدگویی: لینک های میانبر و سریع که از مهم‌ترین قسمت‌های صفحه مدیر هستند، در این بخش ذکر می‌شوند. با کمک این میانبرها است که تولید محتوا و ساخت سایت با وردپرس ممکن می‌شود. هم‌چنین نشان دهنده وضعیت فعلی سایت شما و آنچه در آن می‌گذرد است‌.
  2.  بخش نوشته‌ها: در این قسمت ایجاد نوشته، مقاله و هر نوع مطلبی در سایت ممکن شده است.
  3. قسمت رسانه: بارگذاری و یا مدیریت تصاویر و سایر پرونده‌های رسانه‌ای دز این بخش انجام می‌شود.
  4. بخش برگه‌ها: در هنگام ایجاد صفحه و زیر صفحه باید به این قسمت مراجعه شود.
  5. دیدگاه‌ها: با کمک این بخش می‌توان مدیریت نظرات کاربران را در دست داشته باشید.
  6. گزینه‌ی نمایش: در بخش نمایش شما ظواهر سایت را طراحی خواهید کرد و هم‌چنین بارگذاری، انتخاب قالب وردپرس و سفارشی سازی سایت در این بخش قرار دارند‌.
  7. افزونه‌ها: افزونه‌ها کمک می‌کنند تا قابلیت‌های سایت افزایش پیدا کند. بنابراین در این بخش می‌توانید افزونه‌های خود را نصب و فعالسازی کنید.
  8. بخش کاربران: این بخش به مدیریت حساب های کاربری سایت کمک می‌کند‌.
  9. تنظیمات: تنظیمات اصلی مانند انتخاب زبان، انتخاب تاریخ، تنظیمات برخی از بخش‌های پیشخوان و … در این قسمت جمع شده‌اند‌‌‌.

ایجاد وبلاگ و تولید محتوا

یکی از موثرترین راه‌ها در افزایش ترافیک و مهم‌ترین کار اینترنتی برای معرفی وبسایت و افزایش فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی یک وبلاگ است. این آمارها هستند که نشان می‌دهند، وبلاگ‌ها ابزاری برتر برای بازاریابی آنلاین هستند. راه‌اندازی یک وبلاگ فرآیندی ساده اما کاربردی است و تنها کاری که شما باید انجام دهید، انتشار منظم و مداوم مقالات مرتبط با موضوع وبسایت است. در این راهکار نیز آموزش وردپرس کارساز است و این نرم افزار یک سیستم قوی وبلاگ‌نویسی است‌.

بنابراین برای اشتراک گذاری اولین نوشته خود، در پیشخوان وردپرس به بخش نوشته ها رفته و بر روی گزینه افزودن جدید کلیک کنید. بعد از به اتمام رسیدن نوشته با کلمات کلیدی مد نظر خود روی دکمه انتشار بزنید. در ادامه یکی از صفحات خود را به عنوان وبلاگ تعیین کنید تا کاربران بتوانند به راحتی به نوشته های شما دسترسی پیدا کنند. برای این کار کافی است به قسمت برگه‌ها در پیشخوان وردپرس رفته و یک برگه با نام وبلاگ اضافه کنید. سپس با رفتن به تنظیمات پیشخوان وردپرس، در بخش خواندن صفحه برگه نوشته را بر روی وبلاگ تنظیم کنید.

جمع بندی

برای اینکه بتوانید یک وبسایت را طراحی کنید، آموزش وردپرس را نیاز دارید. در این نرم‌افزار سیستم مدیریت محتوا چالش راه‌اندازی سایت برای کسب و کار ها را حل کرده است. بنابراین ابتدا یک نام برای سایت خود انتخاب و سپس از طریق درگاه پرداخت دامنه و هاست را خریداری کنید. سپس با انتخاب قالب‌ های سایت و دیگر تنظیمات لازم سایت را طراحی نمایید. در آخر هم با ایجاد یک وبلاگ و تولید محتوا ترافیک سایت خود را افزایش دهید.