اگر شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر علاقه‌مند به سفر و گشت و گذار در مناطق بکر و دیدنی هستید، حتماً می دانید بهترین فصل سفر به شیراز چه زمانی است. سفر به شهر دیدنی شیراز می‌تواند هم برای بازدید کنندگان ایرانی و هم غیر ایرانی‌ها به یاد ماندنی و تماشایی باشد. دیدنی‌های این شهر به حدی زیاد هستند که با سفر به آن اصلاً حوصله‌تان سر نمی‌رود و با مردمان خونگرم و مهربان این شهر اوقات بسیاری خاطره انگیزی را تجربه خواهید کرد.

شما می‌توانید هر زمان که بخواهید به این شهر سفر کنید و همچنان از دیدنی‌های فوق العاده آن لذت ببرید. با این حال بهترین فصل برای سفر به شیراز و دیدنی‌ترین زمانی که می‌توانید شیراز را در نهایت زیبایی و شکوه ببینید، فصل اردیبهشت است. در این ماه است که همه ناحیه‌های این شهر اعم از باغ‌ها، بوستان‌ها، مراکز دیدنی و تاریخی آن در اوج خود می‌درخشند.

در ادامه قصد داریم تا به شرح ویژگی‌ها و زیبایی‌های شهر شیراز در فصل بهار و ماه اردیبهشت بپردازیم و با دلایل اینکه چرا بهار بهترین فصل سفر به شیراز است بیشتر آشنا شویم. اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان به شکوه و طبیعت بهاری شیراز هستید می توانید به وب سایت هتل متل مراجعه کنید  و بهترین و ارزان ترین بلیط هواپیما را خریداری کنید.

 بهترین فصل سفر به شیراز چه فصلی است ؟

همان‌ طور که می‌دانید شهر شیراز از توریستی‌ترین و محبوب‌ترین شهرهای کشور ایران به‌شمار می‌آید که به دلیل در اختیار داشتن جاذبه‌های گردشگری بسیار و طبیعت سرسبز، همه ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است، این شهر  موزه‌ها، مراکز تاریخی، طبیعت بکر و مردمان مهمان نواز به وجود آمده ی دارد که سفر به این شهر را برای گردشگران بسیار جذاب کرده است.

نکته جالبی که خوب است بدانید، این است که روز ۱۵ اردیبهشت در تقویم شمسی، روز شیراز نام گرفته است. روز شیراز یعنی روزی که شیراز در اوج زیبایی و شکوه خود می‌درخشد و البته اهالی شیراز نیز به این روز خاص اهمیت بسیاری می‌دهند و مراسم و رویدادهای فرهنگی و جذاب بسیاری را در این روز خاص تدارک می‌بینند و اجرا می‌کنند. شهر شیراز یکی از معدود شهرهایی است که در تقویم دارای یک روز خاص می‌باشد و در گذشته در این روز، به بزرگداشت ادب، هنر و تاریخ گران‌قدر مردمان شیراز پرداخته می‌شده است.

در  نهایت می‌توان گفت که اردیبهشت ماه، بهترین زمان سفر به شیراز است. شما با سفر به شیراز در اردیبهشت، هم می‌توانید از شلوغی‌ها و ترافیک عید نوروز در امان بمانید هم شکوفه‌های بهارنارنج تازه را ببینید. در ماه اردیبهشت، گل‌های رز و محمدی و نرگس و بابونه، زیبایی و شکوه بسیاری را به شهر می‌دهند که دیدن آن‌ها برای علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود.

از طرفی آب و هوای معتدل و مطلوب شهر با عطر بوی گل‌های رنگارنگ بسیار لذت بخش‌تر از هر موقع دیگری است. بهترین فصل سفر به شیراز فصل بهار است، چرا‌که آفتاب گرم و دل انگیز این شهر را می‌توانید حس کنید و در یک محیط مطلوب به گردشگری و کسب آرامش بپردازید.اگر می خواهید سفر ارزان  به شیراز داشته باشید حتما به هتل متل مراجعه کنید.

1

آب و هوای شیراز در بهار چگونه است؟

همان طور که اشاره کردیم بهترین فصل سفر به شیراز فصل بهار و ماه اردیبهشت است. از آنجا که شهر شیراز از موقعیت مکانی خاصی در کشور برخوردار است، به عنوان یکی از شهرهای چهار فصل ایران به‌شمار می‌رود، در واقع آب هوای شهر شیراز در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان با یکدیگر بسیار تفاوت دارد و بهترین آن را می‌توانید در فصل بهار و اردیبهشت تجربه نمایید.

آب و هوای شیراز در بهار آب و هوایی مطلوب، خنک و گاهی اوقات بارانی است که جذابیت بیشتری به طبیعت اطراف آن می‌دهد.

با این حال، هرچه از بهار به سمت تابستان می‌رویم، آب و هوای این شهر با سرعت زیادی به سمت گرم شدن می‌رود و در واقع فصل تابستان برای گردشگری در شیراز فصل مناسبی نیست، با این حال اگر با گرمای هوا مشکلی ندارید می‌توانید در این فصل نیز از زیبایی‌های شیراز لذت ببرید.

همچنین، بعد از بهار بهترین فصل سفر به شیراز فصل پاییز با آب و هوای خنک و معتدل پاییزی آن می‌باشد.

اگر علاقه مند به گشت و گذار در شهر هستید می توانید با ماشین شخصی خود سفر کنید اما  با این حال، سفر به شیراز با هواپیما همیشه می‌تواند گزینه بسیار مناسب‌تری به‌شمار بیاید، چرا‌که زمان بسیار کمتری را  صرف رفت و آمد کنید و همچنین با مشکلات کمتری نسبت به سفر با اتومبیل همراه خواهید بود. و در ضمن می توانید زمان بیشتری را در شهر زیبای شیراز بگذرانید. شما می توانید به وب سایت هتل متل مراجعه کرده  و مقرون به صرفه ترین سفر هوایی را برای خود رقم بزنید.

مراسم‌ها و رویدادهای شیراز که در ماه اردیبهشت برگزار می‌شوند، کدامند؟

پیش از انتخاب تاریخ سفرتان به شهر شیراز بهتر است بدانید که از ۱۵ تا ۳۱ اردیبهشت، نمایشگاه‌ها و رویدادهای دیدنی بسیاری در این شهر برگزار می‌شوند که هر کدام از آن‌ها حال و هوای پرشوری را به گردشگری شما اضافه خواهد کرد. به عنوان مثال، نمایشگاه عکس‌های شیراز قدیم، نمایشگاه خوشنویسی و نمایش آثار هنری هنرمندان، رویداد هنرهای مینیاتوری و فرش یکی از جاذبه‌ها و دیدنی‌های شیراز در فصل بهار به‌شمار می‌آیند.

همچنین، خوب است بدانید که یکی از جذاب‌ترین مراسم‌هایی که در شهر شیراز برگزار می‌شود، به پرواز درآمدن بالن‌هایی است که از کشورهای دیگر به شیراز آورده شده‌اند و بالن‌سواران ماهر با هدایت آن‌ها به نحو احسنت، این بالن های با شکوه را در نقاط مختلف شیراز به نمایش در می‌آورند.

اردیبهشتِ شیراز

سفر به شیراز در بهار و تماشای اُردیبهشتِ دل‌پذیرش، لذت بی‌اندازه‌ای دارد. در این فصلِ سال می‌توانید شکوفه‌هایِ تازه‌شکفته‌ی بهارنارنج را ببینید و از این‌همه زیبایی ذوق‌زده شوید. گل‌های بهاری رز، محمّدی، بابونه و نرگس که تقریباً همه‌جا روییده‌اند را در آغوش بگیرید و آرزو کنید جهان در همین لحظه برای همیشه متوقف بماند. برای دیدن شیراز زیبا در اردیبهشت به وب سایت هتل متل مراجعه کنید و  برای یک اقامت راحت  رزو هتل خود را به آسانی انجام دهید.

باغ‌های بهاری شیراز

شیراز را با حافظیه و سعدیه‌اش، با شکوهِ تخت جمشید و پاسارگاد و باغ‌های زیبا و سراسر سنتی‌اش می‌شناسند. باغ‌‌آرایی سنتی ایرانی، روش قدیمی و اصیلی‌ است که در آرایش باغ‌‌ها و بوستان‌ها به‌کار می بستند تا دیدنی‌تر تماشایی‌ترشان کنند؛ نمونه‌های اعلای آن‌ها در باغ‌های تاریخی شیراز جلوه‌گری می‌کنند.

در فصل بهار این باغ‌ها در زیباترین حالت خود قرار دارند و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. پیاده‌روی در محوطه‌ی این باغ‌ها بهترین بهانه برای سفر به شیراز در بهار است:

باغ ارم شیراز

2

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین مکان‌های شیراز است که به‌هیچ‌وجه نباید بی‌خیالِ قدم‌زدن در آن بشوید؛ مخصوصاً در فصل بهار! پیاده‌راه دلربا و بسیار جذاب باغ ارم با ردیفی از سرونازهای کم‌نظیر چندصدساله احاطه شده‌ و پیاده‌روی در آن به راه رفتن در یک رویای عاشقانه و اساطیری‌ می‌مانَد.

ارم به‌عنوان قدیمی‌ترین و بلندآوازه‌ترین باغ‌ شیراز شناخته می‌شود و تنوع گیاهی این باغ به‌حدی است که به عنوان یک موزه گیاه‌شناسی به دانشگاه شیراز واگذار شده‌است. باغ ارم شیراز خانه‌ی نزدیک به دویست گونه گل رز، طاووسی‌های کم‌نظیر، نسترن و لاله و شب‌بو، اطلسی‌های بی‌بدیل، بنفشه‌، کاج‌های بلند، اکالیپتوس، نخل‌های سربه‌فلک کشیده، بید مجنون، بیدمشک و گونه‌های منحصربه‌فرد گیاهی است. حالا تصور کنید این باغ دل‌ربا در حال‌و‌هوای بهار چه سیاحت دل‌انگیزی دارد.

کمترین خاصیت سفر به شیراز در بهار ، قدم‌زدن در میان بهارانه‌ی باغ ارم و سیاحت گل‌وگیاهان تازه شکفته این بهشت رویایی خواهد بود پس این فرصت بی نظیر را از دست ندهید و به هتل متل مراجعه کنید و خرید بلیط هواپیماخود را انجام دهید.

نشانی: شیراز | خیابان ارم

زمان بازدید: هر روز از ساعت 8 صبح تا 20:30

باغ نظر

یکی دیگر از جاذبه‌های سفر به شیراز در بهار و اردیبهشت ، تماشای باغ نظر یا همان موزه پارس شیراز است. این باغ خوش بروبار که در جوار «ارگ کریم‌خان» قرار دارد، در روزگاران دور مکانی برای پذیرایی کریم‌خان از مهمانان و سفیران خارجی بود.

با مرگ کریم‌خان به وصیت او عمل کردند و پیکرش در آغوش این باغ و عمارت محبوبش آرام گرفت. امروزه باغ نظر شیراز به‌همراه عمارت باشکوهش به موزه‌ آثار ایرانی – اسلامی بدل شده و به موزه پارس معروف است.

با پیاده‌روی در این باغ تاریخی علاوه‌بر سیاحت در طبیعت جذاب باغ، می‌توانید از المان‌های باستانی اینجا مثل سنگ‌نوشته‌ رامگرد دیدن کنید. ستون سنگی رامگرد، یادگار یکی از مهم‌ترین سدهای دره دودزن است و عمر آن به دوره هخامنشیان باز می‌گردد. جدای از اشیا قدیمی این موزه، عمارت کلاه‌فرنگی آن نیز بسیار تماشایی‌ست، این نقاشی‌ها که بر سقف و دیوار این عمارت نقش بسته، توسط بزرگ‌ترین هنرمندان زندی خلق شده و ماجراهای شیرین تاریخی و ادبی ایران را روایت می‌کنند.

نشانی: شیراز | خیابان زند | میدان شهدا | در نزدیکی ارگ کریم‌خان

زمان بازدید: هر روز از ساعت 14:30تا 19 عصر

باغ دلگشا شیراز

سفر به شیراز در اردیبهشت جذابیت‌‌های زیادی دارد که شاید مهم‌ترین‌شان تماشای باغ دلگشا -زیباترین نقطه شیراز- باشد؛ همان‌جایی که شیراز را به شهر بهارنارنج تبدیل کرده‌است. این مکان خصوصاً در فصل بهار بسیار زیباست. تصور کنید بیشتر از 3 هزار درخت بهارنارنج در اوایل اردیبهشت‌ماه شکوفه می‌زنند و باغ‌ دلگشا را به خوش عطرترین جای جهان تبدیل می‌کنند.

برخلاف باغ‌ ارم و باغ نظر شیراز، باغ دلگشا از گزند تاریخ و تخریب در امان مانده و الگوی باغ ایرانی در آن همچنان مانند گذشته به چشم می‌خورد. اگر از نمای بالا به این باغ نگاه ‌کنید، چهار باغ کوچک‌تر به‌وسیله‌ی یک جوی آب به‌صورت ( + )  به بخش‌های مساوی تقسیم شده‌اند. در وسط علامت بعلاوه، عمارت دلربایی به زیبایی خودنمایی می‌کند و این ترکیب سنتی، همان الگوی باغ اصیل ایرانی‌ است؛ قرینگی تا نهایت زیبایی.

وقتی بالاخره از پیاده‌روی بهارانه و استشمام عطر بهارنارنج فارغ شدید، سروقت عمارت باغ بروید. این مکان حالا به موزه رادیو و اشیا تاریخی مربوط به آن تبدیل شده‌است.

نشانی: شیراز | دامنه کوه فهندژ | در نزدیکی آرامگاه سعدی

زمان بازدید: هر روز از ساعت8صبح تا 22

باغ جهان‌‌نم

باغ جهان نمای شیراز هم مانند باغ دلگشا از الگوی سنتی باغ ایرانی پیروی می‌کند. این‌جا در فصل بهار به بهشت کوچکی می‌مانَد که با انواع گل‌های رنگارنگ و خوش‌بو از همه دلبری می‌کند. پیاده‌روی در فصلِ بهارِ باغ جهان‌نمای شیراز، شبیه زندگی درون یک رویاست.

مانند باغ‌های قبلی در مرکز این باغ هم یک عمارت کلاه‌فرنگی ساخته‌شده است که جدا از تزئینات ساده‌ترش، کاملاً به عمارت باغ نظر شباهت دارد. عمارت باغ جهان‌نما حالا موزه آثار تاریخی و هنری است.

برای رفع خستگی و کمی وقت‌گذردانی، در این باغ یک کافی‌شاپ سنتی هم وجود دارد که اگر اهل نوشیدن چای یا قهوه هستید، حتما به آنجا سر بزنید.

بد نیست بدانید که این باغ تماشایی در فاصله 600 متری حافظیه قرار دارد. شما می‌توانید در فصل بهار یک روز را برای بازید از آنها کنار بگذارید.

نشانی: شیراز | ضلع شرقی خیابان حافظ | بالاتر از میدان حافظیه

زمان بازدید: هر روز از ساعت 7:30 صبح تا 20:30

باغ عفیف‌آباد شیراز

3

باغ عفیف‌آباد که  به باغ گلشن شیراز هم معروف شده، به‌عنوان یکی دیگر از جذابیت‌های سفر به شیراز در بهار شناخته می‌شود. این باغ از تماشایی‌ترین مکان‌های شیراز است و با 127 هزار مترمربع مساحت، به سبک ایرانی باغ‌آرایی شده است. یک عمارت سلطنتی بسیار زیبا و باشکوه در قلب این باغ جای گرفته که اولین طبقه آن امروزه به موزه‌ عبرت شهرت دارد. همچنین در زیرزمین باغ عفیف‌آباد، لوازم و ادوات جنگی و نظامی را به‌منظور بازدید عموم قرار داده‌اند.

باغ عفیف‌آباد و صدالبته پیاده‌راه دلربایی که روبه‌روی آن قرار دارد، یکی از هیجان‌انگیزترین دیدنی‌های سفر به شیراز در بهار است؛ حواست‌تان باشد در هیاهوی شلوغی‌های بهار، فرصت تماشای آن را از دست ندهید!

نشانی: شیراز | خیابان قصرالدشت |  بالاتر از باغ رحمت آباد، |خیابان عفیف آباد

زمان بازدید: هر روز از 9 صبح تا 22

باغ نارنجستان قوام شیراز

بوستان سرسبز و کم‌نظیر نارنجستان قوام شیراز، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است؛ این مکان در دوران قاجار، محل زندگی خاندان پُرآوازه‌ی قوام بود.

باغ نارنجستان به معماری بی‌نظیرش معروف است؛ یک معماری تمام ایرانی که هنرهای اصیل کاشی‌کاری، گچ‌بُری، نقاشی، آیینه‌کاری، حجاری، معرق و منبت را در حد کمال خود به‌کار برده است.

زیرزمین این عمارت باشکوه به موزه ایران‌شناس سرشناس آمریکایی (پرفسور آرتور پوپ) تعلق دارد. در این مکان می‌توانید از اشیا و وسایل دیدنی خانواده بزرگ قوام دیدن کنید.

اما در بخش سمت راست باغ نارنجستان یک اتاق وجود دارد که دهه‌های گذشته به عنوان مکتب‌خانه استفاده می‌شد اما امروز با تغییر کاربری به یک رستوران سنتی زیبا تبدیل شده که برای شکم‌گردی بهارانه در باغ‌های شیراز بسیار مناسب است.

نشانی: شیراز | خیابان لطفعلی خان زند | فلکه غدیر

زمان بازدید: هر روز از ساعت ۸ صبح الی ۲۰

باغ‌موزه نظر، بازمانده از دوران زندیه

4

باغ نظر یا همان موزه پارس از مکان های دیدنی شیراز است که از دوران حکومت زندیه به جا مانده و کریم‌خان زند در این باغ آرمیده است. باغ نظر نیز مثل تمام باغ‌های ایرانی با صفی از درختان بلندقامت و گل‌های زیبا آراسته شده و حوض و فواره، زیبایی آن را کامل کرده است.

در باغ نظر، قدیمی‌ترین موزه استان فارس با نام «موزه پارس» واقع شده است. این بنای هشت‌ضلعی به دستور کریم‌‌خان زند برای برپایی مراسم تشریفاتی کشور هنگام میزبانی از نمایندگان دیگر کشورها ساخته شد و به همین دلیل از مهم‌ترین بناهای شیراز محسوب می‌شده است.

این بنا بیش از ۸۰ سال است که به‌عنوان موزه در میان جاهای دیدنی شیراز معرفی می‌شود و امروزه مجموعه‌ای از سکه‌های قدیمی، انواع مهر، اشیای فلزی، ظروف سفالی و… در آن نگهداری می‌شود. موزه پارس یک نمونه کامل از صفحات تاریخ است و می‌توانید ردپای دوره‌های پیش از تاریخ تا دوره معاصر را در این موزه ببینید.

یکی از قسمت‌های دیدنی و پرماجرای این باغ، آرامگاه وکیل‌آباد است. این آرامگاه با سنگ قبر مرمری‌اش، خانه ابدی کریم‌خان زند است که در دوره آقامحمدخان قاجار با سرنوشت عجیبی روبه‌رو شد. به دستور آقامحمدخان استخوان‌های پادشاه زندیه به کاخ گلستان، محل سکونت شاه قاجار آورده شد تا در پله‌ها دفن شود و شاه قجری هر روز آن‌ها را لگدمال کند.

در زمان پهلوی اول دوباره استخوان‌های کریم‌خان به شیراز و آرامگاه او بازگردانده شد. در هنگام ماجراجویی در باغ نظر و موزه پارس، بازدید از مزار کریم‌خان زند، یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی شیراز را از قلم نیندازید.

آدرس: میدان شهدا، زیرگذر زند، روبه‌روی ارگ کریم‌خانی

ساعت بازدید8 صبح تا 6 عصر

دیدنی‌های طبیعی سفر به شیراز در اردیبهشت

اگر به‌دنبال یافتن مکان‌های دیدنی شیراز در فصل بهار هستید، درجریان باشید که جاذبه‌های شیراز در اردیبهشت ماه بسیار زیاد هستند . برای آشنایی بیشتر با بعضی از جذاب‌ترین مکان‌هایی که هنگام سفر به شیراز در بهار باید به آنها سر بزنید، با ما همراه باشید:

دشت لاله‌های واژگون ارژن

بهار که از راه می‌رسد، لاله‌های سُرخ‌رنگِ دشت ارژن شروع به روییدن می‌کنند و خاکِ این دشت دل‌نواز به رنگ سرخ درمی‌آید. منظره‌ هیجان‌انگیز این دشت در فصل بهار، جان می‌دهد برای عکاسی و ثبت قاب‌هایی از زیباترین لاله‌های ایرانی.

حواس‌تان باشد برای مراقبت از این همه شکوه و زیبایی، هرگز لاله‌های واژگون را نچینید و در نگهداری از آن‌ها کوشا باشید

روستای قلات شیراز

روستای قلات -خصوصاً در بهار و تابستان- از مشهورترین جاذبه‌های شیراز به‌حساب می‌آید و هرساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط ایران است. این روستای جذاب در مجاورت یک چشمه روان و در آغوش درختان سرسبز واقع شده است. برای رسیدن به آن کافی‌ست از مرکز شیراز 40تا50دقیقه به طرف جاده یاسوج – شیراز رانندگی کنید.

قلاتِ ییلاقی و دل‌رُبا با آن مسیرهای سنگفرش شده، خانه‌های پلکانی‌ و درختانی که در بهار شکوفه کرده‌اند، در همان نگاه اول شما را مجذوب زیبایی‌اش خواهد کرد.

بد نیست بدانید روستای قلات به‌دلیل پذیرایی از گردشگران بسیار، امکانات رفاهی مناسبی دارد که در میان آن‌ها کافه-رستوران‌های هیجان‌انگیز، سفره‌‌خانه‌های سنتی و نانوایی محلی به‌چشم می‌خورد.

بهشت گمشده

بهشت گمشده از زیباترین جاذبه‌های سفر به شیراز در بهار است که بازدیدکنندگان بسیاری را در این فصل به سمت خود می‌کشانَد. همان‌طور که از نام این منطقه پیداست، این‌جا مانند بهشتی‌ست که با زیبایی‌های منحصربه‌فردش بر روی زمین گُم شده است!

بهشت گمشده با نام اصلی تَنگِ بُستانَک، ییلاق چشم‌نواز و سرسبزی‌ست که صدای دلنشین رودهای خروشان‌اش لحظه‌ای خاموش نمی‌شود و آفتاب بهاری دلچسب و خیال‌انگیز‌ش قلب هر گردشگری را گرم می‌کند.

در زمان بازدید از بهشت گمشده‌ی شیراز حتماً به‌خاطر داشته باشید که از درختان و پوشش گیاهی بی‌نظیر این منطقه به عنوان هیزم استفاده نکنید.

توجه داشته‌باشید که لیست دیدنی‌های طبیعی شیراز در فصل بهار تمامی ندارد  و علاوه بر این دیدنی های طبیعی جاذبه های  تاریخی  زیادی نیز در شیراز وجود دارد که در ادامه ی این مطلب به  معرفی کوتاهی از آنها می پردازیم. یادتان باشد که می توانید با مراجعه به هتل متل بهترین ومقرون به صرفه ترین سفر را برای خود رقم بزنید.

جاذبه های تاریخی  و گردشگری شیراز

اگر در ادریبهشت عازم شهر زیبای شیراز شدید می توانید از جاذبه های بی نظیر این شهر نیز دیدن کنید.

عمارت شاپوری

5

یکی از جاهای دیدنی شیراز که در دوره پهلوی اول ساخته شده است. معماری این بنا بسیار دیدنی و منحصر به فرد است و تا سال ۱۳۷۸ به خاندان ثروتمند شاپوری تعلق داشته است.

آرامگاه باباکوهی

یکی از جذاب‌ ترین جاهای دیدنی این شهر در کوه صبوری شیراز و سمت چپ دروازه قران واقع شده است و قدمت آن به دوره دیلمیان بر می گردد. در این کوه دو غار وجود دارد که در یکی از این غارها، آرامگاهی به نام ابوعبدالله محمد ابن عبدالله واقع شده و به نام باباکوهی شهرت دارد.

آرامگاه خواجوی کرمانی

در حوالی دروازه‌قرآن شیراز، می‌توانید به سراغ آرامگاه خواجوی کرمانی، شاعر بلندآوازه ایرانی بروید. این آرامگاه در در دامنه کوه صبوی شیراز و دل بوستانی سرسبز واقع شده است قرار دارد. در اینجا دری را خواهید دید که در بالا و پایین آن دو ستون سنگی کوتاه وجود دارد. در آرامگاه خواجو تندیس سنگی این شاعر را نیز ساخته‌اند و فضای بوستان را زیباتر کرده‌اند. از دیگر جاذبه‌های بوستان خواجو، غارهایی است که در فاصله کمی از مقبره واقع شده‌ است.

 مسجد نصیرالملک

6

شیشه‌های رنگی و کاشی‌کاری‌های خوش‌رنگ‌ولعاب، مسجد نصیرالملک را به یکی از منحصربه‌فردترین مساجد ایران تبدیل کرده است و هرساله سیل گردشگران داخلی و خارجی به‌سمت این مسجد سرازیر می‌شوند. رنگ صورتی جلوه خاصی در هنر ظریف کاشی‌کاری این مسجد دارد و به همین دلیل نصیرالملک به «مسجد صورتی» ایران نیز شناخته می‌شود.

این مسجد در محله قدیمی گود عربان قرار دارد.و مثل سایر بناهای سنتی ایران، با فضای هشتی و دالان شما را به حیاط هدایت می‌کند. قسمت منحصربه‌فرد این مسجد بنای شبستان آن است که با شیشه‌های رنگی، کاشی‌های خوش‌رنگ و مقرنس‌کاری ظرافتمندانه‌ای آراسته شده است.

مسجد وکیل

7

مسجد وکیل یا همان مسجد سلطانی، از بناهای تاریخی در میان جاهای دیدنی شیراز است و از زمان زندیه تا امروز در این شهر باپرجاست. دو بنای تاریخی دیگر در چند متری مسجد وکیل واقع شده‌ است و با آن هم‌نام است. بازار وکیل در شرق مسجد، در راسته شمشیرگرها و همچنین حمام تاریخی وکیل نیز در شمال این مسجد جا خوش کرده است.

کاشی‌کاری‌های خوش‌رنگ، قوس سقف و ۴۸ ستون سنگی و مارپیچ شبستان، این مسجد را به بنایی خاص و تماشایی تبدیل کرده است. قسمت‌های مختلفی همچون دالان، حیاط، دو ایوان شمالی و جنوبی، دو شبستان جنوبی وشرقی، محرابی از سنگ مرمر، طاق نماها و سردر ورودی‌ها، در این مسجد بزرگ وجود دارد.

حمام وکیل، نگارگری‌های منحصربه‌فرد

در میان بناهای دوران زندیه که به‌دستور کریم‌خان بناشده، حمام وکیل شاهکار هنر معماری سنتی ایران است و در بین جاهای دیدنی شیراز بسیار معروف و محبوب است. کریم‌خان زند سهم بزرگی در آبادانی شیراز داشته و بسیاری از بناهای تاریخی که امروزه در شیراز می‌بینیم، نتیجه دوران حکومت این پادشاه است.

همه این بناهای تاریخی ازجمله حمام وکیل  در نوع خود یک شاهکار معماری محسوب می‌شوند. حمام وکیل با هنر آهک‌بری و نگارگری هوش از سرتان می‌برد و تنها نوع معماری و تزیینات نیست که این حمام را تماشایی کرده است؛ طراحی هوشمندانه و مدرن سازه، مانع خروج گرما و ورود سرما به حمام می‌شود.

مراکز خرید و بازارهای شیراز

یکی از جذاب ترین تفریح ها در سفر به شیراز در اردیبهشت ، خرید است . در شیراز چندین بازار سنتی و پاساژ مشهور وجود دارند و می توانید انواع وسایل را از این بازارها خریداری کرده و به عنوان سوغاتی ببرید.

بازار وکیل

8

با اینکه در این شهر زیبا، بازارها و مراکز خرید جذاب زیادی وجود دارد اما هیچ کدام مانند بازار وکیل شیراز نیست. این بازار جزو معروف ترین و تاریخی ترین بازارهای ایران است. در واقع، اگر می خواهید سوغاتی های اصیل شیرازی تهیه کنید می توانید به این بازار سر بزنید تا با کیفیت ترین و مرغوب ترین اجناس را خریداری کنید.

سرای مشیر

در هنگام مراجعه به بازار وکیل شیراز حتما سری به ضلع جنوبی این بازار بزنید و از سرای مشیر هم بازدید کنید. سرای مشیر بازاری کوچک در عین حال پر از انواع صنایع دستی جذاب و هیجان انگیز است. محبوب ترین صنایع دستی این بازار حاتم کاری ها، معرق کاری ها و منبت کاری  و قلم زنی است.

بازار حاجی شیراز

بازار حاجی یکی دیگر از قدیمی ترین و تاریخی ترین بازارهای شیراز است که در میان خیابان لطفعلی خان زند و بقعه قرار دارد. به عقیده خیلی از شیرازی ها قدمت این بازار به ۱۰۰۰ سال قبل برمی گردد. در این بازار هر آنچه که از ذهنتان می گذرد پیدا می شود. از خوراکی های خوشمزه گرفته تا پوشاک و خشکبار و صنایع دستی، حتی اگر به دنبال لباس های محلی شهر شیراز نیز باشید نیز در این بازار یافت می شود.

بازار مسگرهای شیراز

بازار مسگرها نیز در اصل شکل کوچکتری از بازار وکیل است.  اما با این تفاوت که این بازار سنتی از زمان قاجار شروع به فعالیت کرده و تاکنون به عنوان یکی از بازارهای سنتی و قدیمی فعالیت دارد. این روزها بازار مسگرهای شیراز به عنوان مرکزی برای خرید لوازم خانگی در شیراز تبدیل شده است.

مجتمع تجاری زیتون

با توصیف بازارهای قبلی شاید فکر کنید شیراز فقط بازارهای سنتی دارد. اما بهتر است بدانید که چندین مراکز خرید مدرن و تازه ساخت در شهر شیراز در حال فعالیت هستند. یکی از معروف ترین این مراکز، مجتمع تجاری زیتون نام دارد و انواع برندها در این مرکز قابل خرید هستند.

مجتمع تفریحی گردشگری هامون

از محبوب ترین مراکز خرید مخصوصا برای کودکان می توان به مجتمع تفریحی هامون اشاره کرد. در این بازار امکانات تفریحی و شهربازی هیجان انگیزی وجود دارد که بسیار جذاب است. همچنین در این مجتمع تجاری به بیش از ۷۰ نوع واحد تجاری فعال دسترسی خواهید داشت که انواع کیف و کفش و پوشاک زنانه و مردانه می فروشند.

ستاره فارس

یکی دیگر از مراکز خرید بسیار خوب در شیراز ستاره فارس نام دارد. که قیمت های منصفانه تری نسبت به سایر مراکز خرید دارد.از مهم ترین کالاهای موجود در این مجتمع می توان به پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، لوازم لوکس، لوازم تزئینی، آرایشی بهداشتی اشاره کرد.

غذاهای محلی شیراز

شیراز شهری سنتی دارای غذاهای خوش رنگ و بو و لذیذی است که  پیشنهاد می کنیم حتما از غذاهای محلی شان لذت ببرید.

شیرازی پلو

یکی از غذاهای شهر شیراز است که با رنگ و بوی خوش خود اشتها را زیاد می کند و خستگی سفر را از تن بیرون می کند..طعم فوق‌ العاده و بی‌ نظیر خود مورد پسند همگان است. این غذا ترکیبی از مرغ، برنج، بادمجان، زرشک، ماست، زعفران و ادویه‌ جات مختلف است که همراه با سالاد شیرازی بسیار لذیذ است.

9

شکر پلو

یکی دیگر از غذاهای شیرین و مخصوص شیراز است که برای علاقه مندان به غذاهای شیرین بهترین انتخاب است. این غذا ترکیبی از شکر، برنج، خلال بادام، خلال پوست نارنگی و خلال پسته به همراه زعفران است.

هویج پلو

یکی دیگر از غذاهای سنتی و شیرین شیراز طرفداران زیادی دارد و قطعا شیفته طعم لذت‌ بخش آن خواهید بود. هویج پلو ترکیبی از هویج، برنج، شکر، زعفران، دارچین، نمک، فلفل و گوشت چرخ کرده است و برای تزئین نیز از خلال بادام و پسته استفاده می شود.

رب پلو

یکی از لذیذترین و ساده‌ ترین غذاهای سنتی شیراز است که طرفداران زیادی دارد. این غذای سنتی از برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز تهیه می شود. طبخ این غذا کار سختی نیست و مناسب کسانی است که به مصرف گوشت علاقه ندارند.

در این گزارش تلاش کردیم تا جذابیت‌های سفر به شیراز در بهار را بررسی کنیم تا برای سفر به این شهر دیدنی و هیجان‌انگیز، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. شیراز پایتخت شعر و شاعری ایران و شهر افسانه‌ای عشّاق است! شهری که بارها و بارها ارزش تماشا دارد و بهار آن با تمام ایران متفاوت است.

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیمای شیراز را از هتل متل تهیه کنید.