صنعت بلاک‌چین مشکلات مختلفی دارد که از این میان کمبود مقیاس‌پذیری آن را می‌توان مهم‌تر از بقیه دانست. منظور از مقیاس پذیری همان تایید تراکنش‌ها در یک زمان مشخص است که هر چه بیشتر باشد عملکرد بهتری خواهد داشت.

در سیستم‌های غیرمتمرکز که کاربران زیادی باید یک تراکنش را تایید کنند، زمان زیادی برای تایید صرف می‌شود. مطمئن باشی که صنعت بلاک چین راه درازی در پیش دارد و جالب است که توجه شرکت‌های زیادی به این زمینه جلب شده است. در این مطلب با مزایا و معایب یکی از راهکارهای مشکل مقیاس‌پذیری یعنی zk sync آشنا خواهید شد.

1

پروژه zk sync  اتریوم چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که ZK مخفف zero-knowledge است که به دانش صفر اشاره دارد. راهکارهای مقیاس‌پذیری که در لایه دوم اتریوم پیشنهاد شده را می‌توان به دو دسته optimistic rollups و knowledge rollups تقسیم‌بندی کرد.

فناوری رول‌آپ در انتقال تراکنش‌ها به لایه دوم از لایه اصلی و همچنین بازگرداندن نتایج اعتبار سنجی به لایه اصلی نقش موثری ایفا می‌کنند. به کمک این فناوری صدها تراکنش در لایه اصلی تجمیع و در قالب یک تراکنش به لایه دیگر ارسال می‌شود. در اصل در لایه دوم همه این تراکنش‌ها به عنوان یک تراکنش پردازش می‌شوند تا هم سرعت بیشتر شود و همچنین کارمزد کمتری برای آن‌ها تعریف گردد.

نسخه اول لایه 2 اتریوم عملی شد که با نواقصی همراه بود و به همین دلیل همه منتظرند تا نسخه دومی که در حال آزمایش است وارد صحنه شود. به عقیده تیم پروژه بسیاری از مشکلات این شبکه برطرف خواهد شد و پیشرفت چشمگیری در مقیاس‌پذیری بلاک چین شاهد خواهیم بود.

مزایای zk sync

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم راهکارهای مختلفی در حل مشکل مقیاس‌پذیری ارائه شده که با مقایسه مزایا و معایب آن‌ها می‌توان به قدرت هرکدام پی برد. با توجه به اینکه در این زمینه پژوهش‌های زیادی انجام می‌شود امید است که در آینده شبکه‌های بلاک چین پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

پروژه zk sync که از سال 2020 استارت خورده عملکرد خود را در نسخه اول نشان داد و حال نسخه دوم آن در حال آزمایش است. الکس گلوچوفسکی مدیر شرکت متر لبز در رأس این پروژه قرار دارد و افراد نامی دیگری نیز در کنار او فعالیت دارند. در ادامه می‌خواهیم به چند مورد از مزایای این راهکار اشاره کنیم.

کارمزد کم

نقطه قوت zk sync این است که بدون اینکه به امنیت شبکه و همچنین بدون کاهش کنترل کاربر به دارایی‌های خودش توانسته کارمزد را به بهترین شکل ممکن کاهش دهد. این مزیت بدون شک برای بسیاری از کاربران جذاب بوده و جلب توجه خواهد کرد.

کاربر به کمک زد کی سینک تنها 1 درصد از کارمزد اتریوم را پرداخت می‌کند و این به دلیل نحوه عملکرد و جمع‌آوری تراکنش‌ها است. اگر کارمزد این سیستم را با دیگر راهکارها مقایسه کنید متوجه می‌شوید که کمترین کارمزدها هم در انتقال اتر و هم در مبادله توکن را ZK سینک به خود اختصاص داده است.

امنیت بالا

به گفته تیم پروژه هنوز در بخش امنیت کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود. در هر حال حاضر با توجه به مکانیسمی که وجود دارد، زد کی امنیت بالایی را برای کاربران تضمین می‌کند و امکان حفاظت از حریم شخصی را به هر کاربر می‌دهد. درست است که با این کار مقداری به کارمزد اضافه می‌شود اما ارزش بالا رفتن امنیت بیشتر از این حرف‌ها است.

سرعت بالا

برای درک بهتر این مزیت بهتر است بدانید که در لایه اول تنها 14 تراکنش در ثانیه پردازش می‌شد اما اگر این پروژه به نحو احسن پیش برود حدود 2000 تراکنش در ثانیه قابل پردازش خواهد بود. این پیشرفت قابل تحسین است و آینده متفاوتی را برای اتریوم و شبکه بلاک چین رقم خواهد زد.

مقاو.مت در برابر سانسور

این اختیار به هر کاربر داده می‌شود که در هر زمان دلخواه دارایی خود را از لایه دوم به لایه اول منتقل کند. این بسیط شدن لایه‌ها به این معنا است که کاربران خودشان می‌توانند انتخاب داشته باشند که در چه لایه‌ای دارایی‌ها خود را حفظ کنند. این انتقال به آسانی و بدون هیچ دردسری انجام خواهد شد و کاربران نیازی به کسب دانش خاصی خواهند داشت.

2

معایب zk sync

در تمام پروژه‌هایی که در هر زمینه‌ای اجرا می‌شوند، معایبی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به عنوان گام‌های بعدی پروژه در نظر گرفت. برای نسخه اول زد کی سینک برخی از منتقدین به مواردی اشاره کرده‌اند که تیم بنیاد اعلام داشته که برخی از آن‌ها در نسخه دوم حل خواهند شد.

اولین ایرادی که به zk sync گرفته شده، عدم تمرکززدایی آن است که مسئولین این قول را داده‌اند که در نسخه بعدی توجه زیادی به این مورد خواهد شد. سازگاری اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با ZK یک مشکل دیگری است که اگر این اقدامات لازم برای سازگاری با EVM صورت پذیرد این مشکل نیز حل خواهد شد.

کندی انتقالات در شبکه مورد دیگری است که می‌توان در لیست معایب این پروژه قرار داد. اگر شما نیز در حال استعلام قیمت اتریوم هستید و این آلت کوین را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌دانید بهتر است از امکانات یک صرافی داخلی استفاده کنید.

والکس صرافی مورد اعتماد

یکی از برترین صرافی‌هایی که در سال‌های اخیر خدمات ارزنده‌ای را به کاربران ایرانی ارائه داده صرافی والکس است. در این مجموعه ابزارهای نوینی نظیر تنظیم هشدار قیمت، پنل گزارش سود و زیان، ابزارهای تحلیل، نمودارهای قیمتی، حد سود و ضرر در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

امنیت بالای این مجموعه باعث شده تا کاربران دارایی‌های خود را در کیف پول اختصاصی خود نگه دارند. بیش از 600 هزار کاربر در والکس به انجام معامله مشغول هستند و این نشان از اعتماد مردم به این مجموعه خوش‌نام است.

جمع بندی

یکی از مشکلات شبکه‌های بلاک چین مقیاس‌پذیری پایین آن‌ها است که در سراسر دنیا پژوهش‌های عمیقی در این رابطه در حال انجام است. در میان راهکارهای مختلفی که برای رفع این مشکل پیشنهاد شده ما در این مطلب مزایا و معایب پروژه zk sync  اتریوم را برای شما آوردیم.