اکثر خانواده های ایرانی در خانه خود حداقل دو یا سه فرش و قالیچه دارند و از این رو شستشو و تمیزی فرش اهمیت فراوانی نزد ایرانیان دارد. هر صاحب خانه ای حداقل سالی یک بار برای شستن فرش های خانه اقدام می کند و این کار را معمولا در ایام نزدیک عید نوروز و پیش از نو شدن سال انجام می دهد. 

در این ایام خانه تکانی و نزدیک شدن به سال نو، با توجه به میزان بالای تقاضا برای شستشو و همچنین افزایش قیمت شوینده ها، هزینه قالیشویی نیز بالاتر می رود. از طرفی در این روزها تعداد مراکز و اشخاصی که به صورت غیر قانونی و با ادعای دریافت هزینه کمتر اقدام به کلاهبرداری می کنند نیز افزایش می یابد. متاسفانه بسیاری از متقاضیان در برابر وعده تخفیف و هزینه پایین، در دام این افراد سودجو افتاده اند.

اما خیلی از صاحب خانه ها نیاز دارند بدانند که قیمت شستشوی فرش در بهترین قالیشویی تهران در آستانه عید نوروز تا چه میزان گران تر می شود، تا بتوانند هزینه های خود در آستانه سال جدید را برآورد کنند و با آگاهی بیشتری اقدام کنند. در این نوشته قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم. اگر شما نیز قصد سفارش شستشو برای فرش یا موکت به یک قالیشویی معتبر را دارید تا پایان این نوشته با ما همراه باشید. 

1

نرخ شستشوی فرش در سال جاری چقدر تغییر داشته است؟

حمید محمدی رئیس اتحادیه قالیشویان درباره وضعیت فعالیت این مراکز در سال های اخیر و میزان تقاضای مردم بابت شستشو می گوید: «بیش از دو سال، یعنی از زمانی شیوع کرونا در کشور، وضعیت فعالیت چهارصد واحد قالیشویی مجازدر تهران بسیار کم شده است». 

او درباره فعالیت قالیشویی ها در سال جدید ادامه می دهد: «از ابتدای سال جاری تا نیمه دوم این سال، وضعیت فعالیت این واحدهای مجوز دار نسبت به سال گذشته به دلیل فروکش شدن کرونا بهتر شده بود. اما متاسفانه طی دو سه ماه اخیر با رسیدن موج جدید اومیکرون، باز وضعیت کار این واحدها افت کرده است. کاهش چهل درصدی سفارش شستشوی فرش تنها در طی این چند ماه آسیب جدی به فعالان این عرصه وارد کرده است. از تعداد قالیشویی های معتبر و مجوز دار در تهران تنها شصت درصد آنها مشغول به کار می باشند». 

در نهایت رئیس اتحادیه قالیشویان در پاسخ به این سوال که نرخ خدمات شستشوی فرش و موکت در سال جاری چقدر تغییر داشته می گوید: «هر سال در آذرماه نرخ های مصوب جدید از سوی اتحادیه به واحدهای قالیشویی فعال در سطح شهرابلاغ می شود. امسال نرخ خدمات شستشوی فرش و قالی سی درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه شستشو و ضد عفونی فرش سیصد درصد گران شده است». 

در نتیجه علاوه بر میزان تقاضا، افزایش قیمت مواد شستشو و ضد عفونی نیز دومین عاملی است که بر بالا رفتن نرخ شستن فرش تاثیر می گذارد. اما آیا این افزایش قیمت دلیلی است برای اعتماد چشم بسته به افراد و مراکز غیر قانونی؟ و آیا این اعتماد نتیجه مطلوبی در پی دارد؟ در ادامه این نوشته این موضوع را بررسی می کنیم. 

آیا واحدهای شستشوی غیر مجاز قابل اعتماد هستند؟

همانطور که اشاره کردیم هر ساله در آستانه عید نوروز با حجمی از پیامک های تخفیف برای ارائه خدمات قالیشویی و همچنین قالیشویی های سیار مواجه می شویم. اما آیا این پیامک ها و مراکز و اشخاص قابل اعتماد هستند؟

رئیس اتحادیه قالیشویان درباره این پیامک های ارسالی می گوید: «بعضی از پیامک های ارسالی به تلفن های همراه از سوی قالیشویی های غیر مجازی است که از نام برندهای معروف در این حرفه که سال هاست تعطیل شده اند، سوء استفاده می کنند. این قالیشویی ها بدون دارا بودن مجوز تنها با یک خط تلفن ثابت منزل اقدام به گرفتن سفارش شستشوی فرش و قالیچه های شهروندان در محیط های غیر استاندارد و بدون تجهیزات و ادوات لازم می کنند. در واقع این افراد پس از ثبت سفارش، قالی و فرش های مشتری ها را در حیاط خانه های خود می شویند و بدون هیچ ملاحظه ای در شستشو به همراه آسیب رساندن به تار و پود فرش، و رنگ و ریشه آن، فرش را تحویل مشتری می دهند». 

با وجود اظهارات رئیس اتحادیه قالیشویان و وقوع مکرر اتفاقات ناخوشایند در رابطه با این اشخاص و مراکز غیر قانونی متاسفانه همچنان شاهد روایت هایی از این دست کلاهبرداری ها هستیم. حمید محمدی در ادامه اظهارمی کند که با وجود شکایت های زیادی که از سوی مشتریان به اتحادیه رسیده اما چون سفارش شستشو به واحدهای غیر مجاز داده شده، اتحادیه هیچ گونه دخالتی در راستای احقاق حق مشتری نمی تواند داشته باشد. 

2

در واقع این افراد هیچ مکان مشخص، تجهیزات مخصوص و مواد شوینده قابل قبولی برای انجام کار شستشوی فرش ندارند. این افراد با سوء استفاده از نیاز مردم در روزهای نزدیک عید، تنها با یک خط تلفن و یا سایتی غیر رسمی و ثبت نشده اقدام به گرفتن سفارش می کنند. مهم تر از همه اینکه در صورت تحویل گرفتن کار بی کیفیت و آسیب دیدن فرش و حتی مفقود شدن فرش، به هیچ طریق قانونی نمی شود شکایت و پیگیری کرد. 

اما متاسفانه اعتماد بدون تحقیق و احتیاط مردم به این واحد های غیر قانونی، باعث شده که این مراکز و اشخاص همچنان وجود داشته باشند. بزرگ ترین نشانه این واحدهای غیر رسمی و غیر قانونی، ارائه تخفیف های غیر منطقی برای شستن فرش ها و موکت هاست. از آنجایی که این واحدها نامی ثبت شده ندارند، متاسفانه تا کنون هیچ ارگانی نتوانسته فعالیت و تخلف آنها را رصد کرده و کار و کاسبی شان را تعطیل کند. 

اما بر اساس نرخ های قانونی و تصویب شده در هر سال، قیمت قالیشویی برای شستشوی انواع فرش به صورت متری مشخص می‌ شود. مشتری باید قیمت هر متر را در متراژ فرش خود ضرب کند تا قیمت نهایی حاصل شود. 

سخن آخر

همانطور که در این نوشته اشاره کردیم بزرگ ترین علت های افزایش نرخ قالیشویی در آستانه عید نوروز بالا رفتن میزان تقاضا برای شستشوی فرش و همچنین بالا رفتن قیمت مواد شوینده و تجهیزات است. این افزایش نرخ هر ساله توسط اتحادیه قالیشویان مشخص شده و در آذرماه به طور رسمی اعلام می شود. 

اما نکته قابل توجه این است که با توجه به افزایش تعداد افراد سودجو و فرصت طلب در این ایام، متقاضیان بدون تحقیق و جستجو و اطمینان اقدام به سفارش نکنند. همانطور که گفتیم این افراد بدون هیچگونه امکانات یا مهارتی به صورت تلفنی یا سیار یا از طریق سایت های غیر رسمی اقدام به گرفتن سفارش می کنند. بنابراین لازم است که حتما قبل از هر اقدامی، از قانونی بودن فعالیت مرکز اطمینان حاصل کنید. 

مرکز «قالیشویی نوین» یکی از بهترین و معتبرترین مراکز قالیشویی است که شعبه های متعددی در تهران و کرج دارد. این مرکز با مجوز قانونی و تحت نظر اتحادیه قالیشویان فعالیت می کند و بنابراین میزان افزایش قیمت در خدمات این مرکز دقیقا بر اساس نرخ مصوبه است. 

شما می توانید از کیفیت کار این قالیشویی و دریافت نتیجه ایده آل کاملا مطمئن باشید. قالیشویی نوین با بهره گیری از فضایی کاملا حرفه ای، نیروهای آموزش دیده و با تجربه و متخصص، تجهیزات مدرن و به روز، و همچنین مواد شوینده مرغوب و درجه یک، انواع فرش ها، قالیچه ها، موکت ها و حتی مبلمان شما را با بهترین کیفیت ممکن شستشو داده و خشکشویی می کند. 

کارکنان قالیشویی نوین با سابقه ای طولانی در ارائه این خدمات، در مشتری مداری و خوش قولی و تحویل به موقع کار شهره اند.  شما می توانید در هر کجای تهران که باشید از طریق سایت این قالیشویی و یا از طریق تلفنی برای دریافت مشاوره کارشناسی رایگان و ثبت سفارش شستشو اقدام کنید.