پرداخت کردن خلافی را چگونه انجام دهیم؟ بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ این سوالاتی است که بیشتر رانندگان به­ دنبال پاسخش هستند. پیش از این، پرداخت خلافی خودرو کار سختی بود و برای استعلام آن باید ساعت­ها زمان صرف می­شد. امروز این پرداخت بسیار آسان شده (انتقال وجه اینترنتی و کارت به کارت )و روش­های مقرون به­صرفه­تری وجود دارد. اما در بین تمامی این روش­ها کدام روش از همه مطمئن­تر است. در این مقاله قصد داریم درباره این روش­ها صحبت کنیم. اگر قصد استعلام و پرداخت تخلف خودرو خود را دارید پیشنهاد می­کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

1

درباره خلافی و انواع جریمه بیشتر بدانید

پیش از اینکه درباره پرداخت خلافی صحبت کنیم باید انواع آن را بشناسیم. هر زمان که شما از قوانین راهنمایی و رانندگی تخطی کنید و این تخطی ثبت شود، مشمول جریمه خواهید شد.

به­ طور کلی جریمه­های رانندگی به چهار دسته اصلی تقسیم می­شوند. این چهار نوع عبارتند از:

  • دوبرگی: اگر طبق دستور پلیس توقف نکنید این نوع جریمه برای شما صادر خواهد شد. در این نوع جریمه شما دو بار جریمه می­شوید. بار اول بابت تخلف و بار دوم بابت سرپیچی از فرمان پلیس.
  • تسلیمی: در جریمه تسلیمی شما به فرمان پلیس گوش می­دهید و توقف می­کنید. به ‌همین دلیل تنها جریمه تخلف خود را پرداخت خواهید کرد. این جریمه برای پرداخت زمان مشخصی دارد و پس از آن دو برابر می­شود.
  • الصاقی: در برخی از مواقع هنگام تخلف شما در کنار ماشین خود نیستید و این جریمه توسط پلیس ثبت می­شود. قانون دو برابر در این مورد نیز هنگام عدم پرداخت خلافی اعمال می­شود.
  • دوربینی: تخلف شما در این جریمه توسط دوربین ثبت می­شود. این جریمه دارای دو نوع هوشمند و اپراتوردار است.

جریمه­های دوبرگی، تسلیمی و الصاقی پس از 60 روز دو برابر می­شوند. گاهی نیز ممکن است بخشودگی شامل شما شود اما این مورد نیز دقیقا مشخص نیست.

2

چه روش­هایی برای پرداخت خلافی وجود دارد؟

پیش از پرداخت خلافی شما باید استعلام آن را بگیرید و سپس پرداختش کنید. امروز روش­های مختلفی برای پرداخت این مورد وجود دارد که همگی قابل استفاده هستند. با پیشرفت روش­های پرداختی دیگر نیازی نیست که از خانه خارج شوید.

چرا که روش­های آنلاین در اختیار شما هستند. شما می­توانید به وبسایت راهور 120 مراجعه کنید. در این سایت ابتدا استعلام بگیرید و سپس خلافی را پرداخت کنید. یک روش دیگر استفاده از کد­های موبایلی برای پرداخت آن است.

کد­های موبایلی توانایی استعلام و پرداخت خلافی شما را دارند اما گزینه مطلوبی نخواهند بود. چرا که کار با آنها سخت است و پروسه پرداخت را طولانی می­کند.

بهترین روش پرداخت کردن خلافی چیست؟

بهترین روش استفاده از نرم­افزار­های پرداختی چند منظوره مثل تاپ (تاپ یک همراه بانک کامل برای همه بانکها)است. شما با استفاده از اپلیکیشن و وبسایت تاپ می­توانید استعلام خلافی خود را بگیرید و آن را به­راحتی پرداخت کنید. سه گزینه مختلف برای شما در سوپر اپلیکیشن تاپ تعیین­شده که می­توانید از آنها استفاده کنید.

شما می­توانید هم جزئیات و هم تجمیع خلافی خودروی خود را بگیرید. برای تجمیع نیاز به احراز هویت نخواهید داشت، اما برای استعلام جزئیات به آن نیاز پیدا خواهید کرد. پرداخت قبض خلافی با شناسه رایگان خواهد بود و برای شما هزینه­ای به ‌همراه نخواهد داشت.

 شما می­توانید خلافی خود را هم موردی و هم کامل پرداخت کنید.

پرداخت خلافی از طریق تاپ چه مزایایی دارد؟

در این روش شما هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. پرداختی شما به­ صورت آنی در سامانه ناجا ثبت خواهد شد. شما پرداختی امن را تجربه خواهید کرد چراکه این پرداخت زیر نظر بانک مرکزی خواهد بود. تمامی جزئیات خلافی اعم از:

  • ساعت
  • نوع تخلف
  • تاریخ
  • تصویر
  • مکان

از طریق تاپ قابل مشاهده است.

شما می­توانید در تاپ آخرین استعلام خود را ببینید بدون اینکه هزینه­ای بپردازید.

3

تاپ، سوپراپلیکیشنی با بیش از 73 خدمت کاربردی

تاپ سوپراپلیکیشنی کاربردی است که خدمات مختلفی مانند پرداخت خلافی را به شما ارائه می­دهد. خدمات تاپ شامل گردشگری، پرداخت عوارضی، خدمات ناجی، کارت به کارت، استعلام ممنوع­الخروجی، پرداخت عوارض خروج از کشور، خرید شارژ و بسیاری خدمات دیگر می­شود.

شما می­توانید اپلیکیشن تاپ را از کافه بازار، چارخونه، مایکت، گوگل‌پلی و وبسایت تاپ به­صورت مستقیم دانلود کنید. نسخه آی­او­اس این اپلیکیشن نیز برای گوشی­های آیفون موجود است و شما می­توانید آن را از وبسایت تاپ دریافت نمایید.

تاپ مجموعه­ای از خدمات پرداختی، گردشگری و مالی است که تمام نیاز­های شما را برطرف خواهد کرد.

جمع­بندی

برای پرداخت خلافی راه­های مختلفی روبه‌روی شماست. خلافی انواع مختلفی دارد که آنها را در مقاله توضیح دادیم. برخی از آنها پس از مدتی دو برابر می­شوند و باید سریع­تر پرداخت شوند. شما می­توانید برای پرداخت به ­سراغ وبسایت پلیس راهور بروید یا از کد­های دستوری موبایل کمک بگیرید.

تمامی این روش­ها دارای مشکلاتی هستند و شما را از هدف اصلی یعنی پرداخت سریع و کم­هزینه دور می­کنند. بهترین روش برای پرداخت خلافی استفاده از اپلیکیشن تاپ است. شما می­توانید در این اپلیکیشن یا وبسایت مجموعه تاپ، خلافی خود را به­ صورت جزئی یا کلی استعلام بگیرید و سپس پرداخت کنید.