تمام افرادی که قصد کار در کانادا را دارند باید ویزای کاری کانادا بگیرند اما با توجه به هدف و برنامه متقاضیان ویزاهای کاری مختلف صادر می‌شود. ویزای کار تنها شامل نیروهای کاری که برای کارفرمایان کانادایی کار می‌کنند، نمی‌شود. بلکه حتی افرادی که قصد دارند از طریق سرمایه گذاری (مانند خرید بیزینس آماده در کانادا ) در این کشور کار کنند، باید برای ویزای کار درخواست دهند. دانشجویانی که قصد دارند پس از اتمام مدت اعتبار ویزای تحصیلی کانادا در این کشور کار کنند نیز باید برای ویزای کار درخواست دهند. الزامات هر کدام از این مسیرها در ادامه این مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آیا شرایط ویزای کاری کانادا در تمام برنامه‌ها یکسان است؟

ویزای کار (یا ورک پرمیت) برای افراد واجد شرایط خارج از کانادا که قصد کار دارند برای یک دوره زمانی خاص در آن کشور کار کنند، صادر می شود. کانادا بیش از 100 گزینه مختلف مجوز کار برای استعدادهای جهانی و کارفرمایان دارد که از لحاظ مدت اعتبار، مدت زمان صدور ویزا و ... با هم تفاوت دارند. الزامات و شرایط ویزای کاری کانادا کاملا بستگی به این دارد که از طریق کدام برنامه برای آن اقدام می‌کنید. برای مثال شرایط ویزای کار برای برنامه استارتاپ ، برنامه imp و برنامه نیروی کار خارجی موقت با هم تفاوت دارد.

2

به صورت کلی ویزای کاری کانادا از لحاظ مقررات امکان کار در دو نوع مجوز کار آزاد (Open Work Permits) و مجوز کار خاص کارفرما (Employer specific Permit) صادر می‌شود. هر کدام از این ویزاها شرایط متفاوت خود را دارند. در صورت دریافت ویزای کار آزاد می‌توانید در هر مکانی و برای هر کارفرمایی کار کنید و به ارائه LMIA (ارزیابی تاثیر بازار کار) نیاز نخواهید داشت.

در صورت اخذ مجوز کار خاص کارفرما، مقرراتی در work permit درج می‌شود که باید طبق آن عمل کنید. برای مثال، نام کارفرما، مدت زمان فعالیت کاری شما و موقعیت مکانی هم در آن قید می‌شود. قبل از درخواست این نوع ویزای کار، کارفرمایی که قرار است شما را استخدام کند، باید یک نسخه LMIA و یک پیشنهاد شغلی به شما ارسال کند تا آن را ضمیمه پرونده کنید. اینکه متقاضی امکان کار محدود یا نامحدود در کانادا داشته باشد نیز به برنامه‌ای که از طریق آن برای ویزای کار درخواست می‌دهد بستگی خواهد داشت. برای مثال افرادی که تحت برنامه نیروی کار خارجی موقت درخواست می‌دهند، مجوز کار خاص کارفرما دریافت می‌کنند.  

ویزای کاری برای خرید بیزینس آماده در کانادا

خرید بیزینس آماده در کانادا یکی از روش‌های سرمایه گذاری در این کشور است. برای خرید بیزینس فعال در کانادا می‌توانید کل سهام یا بخشی از آن (حداقل 51 درصد) را بخرید. نحوه اخذ اقامت کانادا از طریق خرید بیزینس در کانادا کاملا بستگی به این دارد که از طریق کدام برنامه اقدام کنید. برای مثال اگر از طریق برنامه imp (که زیر مجموعه‌های اصلی آن شامل ویزای C10، ویزای C11 و ویزای C12 می‌باشد) اقدام کنید، ویزای کار موقت دریافت خواهید کرد که نهایتا دو سال اعتبار دارد. اما پس از دو سال فعالیت در کسب و کار خود می‌توانید از طریق برنامه‌های مختلف مانند برنامه تجربه کلاس کانادایی برای اخذ اقامت دائم درخواست دهید. چنانچه از طریق برنامه‌کارآفرینی استانی برای خرید بیزینس اقدام کنید، ممکن است از همان ابتدا بتوانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

3

یکی از مهم‌ترین امتیازاتی که درباره اخذ اقامت از طریق خرید بیزینس فعال در کانادا وجود دارد این است که چنانچه پس از مدتی بیزینس شما ورشکست شود، اقامت دائم لغو نمی‌شود. برای اینکه بتوانید در روش خرید بیزینس روند اخذ ویزای کار کانادا را هموارتر کنید، بهتر است بیزینسی را انتخاب کنید که با سابقه کاری و تحصیلی شما در ارتباط باشد. در بسیاری از موارد اگر سابقه مدیریت یک بیزینس را به اندازه مدت زمان تعیین شده (معمولا بیشتر از دو سال) نداشته باشید، امکان اخذ ورک پرمیت نخواهید داشت. از مهم‌ترین شرایط دیگر برای اخذ ویزای کار در این روش اثبات تمکن مالی است.

پروسه اخذ مجوز کار کانادا می‌تواند دشوار باشد، اما متخصصان تیم e-Visa به دنبال آن هستند تا حد امکان آن را برای متقاضیان آسان کنند.

ویزای تحصیلی کانادا مسیری برای اخذ ویزای کار و اقامت دائم

تمام افراد خارجی که قصد دارند برای مدت بیشتر از 6 ماه در یکی از موسسات آموزشی کانادا تحصیل کنند باید ویزای تحصیلی کانادا (همان اجازه تحصیل یا استادی پرمیت) را دریافت کنند. برای دوره‌های تحصیلی کمتر از 6 ماه داشتن ویزای توریستی کافی است و نیاز به ویزای تحصیلی وجود ندارد. مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا عبارتند از:

1. از یکی از موسسات آموزشی پذیرش بگیرید.

2. ثابت کنید پول کافی برای پرداخت موارد زیر را دارید:

  • شهریه
  • هزینه‌های زندگی خود و اعضای خانواده که همراه شما به کانادا می‌روند و
  • هزینه بلیط رفت و برگشت برای خود و اعضای خانواده

3. رعایت قانون و نداشتن سابقه کیفری

4. اثبات اینکه در سلامت کامل هستند و تحت معاینه پزشکی (در صورت نیاز) قرار گرفته‌اید.

5. به آفیسر ثابت کنید که پس از پایان ویزای تحصیل کانادا را ترک خواهید کرد.

4

اخذ ویزای تحصیلی کانادا یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌ها برای هموار کردن مسیر اخذ اقامت دائم کانادا است. چراکه دانشجویان پس از اتمام تحصیلات می‌توانند به شرط برآورده کردن الزامات تعیین شده ویزای کار پس از فارغ التحصیلی دریافت کنند. این ویزا از نوع ویزای کار آزاد کانادا است و با داشتن آن می‌توان در هر شهر یا جایگاه کاری مشغول به کار شد. ویزای کار پس از فارغ التحصیلی می‌تواند تا سه سال اعتبار داشته باشد و مدت آن بستگی به طول دوره تحصیل دانشجو دارد. پس از اتمام این دوره در صورت برخورداری از شرایط مناسب می‌توان برای دریافت ویزای کار دائم اقدام کرد و پس از مدتی آن را به اقامت دائم تبدیل کرد.

همچنین برخی برنامه‌های استانی وجود دارند که ویژه فارغ التحصیلان بین المللی هستند و دانشجویان می‌توانند پس از اتمام تحصیلات از طریق شرکت در این برنامه‌ها اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

کلام آخر: برای انجام هر فعالیت شغلی در کانادا باید ویزای کار بگیرید. اما اخذ ویزای کار باید از طریق برنامه درست انجام شود.

هدف اغلب افراد از اخذ ویزای کار کانادا رسیدن به اقامت دائم این کشور است. اما توجه داشته باشید که برای اخذ ویزای کار مسیری را انتخاب کنید که امکان موفقیت در آن زیاد و امکان ریجکتی درخواست پایین باشد. چراکه تغییر مسیر و یا رفع ریجکتی یک پروسه زمانبر است که ممکن است تمام برنامه‌های شما را به هم بزند. برای مثال ممکن است بخواهید از طریق خرید بیزینس فعال برای اخذ ویزای کار اقدام کنید در حالی که مسیر ویزای تحصیلی گزینه بهتری برای رسیدن به هدف اقامت دائم باشد. چنانچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید بهترین مسیر ممکن را برای خود انتخاب کنید، با کارشناسان e-Visa در ارتباط باشید.