می‌توان گفت امروزه نورپردازی مدرن سطح انتظارات را بالاتر برده و صنایع روشنایی هم گام به گام با این انتظارات پیش رفته‌اند. امروزه چراغ‌ها علاوه بر تأمین روشنایی، ظاهر دکوراتیو، مدرن و زیبایی را ارائه می‌دهند. یکی از جدیدترین این مدل‌ها که بسیار مورد پسند معماران و طراحان واقع شده است چراغ‌ خطی است. چراغ خطی ال ای دی علاوه بر تأمین یک نور با کیفیت و پایدار، ظاهر جذاب و دکوراتیوی دارد. از مزیت‌های بزرگ چراغ خطی می‌توان به ظاهر مدرن و مینیمال آن اشاره کرد که در کنار تأمین نور سراسری مورد نیاز شما، ظاهر دکوراتیو و مدرنی به محیط شما می‌بخشد.

چراغ خطی اکووات

چراغ خطی ال ای دی از اجزایی تشکیل شده است؟

  • ماژول چراغ خطی: ماژول‌ها همان بردهای PCB هستند که چیپ­‌های ال‌ای‌دی به عنوان منابع روشنایی روی آن قرار گرفته است و به وسیله پوش سوکت یا سوکت‌های فشاری به هم متصل می‌شوند. ماژول‌های چراغ خطی برای اتصال نیازی به ابزار ندارند.
  • رفلکتور چراغ خطی: رفلکتور یک قطعه آلومینیومی درون چراغ است که بخش زیادی از بازتاب نور و خنک کنندگی درون چراغ بر عهده این فطعه است.در چراغ‌های خطی‌ای که رفلکتور به وسیله زنجیر به چراغ متصل است در صورت نیاز به تعمیرات به راحتی می‌توان به وسیله گیره های رفلکتور، آن را از بدنه چراغ جدا و آویزان نمود.
  • دیفیوزر چراغ خطی: پوشش شیری رنگ از جنس پلی کربنات که وظیفه‌ ی آن پخش یکدست نور و همچنین جلوگیری از ایجاد خیرگی است. یک دیفیوزر خوب در چراغ خطی علاوه بر ویژگی‌های پیش، ضد اشعه UV است تا از تابش اشعه‌های مضر برای بدن و پوست جلوگیری کند.
  • درایور چراغ خطی: در داخل بدنه و در پشت رفلکتور درایور چراغ خطی قرار دارد که در حقیقت قلب تپنده چراغ خطی است. ممکن است در چراغ‌های با ضخامت بدنه کم، این قطعه در خارج از چراغ جانمایی شده باشد که در این صورت باید از امنیت و ایزوله بودن آن مطمئن شد. بهترین درایورهای چراغ خطی درایورهایی هستند که فلیکر یا چشمک نداشته باشند.
  • بدنه چراغ خطی: باز آنجایی که آلومنیوم رسانای بسیار خوبی برای گرما است و همچنین از و استفاده از این فلز در ساخت بدنه سبب تقویت خاصیت خنک کنندگی چراغ می‌شود.

راهنمای خرید چراغ خطی ال ای دی

  1. در هنگام خرید چراغ خطی علاوه بر توجه به کمپانی سازنده، مواردی هست که باید به آن دقت شود

    نور بدون چشمک یا به اصطلاح فلیکر در چراغ خطی:

    فلیکر همان چشمک یا سوسو زدن چراغ را می‌گویند که علاوه بر نقش مخرب در تصویر ویدیویی ضبط شده زیر نور این چراغ‌ها در استفاده طولانی مدت سبب ایجاد مشکلات سلامتی چشم و سردرد می‌شود. دقت کنید چراغ خطی مورد نظرتان نور فاقد فلیکر یا به اصطلاح Flicker-Free داشته باشد.

  2. یکپارچگی و یکدستی نور در طول خط نوری در چراغ خطی:

    موضوع مهم دیگر یکدست بودن نور در طول خط نوری است. قبل از خرید نسبت به عدم وجود نقاط تیره و روشن و رعایت یکپارچگی نور در طول خط نوری دقت کنید. دقت کنید شاخصه SDCM چراغ کمتر از ۳ باشد تا هیچ چیپ یا ماژولی از نظر رنگ نور،حتی در خطی ممتد به طول چندصد متر اختلاف رنگ یا نوری با سایر قسمت‌های چراغ نداشته باشد و همچنین چراغ در محل‌های فارسی‌بر و زاویه‌دار به درستی برش خورده باشد.

  3. رنگ‌های واقعی‌تر با شاخص نمود رنگ بالا در چراغ خطی:

    هر چه عدد شاخص نمود رنگ (CRI) به صد نزدیک‌تر باشد. رنگ اجسام در زیر نور چراغ واقعی‌تر بوده و نشانگر این است که چراغ نور با کیفیت‌تری تولید می‌کند. در هنگام خرید چراغ خطی ال ای دی دقت کنید چراغی موردنظرتان شاخص نمود رنگ (که با CRI مشخص می‌شود) بالاتر از 90 داشته باشد.

استاندارد زاگا چیست و بهترین چراغ خطی از نظر کیفیت کدام است؟

استانداردی جهانی وجود دارد که ناظر بر ابعاد ماژول‌های چراغ خطی است که به نام استاندارد زاگا شناخته می‌شود. بهترین چراغ‌­های خطی از نظر کیفیت، چراغ­‌های خطی با استاندارد زاگا هستند که استاندارد جهانی فیزیکی ناظر بر ابعاد ماژول‌­های چراغ خطی است. همچنین موضوع دیگری که باید به آن دقت کنید بحث درایور است. در چراغ­‌های خطی با درایور و ماژول جریان ثابت امّا دیگر نیازی به استفاده از مقاومت نیست. در نتیجه در این چراغ‌­ها خبری از گرمای اضافه و یا افت نور نخواهد بود. علاوه بر این با استفاده از ماژول‌­های جریان ثابت استاندارد زاگا، می‌­توانید به راحتی ماژول مورد نیاز چراغ خطی خود را از هرجای دنیا تامین کنید.

منبع: www.ecowat.com