یکی از قطعات مهم و حساس در صنعت خودروسازی ، شیشه اتومبیل است که با توجه به ظرافت شیشه، توجه به کیفیت و جنس آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شفافیت مناسب شیشه خودرو باعث دید بهتر  راننده خواهد بود .  البته که کاربرد مهم دیگر شیشه ماشین ، بحث ایمنی آن است.  تصور کنید ، خودروی شما شیشه نداشته باشد و در شرایط طوفانی و یا بارانی قرار بگیرید . چه بلایی سر سرنشینان اتومبیل می آید ؟ آیا در فصول سرد زمستانی امکان رانندگی با خودرو وجود دارد .  

1

نقش شیشه خودرو

عمده وظیفه شیشه خودرو  ، ایجاد یک عایق بین کابین خودرو و فضای بیرون و محیط اطراف است. این عایق سرنشینان خودرو  را در برابر سرما، گرما، باد و طوفان، باران، برف ، تگرگ ، گرد و غبار ، آلودگی شدید هوا و حتی تابش مستقیم نور خورشید محافظت خواهد کرد لذا کیفیت جنس شیشه اهمیت پیدا میکند. وجود شیشه  در اتومبیل ، باعث محافظت قطعات داخل کابین خودرو از آسیب های ناشی از موارد ذکر شده می شود. این شیشه ها اگر به صورت سولار ( آنتی یو وی )  باشند  ، کاربرد بیشتری نیز خواهند داشت.

انواع شیشه اتومبیل

در اوایل ساخت خودرو ،  از شیشه های معمولی و غیر ایمن برای خودرو استفاده می‌شد. یکی از معایب اصلی این نوع شیشه ها ، الگوی شکست آن بود بطوری که در هنگام تصادف و یا اصابت ضربه شدید ، باعث می‌شد به سرنشینان خودرو آسیب جدی وارد شود. لبه های تیز و برنده شیشه های معمولی بسیار خطرناک هستندلذا خودروسازان و مهندسین کیفی درصدد برآمدند تا نوعی شیشه تولید کنند تا از سرنشینان خودرو در برابر حوادث پیش آمده محافظت کند.

2

یکی از سوالات معمول مخاطبین عزیز ، این است که از چه شیشه هایی در خودرو استفاده می شود و اصلا چند مدل شیشه وجود دارد؟ جنس شیشه جلو خودرو با شیشه های جانبی متفاوت است؟ قیمت شیشه اتومبیل و نحوه تعویض آن چگونه است؟  در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت؟

شیشه لمینت  laminated glass

 همراه با پیشرفت تکنولوژی و آشنایی مهندسین با انواع مواد و روش های نوین ، آن‌ها موفق شدند تا با استفاده از P.V.B  که نوعی فیلم پلاستیکی است، شیشه‌ای با جنس لمینت یا طلقی تولید کنند. طلق وسط شیشه  با ضخامتهای مختلف که کاربردی ترین آنها   0.38 و 0.76 و mm 1.52 می باشد.

3

 این نوع شیشه با دو لایه شیشه از دو طرف پوشش داده می‌شود تا میزان ایمنی و مقاومت شیشه خودرو در برابر ضربات و وارد شدن تنش‌ها را افزایش دهد یعنی لایه‌های پلیمری به صورت لایه‌ لایه بین سطوح شیشه معمولی استفاده می‌شود. کل این قطعات با تحت فشار و حرارت قرار گرفتن ، به صورت یکپارچه در کنار هم، شیشه لمینت را تشکیل می‌دهند.

به کار بردن دو لایه شیشه محافظتی باعث می‌شود تا میزان ضریب ایمنی آن‌ها افزایش یابد. این نوع شیشه در صورت وارد شدن ضربات شدید به دلیل یکپارچگی که بین سطح آن برقرار است، فرو نمی‌ریزد و از وارد شدن آسیب به سرنشینان جلوگیری می‌کند .

شیشه جلو اتومبیل windshield بطور کلی از شیشه لمینت ساخته می شود که ایمنی بالایی دارد .البته در برخی خودروهای لوکس مانند ولوو xc90 ، یا جنسیس سدان  ، شیشه های درب خودرو نیز از جنس لمینت تولید می شوند که نسبت به شیشه های سکوریت ، امنیت و البته قیمت بالاتری دارند.

شیشه های لمینت بر اثر ضربه نه چندان شدید ، ترک خورده و در برخی موارد امکان ترمیم شیشه وجود دارد.

4

در ادامه چند نکته در مورد شیشه جلو خودرو خواهیم گفت.

شیشه جلو خودرو می تواند امکانات متنوعی داشته باشد . بطور مثال: شیشه جلو لندکروز و یا سوزوکی ویتارا سولار است ولی از لحاظ امکانات و آپشن شیشه ساده ای حساب می شود و فاقد امکاناتی همچون سنسور باران می باشد. شیشه جلو برخی خودروها مانند سوناتا وایف دارای سنسور باران و هیتر هستند و از لحاظ رنگ ، بالارنگی و برخی خودروها مانند سورنتو 2017  و یا توسان TL  دارای سنسور باران و دوربین بین خطوط و هیتر هستند. هدآپ HUD نیز یکی دیگر از آپشن ها می باشد که روی خودروهای لوکس مانند لکسوس nx و یا ولووxc90 مشاهده می شود. هداپ این امکان را می دهد که یکسری اطلاعات مانند کیلومتر روی شیشه جلو قابل مشاهده باشد.

شیشه سکوریت  

وجه تمایز بین شیشه جلو و شیشه‌های عقب و جانبی خودرو در نوع جنس آن‌ها، الگوی شکست و نحوه فرایند تولید آن است. شیشه‌های بغل  اتومبیل (شیشه های درب ، شیشه لچکی و شیشه روگلگیری ) و شیشه عقب پس از انجام برشکاری و شکل‌پذیری‌های لازم در دمای 600 الی 800 درجه سلسیوس، حرارت داده شده و به سرعت سرد ( فشار هوای بالا ) می‌شوند.  همین فرآیند باعث می شود مقاومتش تا 7 برابر بالا رود و به این شیشه ها اصطلاحا نشکن نیز می گویند. شیشه سکوریت یا نشکن  بر اثر ضربه شدید ، به تکه های خیلی ریز تبدیل می شوند که لبه های غیر برنده دارند. به زبان دیگر ، یا نمیشکنند یا کامل خرد می شوند.  این شیشه ها تا 300 درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می کنند در حالی که شیشه های معمولی تا شصت درجه را تحمل می کنند.

5

 

نقش هیتر ( خط گرمکن) در شیشه‌عقب خودرو

خطوط مشکی رنگی که بر روی شیشه عقب خودرو مشاهده میکنید،  گرم‌کن شیشه عقب هستند. بیشترین کاربرد این خطوط در مواقعی است که شیشه ماشین در اثر شرایط جوی نامساعد دچار یخ‌زدگی یا بخار شده باشد. به منظور افزایش دید راننده، در فصول سرد و مواقع بارش باران و برف،  هم‌ زمان با روشن شدن سیستم برق اتومبیل، جریان برق وارد این خطوط شده و با ایجاد گرما موجب می‌شود تا قطرات شبنم و باران محو شوند و دید راننده افزایش پیدا کند.

6

 

تفاوت لمینت با سایر شیشه ها و مزیت آن :

  • مهمترین مشخصه شیشه لمینت الگوی شکست آن در هنگام ضربه شدید است . تکه های شکسته شیشه به لایه چسبیده و یکپارچگی خود را از دست نمیدهند. یعنی خرد نمی شوند و پراکندگی شیشه ایجاد نمی شود. به همین دلیل ضریب امنیت بسیار بالاتری نسبت به سایر شیشه ها دارند.
  • عایق صوتی   : کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا  
  • جلوگیری از ورود اشعه مضر ماورا فرابنفش  یو وی  تا ۹۵ درصد
  • قابلیت ترمیم ترک شیشه جلو خودرو در اثر سنگ خوردگی ( شیشه جلو از جنس امینت است )

ترمیم شیشه جلو اتومبیل

همانطور که قبل هم اشاره کردیم ، شیشه لمینت قابلیت ترمیم دارد . ترمیم شیشه اتومبیل به معنای ترمیم سنگ خوردگی شیشه جلو خودرو یا ترمیم ترک شیشه اتومبیل است که با هدف پیشگیری از گسترش ترک ، شکستگی و بهبود وضعیت شیشه لمینت انجام می‌شود. در اولین اقدام برای جلوگیری از پیشروی شکستگی یا ترک نباید اتومبیل را جابجا کنید تا ترمیم کار متخصص در محل حاضر شود. ترمیم با تزریق مواد رزین و اشعه uv انجام می می شود. دقت کنید که نباید از زمان ایجاد آسیب در شیشه تا زمان اقدام برای ترمیم شیشه ، زمان زیادی گذشته باشد. گرد و غبار و آب نیز نباید به ترک شیشه نفوذ کند.

ترمیم شیشه ماشین  نسبت به تعویض شیشه آن ، در اولویت قرار می گیرد زیرا هم هزینه ی کمتری دارد و هم نگرانی بابت آب بندی شیشه وجود نخواهد داشت. البته ترمیم فقط در برخی موارد انجام پذیر است. حتما قبل از هر اقدامی با متخصصین این امر مشورت کنید.

7

شیشه دودی ماشین

همیشه در فصل گرما ، بحث دودی کردن شیشه های ماشین مطرح می شود . دودی کردن شیشه‌  به دلایل داشتن ظاهر زیبا و هم‌چنین جلوگیری از تابش نور خورشید به قطعات داخلی کابین انجام می‌شود. بیشترین کاربرد آن در مناطق گرم است. به دو صورت امکان دودی شیشه وجود دارد . اول اینکه ، استفاده از برچسب دودی سولار روی شیشه های خودرو و یا استفاده از شیشه دودی فابریک و جایگزینی شیشه دودی با شیشه های سبز خودرو.

توجه داشته باشید که خرید شیشه های فابریک دودی سولار هزینه اولیه بالایی دارد و ماندگار است ولی استفاده از برچسب های دودی سولار ، هزینه اولیه پایینی دارد ولی طول عمر کمتری دارد و به مرور کمرنگ شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

8

مزایای استفاده از برچسب دودی شیشه خودرو

  • رانندگی بهتر و راحت تر
  • خنک نگه داشتن فضای داخل خودرو در فصول گرم و زیر نور مستقیم خورشید
  • محافظت داخل کابین خودرو از نور مستقیم خورشید و اشعه مضر ماورا بنفش
  • محافظت سرنشینان خودرو در برابر اشعه ماورا بنفش UV
  • خاصیت ضد خش شیشه
  • افزایش مقاومت شیشه : استفاده از برچسب دودی روی شیشه باعث می شود که در اثر ضربه ، شیشه در جای خود باقی بماند و به اطراف پخش نشود و یک پارچگی خود را حفظ کند. البته برچسب باعث می شود تا مقاومت شیشه نیز تا حدودی بالا رود.
  • زیبایی خودرو : قطعا خودرو با شیشه های دودی زیباتر از شیشه با رنگ سبز می باشد.
  • حفظ حریم شخصی

کلام آخر

شیشه اتومبیل با هدف جداسازی فضای داخلی کابین و محیط خارجی خودرو در بخش‌های مختلف آن به کار برده می‌شود. استفاده از انواع مختلف آن در اشکال و ابعاد متناسب با درب و قسمت جلو و عقب ماشین می‌تواند به راننده و سرنشینان کمک کند تا در برابر گرما، باران، سرما، برف و نور خورشید از خود محافظت کنند.

خدمات شیشه اتومبیل پرشین، یکی از برترین‌ها در زمینه فروش و ترمیم شیشه اتومبیل است. چنانچه شما هم قصد دارید شیشه ماشین خود را دودی کنید، یا قصد ترمیم ترک آن را دارید می‌توانید تنها با یک تماس از خدمات حضوری و سیار آن استفاده کنید.