1

 

ارزهای دیجیتال امروزه بسیار پراقبال‌تر از سالهای گذشته هستند و بنا به دلایلی، راه خودشان را به لیست فعالیت‌های روزانه افرادی باز کرده‌اند که تا قبل از این اصلا روی خوشی به بازارهای مالی نشان نمی‌دادند.

در این مقاله، قصد داریم مروری کنیم بر مفاهیم کیف پول تتر، انواع کیف پول تتر و جزئیات دیگر مربوط به آن. در ادامه با ماه همراه باشید.

  • تتر چیست؟
  • شبکه‌های تتر
  • معرفی کیف پول تتر
  • تفاوت کیف پول‌های تتر
  • بهترین کیف پول تتر
  • ساخت کیف پول تتر در کوینومی(Coinomi)
  • جمع بندی

تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال پایدار و با پشتوانه‌ی معتبر  است که در دسته‌ی استیبل کوین‌ها (Stable coin) قرار می‌گیرد. قیمت تتر همیشه ثابت بوده و یک دلار است. بنابراین اگر بصورت نماد بخواهیم این معادله را شرح دهیم، 1USDT=1USD را خواهیم داشت. نماد دلار، USD و نماد تتر USDT است.

نهادی که ارز دیجیتال تتر را توسعه داده(شرکتی به نام Tether)، به ازای هر واحد تتر، یک دلار در یک حساب بانکی لحاظ می‌کند. به همین دلیل است که ارزش تتر همواره یک دلار بوده و یک دلار نیز خواهد ماند.

تتر دو کاربرد اصلی برای کاربران دارد که باعث شده این ارز دیجیتال بسیار مورد بحث و اقبال تریدرها باشد:

  1. انتقال راحت و بی‌دردسر پول یا دارایی به کیف پول‌ها و حساب صرافی به صورت دلار
  2. جلوگیری از اثرگذاری نوسانات شدید قیمت‌ها بر سرمایه.

2

شبکه‌های تتر

شبکه‌های تتر یعنی چی؟ ارز دیجیتال تتر فقط یک نوع نیست و شامل چند نوع است. البته این تفاوت‌ها مربوط به ارزش تتر نیست و تفاوت در بلاکچین یا شبکه‌ی تتر است. تتر بر روی سه شبکه وجود دارد:

  • Bitcoin Omnilayer
  • ERC20
  • TRC20

تتر نوع اول Omni Layer USDT است و مستقر بر روی بلاکچین بیت کوین می‌باشد.  بلاک چین این تتر Bitcoin Omnilayer بوده و راه تشخیص آن شروع آدرس کیف پول با عبارت 1 یا 3 یا bc1  است. پس هروقت با تتری مواجه شدید که آدرس کیف پول آن این سه عبارت بود، بدانید تتر مورد نظر بر بلاک چین بیت کوین قرار گرفته است.

تتر نوع دوم با نام‌های eUSDT یا ERC20 USDT شناخته می‌شود که بر روی بلاک چین اتریوم(Ethereum) قرار می‌گیرد. راه شناخت این تتر شروع شدن آدرس کیف پول آن با عبارت X0 است.

تتر نوع سوم با نام TRC20 USDT از بلاک چین ترون شناخته می‌شود و آدرس کیف پول آن با عبارت TX شروع می‌شود.

معرفی کیف پول تتر

کیف پول تتر در واقع یک مخزن یا ابزاری برای نگه‌داری امن از تترهای شماست. شما معمولا دو راه برای نگهداری از تتر در دسترس دارید:

  1. نگهداری تتر در حساب کاربری شما در یک صرافی معتبر
  2. نگهداری تتر در کیف پول شما(نرم افزاری یا سخت افزاری)

اما کیف پول تتر مانند یک کیف پول متداول جهت نگهداری از اسکناس نیست. کیف پول تتر یا بصورت نرم افزاری است یا بصورت یک دستگاه سخت افزاری.

کیف پول تتر شامل دو کلید است. یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی. کلید عمومی مانند شماره حساب است. این یعنی از نظر امنیتی افشا شدن آن چندان تهدیدی برای از دست رفتن دارایی کیف پول شما نیست(هرچند توصیه ما این است کلید عمومی را هم همیشه محفوظ نگه دارید). اما کلید خصوصی مانند رمز گاوصندوق شماست و لو رفتن آن مساوی‌ست با از دست رفتن دارایی شما!

ویژگی مشترک کلید عمومی و کلید خصوصی کیف پول تتر این است که هر دو از ترکیب حروف و اعداد ساخته شده‌اند.

تفاوت کیف پول‌های تتر

کیف پول‌های تتر تفاوت خاصی با هم ندارند و همگی برای ذخیره‌ی امن تتر مهیا شده‌اند. اما یک مولفه را همیشه موقع انتخاب کیف پول تتر باید در نظر گرفت و آن هم بلاک چین مورد پشتیبانی کیف پول است. شما باید ابتدا بررسی کنید کیف پولی که قصد واریز تتر در آن را دارید، کدام بلاک چین را پشتیبانی می‌کند؟ بلاک چین Omni، ERC20 یا TRC20؟

معمولا کیف پول‌های ارز دیجیتال یک یا دو بلاک چین را پشتیبانی می‌کنند. پس نتیجه می‌گیریم به عنوان مثال اگر شما مقداری تتر USDT-ERC20 دارید، باید برای نگه‌داری آن در کیف پول، دنبال کیف پولی باشید که از بلاک چین ERC20 پشتیبانی می‌کند.

بهترین کیف پول تتر

لیست بهترین کیف پول تتر به صورت زیر است. در ابتدا کیف پول‌های نرم افزاری یا داغ (Hot wallet) را بررسی می‌کنیم:

  • کیف پول تتر والت (Tether wallet)
  • کیف پول اومنی والت (Omni Wallet)
  • کیف پول بایننس والت (Binance Wallet)
  • کیف پول مای اتر والت (MyEtherWallet)
  • کیف پول کریپتو والت (Crypto Wallet)
  • کیف پول تراست والت (Trust Wallet)
  • کیف پول کوینومی (Coinomi)

کیف پول تتر والت

کیف پول تتر والت رسما توسط خود نهاد ارائه دهنده‌ی تتر ساخته شده است. استفاده از آن بسیار آسان است و هیچ هزینه‌ای بابت داشتن آن از شما دریافت نمی‌گردد. بنابراین، انتخاب این کیف پول برای مبتدیان قویاً پیشنهاد می‌شود. همچنین پروتکل امنیتی احراز هویت دومرحله‌ای را نیز داراست و به سبب داشتن یک صرافی داخلی، امکان تبادل تتر با دیگر ارزهای دیجیتال در خود کیف پول وجود دارد. شبکه‌های پشتیبانی شده در این کیف پول USDT-Omni و USDT-ERC20 می‌باشند.

تنها نقطه ضعف استفاده از تتر والت، سابقه‌ی حمله‌ی سایبری به آن در سال 2017 است که پس از آن این کیف پول رویه‌ی امنیتی سفت و سخت‌تری را نسبت به قبل در پیش گرفت. همچنین امکان ذخیره‌سازی دیگر ارزهای دیجیتال(مانند بیت کوین) بر روی این کیف پول وجود ندارد.

کیف پول اومنی والت

کیف پول اومنی والت بر روی بلاک چین Omni ساخته و پرداخته شده است. پس در همین لحظه بدانید این کیف پول مقداری محدودیت دارد. محدودیت این کیف پول در این است که فقط تترهای USDT-Omni قابل نقل و انتقال در آنند.

این کیف پول بخاطر آزموده بودن نسبی، انتخاب خوبی برای نگهداری از بیت کوین و تتر است. اما از طرفی، رابط کاربری نسبتا پیچیده و نداشتن صرافی داخلی، مقداری آن را برای استفاده سخت کرده است.  این کیف پول نیز کاملا رایگان است.

کیف پول بایننس والت

کیف پول بایننس هم از دو تتر USDT-Omni و USDT-ERC20 پشتیبانی می‌کند. در کنار این دو، می‌توانید سایر ارزهای دیجیتال را نیز در آن ذخیره‌سازی کنید. بابت امنیت نیز نگران نباشید چرا که بایننس امکان احراز هویت دو مرحله‌ای را در این کیف پول مهیا کرده است.

نقطه ضعف کیف پول بایننس، رابط کاربری نسبتاً پیچیده‌ی آن است که ممکن است برای برخی کاربران گیج کننده باشد. اگر هم به بدنبال بکارگیری ارز دیجیتالتان در دنیای واقعی هستید، باید بگوییم این کیف پول انتخاب مناسبی نیست چرا که بایننس این امکان را فعلا به کاربران خود نمی‌دهد.

کیف پول مای اتر والت

کیف پول مای اتر والت نه تنها رابط کاربری ساده و سرراستی دارد، بلکه به شکلی طراحی شده تا کاربران و متخصصان این حوزه نرم افزار مورد بحث را بررسی کنند و حفره‌ها و تهدیدهای احتمالی را پیش از بروز هرگونه خطر شناسایی کنند.

وجه منفی این کیف پول پشتیبانی از تنها یک بلاک چین آن هم ERC20 است. ویژگی متن باز بودن آن نیز باعث می‌شود پاسخگویی در خصوص خطرات احتمالات تقریبا به صفر میل کند. اما نگران نباشید، با رعایت اصولی پروتکل‌های امنیتی، مای اتر والت یکی از بهترین کیف پول‌های شما می‌تواند باشد.

کیف پول کریپتو والت

کریپتو والت  رابط کاربری بسیار آسان و خوش دستی را در چنته دارد که می‌تواند نیازهای اصلی  شما را برآورده کند. این کیف پول علاوه بر تتر، سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و غیره را هم پشتیبانی می‌کند. وجود یک صرافی داخلی نیز امکان خوب دیگری است که در این کیف پول گنجانده شده است.

این کیف پول تقریبا هیچ نقطه ضعف بارزی ندارد اما پشتیبانی از تنها یک بلاک چین تتر، یعنی USDT-ERC20 می‌تواند کمی ما را دلسرد کند.

کیف پول تراست والت

کیف پول تراست والت محصولی از صرافی بایننس است. مزیت این کیف پول این است که از سه بلاک چین تتر یعنی BEP20، ERC20 و TRC20 پشتیبانی می‌کند. همچنین، رابط کاربری آسان آن موجب محبویت فزاینده‌اش بین کاربران شده است.

کیف پول کوینومی

کیف پول کوینومی انتخابی جذاب برای ذخیره‌ی ارزهای دیجیتال علی الخصوص تتر است. کوینومی امکان ذخیره‌سازی بیش از 1000 ارز دیجیتال را مهیا کرده و سهولت استفاده را نیز چاشنی کار خود کرده است. همچنین پشتیبانی از دو نوع تتر Omni و ERC20 نیز از نقاط قوت آن است.

تنها نقطه منفی این کیف پول عدم امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آن است که اگر قصد شما از استفاده‌ی آن، ذخیره‌ی ارزهای دیجیتال باشد، چندان به چشم نمی‌آید.

حال نوبت بررسی کیف پول‌های سخت افزاری تتر است:

  • کیف پول لجر نانو اکس (Ledger Nano X)
  • کیف پول ترزور (Trezor)

کیف پول لجر نانو اکس

کیف پول لجر نانو اکس علاوه بر تتر، بیش از 1000 نوع ارز دیجیتال را نیز در خود ذخیره می‌کند. برای تهیه‌ی این کیف پول باید حدود 109 پوند یا بیشتر هزینه بپردازید. اما در عوض، امنیت فوق العاده بالا را در دست خواهید داشت. چرا که تمامی کلیدهای خصوصی کیف پول شما بصورت آفلاین ذخیره‌سازی می‎شوند و هکرها تحت هیچ شرایطی به آنها دسترسی نخواهند داشت.

برای ذخیره‌سازی تتر نیز دو بلاک چین ERC20 و Omni در این کیف پول پشتیبانی می‌شوند.

اما اگر رابط کاربری برای شما مساله‌ی مهمی است، باید بگوییم کیف پول لجر کمی در این زمینه پیچیدگی به خرج داده است.

در کل، در صورت سرمایه‌گذاری با حجم بالا در بازارهای ارز دیجیتال، داشتن یک کیف پول سخت افزاری یک الزام است.

کیف پول ترزور

کیف پول ترزور نیز مانند لجر هیچ کلید خصوصی را در جایی ذخیره نکرده و بصورت آفلاین، نهایت امنیت را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. این کیف پول برخلاف لجر نانو  اکس از رابط کاربری سرراست‌تری بهره برده که همین باعث می‎شود کاربران مبتدی هم به راحتی از آن استفاده کنند.

اما برای ذخیره‌ی تتر، تنها بلاک چین ERC20 در آن پشتیبانی می‎شود ولی، قابلیت پشتیبانی از چندین هزار ارز دیجیتال، آن را به ابزاری همه کاره تبدیل کرده است.

ساخت کیف پول تتر در کوینومی(Coinomi)

ساخت کیف پول تتر در کوینومی بپیشنهاد ما به شماست، بخصوص اگر تازه کار هستید.

  • خب، اگر کاربر گوشی iPhone هستید، به اپ استور مراجعه کنید و اگر گوشی اندرویدی دارید، سری به گوگل پلی بزنید.
  • عبارت Coinomi یا Coinomi Wallet را جستجو کنید
  • اپ کوینومی را پیدا کنید. دقت کنید شرکت سازنده/منتشرکننده‌ی این اپ، Coinomi یا Coinomi Ltd باشد.
  • اپ را دانلود کنید.
  • اپ را باز کرده و روی گزینه‌ی Create a New Wallet کلیک کنید (اگر از قبل یک کیف پول کوینومی داشتید، روی گزینه‌ی Restore a Wallet ضربه بزنید.
  • در این مرحله، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که باید به آن دقت کنید. این صفحه، عبارت بازیابی یا Recovery Phrase را در خود جای داده. تمام کلمات این صفحه را عینا روی کاغذ یادداشت کنید. از اسکرین شات، پورت اسکرین، یا عکس انداختن از این صفحه خودداری کنید. پس از اینکه این عبارت را عینا نوشتید و درستی آن را چک کردید، این کاغذ را در جای امنی نگهداری کنید. اگر شما این عبارات را گم کنید، دیگر قادر نخواهید بود به این کیف پول دسترسی پیدا کنید یا آن را بازیابی کنید.
  • در مرحله‌ی بعد، باید عبارت بازیابی را وارد کنید و دکمه‌ی Next را بفشارید.
  • حالا نوبت به انتخاب پسورد روزمره است. یک پسورد قوی، شامل عدد، حروف بزرگ و کوچک و علامت انتخاب کنید. این پسورد باید بین 10 الی 28 کارکتر باشد.
  • در صفحه‌ی بعدی، ارز دیجیتالی که میخواهید ذخیره کنید را انتخاب کنید. در اینجا شما باید به دنبال تتر باشید.
  • در صفحه‌ی بعد نوبت به پذیرش مقررات می‌رسد. اگر دانش زبان انگلیسی خوبی دارید، آن را مطالعه کنید. در انتها گزینه‌ی Accept را بفشارید.

حالا، راه اندازی اولیه این کیف انجام شده است. در مطالب آینده سعی می‌کنیم آموزش جامع کار با این کیف پول را در اختیارتان بگذاریم.

جمع بندی

برای نگهداری از تترهایمان، بالاخره در هر صورتی ما نیاز به یک کیف پول تتر داریم. حتی اگر قصد انجام معاملات روزانه را نداریم، چه بهتر که آنها را در یک اپلیکیشنی که کنترل آن در دست خودمان است نگه داریم. خرید یک کیف پول تتر سخت افزاری انتخاب مطمئن‌تری است ولی برای شروع، بهتر است از انتخاب‌های رایگان مانند کیف پول‌های رایگان بهره ببرید.

اگر هم تمایل به خرید تتر trc20 و انتقال آن به کیف پول خود دارید، می‌توانید از خدمات صرافی اکس نوین بهره مند شوید.(در صورت نیاز بر روی این متن رنگی کلیک کنید.)در صورت داشتن هرگونه سوال یا درخواست، در قسمت نظرات پذیرای شما هستیم.