1

همه ماشین آلات راهسازی موجود در بازار دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند و تعمیر و سرویس آن‌ها نیز کار هر کسی نیست. با این وجود، از میان تمامی ‌ماشین آلات موجود در صنعت راهسازی و عمران، بیل‌های مکانیکی دارای پیچیدگی و دشواری خاصی بوده که تعمیر قطعات آن توسط بسیاری از مکانیک‌ها کاری دشوار و بعضا ناممکن است. علاوه بر بیل مکانیکی، دیگر قطعه ای که تعمیر آن به افراد این کاره و حرفه ای نیاز دارد، پمپ هیدرولیکی، به خصوص پمپ کوماتسو است. معمولا تعمیرگاهی که بتواند هم بیل‌های مکانیکی و هم انواع پمپ‌های کوماتسو در انواع ماشین آلات را به درستی تعمیر کند، جزو تعمیر گاه‌های برتر کشور محصوب می‌شود!

در این مطلب قرار است، شما را در مورد تعمیر بیل مکانیکی و پمپ کوماتسو بیشتر راهنمایی کنیم تا اگر یکی از موارد بالا برای شما نیز اتفاق افتاد، در انتخاب تعمیرکار و  سرویس کار خود دچار سردرگمی ‌نشوید.

تعمیر بیل مکانیکی کوماتسو

وقتی در مورد تعمیر و نگهداری بیل مکانیکی صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم تمامی ‌شرکت‌های سازنده بیل مکانیکی را با یکدیگر برابر بدانیم چرا که هر شرکتی دارای یک سری نقاط ضعف و قوت در قطعات و نحوه ساخت آن‌ها است؛ بنابراین نحوه تعمیر و زمان تعمیر آن‌ها با یکدیگر دارای تفاوت‌های بسیاری است که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از بهترین شرکت‌های سازنده بیل‌های مکانیکی در جهان، شرکت ژاپنی کوماتسو است که علاوه بر کیفیت بالای قطعات آن، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و توانسته است حجم بالایی از مشتریان موجود در بازار را صاحب شود.

2

هر بیل مکانیکی دارای یک سری قطعات اصلی است که دانستن نحوه تعمیر آن‌ها برای یک تعمیرکار و سرویس کار بیل مکانیکی ضروری است. مهم ترین این قطعات شامل موارد زیر است:

  1. تعمیر موتور بیل مکانیکی: بسته به اینکه قصد داشته باشید با بیل مکانیکی خود به انجام چه نوع فعالیت صنعتی و یا عمرانی بپردازید، اندازه توان تولیدی مورد نیاز آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به همین منظور شرکت‌های تولید کننده بیل مکانیکی دست به تولید انواع موتور با قدرت های متفاوت زده اند تا افراد بتوانند با توجه به نیاز خود دست به خرید بزنند. همچنین، برخی از شرکت‌ها نیز، برای افزایش حداکثری قدرت بیل مکانیکی، از چندین موتور به طور همزمان استفاده کنند. خوش بختانه، طرز ساخت موتور‌های کوماتسو به حالتی بوده که تعمیر موتور بیل مکانیکی کوماتسو را کار بسیار ساده تری نسبت به دیگر مدل بیل‌های مکانیکی کرده است.
  2. تعمیر پیکور بیل مکانیکی: اگر بیل مکانیکی شما دارای قابلیت نصب پیکور باشد، تعمیر آن‌ها نیز موضوعی است که باید به درستی انجام شود. هنگام استفاده مکرر از پیکور، بخش بازو و به خصوص بخش استیک آن دچار ضربات متعدی می شود که در بلند مدت باعث آسیب به بازوی بیل مکانیکی می‌شود. در هنگام تعمیرات بیل مکانیکی کوماتسو، تعمیرکار باید بتواند پیکور مناسب بیل مکانیکی شما را تشخیص داده و آن را به درستی تنظیم و یا تعمیر کند. شرکت فراهیدرولیک نیز آمادگی مشاوره و راهنمایی در مورد تعمیر پیکور مناسب بیل مکانیکی شما را داراست.
  3. تعمیر دنده گردون بیل مکانیکی: دنده گردون، به نوعی دنده بسیار مهم در بیل مکانیکی گویند که وظیفه چرخش 360 درجه بیل مکانیکی به دور خودش را دارد. در صورتی که این وسیله به درستی تعمیر نشود، احتمال چپ شدن و یا خرابی بخش بالایی بیل مکانیکی در هنگام کار وجود دارد.
  4. تعمیر جک بیل مکانیکی: یکی از اصلی ترین اجزای بیل مکانیکی که نقشی بسیار اساسی در ایجاد تعادل در بیل مکانیکی را دارد، جک‌های بیل مکانیکی هستند. جک‌های موجود در بیل مکانیکی به دو دسته جک باکت و جک اصلی بیل مکانیکی تقسیم بندی می‌شود. جک اصلی بیل مکانیکی وظیفه ایجاد تعادل بیل مکانیکی در سراشیبی‌ها و سرازیری‌ها را داشته و عدم تعمیر و سرویس درست آن، دارای خطرهای بسیاری است.تعمیر جک هیدرولیک بیل مکانیکی باید توسط متخصصان تعمیرات بیل مکانیکی صورت گرفته چرا که تنظیم مناسب آن‌ها کار دشواری است. اگر هنوز نتوانستید تعمیرگاه مناسبی را برای این کار پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان بیل مکانیکی شرکت فراهیدرولیک نیز صحبت کنید.
  5. تعمیر چرخ بیل مکانیکی: در این بخش، منظورمان از چرخ‌های بیل مکانیکی، چرخ‌های لاستیکی هستند. عموما چرخ‌های بیل مکانیکی کوماتسو بسیار قدرتمند بوده و احتمال فرسودگی آن‌ها بسیار کمتر از شرکت‌های تولید کننده دیگر است. همچنین، در صورتی که آسیب وارده به چرخ‌ها جزئی باشد، نیازی به تعویض آن‌ها نیست و این چرخ ها قابل تعمیر هستند.
  6. تعمیر زنجیر بیل مکانیکی: به طور کلی، زنجیرهای بیل مکانیکی، به دلیل فولادی بودن، دارای مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به چرخ‌های لاستیکی بوده و در شرایط سخت توانایی تحمل و مقاومت بیشتری را دارا هستند. اساسا، تعمیر چرخ‌های زنجیری بیل مکانیکی دشوار تر از تعمیر چرخ‌های لاستیکی بوده و برای تعمیر آن‌ها به تعمیرکار‌های متبحرتری نیاز است. جنس زنجیر اکثر شرکت‌های تولید کننده بیل مکانیکی از نوع فولاد زنگ نزن بوده و مقاومت بی نظیری دارد.
  7. تعمیر چکش بیل مکانیکی: چکش موجود در اکثر بیل‌های مکانیکی موجود در بازار از نوع هیدرولیکی بوده و برای داشتن فعالیت مناسب باید به یک پمپ هیدرولیک مناسب نیز نصب شوند. چکش‌های بیل مکانیکی دارای انواع بسیاری هستند که مهم ترین آن‌ها عبارتند از: چکش هیدرولیک، چکش گاز هیدرولیک، چکش فول هیدرولیک.
  8. تعمیر رولیک بیل مکانیکی: رولیک زنجیر را به محرکه‌های مکانیکی متصل می‌کند و سبب می‌شود تا زنجیر بدون ایجاد اصطکاک و روان حرکت کند. رولیک و پایه رولیک یکی از تجهیزات جانبی و اصلی نوار نقاله می‌باشد . این جزء اصلی از نوارنقاله ، به عنوان هرزگرد در این سیستم عمل می نماید. براساس تناژ و نوع مواد حمل شونده ، قطر و سایز آن می‌تواند متفاوت باشد.
  9. تعمیر کامپیوتر بیل مکانیکی: کامپیوتر( سی پی یو) بیل مکانیکی، بخش هدایت کننده و کنترل کننده فرمان‌های ارسال شده از سوی راننده است. هنگامی‌ که اپراتور فرمان بالا رفتن باکت را به بیل می‌دهد، این فرمان از طریق کامپیوتر بیل مکانیکی به بخش‌های مهم و لازم برای این فرمان می‌رسد. همچنین، برخی از کامپیوترهای بیل‌های مکانیکی وظیفه تشخیص خرابی برخی از قطعات را دارا هستند. اگر کامپیوتر بیل مکانیکی به درستی سرویس نشود، احتمال خرابی و از کار افتادگی کامل بیل مکانیکی کاملا وجود دارد.
  10. تعمیر شیر کنترل بیل مکانیکی: شیر کنترل، یکی از اصلی ترین بخش‌های سیستم هیدرولیک در اکثر ماشین آلات راهسازی بوده و بدون آن تمامی‌سیستم‌های هیدرولیکی بیل دچار آسیب می‌شوند. شیر کنترل در بیل مکانیکی، وظیفه کنترل میزان مایع ورودی و خروجی به بخش‌هاب مختلف سیستم هیدرولیک را دارد. به طور مثال، هنگامی‌ که قصد داشته باشید از باکت بیل مکانیکی برای بلند کردن بار به سمت بالا نیاز داشته باشید، شیر کنترل حجم زیادی از مایع هیدرولیک را به بخش باکت منتقل کرده تا انرژی لازم برای این عمل تامین گردد. شیر کنترل، علاوه بر بیل مکانیکی در وسایلی مانند لودر، گریدر، لیفت تراک، بولدوزر، دامپ تراک و بسیاری از ماشین آلات راهسازی دیگر وجود داشته و سیستم عملکردی آنان نیز اکثرا شبیه به یکدیگر است، مگر با مقدار اندگی تفاوت.

متاسفانه اکثر سرویس دهندگان تعمیر بیل مکانیکی توان تعمیر تمامی ‌موارد گفته شده را ندارند و یا در صورت بلد بودن، تبحر و سرعت کافی در تعمیر را ندارند.متخصصین و تعمیر کاران فراهیدرولیک آمادگی ارائه انواع خدمات ذکر شده در بالا را دارند. برای برقراری ارتباط می توانید با شماره های 021-55459348 و 021-55447197 تماس بگیرید.

تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو

یکی دیگر از اصلی ترین و حیاتی ترین قطعات در ماشین آلات راهسازی، پمپ‌های هیدرولیک هستند. یک مکانیک ماهر در زمینه تعمیرات پمپ کوماتسو، باید بتواند علاوه بر تعمیر پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی، در تعمیر پمپ‌ هیدرولیک دیگر ماشین آلات راهسازی تسلط کامل و کافی را داشته باشد.

3

همچنین، همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، طرز ساخت و نحوه قرارگیری قطعات کوماتسو به صورتی بوده که تعویض و تعمیرات پمپ کوماتسو از تعویض و تعمیر قطعات دیگر شرکت‌های تولید کننده ساده تر و سریع تر است.

علاوه بر موارد بالا، یک  سرویس کار بیل مکانیکی باید توانایی تعمیر انواع پمپ کوماتسو را نیز داشته باشد:

  1. پمپ‌های هیدرولیکی حجم ثابت: از فشار و مقاومت بالایی برخوردار بوده است و از آن، علاوه بر صنعت ماشین آلات سنگین، در بسیاری از صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود. مهم ترین انواع این نوع پمپ‌ها عبارت اند از پمپ‌های چرخ دنده ای، پره ای و پیستونی که طرز کار هر کدام از یکدیگر متفاوت بوده و تعمیر هرکدام از آن‌ها نیازمند نوعی مهارت خاص است. شرکت فراهیدرولیک نیز آمادگی تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو در انواع آن‌ها را دارا است.
  2. پمپ‌های هیدرولیکی با حجم جا‌به‌جایی غیر ثابت (غیر مثبت): این نوع پمپ‌ها در فشار بالا، مقاومت و توانایی بسیار کمی‌داشته و در صنایع کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تعمیرات بیل مکانیکی در تهران

اگر محل فعالیت و یا استقرار بیل مکانیکی شما در تهران و یا اطراف تهران باشد، قطعا به یک مرکز تعمیر بیل مکانیکی در تهران و یا اطراف تهران نیز نیاز خواهید داشت که هم قابل اعتماد بوده و هم دارای مکانیک‌هایی باشد که توانایی تعمیر انواع بیل‌های مکانیکی و پمپ‌های هیدرولیک را داشته باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده، یک تعمیرگاه بیل مکانیکی کامل در تهران باید بتواند حداقل ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • دارا بودن همزمان چند سرویس کار و تعمیرکار فعال و متبحر در زمینه تعمیرات بیل مکانیکی
  • تضمین کیفیت قطعات
  • وقت شناس و منظم بودن برنامه ریزی‌ها و فعالیت‌های تعمیراتی تعمیرگاه
  • به صرفه و منطقی بودن قیمت‌ها

سرویس بیل مکانیکی

گاهی اوقات نیز، علت رفتن ما به تعمیرگاه ماشین آلات سنگین، تعمیر قطعات بیل مکانیکی نیست، بلکه هدف انجام سرویس‌های هفتگی، ماهانه و یا سالانه است. در واقع، هدف اصلی ما از سرویس کردن و بررسی درستی کارکرد بیل مکانیکی، جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات آن است. با انجام به موقع و البته حرفه ای سرویس بیل مکانیکی، می‌توانید هزینه‌های تعمیرات بیل مکانیکی خود را تا حد بسیار قابل توجهی کاهش دهید.

4

در هنگام سرویس کردن قطعه مورد نظر شما، مکانیک باید بتواند با انجام تست‌ها و کارهای لازم بر روی آن بخش از بیل شما، سلامت و یا خرابی آن را تشخیص دهد و در صورت خرابی آن را به شما اعلام کند.

تعمیرکار بیل مکانیکی

حتی اگر بتوانید بهترین مکانیکی موجود در ایران یا بهترین وسایل و تجهیزات موجود در جهان را پیدا کنید، باز هم اگر آن مرکز یک تعمیرکار متبحر و حرفه ای نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که او نتواند به درستی مشکل شما را تشخیص دهد و یا آن را تعمیر کند. حتی در برخی از موارد نیز احتمال دارد که کار را از آن چیزی که هست برای بیل شما بد تر کند!

یک تعمیرکار حرفه ای را معمولا با ویژگی‌های زیر از دیگر مکانیک‌های ساده متمایز کنید:

  • وقت شناس بودن
  • صداقت داشتن
  • توضیح کامل مواردی که قصد تعمیر آن‌ها را دارد
  • دادن آموزش‌های تکمیلی به صاحب بیل مکانیکی برای استفاده بهتر از دستگاه
  • مشاوره تلفنی و حضوری به افرادی که موضوعی در مورد بیل مکانیکی خود را متوجه نمی‌شوند و یا در مورد ان دچار سردرگمی‌شده اند.
  • داشتن اخلاق و منش درست در برخورد با افراد

تعمیرکار پمپ کوماتسو

برای آن که تعمیر و یا سرویس پمپ کوماتسو، و یا حتی هر قطعه و یا ماشین آلات دیگری، به بهترین و دقیق ترین نحو صورت گیرد، یک سری مراحل و پروسه‌ها باید به طور دقیق و کاملی انجام شود. مهم ترین اجزای این پروسه شامل موارد زیر است:

  1. تشخیص خرابی: تعمیرکار در ابتدا با دقت حداکثری تلاش می‌کند تا با انجام تست‌های مختلف، مشکل اصلی موجود در پمپ را شناسایی و بررسی کند. سپس با انجام تست دوباره، از تشخیص خود اطمینان حاصل می‌کند. اگر تشخیص ابتدایی و دومی او با یکدیگر تفاوت داشت، او باید با دیگر همکاران خود نیز مشورت های لازم را داشته باشد.
  2. تصمیم گیری در مورد خرابی: حال که با مشکل اصلی پمپ آشنا شد، باید تصمیم بگیرد که آیا این پمپ باید به طور کامل تعویض گردد و یا اینکه با کمک یک سری تعمیرات ساده قابل استفاده است.
  3. برآورد قیمت: در هر دو صورت، قبل از آن که مکانیک تصمیم به اقدام بگیرد، باید ابتدا حدود قیمت تمام شده را به صاحب بیل مکانیکی اعلام کند.
  4. اجازه گرفتن از صاحب ماشین: حال که مشتری در مورد حدود قیمت و مشکل پمپ اطلاعات کامل دارد، باید تصمیم بگیرد که آیا قصد همکاری با شما را دارد یا خیر.
  5. شروع به کار: در صورتی که مشتری تصمیم گرفت تا بیل را به دست شما بسپارد، می‌مکانیک می‌تواند شروع به کار کند.

هزینه تعمیر بیل مکانیکی

احتمالا همانطور که تاکنون متوجه شده اید، بیل مکانیکی دارای اجزای بسیار زیادی بوده که هر کدام ساختار و قیمت‌های متفاوتی دارند. به همین منظور، تنها راه تشخیص تعرفه تعمیر بیل مکانیکی مورد نظر شما، پرسیدن آن از تعمیرکار شما است. به طور مثال، اگر تعمیرکار شما بخواهد قطعات مهم تر و اساسی تر بیل مکانیکی را تعمیر کند، قیمت برآوردی او نیز برای سرویس و یا تعمیر بیشتر خواهد بود. همچنین، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برخی از مشکلات بیل شما زمانی نمایان می شود که مکانیک دست به کار شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که قیمت برآوردی اعلام شده از سوی تعمیرکار با قیمت نهایی شما مقداری تفاوت داشته باشد. البته در هر صورت، او باید به طور کامل و حرفه ای، دلیل افزایش قیمت را به شما توضیح دهد.

شرکت فراهیدرولیک همیشه سعی کرده است تا مناسب ترین و منطقی ترین تعرفه تعمیر پمپ کوماتسو در تهران را برای شما مشتریان عزیز آماده کند تا دغدغه قیمتی شما به حداقل ممکن برسد.

هزینه سرویس بیل مکانیکی

به طور کلی، در سرویس کردن، توانایی و تبحر مکانیک در تشخیص است که افراد را از یکدیگر متمایز می‌سازد. به همین دلیل، هزینه سرویس بیل مکانیکی کاملا در اختیار فرد سرویس کننده است و این قیمت با توجه به میزان توانایی او نسبت به دیگر رقبا تعیین می‌شود.

بهترین سرویس کاران بیل مکانیکی در بهترین تعمیرگاه‌های ماشین آلات سنگین کشور کار می‌کنند و خب طبیعتا هزینه سرویس کردن توسط آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. ولی در عوض شما می‌توانید با خیال راحت، کار خود را به آنان بسپارید چرا که آنان در این کار تبحر لازم و کافی را دارا هستند.

هزینه تعمیر پمپ کوماتسو

مانند هر چیز دیگری در صنعت تعمیر ماشین آلات راهسازی، در مورد پمپ‌ها نیز، از آن جایی که تنوع پمپ‌ها و به خصوص شرکت‌های سازنده آن‌ها با یکدیگر متفاوت است، نمی‌توان از یک قیمت واحد برای تعمیر آن‌ها استفاده کرد. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که هزینه تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو از هزینه تعمیر دیگر شرکت‌های سازنده پمپ جدا متفاوت بوده و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

همچنین، همانطور که در بخش سرویس و تعمیر بیل مکانیکی نیز اشاره کردیم، میزان معروفیت و تبحر تعمیرگاه و تعمیرکار بیل مکانیکی نیز در نحوه قیمت گذاری آن‌ها دارای تاثیرات بسیاری است.

سخن پایانی

در این بخش کامل و مفصل سعی کردیم تا به طور دقیق به بررسی همه چیز در مورد تعمیر بیل مکانیکی و تعمیر پمپ بیل مکانیکی بپردازیم.

تعمیرگاه مجموعه فراهیدرولیک نیز، واقع در : تهران – شهرک صنعتی چهاردانگه خیابان 16/5صادق  پلاک 60 ،همیشه سعی داشته است تا با ارائه خدمات تعمیر و سرویس بیل مکانیکی و پمپ هیدرولیک، تمامی‌نکات اشاره شده در بالا را رعایت کند و خدماتی کامل را به شما عزیزان ارائه کند.برای برقراری ارتباط می توانید با شماره های 021-55459348 و 021-55447197 تماس بگیرید.