تا چند سال قبل همه فرش‌ها ساده و سنتی بودند؛ اما چند سالی است که با تنوع بسیاری بالایی از فرش‌ها روبه‌رو هستیم که دارای طرح‌های مدرن هستند. جدا از مدرن بودن طرح فرش‌ها، نوع بافت آن‌ها نیز متفاوت است. به طوری‌که امروزه شاهد فرش گل برجسته هستیم که برجستگی موجود در این فرش‌ها، آن‌ها را از حالت ساده خارج کرده و ساختاری لاکچری به آن‌ها می‌بخشد. ممکن است انواع فرش 1000 شانه برجسته، فرش 1200 شانه برجسته یا فرش 1500 شانه برجسته توجه شما را جلب کرده باشد. بنابراین با ما همراه شوید با ضمن تعریف فرش گل برجسته، به شما بگوییم که این نوع فرش‌ها برای چه فضاهایی مناسب هستند و چطور می‌تواند آن‌ها را خریداری نمایید. پس با ما همراه شوید.

f1

فرش گل برجسته چیست؟

«فرش گل برجسته» همان‌طور که از نام آن هم مشخص است، به فرش‌هایی گفته می‌شود که بافت یکسانی ندارند، بلکه قسمت‌هایی از فرش مانند گلبرگ‌ها به نسبت سایر قسمت‌های فرش برجستگی دارد. مقدار برجسته بودن برخی از قسمت‌ها حدود چند میلی‌متر است. اما همین مقدار روی ظاهر فرش تأثیر گذاشته و جلوه بسیار زیباتری به فرش می‌بخشد. از این رو فرش‌های گل برجسته جزو فرش‌های مدرن پرطرفدارای هستند که البته تراکم بالایی هم دارند. چراکه ایجاد برجستگی در این فرش‌ها به ظرافت طرح نیاز دارد و طرح‌های ظریف فقط روی فرش‌های با تراکم بالا ایجاد می‌شوند. از این فرش‌های گل برجسته دارای تراکم‌هایی به قرار زیر هستند:

  1. فرش 1000 شانه برجسته
  2. فرش 1200 شانه برجسته
  3. فرش 1500 شانه برجسته 

f2

با توجه به توصیفات فوق، فرش‌های با تراکم پایین‌تر مانند فرش‌های 500 یا 700 شانه، فاقد برجستگی هستند. البته فرش‌های 1000، 1200 یا 1500 شانه ساده نیز در بازار وجود دارد؛ اما معمولاً بیشتر فرش‌های تراکم بالا به‌صورت گل برجسته ارائه می‌شوند.

فرش گل برجسته چه تفاوتی با فرش ساده دارد؟

اگرچه تفاوت اصلی فرش گل برجسته با فرش ساده مشخص است، اما اگر بخواهیم تفاوت‌های این دو را از نظر فنی نیز مورد بررسی قرار دهیم، باید به چنین مواردی توجه کنیم:

  1. فرش گل برجسته دارای قسمت‌های برجسته است اما فرش ساده هیچ قسمت برجسته‌ای در بافت خود ندارد.
  2. فرش گل برجسته و فرش ساده شیوه تولید و بافت یکسانی هستند.
  3. فرش‌های گل برجسته در مرحله آهار دچار برجستگی می‌شوند. به طوری‌که فرش‌های ساده به‌صورت ساده آهار زده می‌شوند، اما فرش‌های گل برجسته روی غلتک داغ قرار می‌گیرند.
  4. در فرش‌های گل برجسته از دو نخ «هایبالک» و «اکریلیک هیت سیت شده» استفاده می‌شود. آن‌گاه وقتی این نوع فرش‌ها روی غلتک داغ قرار می‌گیرند، نخ هایبالک بخاطر عدم مقاومت در برابر گرما دچار تورفتگی شده و نخ‌های اکریلیک همچنان در حالت خود باقی می‌مانند. آن‌گاه وقتی فرش از غلتک خارج شد، به دلیل تو رفتگی نخ‌های هایبالک، فرش حالت گل برجسته پیدا می‌کند.
  5. وقتی روی فرش ساده دست می‌کشیم، همه قسمت‌های آن یکنواخت هستند، اما وقتی روی فرش گل برجسته دست می‌کشیم، می‌بینیم که ارتفاع نخ خاب‌های آن با هم تفاوت دارد.
  6. فرش گل برجسته به دلیل داشتن برجستگی، پتانسیل بیشتری برای جمع شدن گردوغبار دارد، بنابراین باید وقت بیشتری را به جارو کردن آن اختصاص داد، در حالی‌که فرش‌های ساده آسان‌تر جارو می‌شوند.

با مطالعه موارد فوق می‌توان به تفاوت‌های ظاهری و فنی فرش گل برجسته در برابر فرش‌های ساده پی برد. در ادامه به شما خواهیم گفت که این نوع فرش‌ها برای چه فضاهایی مناسب هستند.

f3

چرا فرش برجسته علی‌رغم نگهداری سخت‌تر، طرفداران بیشتری دارد؟

گفتیم که جارو زدن و تمیز کردن فرش‌های برجسته به زمان و دقت بیشتری نیاز دارد و به‌صورت کلی نگهداری این فرش‌ها کمی دشوارتر از فرش‌های ساده است، اما همچنان فرش‌های برجسته طرفداران زیادی دارد. دلیل این امر را می‌توان را در روحیه زیبایی پرستی افراد جست‌وجو کرد که زیبایی فرش برجسته را به سختی‌های نگهداری از ان ترجیح می‌دهند. بالاخره فضای داخلی خانه‌ها می‌تواند توسط یک فرش گل برجسته به کلی تغییر کرده و دگرگون شود. از این رو بیشتر افراد دوست دارند تا حتماً از فرش گل برجسته برای تکمیل دکوراسیون مدرن خانه خود بهره بگیرند.

فرش گل برجسته برای چه فضاهایی مناسب است؟

همان‌طور که گفتیم، فرش‌های گل برجسته دارای تراکم‌های بالا هستند و این فرش‌ها دارای انواع فرش 1000 شانه برجسته، فرش 1000 شانه برجسته و فرش 1500 شانه برجسته هستند. بنابراین این فرش‌ها به دلیل تراکم بالا، ظرافت بالاتری دارند. به‌طبع فرش‌های ظریف برای فضاهای پررفت‌وآمد مناسب نیستند و ممکن است زودتر کهنه یا نخ‌نما شوند. به همین خاطر استفاده از فرش‌های گل برجسته برای محیط‌های شلوغ را توصیه نمی‌کنیم. این فرش‌های برای محیط‌های کم‌رفت‌وآمد خانه یا برای پذیرایی و اتاق نشیمن می‌توانند گزینه خوبی باشند. بهرحال فضاهای نشستنی و مهمان می‌توانند بهترین گزینه برای استفاده از فرش گل برجسته باشند. در حالی‌که استفاده از آن برای راهرو یا آشپزخانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

همچنین با توجه به اینکه فرش‌های گل برجسته اعم از فرش 1000 شانه برجسته، فرش 1200 شانه برجسته یا فرش 1500 شانه برجسته که سخت‌تر جارو می‌شوند و گرد و غبار و اجسام کوچک را بیشتر در لای پرزهای خود پنهان می‌کنند، بنابراین استفاده از آن‌ها در محیط‌هایی که بیشتر در معرض آلودگی، باز کردن پنجره‌ها، بازی کودک یا .... قرار دارند، مناسب نیست.