ارده کنجد یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های اصیل ایرانی است که خواص و مزایای بی‌نظیر آن در طب سنتی و پزشکی مدرن تایید شده ‌است. با ورود به فصل سرما، معمولاً افرادی که طبع سرد یا معتدلی دارند، کودکان یا حتی افراد سالمند بیش از بقیه احساس سرما می‌کنند. یکی از بهترین خوراکی‌هایی که برای حل این مساله و گرم کردن طبع بدن این افراد توصیه می‌شود، مصرف روزانه ارده کنجد همراه با شیره، عسل یا شکلات است.

ارده کنجد علاوه بر گرم کردن طبع بدن، ارزش غذایی بسیار بالا و خواص دیگری هم دارد که می‌خواهیم در این مطلب به طور مفصل درباره آنها صحبت کنیم. پس فرصت را از دست ندهید و تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

۱

✔ ارده ‌شیره بخورید و با سرمای زمستان خداحافظی کنید

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، ارده کنجد طبع گرمی دارد. وقتی می‌گوییم یک خوراکی طبع گرمی دارد به این معناست که بعد از مصرف آنها درجه حرارت بدن تا حدودی افزایش پیدا می‌کند و بدن گرم می‌شود. اگر سرمایی هستید، در فصل زمستان زیاد دچار سرماخوردگی می‌شوید یا با مشکلاتی مانند پرخوابی، کسلی و بی‌حالی مواجه هستید، خرید ارده و مصرف روزانه آن را حتما امتحان کنید. چون ارده کنجد به ‌تنهایی یا همراه با شیره انگور، خرما و عسل می‌تواند درجه حرارت و همچنین سطح انرژی بدن را افزایش دهد.

✔ با ارده کنجد فقر آهن و کم‌ خونی خود را درمان کنید

ارده کنجد غنی از آهن، زینک، ویتامین‌های خانواده B، C و A و مقداری فولیک اسید است. این ترکیبات نقش موثری در درمان کم ‌خونی ناشی از فقر آهن دارند. هر چند مقدار املاح خون‌ساز موجود در ارده کنجد زیاد نیست و ممکن است در ظاهر چندان تأثیرگذار به نظر نرسد، ولی طبق تحقیقات پزشکی اگر روزانه حداقل 1 قاشق غذاخوری ارده کنجد مصرف کنید، در مدت ‌زمان 1 تا 2 ماه کم ‌خونی شما به طور طبیعی درمان خواهد شد.

✔ ارده دردهای دیسمنوره را کاهش می‌دهد

یکی از مشکلاتی که دختران و بانوان جوان در فصل زمستان با آن درگیر می‌شوند، افزایش دردهای دیسمنوره یا قاعدگی است. تحقیقات پزشکی نشان‌ می‌دهد دخترانی که 2 الی 3 روز قبل از قاعدگی یا در دورانی که PMS نامیده می‌شود در وعده صبحانه خود از ارده استفاده می‌کنند، کمتر دچار دردهای قاعدگی می‌شوند و علائم اولیه دیسمنوره در آنها کاهش پیدا می‌کند.

✔ ارده کنجد به کاهش قند خون بیماران دیابتی کمک می‌کند

معمولاً در فصل زمستان به ‌دلیل سردی هوا، افراد خیلی کمتر به سمت تحرک داشتن و ورزش می‌روند. این مساله در افراد مبتلا به دیابت یا قند خون باعث اختلال در عملکرد داروی انسولین و در برخی موارد افزایش قند خونی ناگهانی می‌شود. تحقیقات مرکز دیابت ایران نشان داده ‌است، مصرف روزانه 1 قاشق ارده کنجد اصل یا روغن کنجد می‌تواند به طور قابل ‌توجهی منجر به کاهش سطح تری‌گلیسرید، افزایش HDL خون و کاهش قند خون ناشتا ‌شود.

۲

✔ ارده اثر ضد التهاب و آنتی‌ اکسیدان دارد

روغن کنجد موجود در ارده، اثر ضد میکروب، ضد التهاب و خاصیت آنتی ‌اکسیدان دارد. با توجه به اینکه در فصول سرد سال بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا شیوع بیشتری دارند، با مصرف ارده کنجد، روغن کنجد یا حلوا ارده می‌توانید بدن خود را در مقابل بیماری‌ها تقویت کنید. ارده نقش موثری در کاهش دردهای عضلانی، درهای آرتریت روماتوئید، کاهش التهاب ریه و دستگاه تنفسی و تسکین سردردهای میگرنی دارد.

✔ فرآورده های ارده به کاهش چربی مضر خون کمک می‌کنند

روغن کنجد یا روغن سالم موجود در ارده سرشار از اسیدهای چرب سالم و ضروری بدن است. 50 درصد چربی موجود در روغن کنجد از نوع اسیدهای چرب تک اشباع است. چربی‌های تک اشباع به تنظیم کلسترول خون، کاهش سطح لیپوپروتئین (عامل بسیار مهم در سکته های قلبی)، سلامتی مغز، سلامتی سیستم عصبی و سلامتی قلب و بهبود سیستم گردش خون کمک می‌کنند.

✔ مصرف ارده کنجد از افزایش وزن جلوگیری می‌کند

شاید تصور کنید ارده کنجد به ‌دلیل چرب بودن و مصرف همزمان با شیره انگور یا عسل حسابی چاق کننده است؛ اما این طور نیست. جالب است بدانید مصرف ارده و شیره در زمان مناسب نه ‌تنها باعث افزایش وزن نمی‌شود، بلکه اشتهای کاذب شما را کنترل کرده و باعث کاهش ریزه‌خواری در طول روز می‌شود.

در فصل زمستان چون اغلب افراد تحرک کمتری دارند و میل به ریزه‌خواری در آنها بیشتر می‌شود، دچار افزایش وزن می‌شوند. اما می‌توان با مصرف ارده کنجد و عسل یا ارده و شیره در وعده صبحانه یا میان وعده اشتهای خود را کنترل کرد، چون ارده کنجد تا ساعت‌ها شما را سیر نگه ‌می‌دارد.

✔ ارده خاصیت ضد افسردگی و شادی آور دارد

برخی افراد (به ‌ویژه خانم‌ها) در فصل زمستان دچار افسردگی فصلی و بی‌حالی می‌شوند. این مساله ممکن است دلایل ژنتیکی داشته ‌باشد، ولی می‌توانیم با مصرف روزانه 1 قاشق چای‌خوری ارده و شیره انگور علائم افسردگی فصلی را کاهش دهیم. این ترکیب در کنار مقدار کمی زعفران و گلاب، یک صبحانه انرژی‌بخش خواهد بود.

✔ ارده بهترین صبحانه برای مادران باردار است

ارده کنجد برای مادرانی که ایام بارداری آنها با فصل زمستان مصادف شده ‌است، یک صبحانه مقوی و انرژی‌بخش محسوب ‌می‌شود. ارده سرشار از پتاسیم، روی، سدیم، کلسیم، آهن، منیزیم، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید فولیک و پانتوتنیک اسید است و به‌ راحتی می‌تواند نیازهای ضروری بدن یک مادر باردار را تأمین کند.

✔ ارده بهترین میان ‌وعده برای ورزشکاران است

ورزشکارانی که نیاز به جذب پروتئین بالا دارند و باید در کنار پروتئین حیوانی از پروتئین گیاهی سالم هم استفاده‌ کنند، می‌توانند از ارده کنجد به ‌همراه شیره خرما یا عسل استفاده ‌کنند. ارده حاوی مقادیر زیادی پروتئین و ویتامین B است که نقش مهمی در ترمیم و تقویت بافت عضلانی بدن ورزشکاران دارد.

✔ ارده به حذف سموم زائد بدن کمک می‌کند

ارده به ‌دلیل ترکیبات اسید چرب اشباع، نقش موثری در بهبود عملکرد کبد و کلیه‌ها و دفع سموم زائد بدن دارد. ارده کنجد یا روغن کنجد، هر دو با کاهش تولید چربی در کبد و افزایش چربی ‌سوزی نقش موثری در کاهش بیماری‌های کبدی دارند.

✔ فرآورده‌های کنجد دردهای استخوانی را کاهش می‌دهند

کلسیم، فسفر و منگنز موجود در ارده به تقویت بافت استخوانی و کاهش دردهای ناشی از پوکی ‌استخوان، آرتریت روماتوئید و درد مفاصل که در فصل زمستان در مورد افراد سالخورده تشدید می‌شود، کمک می‌کند.

✔ چربی مفید کنجد از خشکی پوست جلوگیری می‌کند

افرادی که پوست حساسی دارند و در فصول سرد سال دچار اگزما یا خشکی پوست می‌شوند، باید علاوه بر محصولات بهداشتی آبرسان و مرطوب کننده، از مواد غذایی حاوی چربی‌های سالم و طبیعی مانند ارده کنجد یا روغن کنجد هم استفاده ‌کنند. این چربی‌ها به تقویت حالت الاستیسیته پوست و تقویت سیستم ‌ایمنی آن در برابر سرما کمک می‌کنند.

✔ ارده‌ شیره صبحانه‌ای مقوی برای دانش‌آموزان است

در روزهای سرد پاییز و زمستان، معمولاً بچه‌ها روز را با سطح انرژی پایینی شروع می‌کنند و اغلب کسل و خواب‌آلوده هستند. با توجه به اینکه ارده و ترکیب آن با عسل یا شیره انگور سرشار از کربوهیدارت و پروتئین های مقوی است، مصرف از آن در وعده صبحانه بچه‌ها یا به عنوان میان وعده در مدرسه، می‌تواند آنها را حسابی پرانرژی و سرحال کند.

✔ ارده برای بیماران قلبی مفید است

همان طور که ملاحظه کردید، ارده خواص بی‌نظیر و متنوعی دارد. ارده حتی برای بیماران قلبی و عروقی هم یک صبحانه یا میان ‌وعده عالی محسوب ‌می‌شود، زیرا فاقد چربی‌های مضر است، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کاهش خطر سکته‌های قلبی نیز نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

۳

ارده طبیعی و اصل را از کجا بخریم؟

همه فرآورده‌های کنجد، به ‌ویژه ارده کنجد تأثیر شگفت ‌انگیزی در تقویت سیستم ‌ایمنی بدن و بهبود وضعیت سلامتی آن دارند. قرار دادن ارده و شیره در رژیم‌ غذایی هفتگی باعث تأمین پروتئین، چربی‌های مفید، کربوهیدرات‌ها، آنتی اکسیدان‌های ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم بدن می‌شود؛ البته به شرطی که در حد تعادل استفاده شود!

اگر نگران خرید ارده طبیعی و اصل هستید و از کیفیت و تازگی محصولات موجود در بازار مطمئن نیستید، ما آراز ارده را به شما پیشنهاد می‌کنیم. فروشگاه آنلاین آراز ارده به نشانی arazardeh.ir مرکز پخش انواع ارده، ارده با کنجد ایرانی، ارده ممتاز، ارده دوآتیشه و انواع شیره کاملاً طبیعی انگور، خرما، توت و... است. کلیه محصولات این شرکت از مواد اولیه درجه یک تهیه می‌شوند و فاقد هرگونه مواد افزودنی هستند. برای اطلاع از قیمت‌ها و سفارش محصول، می‌توانید همین حالا با کارشناسان آراز ارده در ارتباط باشید.