آیا می دانید که چگونه می توان از اختلال در سیستم‌ های صنعتی جلوگیری کرد تا عملکردی بهینه حاصل شود؟ به نظر شما با چه ابزار و وسیله ای می توان به اندازه گیری و کنترل کمیت های فیزیکی مانند فشار، دما، جریان، سطح و... پرداخت؟

در پاسخ به پرسش بالا می توان اینگونه گفت که سنسور فشار یکی از ابزارهایی است که کاربرد بسیاری در صنعت داشته که می تواند نیروی حاصل از انبساط نمونه گاز یا مایع را با استفاده از تبدیل سیگنال الکتریکی اندازه گیری کند. ‌ در لغت واژه ترانسمیتر به معنای فرستنده بوده و گیج فشار مطابق همین معنی سیگنال های دریافتی را به سیگنال های استاندارد و قابل فهم برای واحد کنترل تبدیل و ارسال می نماید. به طور کلی ترانسمیترها بر اساس کمیتی که اندازه گیری می کنند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از: ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر دما، ترانسمیتر موقعیت، ترانسمیتر جریان، ترانسمیتر سطح، ترانسمیتر سرعت، ترانسمیترph  و... که در اینجا قصد داریم به بررسی ترانسمیتر فشار بپردازیم.

۱۰

ترانسمیتر فشار چیست؟

ترانسمیتر فشار یا پرشر فشار یک تجهیز اندازه گیری فشار در سیستم های انتقال سیالات است که به منظور دریافت، تبدیل و ارسال سیگنال مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از ترانسمیتر فشار می توان علاوه بر اندازه گیری فشار سیالات مانند گاز، مایع، روغن و هوا کمیت های مهم صنعتی مانند وزن، دما، چگالی، سطح و جریان را نیز اندازه گیری کرد. از آنجایی که از سیگنال ارسالی توسط ترانسمیتر می توان دیگر کمیت های فیزیکی را نیز اندازه گیری نمود، بنابراین دقت و سلامت این وسیله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین برخی از گیج های فشار نیازمند نصب با روش های خاص هستند تا بتوانند اطلاعات را به طور دقیق به دست گیرنده برسانند. علاوه بر این شرایط محیطی که ترانسمیتر فشار در آن قرار می گیرد و نصب صحیح آن از جمله عواملی است که به افزایش طول عمر و خروجی به دست آمده برای مدت طولانی و به صورت دقیق و ثابت کمک می کنند.

انواع ترانسمیتر فشار

به طور کلی ترانسمیترهای فشار بر اساس معیارهایی چون فشار قابل اندازه گیری و مکانیزم اندازه گیری تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • ترانسمیتر فشار مطلق که فشار واقعی در هر نقطه را نسبت به خلا اندازه گیری می کند.
  • ترانسمیتر فشار نسبی و فشار گیج به منظور اندازه گیری فشار اتمسفریک
  • ترانسمیتر فشار تفاضلی یا اختلاف فشار که برای بررسی اختلاف فشار بین دو نقطه متفاوت از یک سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

در میان موارد بالا متداول ترین و کاربردی ترین ترانسمیتر را می توان ترانسمیتر فشار تفاضلی یا اختلاف فشار دانست که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۱

هدف استفاده از ترانسمیتر و گیج های فشار چیست؟

چند نمونه از مهم ترین اهداف استفاده از ترانسمیتر و گیج های فشار را می توان جلوگیری از مشکلاتی چون کاویتاسیون، شکست مکانیکی، آلودگی صوتی، لرزش بیش از حد، افت جریان و استهلاک قطعات دانست. علاوه بر این با استفاده از ترانسمیترهای فشار می توان به بهترین خروجی ممکن از کمیت های فیزیکی مانند جریان، دما و سطح دست پیدا کرد.

کاربرد ترانسمیترهای فشار

یکی از مهم ترین کاربردهای ترانسمیترهای فشار را می توان  استفاده آن ها در صنایعی چون نفت، گاز، نیروگاه پالایشگاه، کارخانه های فرآوری مواد غذایی، کارخانه های تولید مواد شیمیایی، کارخانه های پتروشیمی، پروژه ‌های عمرانی، کارخانه ‌های داروسازی، پروژه های معدنی، سیستم های پایپینگ، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات سرمایشی، کارخانه های کاغذ سازی و صنایع کشاورزی، نساجی، تولید سیمان، پلاستیک سازی و... دانست. به طور کلی تمام صنایعی که نیاز به اندازه گیری و کنترل فشار سیالات دارند می بایست از ترانسمیترهای فشار استفاده کنند. از این رو ردپای ترانسمیترهای فشار را می توان در موارد زیر به خوبی مشاهده کرد.

  • در عملیات های حفاری چاه نفت و گاز برای بررسی فشار
  • بررسی و اندازه گیری اختلاف فشار در انواع پمپ و کمپرسور صنعتی
  • اندازه گیری فشار در فرآیند ساخت ماشین آلات صنعتی برای دستیابی به عملکردی بهتر
  • اندازه گیری فشار در کارخانه های کاغذ سازی در هنگام فرآیند تولید خمیر کاغذ
  • نظارت بر عملکرد خطوط انتقال و عملکرد توربین ها در نیروگاه ها
  • بررسی و کنترل فشار پمپ در کارخانه های مواد غذایی و نوشیدنی ها که برای انتقال سیالات ویسکوز و نیمه جامد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده در پروژه های معدنی و عمرانی به منظور کنترل بر انتقال دوغاب
  • کنترل فشار سیستم های انتقال ذرات ریز و پودرهای استفاده شده در کارخانه های داروسازی
  • نظارت بر پمپ های مورد استفاده در کارخانه های شیمیایی و پتروشیمی و بررسی فشار سیالات شیمیایی خورنده در آن ها
  • نظارت بر شبکه های توزیع خدمات شهری و فشار پمپ های بزرگ که برای انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند.
  • قابل استفاده در نیروگاه ها به منظور نظارت بر عملکرد خطوط انتقال، توربین ها  ولو های کنترل و...

۱۲

 

سخن پایانی

ترانسمیترهای فشار یا گیج های فشار یکی از وسایل پر کاربرد در صنایع و کارخانه‌جات هستند که از آن ها برای اندازه گیری و نمایش فشار سیالات استفاده می شود. ترانسمیترها دارای انواع مختلفی بوده که هر یک به طور مجزا و اصول مختص به خود در اماکن مختلف استفاده می شوند تا فشار را کنترل و اندازه گیری کنند. ترانسمیترهای فشار از آنجا که حساسیت های خاص خود را دارند؛ بنابراین می بایست در هنگام نصب نکات و قوانین مرتبط با هر ترانسمیتر را رعایت کنید تا این گونه عمر آن افزایش یافته و اطلاعات دقیق تری را به شما نمایش دهد. برای خرید یک ترانسمیتر فشار می توانید به سایت ای شاپ صنعت مراجعه کرده و متناسب به محل قرارگیری و نیاز خود ترانسمیتر فشار و گیج فشار را خریداری نمایید.