به گزارش پارس نیوز و به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب با ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی سفیرعمان در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیرهادی در ابتدای این دیدار با اشاره به قدمت بیش از‌۵۰ ساله روابط سیاسی – اقتصادی ایران و عمان، برقراری همکاری و تعاملات فرهنگی دو کشور را عامل مهمی در تعمیق بیش از پیش روابط دو کشور دانست و گفت: حسن همجواری ایران و عمان که سبب حفظ استقلال و پیشبرد منافع سیاسی و اقتصادی دو کشور شده، تهران و مسقط را به دو همراه خوب در منطقه بدل کرده است که توجه به پیشینه روابط تاریخی فرهنگی و اشتراکات در حوزه های مختلف می تواند به تقویت بیش از پیش این روابط و اثرگذاری مثبت در منطقه منجر شود.

‌‎در ادامه این نماینده بر ضرورت ورود پتانسیلی نو به همکاری‌های فرهنگی دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های فرهنگی و ارتقاء سطح مناسبات در حوزه های مختلف از گردشگری، صنایع دستی گرفته تا سینما، کتاب و... منجر به افزایش سطح مناسبات تهران - مسقط و نزدیکی و همراهی هرچه بیشتر مردم دو کشور خواهد شد.

‌‎وی با اشاره به طرح" تبادل کتاب" افزود: این طرح که به معرفی یونسکو رسیده، به دنبال توسعه و بارور شدن فرهنگ ملی کشورها است و در صدد قوام دادن فرهنگ بومی و محلی هر کشور در مقابله با ایده غرب برای ساختن فرهنگی مسلط بر دیگر کشورها در لوای طرح جهانی شدن فرهنگ ها است.

‌‎پیرهادی به عنوان مبدع و ایده پرداز طرح تبادل کتاب ادامه داد: هرچند با توسعه شبکه‌های ارتباط جمعی، ارتباطات مجازی گسترش یافته است و اغلب مرجع نسل‌ها در حوزه های فرهنگی و علمی از بستر فضای مجازی تامین می شود، اما ترویج فرهنگ بومی و محلی در قبال تلاش غرب برای تسلط فرهنگی بر دیگر کشورها گامی ضروری است که باید در قالب تقویت حوزه های فرهنگی و به صورت ویژه حضور نشر و کتاب به آن توجه کرد.

 

دیدار محسن پیرهادی با سفیر عمان در تهران

‌‎وی با بیان اینکه در ایده تبادل کتاب هم ضرورت تقویت ارتباطات میان فردی در جوامع دیده شده وهم مسائل و دغدغه های محیط زیستی در حوزه نشر را تا حدود زیادی مرتفع کرده ‌است، افزود: اگرچه پایه ایده تبادل کتاب، رفع تبعیض در حوزه علم و فرهنگ، تسهیل دسترسی به متون برای توسعه فرهنگی – علمی متوازن میان افراد یک جامعه است، اما به واسطه اشتراک زبانی یا مذهبی کشورهای مسلمان می توان این ایده را در میان چند کشور به صورت مشترک انجام داد تا به پویایی فرهنگی و قرابت هرچه بیشتر جوامع مسلمان منجر شود.

‌‎پیرهادی تاکید کرد: امروزه تحولات در حوزه روابط بین‌الملل حاکی از اهمیت مقوله فرهنگ در دستیابی به اهداف و بهبود روابط میان دولت‌ها و ملت‌ها است و در این میان حتما مناسبات فرهنگی باعث همگرایی دولت‌ها و ملت‌ها خواهد شد.

‌‎عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به دستاوردهای فرهنگی برپایی نمایشگاه دائمی کتاب تهران، طرح تبادل کتاب را ظرفیتی همپای این رویداد فرهنگی دانست و گفت: گسترش طرح تبادل کتاب در میان کشورهای منطقه مانع بروز بحران کم سوادی و ارتقاء سطح تحکیم بنیان‌های فرهنگی کشورها و در نتیجه همبستگی و اتحاد بیشتر در منطقه خواهد شد.

 

دیدار محسن پیرهادی با سفیر عمان در تهران

در ادامه ای دیدار ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی سفیرعمان در تهران نیز مسیر مناسبات مسقط- تهران را همواره مثبت و رو به جلو بیان کرد و گفت: سیاست راهبردی مسقط در قبال تهران، برداشتن گام‌های مثبت در زمینه ارتقاء سطح مناسبات در همه حوزه ها بوده است و امیدواریم که در زمینه اقتصادی و تجاری نیز بتوانیم به افق موردنظر با تهران دست یابیم.

‌‎وی بر ضرورت گسترش تعاملات فرهنگی دو کشور تاکید کرد و با بیان اینکه طرح تبادل کتاب، ایده ای قابل تقدیر است، گفت: مناسبات و تعاملات فی مابین عمان و ایران دارای دیرینگی روابط تاریخی، ریشه دار و همواره از ثبات برخوردار بوده است.

سفیر عمان افزود: عمان همواره با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران مراودات مثبتی داشته است و هرچند که معتقد است که سطح روابط اقتصادی نیز باید چون سطوح دیگر ارتقاء یابد.

‌‎المعینی با اشاره به تعدد کتابخانه‌های عمان، طرح تبادل کتاب را ایده‌ای قابل توجه دانست و تصریح کرد: طرح تبادل کتاب با مشارکت گروه‌های مختلف مردمی، ارتقای فرهنگی را در بر خواهد داشت و بر همین اساس از پیاده سازی این ایده در عمان حمایت خواهم کرد./