Picture9

منصفانه خواهد بود اگر بگوییم که همیشه نمی‌توان ارزهای دیجیتال را به راحتی فهمید. ارز دیجیتال فقط چند سال است که وجود دارد. بنابراین هنوز برای بسیاری از مردم یک مفهوم جدید است. همچنین هجوم دائمی پروژه‌های کریپتو در مقابل دیدگان است که هر کدام ویژگی‌ها و فناوری‌های منحصر به فرد خود را دارند. خوشبختانه، وایت پیپر ارز دیجیتال به سرمایه گذاران بالقوه قدرت تفکیک دقیقی از یک ارز دیجیتال ارائه می‌دهد.

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

وایت پیپر ارز دیجیتال سندی است که هدف یک پروژه و نحوه عملکرد آن را توضیح می‌دهد. برای مخاطبین یک ارز دیجیتال، وایت پیپر راهنمایی برای فناوری، ویژگی‌ها و اهداف پروژه است. این راهنما برای معرفی پروژه به مخاطبان جدید، کاربران و سرمایه‌گذاران بالقوه طراحی شده است.

برگه‌های سفید معمولاً در قالبی آکادمیک با اطلاعات فنی، آمار و نمودارها نوشته می‌شوند. بنیان‌گذاران یک ارز دیجیتال جدید، وایت پیپر آن را قبل از راه‌اندازی پروژه، برای ایجاد علاقه بین سرمایه‌گذاران منتشر می‌کنند تا آنها را درباره قیمت ارز دیجیتال پروژه خود کنجکاو کنند و آنها را به یک صرافی ارز دیجیتال برای خرید ارز دیجیتال بفرستند. به خصوص اگر قصد دارند یک عرضه اولیه کوین (ICO) را با هدف جمع‌آوری سرمایه برگزار کنند.

قبل از خرید ارز دیجیتال، مهم است که توضیح داده شود هیچ قاعده‌ای در مورد اینکه چه چیزی یک وایت پیپر را تشکیل می‌دهد وجود ندارد. داشتن وایت پیپر به این معنی نیست که یک ارز دیجیتال، پروژه‌ای با کیفیت است. تیم پشت پروژه می‌تواند برگه سفید را به هر سبکی که می‌خواهد بنویسد. وایت پیپر ها همیشه مفصل یا حتی مفید نیستند. هر کسی که وایت پیپر میم‌کوین‌ها را خوانده باشد می‌تواند این موضوع را به شما بگوید.

درک وایت پیپر

کلید درک وایت پیپر این است که روی آن وقت بگذارید. اکثر وایت پیپر ها سبک نیستند و باید برای آنها وقت گذاشته شود. این کمک می‌کند که به یک وایت پیپر ارز دیجیتال، به عنوان راهی برای پاسخ به مهم‌ترین سؤالات در مورد آن ارز دیجیتال نگاه کنید.

یک وایت پیپر باید مشکلاتی از دنیای واقعی را پوشش دهد که ارز دیجیتال آن سعی در حل آنها دارد و این اطلاعات باید به سرعت ارائه شوند. مراقب ارزهای رمزپایه با اهداف کم‌رنگ باشید. اهدافی مانند «ساختن یک جامعه قوی» یا بدتر از آن، «فرستادن میم‌ها به فضا» (این یک هدف واقعی در یک وایت پیپر واقعی است).

وایت پیپر همچنین باید نحوه عملکرد فناوری ارز دیجیتال را توضیح دهد. به دنبال این باشید که چگونه تراکنش‌ها را تأیید می‌کند و توکن‌های جدید را به عرضه در گردش اضافه می‌کند. به عنوان مثال، بیت‌کوین (BTC) این کار را از طریق سیستمی به نام اثبات کار انجام می‌دهد و به استخراج‌کنندگانی متکی است که منابع محاسباتی خود را مصرف می‌کنند. سایر ارزهای دیجیتال روش‌های خاص خود را دارند؛ اثبات سهام یکی دیگر از سیستم‌های محبوب است.

یکی از موارد مهم دیگری که باید در وایت پیپر به دنبال آن باشید، نقشه راه است. این نقشه اهداف پروژه را مشخص می‌کند؛ مانند راه‌اندازی شبکه اصلی یا فهرست شدن در صرافی ارز دیجیتال، و زمانی که پروژه قصد انجام آن‌ها را دارد. برای پروژه‌هایی که قبلاً راه‌اندازی شده‌اند، بررسی نقشه راه، راه خوبی است برای دیدن اینکه آیا تیم در مسیر خود باقی مانده‌است یا خیر.

Picture10

اجزاء کلیدی یک وایت پیپر

اجزاء اصلی و کلیدی یک وایت پیپر عبارتند از:

  • طرح کلی/فهرست مطالب: آغاز اکثر برگه‌های سفید شامل تجزیه و تحلیل ساختار کلی مقاله است. ممکن است به شکل فهرست مطالبی باشد که هر بخش یا پاراگراف را دسته‌بندی می‌کند و یک طرح کلی از آنچه در آینده خوانده خواهد شد ارائه می‌کند.
  • مقدمه: مقدمه بخش مهمی از هر وایت پیپر است. مقدمه توضیح می‌دهد که چرا این ارز دیجیتال مورد نیاز است. اغلب با بیان جزئیات یک سیستم فعلی، مشکلات آن و اینکه چگونه ارز دیجیتال می‌تواند آنها را حل کند، شروع می‌شود. مقدمه‌ها همچنین معمولاً شامل خلاصه‌ای کوتاه از پروژه ارزهای دیجیتال و نحوه عملکرد آن‌ها می‌شود.
  • عملکرد: در بیشتر موارد، بخش عمده‌ای از وایت پیپر به عملکرد ارز دیجیتال یا به عبارت ساده‌تر، آنچه که ارز دیجیتال انجام می‌دهد و چگونه آن را انجام می‌دهد، اختصاص داده می‌شود. به طور معمول از چندین بخش تشکیل می‌شود که شبکه بلاک‌چین پروژه و ویژگی‌های مختلف آن را پوشش می‌دهند.
  • مکانیسم اجماع: این بخش از وایت پیپر توضیح می‌دهد که چگونه گره‌ها (Nodes) در بلاک‌چین، روی وضعیت شبکه به توافق می‌رسند. مکانیسم اجماع سیستمی است که برای دستیابی به اجماع در مورد معتبر بودن تراکنش‌ها و اجازه به آنها برای اضافه‌شدن به زنجیره بلوک، استفاده می‌شود.
  • نمونه‌های دنیای واقعی: مفاهیم کریپتوکارنسی اغلب به دور از ذهن افراد مبتدی هستند. یک وایت پیپر خوب شامل مثال‌هایی از دنیای واقعی است که به توضیح واضح‌تر ویژگی‌ها و کاربردهای پروژه کمک می‌کند. وایت پیپر بیت کوین این کار را به خوبی انجام داد و در آن زمان از سیستم پرداخت الکترونیکی برای نشان دادن نقش بیت کوین استفاده کرد.
  • نمودارها: کاغذ سفید یا وایت پیپر یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که در واقع فناوری و هدف‌های اصلی در پس یک پروژه را به صورت یک فایل “PDF” بازگو می‌کند. در این وایت پیپرها حقایق، آمار و نمودارهای مربوط به یک ارز دیجیتال ذکر شده تا سرمایه گذاران پس از مطالعه آن، برای سرمایه گذاری در آن ارز دیجیتال مشتاق شوند.
  • نتیجه‌گیری: در پایان اکثر برگه‌های سفید، نتیجه‌ای وجود دارد که پروژه را خلاصه می‌کند. اگرچه بخش‌های قبلی هر کدام به طور جداگانه به بخش‌های مختلف ارز دیجیتال می‌پردازند، نتیجه‌گیری نشان می‌دهد که چگونه عناصر در یک کل منسجم گرد هم می‌آیند.

هر وایت پیپر ارز دیجیتال ممکن است برخی یا همه اجزاء فوق را داشته باشد. هر پروژه متفاوت است و فرمت وایت پیپر به تیم سازنده ارز دیجیتال بستگی دارد.

اهمیت برگه‌های سفید

وایت پیپرها مقدمه‌ای برای ارزهای دیجیتال جدید هستند. همچنین، معمولاً کامل‌ترین شرح پروژه‌های ارزهای دیجیتال، برگه‌های سفید هستند. اگرچه وب‌سایت یک ارز دیجیتال باید اطلاعات زیادی داشته باشد، اما وایت پیپر عمیق‌تر است و احتمالاً جزئیات فنی‌ای را پوشش می‌دهد که یک وب‌سایت ممکن است نداشته باشد.

قبل از اینکه یک پروژه جدید، توکن یا کوین خود را در یک صرافی ارز دیجیتال عرضه کند، باید وایت پیپر آن را منتشر کند. همچنین، قبل از اینکه معامله گران برای خرید ارز دیجیتال جدید یا اطلاع از قیمت ارز دیجیتال مورد نظرشان به صرافی ارز دیجیتال خود مراجعه کنند، باید وایت پیپر آن را مطالعه کنند. خرید ارز دیجیتال جدید بدون بررسی وایت پیپر آن، ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. بنابراین در ابتدای کار برای یک سرمایه‌گذار، اولویت اول اطلاع از قیمت ارز دیجیتال نیست، بلکه بررسی وایت پیپر آن است. قیمت ارز دیجیتال را پس از مطالعه وایت پیپر نیز می‌توان به دست آورد اما اگر سرمایه‌گذاری پر ریسکی انجام شود و قیمت ارز دیجیتال ناگهان کاهش یابد، اولین مقصر خود سرمایه گذار است که قبل از خرید ارز دیجیتال خود، وایت پیپر آن را بررسی نکرده‌است.

وایت پیپر بهترین راه برای آموزش مردم در مورد یک ارز دیجیتال و جذب سرمایه گذار است. اگر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنید، برگه‌های سفید یکی از دقیق‌ترین منابع برای یادگیری در مورد این ارزها هستند. خواندن یک وایت پیپر ممکن است کمی زمان و حوصله لازم داشته باشد؛ اما قبل از خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری، ارزشش را دارد که مقاله وایت پیپر را مطالعه کنید.