اکسچنج یا صرافی ارز دیجیتال بستری برای معامله انواع ارزهای دیجیتال است. صرافی بازارساز‌ آنلاینی است که ارزهای قانونی و رمز ارزهای الکترونیکی را با سایر ارزهای قانونی و الکترونیکی مبادله می‌کند و در ازای این تبادل پورسانت یا همان کارمزد دریافت می‌کند. بیشتر صرافی‌های کریپتوکارنسی به جای فعالیت فیزیکی به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. آن‌ها در ازای هر معامله حق کمیسیون و کارمزدی که از قبل تعیین می‌شود را از معامله‌گرها دریافت می‌کنند. در صرافی ارز دیجیتال روش‌های مختلفی برای پرداخت وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به روش پرداخت کارت اعتباری، ارز دیجیتال، انواع حواله و … اشاره کرد. صرافی‌های آنلاین رمز ارز باید بر اساس قوانین و مقررات جهانی فعالیت کنند و برخی خط مشی‌ها را رعایت نمایند. در این مطلب قصد داریم در مورد این صرافی‌ها بیشتر صحبت کنیم.

صرافی ارز دیجیتال برای خرید و فروش ارز دیجیتال

خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال به صرافی نیاز دارید. صرافی‌ها فرآیند مبادله رمز ارزها را راحت می‌کنند و مشکلات تبادلات بین فردی و سایر روش‌های معاملاتی را از بین می‌برند. در صرافی‌ها می‌توانید یک رمز ارز را به رمز ارزی دیگر تبدیل کنید یا یک رمز ارز را با پول ملی کشورتان مبادله کنید. صرافی‌ها انواع مختلفی دارد که برخی تحت وب و برخی هم به عنوان اپلیکیشن موبایل فعالیت می‌کنند.

بر خلاف روش ثبت نام سازمان بورس که برای انجام معاملات بورسی باید به صورت حضوری در یک کارگزاری ثبت نام کنید تا بتوانید معامله کنید، در بازار ارز دیجیتال نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت نام در کارگزاری‌ها و صرافی‌ها نیست؛ چرا که رمزارزها پول‌هایی دیجیتالی هستند و برای معامله آن‌ها حتما نیازی به مراجعه حضوری ندارید.

صرافی‌های ارزهای دیجیتالی یا خود معامله‌کننده هستند یا به عنوان واسطه معامله‌گرها حق کمیسیون دریافت می‌کنند. در روش اول شما ارزهای دیجیتال را مستقیما با خود صرافی معامله می‌کنید اما در روش دوم صرافی بستری را مهیا می‌کند تا قیمت‌های پیشنهادی برای خرید یا فروش رمز ارزها را مشاهده کنید و در صورت تمایل بر اساس خط مشی‌های مشخص، رمز ارزهایتان را با دیگران معامله کنید. صرافی‌هایی که به صورت جهانی مشغول به فعالیت هستند اغلب در مقابل دریافت حق کمیسیون، واسط بین معامله‌گرها می‌شوند اما در بسیاری صرافی‌های نیز معامله‌گرها باید با خود اکسچنج معامله کنند.

صرافی‌های رمز ارز مختلفی از زمان ظهور ارزهای دیجیتالی شروع به فعالیت کردند که برخی نسبت به بقیه قابل اعتمادتر هستند. برخی از صرافی‌ها از همان زمان ظهور بیت کوین و رمزهای پایه فعالیت خود را آغاز کردند اما برخی هم زمان زیادی از تولدشان نمی‌گذرد و هنوز چند سالی است که در زمینه مبادله انواع ارزهای دیجیتالی فعالیت می‌کنند.

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌‌های رمز ارز انواع مختلفی دارند و نحوه کار صرافی ارز دیجیتال نقش مهمی در تعیین این تفاوت‌ها دارد.. این صرافی‌ها بر اساس کمیسیونی و کارمزدی که دریافت می‌کنند و همچنین رمز ارزهایی که پشتیبانی می‌کنند با هم متفاوت هستند. در برخی از این صرافی‌ها، برای انجام معاملات و داشتن حساب کاربری هم نیاز به پرداخت کارمزد دارید! قبل از اینکه بخواهید در یک صرافی ثبت نام کنید، در مرحله اول باید با ماهیت و نحوه فعالیت آن آشنا شوید و سپس در مورد کارمزدها و تعداد رمز ارزهایی که پشتیبانی می‌کند اطلاعاتی به دست آورید.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

صرافی‌های متمرکز زیر نظر نهادها یا ارگان‌هایی خاص فعالیت می‌کنند. ۹۰ درصد از معاملات بازار کریپتوکارنسی در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. از جمله این صرافی‌ها می‌توان به صرافی‌های معروفی مثل کوین بیس، بایننس، کراکن و … اشاره کرد. در این نوع صرافی ارز دیجیتال حتی دارایی سرمایه‌گذاران و معامله‌گرها هم زیر نظر صرافی است و در کیف پول آن نگهداری می‌شود.

مزایا

  • سهولت در استفاده
  • نقدینگی بالا
  • اعتماد بیشتر

معایب صرافی متمرکز

  • نیاز به احراز هویت (به دلیل تحریم ها، کاربران ایرانی مشکلات زیادی در این زمینه دارند)
  • از بین رفتن دارایی‌ها در صورت هک شدن صرافی
  • کنترل معاملات توسط صرافی

صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز

در صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز دارایی افراد بر خلاف صرافی متمرکز زیر نظر صرافی نیست و تیم صرافی هیچ کنترلی بر دارایی معامله‌گرها ندارند. این صرافی‌ها با ذات بازار کریپتوکارنسی شباهت بیشتری دارند و پیش‌بینی می‌شود به زودی بخش عظیمی از معامله‌های بازار ارزهای دیجیتال در آن‌ها انجام شود. از جمله این صرافی‌ها می‌توان به صرافی یونی سواپ اشاره کرد که یکی از بزرگترین صرافی‌های دنیای کریپتوکارنسی به شمار می‌رود.

در صرافی آنلاین ارز غیر متمرکز، فرآیند تبدیل دارایی‌ها نه توسط صرافی بلکه توسط کیف پول هر فرد انجام می‌شود. این صرافی‌ها با استفاده از برخی قراردادهای هوشمند، پروتکل‌ها و قوانین غیر متمرکز، فرآیند تبدیل دارایی‌های هر فرد را به صورت مستقیم از کیف پول او انجام می‌دهند. در این صرافی‌ها نیاز است تا کاربران کیف پول‌های خود را به صرافی متصل کنند و سپس با ارسال مستقیم ارز دیجیتال به قراردادهای هوشمند، معاملات‌شان را انجام دهد.

صرافی‌های غیر متمرکز هر چند به دارایی افراد کنترلی ندارد اما با این حال به دلیل برخی نقص‌های ساختاری و فنی هنوز جایگزین مناسبی برای صرافی‌های متمرکز نیستند.

مزایای صرافی غیر متمرکز

  • عدم نیاز به احراز هویت
  • خرید و فروش مستقیم
  • عدم نظارت صرافی

معایب صرافی غیر متمرکز

تنها ایرادی که می‌توان به صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز گرفت، رابط کاربری سخت است. کاربرانی که به صورت مبتدی در بازار کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنند، شاید نتوانند از این صرافی‌ها به دلیل فرآیند سخت انجام معاملات استفاده کنند.

منبع :

https://wallex.ir/blog/what-is-cryptocurrency-exchange/