می‌دانیم که بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال است. همچنین اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان آلت کوینی از بیت کوین تولید شده‌اند. اما طی سال‌های اخیر اتریوم به شهرت و ارزش بالایی رسیده است. به گونه‌ای که امروزه آن را به عنوان ملکه ارزهای دیجیتال می‌شناسند. استخراج اتریوم بسیار پر هزینه و گران بوده است. چرا که به تجهیزات خاصی برای پردازش و استخراج نیاز دارد. از طرفی این تجهیزات انرژی بالایی مصرف می‌کنند و پردازنده‌های آن دمای بالایی را تولید می‌کنند. به این ترتیب توسعه دهندگان اتریوم کمر همت بستند تا فورکی به جهت کم کردن هزینه‌های استخراج، افزایش مقیاس پذیری و… را راه‌اندازی کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد اتریوم 2 با هم به گفت و گو بنشینیم. با ما همراه باشید.

اتریوم 2 چیست؟

اتریوم تاریخچه‌ای طولانی دارد. در این تاریخچه شکست‌ها و تغییرات قابل توجهی رخ داده که مهمترین آن در اواسط سپتامبر ۲۰۲۲ رخ داد. تغییری از مدل اثبات کار (PoW) به مدل اثبات سهام (PoS). هدف این تغییر بهبود امنیت و مقیاس پذیری شبکه بلاک چین بوده است. این تغییرات تحت عنوان اتریوم 2 گفته می‌شود. این ارتقاء همچنین اشتراک گذاری اتریوم را افزایش می‌دهد. به این ترتیب تراکنش‌ها به طور همزمان در زنجیره‌های کوچکتر پردازش شوند و در نتیجه سرعت تراکنش‌ها افزایش یابد.

Proof-of-Stake یا الگوریتم اثبات سهام چیست؟

5

اثبات سهام اتریوم یک مکانیسم مرج اتریوم است. برای پردازش تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید در یک بلاک چین استفاده می‌شود. مکانیزم مرج روشی است که برای اعتبار سنجی ورودی‌ها در پایگاه داده توزیع شده استفاده می‌شود. همچنین موجب افزایش ایمنی پایگاه داده نیز می‌گردد. در فرآیند اثبات سهام (POS) ماینرها، تراکنش‌های بلوک را بر اساس تعداد کوین‌های سرمایه گذاری شده تأیید می‌کنند. یعنی باید حداقل ۳۲ اتر در قرارداد سپرده‌گذاری وارد شود تا در روند اعتبارسنجی، تایید تراکنش و تولید بلاک جدید سهیم باشند. اعتبار‌سنج‌ها مدام تغییر می‌کنند و برای هر تراکنش به‌صورت اتفاقی از استخر استخراج یا زنجیره انتخاب می‌شوند.

اثبات سهام (POS) به عنوان جایگزینی برای اثبات کار (POW) یا استخراج ارز ایجاد شد. مکانیزم مرج اتریوم برای اعتبارسنجی زنجیره بلوکی و افزودن بلوک‌های جدید استفاده می‌شود. در روش اثبات سهام (POS) با توجه به پتانسیل حمله به شبکه با خطر کمتری رو به روست. چرا که شبکه را به گونه‌ای خاص ساختار می‌دهد تا حمله به آن برای مهاجم سود چندانی نداشته باشد.

درک اثبات سهام (PoS)

اثبات سهام، میزان کار محاسباتی مورد نیاز برای تایید بلوک‌ها و تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد. در گذشته اثبات کار یا استخراج بلاک چین را ایمن نگه می‌داشت. اما اثبات سهام نحوه تأیید بلوک‌ها را با استفاده از سپرده‌های گره‌ها تغییر می‌دهد. بنابراین نیازی به انجام کارهای محاسباتی زیادی نیست. پس از آغاز یک تراکنش، داده‌های تراکنش در یک بلوک نصب شده و در کل شبکه پخش می‌شود. گره‌ها اعتبارسنجی بلوک‌ها را بر عهده دارند.

نودها یا ماینرها نیاز به پردازش محاسبات اولیه دارند. اولین ماینری که هر تراکنش بلوک را رمزگشایی کند، یک کوین پاداش می‌گیرد. بنابراین هر چه میزان کوین‌های یک ماینر افزایش پیدا می‌کند قدرت بیشتری برای اعتبارسنجی بلوک‌های بعدی خواهد داشت. بلوک‌ها به بیش از یک اعتبارسنجی برای تایید نیاز دارند. زمانی که تعداد خاصی از اعتبارسنجی‌ها صحت بلوک را تأیید کنند، نهایی شده و بسته می‌شود. مکانیسم‌های اثبات سهام مختلف ممکن است از روش‌های مختلفی برای رسیدن به یک مرج اتریوم استفاده کنند.

اثبات سهام اتریوم 2 چه تفاوتی با اثبات کار دارد؟

هر دو مکانیسم به سایر شبکه‌های بلاک چین کمک می‌کنند تا داده‌ها را همگام، اطلاعات را تأیید و تراکنش‌ها را پردازش کنند. هر دو روش در حفظ یک بلاک چین موفق هستند. اما گذشته از مزایا و معایب، هر کدام رویکرد متفاوتی هم دارند.

تحت PoS، به سازندگان بلاک اعتباردهنده گفته می‌شود. اعتباردهنده، تراکنش‌ها را بررسی می‌کند. فعالیت‌ها را تأیید و به نتایج رأی می‌دهد و سوابق را حفظ می‌کند. تحت PoW، به سازندگان بلاک، ماینر گفته می‌شود. ماینرها برای بررسی هش یک شماره رمزنگاری، فعالیت می‌کنند تا تراکنش‌ها را تایید کنند. در ازای حل هش، یک سکه به آنها پاداش داده می‌شود. برای تبدیل شدن به یک اعتبار دهنده، فقط باید به اندازه کافی سکه یا توکن داشته باشیم تا به اعتبارسنجی در بلاک چین PoS تبدیل شویم. برای PoW، باید روی تجهیزات پردازش سرمایه‌گذاری کرد. همچنین هزینه‌های سنگین انرژی حل کردن محاسبات را متحمل شد.

تجهیزات و هزینه‌های انرژی تحت مکانیسم‌های PoW گران است. دسترسی به استخراج را محدود می‌کند ولی امنیت بلاک چین را بالا می‌برد. بلاک چین‌های PoS میزان قدرت پردازش مورد نیاز برای اعتبارسنجی اطلاعات بلوک و تراکنش‌ها را کاهش می‌دهند. این مکانیسم همچنین تراکم شبکه را کاهش می‌دهد و انگیزه‌های مبتنی بر پاداش بلاک‌چین‌های PoW را حذف می‌کند. به این ترتیب امنیت شبکه نیز افزایش پیدا می‌کند. هم اکنون خرید اتریوم در سایت والکس به صورت آنلاین در دسترس است. می‌توانید در کنار اتریوم و بیت کوین، نسبت به خرید بیش از 100 ارز دیجیتال مطرح جهان اقدام نمایید.

کلام آخر: اهداف اثبات سهام

اثبات سهام برای کاهش تراکم شبکه و نگرانی‌های پایداری محیطی، پیرامون پروتکل اثبات کار (PoW) طراحی شده است. اثبات کار یک رویکرد رقابتی برای تأیید تراکنش‌ها است که طبیعتاً افراد را تشویق می‌کند تا به دنبال راه‌هایی برای کسب تراکنش بیشتر باشند. ماینرهای بیت کوین با تایید تراکنش‌ها و بلاک ها، بیت کوین به دست می‌آورند. اما هزینه‌های عملیاتی آنها مانند برق و مصرف اینترنت را با ارز فیات پرداخت می‌شوند. بد نیست بدانید که در برخی کشورها بهاء برق و اینترنت ماینرها با ارز دیجیتال پرداخت می‌شود. با این حال مکانیسم PoS به دنبال جایگزین مؤثر قدرت محاسباتی است. قدرتی که به موجب آن توانایی استخراج افراد توسط شبکه تصادفی انتخاب می‌شود. یعنی مصرف انرژی باید به شدت کاهش یابد زیرا استخراج کنندگان نمی‌توانند برای استخراج بیشتر سخت افزارهای قدرتمند تکیه کنند. اکنون شما می‌توانید با کمک سایت والکس آخرین قیمت اتریوم را مشاهده کنید. همچنین نسبت به خرید اتریوم اقدام نمایید.