تا به حال فکر کردید که دلیل مبارزه و رقابت بر سر برخی رشته های دانشگاهی در کنکور سراسری چیست؟ چرا اهمیت انتخاب رشته کنکور سراسرسی اینقدر بالاست؟ چرا هر ساله گروه زیادی از داوطلبان زمان، هزینه و انرژی خود را صرف قبولی در رقابت نفس گیر کنکور سراسری میکنند؟

۱۰

اهمیت قبولی در رشته های خاص آنقدر بالاست که حاضریم برای آن هزینه کنیم وقت بگذاریم و یکسال از زندگی عادی خود فاصله بگیریم. اگر قصد تحصیل در رشته خاصی را دارید با این مقاله حتما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم به 5 مورد از پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی فیزیک اشاره کنیم:

این لیست براساس نظر سنجی در سراسر دنیا، وضعیت کشور ما و براساس بررسی وضعیت چندین کشور معتبر جهان جمع آوری شده است:

شماره یک: مهندسی برق

یکی از پردرآمدترین رشته های گروه ریاضی فیزیک مهندسی برق است. این رشته همچنین موقعیت بسیار مناسبی در جهان برای اپلای دارد. در حال حاضر یکی از علایق اصلی داوطلبان رشته ریاضی مهندسی برق است.

تخصص اصلی افراد در رشته برق مطالعه الکتریسته، الکترومغناطیس و الکترونیک است. این رشته در کارشناسی ارشد دارای گرایش های قدرت، مخابرات، کنترل، الکترونیک، برق گرایش پزشکی ( بیوالکترونیک ) و مکاترونیک است. البته در سال های گذشته رشته برق از بازار کار بسیار مناسب تری برخوردار بوده. اما در حال حاضر بازاری به قدرت سال های قبل ندارد. البته پیش بینی میشود با افزایش دانشجویان رشته علوم تجربی تقاضا برای مهندسین برق نیز مانند گذشته افزایش یابد.

در حال حاضر سه گرایش قدرت، الکترونیک و مخابرات طرفداران و بازار کاری بهتری نسبت به سایر گرایش ها دارند.

قدرت: از اولین و قدیمی ترین گرایش های برق با تکیه بر توزیع و انتقال نیروی برق است.

مخابرات: بررسی سیستم های مخابراتی و نحوه انتقال اطلاعات در این سیستم هاست. همچنین به بررسی سیستم های مغناطیسی میپردازد.

الکترونیک: الکترونیک تکمیل کننده گرایش های کنترل و مخابرات است. در این گرایش ها افراد طرح های سیستمی را میدهند. این طرح ها توسط مهندسین حوزه الکترونیک به صورت مداری طراحی و اجرا میشود.

اهمیت مطالعه مقطع دوازدهم و انتخاب رشته کنکور سراسری به حدی است که با آینده کلیه داوزلبان کنکور سراسری درگیر است. بنابراین انتخاب درست، تحصیل درست و برنامه ریزی مناسب به آینده جهت خواهد داد.

۱۱

 شماره دو: مهندسی کامپیوتر

سرعت سرسام آور رشد تکنولوژی در دنیای امروز، کمتر کسی را بی نیاز از کمک سیستم های رایانه ای کرده است! مهندسی کامپیوتر یکی از پردرآمدترین رشته های گروه ریاضی فیزیک است. در حال حاضر بازار کار جهانی مهندسی کامپیوتر در کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا و سوئیس بسیار مناسب است. همان طور که میدانید این کشورها از کشورهای قدرتمند اقتصادی هستند و درآمد مناسبی نیز در این حوزه اختصاص خواهند داد.

اهمیت بحث مطالعه و برنامه ریزی تحصیلی برای پیروزی در این رقابت تنگانگ پر واضح است. چون رشته مهندسی کامپیوتر نیز جزء رشته های پرطرفدار است و برای قبولی نیاز به رتبه خوبی دارد.

 گرایش های پر طرفدار ارشد رشته مهندسی کامپیوتر عبارتست از:

معماری سیستم های کامپیوتری: اساس این رشته آشنایی با معماری کامپیوتر و ابر رایانه ها ، بررسی و طراحی سیستم های تحمل پذیر خطا است.

هوش مصنوعی: این گرایش یکی از پرطرفدارترین گرایش های ارشد کامپیوتر است. کار آن هم انسانی سازی رفتارهای کامپیوتر برای خدمات بیشتر به بشر است.

نرم افزار: این رشته از گرایش های قدیمی کامپیوتر و مانند قلب آن است. کار یک مهندس نرم افزار طراحی و توسعه، برنامه نویسی، مدیریت پروژه، طراحی رابط کاربری، توسعه مستند سازی و.. است.

رایانش امن: در این گرایش هدف اصلی تامین امنیت سیستم های اطلاعاتی است. انجام پروژه های لازم برای تامین امنیت سیتسم ها و ارتقا دانش و تکنولوژی نیز از دیگر وظایف آن هاست.

 شماره سه : مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک هم پرطرفدار است و هم شاخه ای است که از پردرآمدترین رشته های گروه ریاضی فیزیک محسوب میشود. این رشته از تلفیق علم فیزیک مهندسی و ریاضیات با دانش مواد، برای طراحی، آنالیز و ساخت سیستم های مکانیکی استفاده میکند.

دانش طراحی در این رشته از یک جسم کوچک تا ابعاد وسیعی مانند فضاپیماها متغیر است. در سال های اخیر با گسترش صنایع و کاهش واردات و خود کفایی تا حد زیادی نیاز به این رشته افزایش یافته است. به

این نکته توجه داشته باشید که با رشد صنعت بهترین روش برای درآمدزایی در این رشته خودکفایی و کارآفرینی است گرچه کاری است که مسئولیت های زیادی نیز دارد.

بررسی بهترین گرایش های ارشد رشته مکانیک:

طراحی کاربردی: هدف این رشته طراحی و تولید قطعات، اجزا و ماشین آلات در کارخانه ها و مراکز تولیدی است. در این گرایش دانشجو باید با تمامی موارد درباره ساختار سیستمی ماشین و اجزای آن، مشکلات و رفع آن ها آشنا باشد.

تبدیل انرژی: در این رشته دانشجو از تکنولوژی های جدید برای طراحی و شبیه سازی اجزا و سیستم های مبتنی بر تبدیل انرژی، انتقال حرارت و دینامیک سیالات استفاده میکند.

ساخت و تولید: استفاده این گرایش در کارخانه ها و کارگاه های ریخته گری برای ساخت ابزار و قطعات جدید است. ساخت ابزار و قطعات از تخصص های مورد آموزش در این رشته است.

بیومکانیک: همانطور که از کلمه bio در این گرایش واضح است کار اصلی مهندسان، طراحی کلیه وسایلی است که انسان و سیستم زنده با آن سر و کار دارند. به طور مثال طراحی انواع وسایل و تجهیزات پزشکی، ورزشی از جمله وظایف فارغ التحصیلان این گرایش است.

کلیه گرایش های ارشد رشته مکانیک

تبدیل انرژی

ساخت و تولید

بیومکانیک

طراحی کاربردی

سیستم محرکه خودرو

طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

سازه بدنه خودرو

شماره چهار: مهندسی صنایع

مهندسی صنایع یکی از شاخه هایی است که رشته های دیگر را با کمک مهندسی به هم مرتبط میکند. زمان انتخاب رشته کنکور  باید علاقه نیز لحاظ شود بنابراین این رشته مناسب افرادی است که در کنار شاخه مهندسی به مدیریت منابع مالی، اقتصادی و انسانی نیز علاقمند هستند. همچنین برای افرادی که به کنترل تولید، کنترل پروژه‌های بزرگ، برنامه‌ریزی و مدیریت واحدهای صنعتی (بزرگ و کوچک) علاقمندند مناسب است. یکی از دلایلی که مهندسی صنایع از پردرآمدترین رشته های گروه ریاضی فیزیک است این است که افراد میتوانند در سمت های مدیریتی ، کنترل انواع پروژه ها، بهینه سازی و طراحی سیستم ها و.. نیز مشغول شوند.

 بررسی بهترین گرایش های ارشد مهندسی صنایع:

بهینه سازی سیستم ها: این رشته مناسب برای افرادی است که مدرنیته و به روز بودن را دوست دارند. این گرایش یکی از قدیمی ترین گرایشات ارشد صنایع است و به دنبال کشف روش هایی برای بهبود اهداف کاری و سیستم های انسانی است.

سیستم های سلامت: همان طور که از نام این گرایش نیز مشخص است هدف اصلی این گرایش حل مشکلات مربوط به سیستم های مراکز سلامت مثل درمانگاه ها و بیمارستان ها است. وظیفه یک مدیر در این زمینه بررسی وضعیت موجود و بهبود و اصلاح کارایی و عملکرد این بخش ها با توجه به وضعیت موجود است.

مدیریت نوآوری و فناوری: هدف اصلی این گرایش آشنایی و شناخت آخرین دستاوردهای فناوری در زمینه صنعت و کاربرد آن ها در تولید به منظور بهره وری بیشتر است.

سیستم های مالی: این گرایش نیز ترکیبی از علوم ریاضی، مهندسی کامپیوتر، مدیریت و ریاضیات مالی است.  اطلاعات این رشته مناسب برای بهبود اوضاع بازارهای مالی، بیمه ها، بانک ها و واحدهای خزانه داری است. این رشته برای افرادی مناسب است که به دنبال درک همزمان مفاهیم صنعتی در کنار امور مالی هستند.

 شماره پنج: مهندسی عمران

عمران از رشته هایی است که مشروط بر داشتن دانش و مهارت هم در داخل هم در خارج از کشور بسیار پردرآمد است. پیش بینی میشود این رشته بین فاصله سال های 2020 الی 2030 بیشترین رشد را خواهد داشت. اگرچه کشورهای بزرگ مانند آمریکا، سوئد، انگلیس، کانادا و استرالیا قوانین سختگیرانه ای برای قبولی داوطلبین در این رشته دارند اما این رشته برای پذیرش در کشورهای فرانسه و آلمان گزینه بسیار مناسبی است.

اگرچه ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که بازار مهندسی عمران امروزه در حد اشباع است اما به خاطر داشته باشید هیچ کس دست رد به سینه یک مهندس ماهر نخواهد زد!

برای قبولی در رشته عمران نیز مانند رشته های قبل نیاز به رتبه خوبی دارید. تمامی موارد اشاره شده در بالا نیازمند وقت و برنامه ریزی کنکور است؛ به خصوص با تغییراتی که کنکور در سال جدید دارد برنامه ریزی مطالعاتی و به کارگیری مشاوره تحصیلی زحمات شما را در مسیر نتیجه بخش هدایت میکند.

بررسی گرایش های برتر ارشد در رشته مهندسی عمران:

بین گرایش های این رشته گرایش سازه، ژئوتکنیک، زلزله، منابع آب، راه و ترابری و محیط زیست جز برجسته ترین موارد میباشند.

افراد فارغ التحصیل میتوانند برحسب دانش و مهارتی که دارند در سمت های مختلف مهندس ناظر، سرپرست، نقشه بردار مشغول به کار شوند.

۱۲

 یک قانون و نتیجه کلی وجود دارد آن هم این است که "تمامی رشته هایی که بازار و آینده کاری خوبی دارند برای قبولی نیازمند رتبه های خوبی نیز هستند و رقابت بر سر این رشته ها بالاست". در این رقابت بالا، کماکان برای پذیرفته شدن در رشته های خاص باید برنامه ریزی مدت دار داشت. کنکور سراسری با افزایش داوطلبان و  تغییراتی که در سال جدید داشته است مقوله ای نیست که بتوان بدون تجربه و همراهی یک مشاور دلسوز آن را به نتیجه رساند. حتما سعی کنید برنامه ریزی مناسبی برای کنکور 1402 داشته باشید. پیشنهاد میشود یکسال نفس گیر را همراه مشاوری دلسوز بگذرانید. قدم برداشتن در یک مسیر اصولی یعنی استفاده از طرح های مشاوره سالیانه به صورت تخصصی و متناسب با تغییرات کنکور سال جدید میتواند برای ساخت آینده شغلی بهتر، گزینه بسیار مناسبی باشد.