به مجتمع‌هایی که از چندین اتاق و پرسنل، شامل چند دندانپزشک عمومی و دندانپزشک  متخصص به همراه دستیاران دندانپزشک و کارشناسان بهداشت دهان و دندان و تجهیزات دندانپزشکی تشکیل شده‌اند، کلینیک دندانپزشکی می‌گویند. همه افراد در طول زندگی خود ممکن است بارها با مشکلات پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه مواجه شوند.

با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر، می‌توان تمام مشکلات مربوط به دهان و دندان را با استفاده از روش‌های مختلف درمان کرد. در کلینیک‌های دندانپزشکی، خدمات متنوعی مانند کامپوزیت، ارتودنسی، عصب‌کشی، جرم‌گیری، ایمپلنت، کشیدن دندان و ترمیم دندان‌های پوسیده با بهترین کیفیت ارائه می‌شوند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره کامپوزیت دندان در اختیار شما قرار دهیم.

10

کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟‌ 

کامپوزیت یک نوع ماده رزینی است که برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده و نامرتب به کار می‌رود و از زیبایی و استحکام بسیار زیادی برخوردار است. رنگ این ماده سفید است و با دندان‌های طبیعی انسان رنگ یکسانی دارد.‌ افرادی که به زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهند، از این روش برای اصلاح طرح لبخند، بستن فاصله بین دندان‌ها، بلندکردن دندان‌های کوتاه، مرتب‌کردن دندان‌های کج و نامرتب و سفید‌کردن دندان‌های زردشده استفاده می‌کنند. ماده Composite ابتدا حالت خمیری شکل دارد و بعد از این که توسط دندانپزشک روی دندان قرار می‌گیرد با استفاده از نوری با طول موج مشخص، محکم و سفت می‌شود و به قالب دندان درمی‌‌آید.‌ بعد از سفت‌شدن ماده خمیری، دندانپزشک برای طبیعی‌تر‌شدن دندان ترمیمی، با استفاده از پولیش به صاف‌کردن سطح دندان می‌پردازد. این ماده بر خلاف آمالگام که ظاهری تیره دارد و برای پر‌کردن دندان‌ها بعد از عصب‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر جنبه ترمیمی، به زیبایی ظاهری دندان‌ها نیز کمک زیادی می‌کند چون همرنگ دندان است. 

کامپوزیت برای چه افرادی کاربرد دارد؟ 

پاسخ این سوال که کامپوزیت دندان برای چه افرادی کاربرد دارد، بر عهده دندانپزشک است. افرادی که دندان‌های نامرتب، زرد، فاصله‌دار یا کوتاه و بلند دارند، بعد از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی توسط دندانپزشک معاینه می‌شوند. گاهی اوقات دندانپزشک برای مرتب‌شدن دندان‌های بیمار، روش ارتودنسی را پیشنهاد می‌دهد؛ اما در بعضی از مواقع مشکلات دندان با روش کامپوزیت حل می‌شود‌. اگر هیچ روشی برای سفید‌کردن دندان‌ها موثر نباشد، بهترین روش Composite دندان است. دندان‌هایی که از نظر ارتفاع مشکل دارند و کوتاه و بلند هستند، دندان‌هایی که شکسته یا لب‌پر شده‌اند نیز، با تشخیص دندانپزشک با استفاده از همین روش اصلاح و ترمیم می‌شوند. زمانی که دندان‌های جلویی افراد دچار پوسیدگی شده‌باشند، بهترین راه پر‌کردن دندان با استفاده از ماده Composite است؛ زیرا کامپوزیت همرنگ دندان‌هاست و از نظر زیبایی به اصلاح طرح لبخند کمک زیادی می‌کند. حتما بارها افرادی را دیده‌اید که هنگام خندیدن دندان‌های جلوی آن‌ها از هم فاصله دارند، دندانپزشک با مشاهده این دندان‌ها سه روش ارتودنسی، کامپوزیت و لمینت را به بیمار پیشنهاد می‌دهد. ارتودنسی یک روش زمان بر و طولانی است و لمینت نیز هزینه‌ زیادی دارد. از بین این سه روش Composite مقرون‌به‌صرفه‌تر است و با سرعت بیشتری انجام می‌شود.     

11

استفاده از کامپوزیت برای ترمیم دندان‌ها چه مزایایی دارد؟‌ 

استفاده از این ماده مستحکم و مقاوم برای ترمیم دندان‌ها مزایای زیادی به همراه دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است‌: 

  • رفع نقص‌ دندان‌ها با هزینه‌های به‌صرفه
  • کوتاه‌بودن مدت زمان درمان و انجام آن در عرض یک جلسه درمانی
  • هزینه کمتر نسبت به روش ارتودنسی
  • افزایش زیبایی، سفیدی و درخشندگی دندان‌ها
  • اصلاح طرح لبخند و زیباتر‌شدن چهره افراد
  • افزایش طول عمر و ماندگاری دندان‌ها
  • کمک به سفید‌شدن دندان‌های زرد شده
  • رفع شکستگی و لب‌پریدگی دندان‌ها
  • اصلاح دندان‌های فاصله‌دار 

آشنایی با مراحل کامپوزیت دندان 

1.معاینه دندان‌ها

معاینه دندان‌ها توسط دندانپزشک به عنوان اولین مرحله این روش به شمار می‌رود. دندانپزشک باید بعد از معاینه از عدم وجود التهاب در لثه و پوسیدگی در دندان‌ها مطمئن شود و در صورتی که دندانی به پر‌کردن یا عصب کشی احتیاج داشت، ابتدا آن‌ها را ترمیم کند و سپس به سراغ زیباسازی دندان با ماده Composite برود. 

2.آماده‌کردن دندان‌ها 

پس از معاینه دندان‌ها و اطمینان از پوسیده‌نبودن و ملتهب‌نبودن لثه، نوبت به مرحله آماده‌کردن دندان‌ها می‌رسد. در این مرحله در صورت نیاز باید دندان‌ها ضدعفونی و جرمگیری شوند. با این کار ماده Composite بهتر بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد. 

3.نصب Composite 

پس از این‌که دندان‌ها توسط دندانپزشک ضدعفونی و جرمگیری شد، نوبت به مرحله نصب کامپوزیت می‌رسد. در این مرحله ماده خمیری بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و دندانپزشک بعد از فرم دادن دندان با این خمیر، با استفاده از اشعه نور آبی ماده خمیری را روی دندان‌ها تثبیت و محکم می‌کند‌.

4. پولیش و صاف‌کردن دندان 

زمانی که ماده خمیری Composite به خوبی روی دندان سفت شد، نوبت به مرحله پولیش و صاف‌کردن دندان‌های ترمیم‌شده می‌رسد‌. دندانپزشک با پولیش و صاف‌کردن سطح دندان باعث درخشندگی و زیبایی دندان‌ها می‌شود.

12

هزینه انجام کامپوزیت دندان در کلینیک دندانپزشکی چقدر است؟ 

 هزینه انجام کامپوزیت دندان در کلینیک‌ دندانپزشکی به عوامل متعددی مانند حجم ماده استفاده شده، تعداد دندان‌های نیازمند به ترمیم، برند ماده‌ به کار رفته برای ترمیم دندان‌ها، تجربه و مهارت دندانپزشک، موقعیت جعرافیایی کلینیک و غیره بستگی دارد. گاهی اوقات دندانپزشک قبل از استفاده از این روش برای ترمیم دندان‌ها، متوجه وجود پوسیدگی و نیاز به عصب کشی می‌شود. قبل از شروع کامپوزیت دندان‌ها حتما باید نقص‌های موجود در دندان برطرف شود. هزینه برطرف‌کردن این نقص‌ها نیز در هزینه نهایی تاثیرگذار است. برای انجام همه روش‌های ترمیم دندان و اصلاح طرح لبخند، همواره باید سعی کنید به دنبال پیدا‌کردن یکی از کلینیک‌های دندانپزشکی معتبر باشید. در کلینیک‌های معتبر همه خدمات دندانپزشکی با مناسب‌ترین قیمت و توسط دندانپزشک‌های ماهر و باتجربه انجام می‌شود‌. دندانپزشکان این مراکز همواره بعد از انجام خدمات دندانپزشکی، روش‌های مراقبت از دندان‌ها را نیز به بیماران آموزش می‌دهند. به عنوان مثال بعد از انجام مراحل Composite دندان به افراد توصیه می‌کنند که تا دو روز از مصرف مواد رنگی مانند نوشابه، قهوه، چای و غیره بپرهیزند. آن‌ها توصیه می‌کنند که استفاده به موقع از دهانشویه، نخ دندان و مسواک نیز به افزایش طول عمر و ماندگاری دندان‌های ترمیم‌شده کمک زیادی می‌کند. حساسیت‌های موضعی دندان‌ها به سرما و گرما نیز تا مدت کوتاهی طبیعی است.شما با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی آتن میتوانید از تخفیف و شرایط پرداخت اقساط بهره مند شوید.