یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین انواع تیرآهن‌ در صنعت ساختمان‌سازی، تیرآهن هاش است. این نوع تیرآهن با نام تیرآهن بال‌پهن نیز معروف بوده و به‌طورکلی تیرآهن هاش در مقایسه با تیرآهن ساده و معمولی، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. از مشخصات و ویژگی‌های کارآمد و متمایزکننده تیرآهن هاش، می‌توان به مواردی هم‌چون وزن نسبتاً سبک، مقاومت و پایداری بسیار خوب آن اشاره نمود. به همین دلیل است که این کالای تخصصی در صدر لیست مصالح  و مقاطع کاربردی قرار می‌گیرد تا استعلام قیمت روز تیرآهن به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خریداران و صاحبان پروژه‌هایی تبدیل شود که همواره در پی خرید تیرآهن هاش از منابع مهم و تامین‌کننده‌های اعتبار دار هستند.

تیرآهن هاش چیست؟

از این نوع تیرآهن معمولاً به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال ضروری‌ترین مصالح در ساخت‌وسازهای صنعتی و عمرانی یاد می‌شود. تیرآهن هاش دارای نقش بسیار پررنگی در بخش‌های فلزی ساختمان‌ است؛ این نوع تیرآهن، اسکلت اصلی ساختمان را تشکیل می‌دهد.

تیرآهن‌ هاش یا بال‌پهن، اساساً در بازار کشور در دو نوع بال‌پهن سنگین و بال‌پهن سبک طبقه‌بندی می‌شود. تیرآهن‌های هاش در مقایسه با سایر تیرآهن‌ها، از بهترین پروفیل‌های آهن نورد شده برای ستون‌ها هستند؛ زیرا از لحاظ پایداری و مقاومت بسیار بهتر از سایر مقاطع خواهند بود.

تیرآهن هاش اساساً از دو قسمت جان و بال‌پهن تشکیل‌ شده است. قسمت جان این نوع تیرآهن معمولاً در مقابل نیروی‌های برشی وارد شده به تیرآهن از خود مقاومت نشان می‌دهد و بخش بال‌پهن نیز، برای استقامت این محصول طراحی ‌شده است. در هنگامی‌که بخش جان به شکل افقی در بیاید، شکل ظاهری تیرآهن به‌صورت حرف H مشاهده ‌شده و به همین علت نیز به آن تیرآهن هاش گفته می‌شود. تیرآهن هاش معمولاً به‌صورت تیرآهنی عریض در نظر گرفته می‌شود و دارای بال‌های پهن مانند H انگلیسی بوده و از طول بال عریض‌تر و بزرگ‌تری به نسبت دیگر تیرآهن‌ها برخوردار است.

انواع تیرآهن هاش

در بخش زیر به انواع رایج تیرآهن بال‌پهن در کشور اشاره می‌شود:

1- تیرآهن هاش از نوع سبک (IPBL)

 این نوع تیرآهن هاش دارای وزن بسیار سبکی بوده و در اندازه 100 الی 1000 میلی‌متر، ارتفاع مقطعی 96 الی 990 میلی‌متر و میزان طول بال 100 الی 320 میلی‌متر به بازار عرضه می‌شود.

2- تیرآهن هاش از نوع سنگین (IPBV یا HEB)

 تیرآهن هاش سنگین اساساً بر حسب استاندارد اروپایی کشور آلمان ساخته‌ شده و همانند تیرآهن هاش سبک، در ارتفاع مقطعی 100 الی 1000 میلی‌متر و میزان طول بال 100 الی 320 میلی‌متر ساخته خواهد شد. میزان فروش و قیمت تیرآهن هاش از نوع سنگین در مقایسه با تیرآهن هاش از نوع سبک، بسیار زیاد است.

3- تیرآهن هاش از نوع فوق سنگین (IPBV)

 علامت انگلیسی V در این نوع تیرآهن در اصل به معنی وزن سنگین‌ تیرآهن هاش است. ارتفاع مقطعی این نوع تیرآهن هاش در بازه‌ی 120 الی 1008 میلی‌متر و میزان طول بال آن در بازه‌ی 106 الی 302 میلی‌متر است.

مزایای تیرآهن هاش

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای تیرآهن هاش اتصال ساده و راحت تیرها به روی مصالح و ابزارهای دیگر است. میزان سایز و اندازه کلی بال این نوع تیرآهن با ارتفاع آن مساوی است و مقطع ساده آن بیشتر برای تهیه ستون استفاده می‌شود. از رایج‌ترین مشخصات تیرآهن هاش می‌توان به طول تیرآهن هاش در بازه‌ی 8 تا 16 متر و ارتفاع آن در حدود 100 الی 1000 میلی‌متر در بازار اشاره نمود. در ادامه، به‌طور عمده به ویژگی و مشخصات دیگر تیرآهن هاش اشاره خواهد شد:

  • از رایج‌ترین ویژگی تیرآهن هاش می‌توان به استفاده از آن به‌عنوان ستون یا تکیه‌گاه در صنایع مختلف اشاره نمود؛ زیرا این نوع تیرآهن دارای سطح مقطعی بسیار بزرگی است.
  • پایداری و مقاومت بسیار زیاد این نوع تیرآهن در برابر نیروهای خمشی و برشی و همچنین حرکات و رانش زمین
  • میزان سرعت راه‌اندازی و نصب تیرآهن هاش در مقایسه با دیگر تیرآهن‌ها بسیار کوتاه و سریع بوده و فرایند نصب این نوع تیرآهن در پروژه‌های ساختمانی اصلاً زمان‌بر نخواهد بود.
  • استفاده از این نوع تیرآهن در اصل سبب کاهش میزان ضریب خطا و همچنین مصرف آهن می‌شود.
  • تیرآهن هاش اساساً از قیمت بسیار مناسبی برخوردار بوده و در نتیجه میزان هزینه‌های عملیاتی مکان مورد نظر به طرز شگفت‌انگیزی کاهش پیدا می‌کند.
  • از مشخصات تیرآهن هاش می‌توان به میزان برتری خواص مکانیکی این نوع تیرآهن در مقایسه با سایر تیرآهن‌ها اشاره نمود؛ خواص مکانیکی آن شامل مواردی همچون استحکام و میزان قدرت تحمل بار بسیار زیاد است.
  • از دیگر مشخصات تیرآهن هاش می‌توان به ویژگی جوشکاری، برش‌کاری تیرآهن اشاره نمود.
  • جنس و نوع فولاد کارشده در تولید تیرآهن H یا همان هاش، از نوع‌های St37، St44 و St52 بوده و این تیرآهن از استاندارد DIN 17100 برخوردار است.

معایب تیرآهن هاش

از معایب اصلی تیرآهن هاش نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. استفاده کردن از این نوع تیرآهن در درجه دمای بسیار زیاد، باعث کمتر شدن میزان پایداری و مقاومت تیرآهن می‌شود.
  2. هزینه جوش تیرآهن هاش در سازه‌های فولادی، معمولاً بسیار زیاد است.

کاربرد تیرآهن هاش در صنعت

تیرآهن هاش در مقایسه با دیگر تیرآهن‌های موجود در بازار، به‌عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت معرفی شده است. این نوع پروفیل‌ها اساساً در ساخت تیرها، ستون‌های ساختمان، ساخت مهاربندهای اصلی و ... کاربرد ویژه دارد. در بخش زیر به مهم‌ترین کاربردهای تیرآهن هاش در صنایع مختلف اشاره خواهد شد:

  1. استفاده از تیرآهن هاش در ساخت ستون‌های مرتفع در برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها
  2. کاربرد بسیار ویژه در صنایع راه‌سازی مخصوصاً ساخت پل‌های عریض و ماشین‌رو
  3. استفاده از این نوع تیرآهن در ساخت انواع سوله، انبار، کارگاه‌های صنعتی، ساخت پل و سد و کشتی‌سازی
  4. کاربرد در انواع مختلف سکوهای نفتی و همچنین استفاده در پالایشگاه‌ها به‌عنوان بست تیرآهنی
  5. استفاده از این نوع تیرآهن در ساختمان‌های ضد زلزله (زیرا دارای سطح مقطع پهنی بوده و می‌تواند میزان تنش بسیار کمی را انتقال دهد)
  6. کاربرد در خرپاها (از تیرآهن هاش بیشتر در نیم‌رخ‌های خرپا به‌صورت تک یا دوبل استفاده می‌شود)

فرایند تولید تیرآهن هاش

برای ساخت یا تولید تیرآهن هاش برای خرید اینترنتی هاش ، از روش نورد گرم استفاده می‌شود که این نوع روش ساخت تیرآهن، اساساً دارای چندین مرحله‌ی مختلف است. رولینگ یا فرایند نورد به‌طورکلی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن تیرآهن یا هر محصول فولادی دیگری، به دمای بالاتر از 1100 درجه سانتی‌گراد برسد و از خود حالت نرم شوندگی زیادی نشان دهد. روشی که برای تولید تیرآهن هاش در نظر گرفته ‌شده اساساً دارای چند مرحله زیر است:

  • پخت و زیادتر کردن میزان دمای شمش‌ها
  • قالب‌دهی شمش‌ها
  • رد شدن از ایستگاه‌های چندمرحله‌ای برای فشرده‌تر نمودن تیرآهن یا هر محصول دیگر
  • کاهش دادن ضخامت بال و لبه‌ها
  • سایزینگ پایانی

در گام پایانی با توجه به اینکه نیروی بسیار زیادی به تیرآهن وارد شده است، ارتفاع تیرآهن نیز در تمام فرآیند باید به‌طور یکنواخت در نظر گرفته می‌شود. فرایند تولیدی این نوع تیرآهن معمولاً در کیفیت نهایی محصول بسیار مؤثر و قابل‌توجه است.

قیمت و خرید تیرآهن هاش

قیمت انواع تیرآهن در کشور نیز به نوسانات مختلف بازار ارز و قیمت جهانی آهن‌آلات بستگی دارد. از دیگر موارد قابل‌توجه در تعیین قیمت تیرآهن هاش می‌توان به مواردی همچون نوع آهن استفاده ‌شده در محصول، اندازه و ابعاد کلی تیرآهن، میزان وزن اولیه، کیفیت و درجه خلوص تیرآهن اشاره نمود.

برای خرید اینترنتی تیرآهن هاش و همچنین استعلام قیمت و مشخصات تیرآهن هاش، افراد به‌طورکلی می‌توانند به وب‌سایت‌ها معتبر فعال در حوزه خرید و فروش آهن و انواع مقاطع فولادی مراجعه کنند.

 

جمع‌بندی کلی

یکی از متداول‌ترین انواع تیرآهن در بازار کشور، تیرآهن هاش است. این نوع تیرآهن به‌طورکلی در صنعت ساختمان‌سازی و راه‌سازی کاربرد عمده دارد. تیرآهن هاش اساساً از سطح مقطع بزرگ‌تری در مقایسه با تیرآهن‌ ساده برخوردار است و در مقابل انواع بارهای برشی و خمشی، از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. شکل و ظاهر این نوع تیرآهن، همانند H انگلیسی بوده و در ساختمان و پروژه‌های عمرانی بلندمدت که دارای حساسیت و ریسک‌پذیری بالایی هستند، استفاده خواهد شد.