پروفیل سپری، به انگلیسی  T profileیک مقطع و پروفیل صنعتی پرکاربرد است که معمولا از فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود. کاربرد اصلی و عمده‌ سپری در صنعت ساخت‌وساز، اتصال پل‌ها به ستون است. همچنین، در کنار پروفیل لنگه دری و پروفیل کلافی، سپری بیشترین کاربرد را در تولید درب‌وپنجره با پروفیل فولادی و آلومینیومی دارد.

در این مطلب به  این موضوع که پروفیل سپری چیست به طور دقیق و نحوه تولید تا کاربردها و فراتر از آن در رابطه با پروفیل سپری پرداخته شده است.

نحوه تولید پروفیل سپری 

مانند سایر مقاطع، سپری هم به دو صورت پرسی و فابریک (نورد گرم) تولید می‌شود. در روش فابریک، شمش آهن را از قفسه‌های نورد در کوره عبور می‌دهند تا سپری مورد نظر تولید شود. اما گاهی در بازار با جوش دادن ورقه‌های برش خورده از تیرآهن، مقطع سپری درست می‌کنند. 

در توضیحی دیگر، پروفیل سپری به دو صورت لبه‌تیز و لبه‌گرد نیز عرضه می‌شود، که نوع دوم همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد معمولا سپری نمره 2 یا نمره 10 است. این کار باعث می‌شود کار کردن با سپری با لبه‌ی گرد مخصوصا وقتی در تولید درب و پنجره به کار می‌رود با سهولت بیشتری همراه باشد.

از طرفی، انواع پروفیل سپری را می‌توان به هم متصل کرد، سپس آن را جوش یا پیچ کرد. قسمت افقی برش را فلنج یا بال و قسمت عمودی آن را تار می‌نامند. در گروه مقاطع T نابرابر، تار همیشه کوتاهتر از فلنج است. این نوع از سپری که مستقیما از شمش و کوره بیرون نیامده فقط در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به مقاومت مصالح چندان مطرح نیست. با اینحال به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه می‌توانید از این شکل محصول در کاربرد‌های وسیع خود بهره‌ ببرید.

۲

ویژگی سپری اصلی 

سپری با سطح مقطع T شکل آن شناخته می‌شود. دوام و عملکرد آن به لطف این سطح مقطع، باعث می‌شود در برابر شرایط مخاطره‌انگیز تحت فشار و کشش مقاوم باشد. سپری  عمدتا در صنعت ساخت‌وساز و راه‌سازی استفاده می‌شود و همچنین، یک مقطع فولادی است که اغلب برای تقویت بتن، چوب یا فلز کاربرد گسترده دارد.

در رابطه با قیمت پروفیل سپری این نکته حائز اهمیت کلیدی است که آلیاژ مصرفی در تولید مقاطع تاثیر مستقیمی روی قیمت تمام‌شده‌ی آن‌ها دارد.

معایب پروفیل صنعتی سپری

سپری را در همه جا نمی‌توان استفاده کرد، عمدتا به دلیل داشتن دو نقطه ضعف زیر:

  • مقاومت خمشی نه چندان بالا
  • مقاومت در خم شدن باعث می‌شود اتصال این مقطع سخت صورت گیرد.

روی هم رفته باید در نظر داشت که وقتی بدانید پروفیل سپری چیست خواهید دانست که در مواضع کلیدی سازه نباید استفاده شود. 

۳

نوع غیر متعارف سپری

مقاطع T نابرابر، که اغلب پروفیل TB نامیده می‌شود، یک نوع سپری نامتعارف ولی پرکاربرد در ساختمان‌سازی است. این محصول خط تولید گسترده‌ای از عناصر ساختمانی میله‌ای شکل با سطح داخلی موازی‌ دارد. گفتنی است، ابعاد و تلورانس آنها بر اساس استاندارد EN 10055 تعریف گردیده‌است.

در بازار آهن تهران، مقاطع T با ضخامت 2 تا 9 میلی‌متر فروخته می‌شوند و درواقع، بیشترین کاربرد را سپری با ضخامت 2 میلی متری دارد. طول پروفیل سپری‌ هم بین 6 تا 12 متر است که با نگاه به کاربرد مورد نظر می‌توانید آن را انتخاب کنید. 

ابعاد پروفیل سپری 507 T چیست؟

پروفیل 507 یا سپری 507 نوعی مقطع سپری است که ۲ تا ۴ میلی‌متر ضخامت و ۶ تا ۱۲ متر هم طول دارد. این مقطع صنعتی اغلب از ورق سیاه st37 تولید می‌شود. برای اطلاع از قیمت روز پروفیل و قیمت پروفیل ساختمانی از هر نوع از جمله پروفیل‌های سپری می‌توانید آیرومارت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

چرا باید در تولید سپری از ورق سیاه استفاده کرد

نیاز به گفتن نیست که ورق سیاه به دلیل ویژگی‌هایی که دارد معمولا در ساخت سپری مصرف می‌شود. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درصد مناسب و بهینه‌شده‌ی کربن در ورق سیاه که به افزایش استحکام ورق و در نتیجه افزایش مقاومت پروفیل منتهی می‌گردد؛

  • جوش‌پذیری بالا؛
  • رنگ‌کاری آسان؛
  • قیمت مناسب.

در کل، به دلیل انعطاف در نحوه مصرف، ورق سیاه یک انتخاب ایده‌آل برای تولید سپری به‌شمار می‌رود.

۴

سپری شماره 2 و 10 چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر اندازه صخامت سپری تا 20 میلی‌متر تجاوز کند به آن سپری نمره 2 می‌گویند. اگر این عدد به 100 میلی‌متر برسد، به آن نمره 10 گفته می‌شود. در این موارد گاهی تیزی لبه‌های سپری را گرد هم می‌کنند. 

 

کاربرد‌ سپری

پروفیل سپری، همانطور که در بالا اشاره شد، کاربرد گسترده‌ای در صنعت‌ساختمان و مهندسی عمران دارد. موارد زیر از جمله انواع کاربرد سپری است که برای شما خلاصه گردیده:

  • در ایجاد اتصالات پل‌ها به ستون‌ها؛
  • در ساخت ستون و خرپا و هر سازه مثلثی شکل؛
  • ساخت انواع درب و پنجره؛
  • احداث اسکلت گلخانه‌ها؛
  • مقاوم‌سازی سقف‌های شیشه‌ای؛
  • ساخت سقف کاذب؛
  • نماکاری و خشکه چینی؛
  • سازه‌های پیش‌ساخته؛
  • به عنوان مهار ساختمان؛
  • و در سد سازی استفاده گسترده دارد.

تفاوت نبشی و سپری

نبشی و سپری هردو در ساخت‌وساز ضروری‌اند. از این رو باید توجه داشت که با شناخت کافی از هردو مقطع نسبت به انتخاب یکی از آن‌‌ها در یک موضع خاص اقدام کرد. موارد زیر عمده‌ تفاوت‌های میان نبشی و سپری است:

  • سپری خمش‌پذیری کمتری دارد و خم نمی‌شود؛
  • سپری را با دردسر زیاد می‌تواند به سایر عناصر متصل کنید و نبشی برای متصل شدن ساخته شده‌ است؛
  • سپری ابعاد مشخصی دارد ولی نبشی می‌تواند به اشکال متفاوت تولید شود؛
  • سپری اغلب در مواضعی که نیاز به اتصال دو وجه داریم استفاده می‌شود؛
  • سپری، برای مصارفی که نیاز به پایه قوی‌تری داشته باشد، استفاده می‌شود.

در نهایت می‌توان مدعی شد قیمت پروفیل سپری کمی گران‌تر از انواع پروفیل نبشی است.

سخن پایانی

پروفیل سپری درکنار سایر مقاطع بخشی از سبد خرید و مصرف آهن‌آلات را در ساخت‌وساز به خودش اختصاص داده است. آیرومارت یک مجموعه حرفه‌ای در این زمینه حالا این امکان را فراهم آورده تا مقاطع فولادی را در سبدی تکمیل به خریداران و صاحبان صنعت ارائه کند. اگر قصد دارید تا در پروژه‌های خود از بهترین برند‌های ایرانی مقاطع فولادی مورد نیاز خود را تامین کنید، اگر می‌خواهید اقدام به خرید پروفیل زد یا پروفیل‌های خاص کنید با آیرومارت تماس بگیرید. خرید پروفیل مبلی در آیرومارت حالا امکان پذیر شده است. یک تماس کوتاه یا چند کلید تا خرید محموله خود فاصله دارید. شماره تلفن آیرومارت 02145306 از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 الی 17 پاسخگوی شما عزیزان است. همچنین می‌توانید به وبسایت آیرومارت به آدرس iromart.com سر بزنید و از تمام این مجموعه‌ی حرفه‌ای مطلع شوید.