چراغ ریلی یکی از مهم‌ترین چراغ‌ها در نورپردازی مدرن امروز است. قابلیت جابجایی، نورهای متنوع و نصب آسان باعث شده تا معماران و طراحان از این چراغ در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف اداری، مسکونی و مخصوصا تجاری یعنی فروشگاه‌ها، شوروم‌ها و آتلیه‌ها استفاده کنند. به دلیل محبوبیت و استفاده متداول از چراغ ریلی، لازم است تا با نکات استفاده از این چراغ آشنا شوید تا بتوانید بهترین خروجی را از نور یک لامپ ریلی داشته‌باشید. در این مقاله به 5 نکته کلیدی برای روشنایی با استفاده از چراغ ریلی پرداخته‌ایم.

چراغ ریلی

  1. توان چراغ ریلی را متناسب با فضا انتخاب کنید.

    یک مورد مهم در استفاده از چراغ ریلی، انتخاب چراغ ریلی با توان مناسب فضاست. توان چراغ ریلی شما می‌تواند بر اساس کاربری فضا، متراژ، ارتفاع و نوع نورپردازی فضا متغیر باشد. نور زیاد چراغ ریلی باعث ایجاد خیرگی چشم شده و از سویی دیگر نور کم باعث می‌شود تا اجسام و فضا به درستی دیده نشوند. بنابراین لازم است تا با مشاوره از یک کارشناس نورپردازی و یا استفاده از نرم‌افزار دیالوکس، تعداد و توان دقیق چراغ ریلی خود را بدست آورید

  2. نور با کیفیت‌تر چراغ ریلی، شفافیت بیشتر رنگ‌ها، فروش بیشتر محصولات

    در مبحث نورپردازی شاخصی به نام شاخص نمود رنگ یا CRI وجود دارد. این شاخصه بیانگر مقدار نزدیکی نمود رنگ اجسام زیر نور چراغ به رنگ اجسام زیر نور خورشید است. به عبارتی دیگر، CRI چراغ بیان می‌کند که نور چراغ شما تا چه حد رنگ‌های واقعی اجسام را نمایش می‌دهد. در این مبحث، شاخص نمود رنگ خورشید 100  در نظر گرفته می‌شود. بهترین و با کیفیت‌ترین نور متعلق به چراغی ریلی با CRI بالاتر از ۹۵ است. کافی است در فضایی نورپردازی شده با این چراغ قرار بگیرید تا متوجه تاثیر آن بر زیبایی فضا شوید. همین حالا هم اگر در مجتمع‌های تجاری قدم بزنید، متوجه شفاف‌تر بودن و دلنشین‌تر بودن نور برخی از فروشگاه‌ها نسبت به فروشگاه‌های دیگر می‌شوید. این قضیه مربوط به استفاده از چراغ ریلی با CRI بالاست. پس سعی کنید در انتخاب چراغ ریلی فضای خود، از چراغی با شاخص نمود رنگ بالا استفاده کنید تا متوجه تاثیر آن بر فروش محصولاتتان شوید.

  3. ریل بی کیفیت چراغ ریلی، دردسرساز می‌شود.

    چراغ ریلی توسط ریل به سقف یا دیوار متصل شده و داخل آن حرکت می‌کند. حالا به این فکر کنید که با اضافه کردن یک چراغ دیگر به ریل، ریل شما تغییر شکل داده و یا خم شود. علاوه بر این در برخی موارد ممکن است با جابجا کردن چراغ ریلی، به ناگهان چراغ خاموش شده و روشن نشود. همه این اتفاق‌ها به استفاده از ریل بی کیفیت برمی‌گردد. یک ریل با کیفیت چراغ ریلی، تماما آلومینیومی بوده و طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که حداکثر وزن چراغ را تحمل کند. علاوه بر این، برای اینکه همه نقاط ریل بیشترین رسانایی را برای چراغ داشته‌باشد، باید در داخل آن از تسمه مسی استفاده شود. پس نگذارید جذابیت‌های چراغ ریلی، شما را از ریل غافل کند.

  4. به اصول نورپردازی با چراغ ریلی توجه کنید.

    چراغ ریلی

    واقعیت این است که محبوبیت زیاد برخی از محصولات باعث می‌شود تا در بسیار از مواقع بدون رعایت اصول استفاده، از این محصولات استفاده شود و در نتیجه خروجی مورد نظر حاصل نشود. در خصوص چراغ ریلی نیز نیاز است تا اصول نورپردازی با چراغ ریلی را رعایت کنید. این اصول به هیچ عنوان چیز پیچیده ای نیست. کافی است تا در نورپردازی ریلی به این نکات توجه کنید:

    * سعی کنید تا برای نورپردازی کلی و عمومی فضاهای بزرگ، فقط از چراغ ریلی استفاده نکنید و آن را به صورت مکمل دیگر چراغ‌ها قرار دهید.

    * برای روشنایی اجسام روی دیوار مانند قفسه لباس، تابلو، پوستر و یا هر شی دیگر، به فاصله نصب چراغ ریلی روی سقف از دیوار دقت کنید. برای بدست آوردن فاصله استاندارد، ارتفاع مرکز قفسه یا اثر هنری خود را تا سقف اندازه‌گیری کنید. سپس عدد حاصل را در 0.55 ضرب کنید تا فاصله مورد نظر چراغ ریلی از دیوار را بدست آورید. مثلا اگر ارتفاع مرکز قفسه تا سقف، 1 متر باشد، چراغ ریلی شما باید روی سقف و در فاصله 0.55 متری دیوار نصب شود.

    * تعداد زیاد چراغ ریلی در یک ریل، ممکن است فضای شما را بیش از حد شلوغ نمایش داده و تاثیری هرچند کم، بر افزایش دمای محیط داشته‌باشد. پس در چینش چراغ‌های ریلی دقت کنید.

    * بیشترین اثربخشی یعنی تابش نور به فضای مد نظر شما، زمانی رخ می‌دهد که چراغ ریلی به اندازه کافی دچار چرخش شده باشد. پس از امکان چرخش زاویه 360 درجه چراغ ریلی استفاده کنید. معمولا با عمود کردن چراغ ریلی بر دیوار، عوارض دیوار یعنی پستی و بلندی‌های آن بیشتر دیده می‌شود و همچنین با دور کردن چراغ از دیوار، فضای بیشتری از آن به صورت ملایم‌تر روشن می‌شود.

  5. می‌توانید خطوط سیستم نورپردازی ریلی را به شکل دلخواه خود در بیاورید.

    ریل‌های چراغ ریلی با استفاده از کانکتور یا رابط ریل، قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند. این رابط‌های ریل در انواع مختلف رابط مستقیم، رابط L شکل، رابط T شکل، رابط چهارراه و رابط زاویه پذیر هستند. بنابراین علاوه بر توانایی استفاده از یک ریل ممتد در طول دلخواه، می‌توانید ریل خود را در انواع شکل‌ها و چینش‌ها قرار دهید و از این طریق، سیستم نورپردازی خود را زیباتر و خاص‌تر نمایش دهید.

نکات بالا مهم‌ترین نکات برای روشنایی با استفاده از چراغ ریلی بود. برای مشاهده قیمت چراغ‌های ریلی، سفارش و یا خرید چراغ ریلی با اکووات در ارتباط باشید. شماره تماس ما 58642-021 و یا شماره واتساپی 02188031002 می‌باشد.