«الکساندر پانکین» معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس گفت: روسیه به یک جایگزین ایمن‌ برای سامانه سوئیفت نیاز دارد و در این راستا، بانک روسیه در حال ایجاد «سامانه تبادل داده‌های مالی» (SPFS) است که توانایی مقاومت در برابر فشارهای خارجی را دارد.

روسیه

تفریح کودکانه سردار ازمون در روسیه! +عکس

پانکین با بیان اینکه این تحول در سیستم بانکی روسیه یک انتخاب از روی اجبار اما با توجه به شرایط، کاملا طبیعی است، خاطرنشان کرد: بانک‌های روسیه و مشتریان‌ آن‌ها به طور مداوم برای انجام پرداخت‌های معمولی دچار مشکل می‌شوند.

وی تاکید کرد: به طور یقین کشورهای دیگر نیز نسبت به ایجاد یک ساختار بین‌ بانکی مستقل از کشورهای غربی، تمایل دارند.

معاون وزیر خارجه روسیه در تشریح سیستم کنونی بانکداری بین‌المللی با اشاره به تغییر در تقسیم‌بندی قدرت در جهان و حرکت از یک جهان تک قطبی با محوریت آمریکا به جهانی چند قطبی، توضیح داد: سیستم‌ مالی کنونی که توسط آمریکایی‌ها بنیان‌گذاری شده برای شرایط حاضر کارایی ندارد و تنها به ابزاری برای اعمال فشار و دستیابی واشنگتن به اهداف سیاسی آن بدل شده است.

تهمینه میلانی به روسیه می‌رود!

پانکین با اشاره به روند جایگزینی ارز مورد استفاده مسکو در روابط اقتصادی با شرکای تجاری‌اش،‌ تصریح کرد: روسیه در روابط تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خود، دلار و یورو را کنار می‌گذارد زیرا این ارزها « سمی » هستند.

وی تاکید کرد: اینکه قراردادهایی با ارز قابل قبول، در درجه نخست پول‌های ملی، منعقد شوند، یک امر ضروری است.

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: در برابر فشارهای فزاینده  ناشی از سیاست های جغرافیایی غرب، پرهیز در استفاده از ارزهای سمی همچون دلار آمریکا و یورو، تنها راه برای تضمین تجارت پایدار میان مسکو و شرکای آن است.