برای انتخاب فرش در دکوراسیون حتما انتخاب‌های مختلفی پیش روی شما وجود دارد؛ اما فرش طوسی در دکوراسیون، گزینه‌ای ایده آل محسوب می‌شود که تقریبا با هر دکوری هماهنگی دارد. البته سایر رنگ‌هایی که در محیط استفاده شده، در انتخاب نوع تناژ رنگ فرش طوسی تاثیرگذار هستند. اما به هر صورت رنگ طوسی به دلیل خواص جالب خود با بیشتر رنگ‌ها همخوانی دارد و تقریبا در دکور کلاسیک و مدرن کاربردی است. اگر شما هم به فکر تغییر دکوراسیون و یا خرید فرش جدیدی برای خانه هستید، پیشنهاد می‌کنم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا با تاثیر فرش طوسی در دکوراسیون آشنا شوید.

فرش طوسی را با چه مبلمانی در دکوراسیون می توان ست کرد؟

خوب اولین چیزی که در هنگام خرید فرش مدرن آکرلیک به آن فکر می‌کنیم، راه‌های ست کردن فرش با مبلمان است. فرش و مبلمان به‌سرعت نمای همدیگر را به نمایش می‌گذارند و هر ناهماهنگی که در فرش یا مبلمان وجود داشته باشد، تصویری ناخوشایندی از هم ایجاد می‌کنند. به عبارت دیگر تصور کنید فرش طوسی بسیار زیبا و گران‌قیمتی  و در طراحی مدرن خریده باشید. در کنار  آن هم مبلمانی با طراحی کلاسیک، با منبت‌کاری‌های پرحجم و در رنگ طلایی چیده شده باشد.

۲

حتما شما هم از دیدن این چیدمان به‌خوبی ناهماهنگی و بی‌نظمی را در آن می‌بینید. بااینکه هزینه زیادی برای خرید فرش طوسی و مبلمان صورت گرفته، اما هیچ‌کدام از آن‌ها دوستان خوبی در کنار هم نیستند. بنابراین توصیه می‌کنم، دوست خوبی برای فرش طوسی پیدا کنید.

قبل از هر چیز نگاهی کلی به نمای خانه بیاندازید. نمای خانه شما از چه سبکی پیروی می‌کند؟ آیا بیشتر المان‌ها، اکسسوری ها و وسایل دارای سبک کلاسیک هستند و یا اینکه ترجیح دادی از وسایلی با سبک مدرن در خانه به کار ببرید. پاسخ به این سوال به شما کمک می‌کند تا بهترین فرش طوسی را برای دکوراسیون انتخاب کنید. به‌طور مثال برای خانه‌ای با دکور کلاسیک باید فرشی با نقش و نگارهای سنتی استفاده کنید. همچنین در دکور مدرن هم به سراغ فرشی با همین خصوصیات بروید.

در مرحله دوم حتما به رنگ‌های غالب در فضا دقت کنید. اگرچه فرش طوسی با بیشتر رنگ‌ها هارمونی خوبی برقرار می‌کند، اما به این معنا نیست که بدون توجه دقیق به رنگ‌های موجود در محیط، فرش طوسی پهن کنید. به‌طور مثال برای خانه‌ای با طراحی مدرن که رنگ‌های خنثی مانند سفید بیشتر به کار رفته، به‌راحتی می‌توانید چند طوسی با تناژ متفاوت به کار ببرید.

البته به‌غیراز رنگ‌های خنثی، طوسی با رنگ‌های دیگری مانند سبز، صورتی، قهوه‌ای، آبی و.. هم هارمونی پیدا می‌کند و تضادی در کنار هم ندارند. اما باید دقت داشته باشید که رنگ‌ها را با دقت، هوشمندانه و اصولی انتخاب کنید و از ترکیب چند رنگ متضاد در کنار طوسی خودداری کنید.

به‌عنوان مثال اگر قصد دارید رنگ‌های خنثی در خانه به کار ببرید و فرش طوسی پهن کنید، سعی کنید بیشتر المان‌ها از رنگ‌های سیاه، سفید و کرمی پیروی کند. البته برای تضادی زیبا و چشمگیر می‌توانید یک یا دو المان یا اکسسوری خاص را در رنگ‌های دیگری مانند قرمز، بنفش یا آبی استفاده کنید تا نمای کلی دکور از بی‌حالی و غم خارج شود. ولی تبدیل کردن این دکور به جعبه مداد رنگی‌ها، کاری کاملا اشتباه و غیرحرفه‌ای است!

در دکوراسیون کلاسیک هم بهتر است در کنار فرش طوسی از مبلمانی با رنگ‌های روشن مانند قرمز و سبز استفاده کنید. این رنگ‌ها حال و هوای سنتی بیشتری در خانه حاکم می‌کنند و خواب‌آلودگی رنگ طوسی را در فضا از بین خواهند برد.

رنگ طوسی و خواص آن

۳

خوشبختانه رنگ طوسی باوجود خنثی بودن خود، تعادل بسیار خوبی در فضای دکوراسیون ایجاد می‌کند. البته این به شرطی است که در انتخاب رنگ‌های گرم و سرد هوشمندی به خرج دهید و رنگ‌ها را با دقت  و اصولی انتخاب کنید. به‌صورت کلی هرچه رنگ‌ها در فضا به سمت تعادل بروند، دکوراسیون هم نمای زیباتری از خود به نمایش می‌گذارند. در این میان فرش طوسی گزینه‌ای خوب و منحصر به فرد است تا به‌سرعت بتوانید تعادل را به فضا برگردانید.

رنگ طوسی در دسته رنگ‌های خنثی و سرد قرار دارد و استفاده از آن در استایل، لباس و دکوراسیون، حسی از اعتماد به نفس، هوشمندی، آرامش و کاهش استرس را ایجاد می‌کند. علاوه بر آن طوسی هم مانند سایر رنگ‌ها دارای تناژی گسترده از کمرنگ تا پررنگ است. به همین دلیل اگر رنگ طوسی به‌درستی انتخاب نشود ممکن است غم، اندوه و افسردگی را در فضا حاکم کند.

به عبارت بهتر، برای استفاده از این رنگ در فضا نباید در آن زیاده‌روی کنید و همه المان‌ها را با رنگ طوسی در تناژ مختلف ترکیب کنید. درعین‌حال کاربرد به‌اندازه از این رنگ می‌تواند عقل و هوش، سازش و صلح،  استقلال و زیبایی را به فضا دعوت کند. بنابراین توصیه کارشناسان این است که تنها چند المان را با رنگ طوسی به کار ببرید. به‌طور مثال فرش طوسی پهن کنید و یا پرده اتاق پذیرایی را با رنگ طوسی کمرنگ و در متریال حریر به کار ببرید.

کاربرد رنگ طوسی در دکوراسیون باعث ایجاد فضایی ظریف و ماهرانه می‌شود و گزینه خوبی برای اتاق‌خواب است تا آرامش را در آن فضا حاکم کنید. علاوه بر آن اگر در کنار رنگ‌های سبز، زرد و قرمز استفاده شود، فضایی کاملا شاد و درخشنده را به نمایش می‌گذارند.

با توجه به تمام مواردی که درباره خواص رنگ طوسی ذکر شد، می‌توان به این نتیجه رسید که رنگ‌های مکملی که در کنار طوسی در دکوراسیون استفاده می‌شوند، در تعیین نمای کلی فضا موثر هستند و می‌توانند فضا را غمگین و یا شاد نشان دهند. بنابراین اگر رنگ‌هایی شاد و گرم در کنار فرش طوسی استفاده کنید، دکوراسیون هم شاد و درخشان خواهد شد. همچنین با کاربرد رنگ‌های خنثی مانند سیاه و سفید، فضا به سمت سبکی مدرن پیش می‌رود. درعین‌حال اگر رنگ‌های خنثی بیش‌ازحد استفاده شوند، فضا کاملا غم‌انگیز و همراه با افسردگی می‌شود.

ترکیب فرش طوسی و سبز

۴

یکی از رنگ‌های بسیار زیبا در کنار طوسی، رنگ سبز است. همچنین تفاوتی نمی‌کند که دکور خانه شما مدرن یا کلاسیک باشد، به هر صورت رنگ سبز در هر دو سبک زیبا و جذاب است. این دو طیف رنگی در کنار هم می‌توانند تعادل برقرار کنند و حسی از شادابی و سرزندگی را به نمایش بگذارند. علاوه بر آن اگر از المان‌های چوبی و اکسسوری هایی با چوب طبیعی در کنار آن استفاده کنید، زیبایی این دو رنگ در فضا دوچندان خواهد شد.

به‌طور مثال یک فرش طوسی در کف اتاق نشیمن پهن کنید و مبلمانی با مخمل سبز و بدون طرح‌ها و نقش‌های شلوغ روی آن قرار دهید. پیشنهاد می‌کنم در استفاده از این دو رنگ زیاده‌روی نکنید. همین‌که یک یا دو المان با این دو رنگ ترکیب شده باشد، کافی است. در غیر این صورت نمای دکور شلوغ و نامرتب خواهد شد.

فرش طوسی ساده

۵

اگرچه فرش طوسی در طرح‌ها  و سبک‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد، اما مزیت فرش طوسی ساده در این است که تقریبا با هر نوع سبک دکوراسیونی همخوانی دارد. بنابراین با انتخاب یک فرش شگی طوسی بدون طرح‌های پیچیده و سنتی می‌توانید، آن را در دکور مدرن و فانتزی و یا خانه‌ای با دکور کلاسیک استفاده کنید. البته در صورت استفاده از این فرش در دکوراسیون کلاسیک می‌توانید سایر المان‌ها را همراه با طرح و نقش انتخاب کنید. به‌طور مثال مبلمانی سبزرنگ دارای نقش و نگار بخرید و یا کاغذدیواری‌های خانه در طرح‌های کلاسیک انتخاب شوند.

همچنین برای دکور مدرن بهتر است تمام المان‌ها ساده، بدون طرح و بدون شلوغی زیاد انتخاب شوند. بنابراین مبلمانی سفید یا کرم‌رنگ و بدون طرح گزینه ایده آلی در کنار فرش طوسی ساده است. همچنین برای شاداب‌تر نشان دادن دکور می‌توانید مبلمان را در رنگ سبز یا قرمز انتخاب کنید که به‌خوبی در کنار طوسی نمای مناسب دارند.

جمع‌بندی

به کار بردن فرش طوسی در دکوراسیون کلاسیک و مدرن راهی بسیار سریع و راحت برای ایجاد تعادل در فضا محسوب می‌شود. اما برای داشتن دکوراسیونی زیباتر باید به سایر رنگ‌های موجود در دکور هم دقت کنید. بهتر است رنگ‌هایی به کار بروند که با طوسی هارمونی دارند و به‌خوبی باهم ترکیب می‌شوند. علاوه بر آن زیاده‌روی در استفاده از رنگ‌های خنثی راهی اشتباه است و موجب ایجاد نمایی غم‌زده و افسرده در فضا می‌شود. اما با استفاده از رنگ‌های شادی مانند سبز و قرمز به‌خوبی می‌توان نمای دکوراسیون را شاداب و پرنشاط نشان داد. . فروشگاه زیلوکس دارای انواع فرش های فانتزی با بهترین کیفیت عرضه می کند،

 خرید فرش ماشینی را از فروشگاه زیلوکس انجام دهد.