ما نیاز به راهنمایی صحیح و قضاوت نشدن داریم ، در دنیای امروز همه ما به نوعی درگیر مشکلات مختص به خود هستیم. مشکلاتی که به خودی خود حل نمی شوند و تنها با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده حل می شوند.  به طور کلی می توان گفت، همه ی ما در طول زندگی خود برای یک بار هم که شده، در بعضی از تصمیمات و اتفاقات زندگی  نیاز به راهنمایی صحیح و قضاوت نشدن داریم.  مرکز مشاوره خانواده کلینیک آوان، یکی از مراکز مشاوره خانواده می باشد که آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان به صورت حضوری ، آنلاین و تلفنی است.  خدمات مرکز مشاوره خانواده آوان روانشناس در پاسداران به صورت زیر می باشد:

  1. مشاوره فردی : برای روبه رو شدن با علت های بیشتر مشکلات و مسائل شخصی خود از قبیل: مصرف مواد مخدر، مشکلات والدین، مشکلات تحصیلی و شغلی، خشم و افسردگی، ازدواج و چالش های رابطه می توانید به مشاوره ی فردی مرکز مشاوره آوان مراجعه کنید.
  2. زوج درمانی : زوج درمانی نوعی مشاوره ی روانشناسی می باشد، زوجین برای حل تعارضات و مشکلات روابط عاشقانه ی خود، به مرکز مشاوره خانواده مراجعه کرده و از این خدمات استفاده می کنند.
  3. روانشناسی کودک : تمرکز اصلی مشاوره و روانشناسی کودک در درمان کودکانی می باشد که مبتلا به اختلالات رفتاری و روانی هستند. 
  4. مشاوره شغلی : در صورتی که در انتخاب شغل و یا نحوه  راه اندازی یک کسب و کار تردید دارید و نیازمند همفکری با شخصی با تجربه در این زمینه هستید، می  توانید از مشاوره  شغلی مراکز مشاوره آوان بهره مند شوید.
  5. مشاوره تحصیلی : مشاوره تحصیلی مرکز مشاوره خانواده کلینیک آوان، می تواند دانش آموزان و داوطلبان کنکور را با شرایط تحصیل در رشته های مختلف آشنا کند.
  6. کارگاه های آموزشی: کارگاه های آموزشی مرکز مشاوره خانواده کلینیک آوان شامل دوره های آموزشی کوتاهی می باشد که بر روی توسعه  یک مهارت و مفاهیم خاص تمرکز دارد.

۲

چرا مشاوره قبل از ازدواج مهم است؟

یکی از بزرگترین تصمیمات هر فرد در زندگی، ازدواج می باشد. برای گرفتن این تصمیم بزرگ و انتخاب آگاهانه توصیه می شود که حتما به مرکز مشاوره ازدواج مراجعه شود. چون موارد و نکات ریز زیادی وجود دارند که ممکن است زوجین در هنگام آشنایی، آن ها را نادیده بگیرند. نادیده شدن همین نکات ریز می تواند اصلی ترین منشا بروز اختلافات و مشکلات در زندگی باشد. در مرکز مشاوره خانواده، برای مشاوره قبل از ازدواج موارد زیر در نظر گرفته می شوند:

  1. ارزیابی متناسب بودن زوجین
  2. اختلافات طبقاتی
  3. بررسی آرزوهای هر دو طرف
  4. خط قرمزهای زوجین
  5. توقعات
  6. تمایلات
  7. بررسی آمادگی های هر دو زوج برای شروع یک زندگی مشترک
  8. مسائل اعتقادی
  9.  بررسی آن چه زوجین در کنار هم از یکدیگر می خواهند.
  10.  جوانب ظاهری، مالی، تحصیلی، شغلی
  11.  میزان شناخت زوجین از همدیگر
  12.  علایق، تفریحات، هیجان ها
  13.  مسائل فکری، سیاسی، مذهبی، اعتقادی، اخلاقی
  14.  بررسی اهداف زوجین برای آینده
  15.  جایگاه اجتماعی و ابعاد شخصیتی
  16.  نوع نگاه به زندگی و نوع جهان بینی

به عنوان مثال، با انجام این بررسی ها بر روی یک مراجعه کننده به  مرکز مشاوره خانواده و کلینیک روانشناسی ، مشاور به این نتیجه رسید که: یکی از زوج ها برون گرا است و بیشتر دوست دارد در اجتماع باشد و خرید کند، در حالی که یکی دیگر از زوج ها کاملا درون گرا است و تمایل به تنهایی دارد. ازدواج این دو نفر به طبع بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به مشکل بر خواهد خورد.

سه دلیل اصلی برای انجام مشاوره قبل از ازدواج در مرکز مشاوره خانواده،  آشنایی با تاثیر واقعی ازدواج بر آینده  افراد و جلوگیری از رویاپردازی های تخیلی، برنامه ریزی دقیق برای بعد از ازدواج و شناخت کامل زوجین از همدیگر می باشد.

تکنیک های مورد استفاده در مرکز مشاوره خانواده

هر زوجی که قصد ازدواج دارند، بهتر است که از مشاوره  قبل از ازدواج بهره مند شوند. مشاوره قبل از ازدواج  به زوجین کمک می کند تا نگرانی هایی را که باعث ایجاد نارضایتی در آن ها می شوند را کشف کنند. رویکردها و تکنیک های مورد استفاده در مرکز مشاوره خانواده  دارای انواع مختلفی می باشند. این رویکردها می توانند متناسب با مسائلی که زوجین متقاضی مشاوره می شوند، متفاوت باشند.  از جمله تکنیک های درمانی رایج در مرکز مشاوره خانواده کلینیک آوان برای مشاوره قبل از ازدواج به شرح زیر می باشند:

  1. روش گاتمن: روش گاتمن یکی از رویکردها و تکنیک های مورد استفاده در جلسات مراکز مشاوره ازدواج می باشد. مشاوره قبل از ازدواج به روش گاتمن، موجب بیشتر شدن محبت و صمیمیت و احترام می شود.
  2. روش ایماگو: یکی دیگر از تکنیک های مورد استفاده در جلسات مراکز مشاوره ازدواج، روش ایماگو است. در این روش اولین چیزی که مورد بررسی قرار گرفته می شود، دلایل رفتارهای منفی افراد می باشد که برطرف کردن آن  ها، موجب بازگرداندن روابط عاطفی بین زوجین می شود.
  3. رویکرد روانشناسی مثبت نگر: این تکنیکی که در جلسات مراکز مشاوره ازدواج مورد استفاده قرار گرفته می شود، موجب می شود که زوجین بیشتر بر روی ویژگی ها و خصوصیات مثبت همدیگر تمرکز داشته باشند.
  4. رویکرد مشاوره متمرکز بر روابط عاطفی: در مرکز مشاوره خانواده ، مشاوره با استفاده از این تکنیک موجب ایجاد تعاملات جدید و مثبتی بین شرکای زندگی می شود. این امر پیوند عاطفی آن ها را بهتر از قبل کرده و تقویت می کند.
  5. رویکرد روایت درمانی: در جلسات مرکز مشاوره خانواده، مشاوره ی ازدواج با بررسی مسائل گذشته در زمینه های مختلف به زوجین کمک می کند تا نسبت به نیازهای همدیگر و انتظاراتی که دارند، بینش و اطلاعات کافی پیدا کنند.

۳

اهداف انجام زوج درمانی چیست

زوج درمانی یکی دیگر از خدماتی است که در مرکز مشاوره خانواده کلینیک آوان ارائه می شود. این مشاوره  روانشناسی را زوج درمانگر در مراکز مشاوره خانواده انجام می دهد. این فرد با تجربه ی بالینی و مدرک روانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد ویا دکتری که دارد، می تواند به زوجین یا یک رابطه ی عاشقانه در مورد موارد زیر مشاوره دهد:

  1. با بینش خود  اقدام به برقراری رابطه ای نمایند.
  2. اقدام به حل و فصل کردن انواع مشکلات و تعارضات موجود در رابطه ی خود کنند.
  3. روابط خود را با استفاده از مداخلات درمانی زوج درمانگر بهبود بخشند.        

اکثر زوجینی که قصد جدا شدن از همدیگر را دارند، با استفاده از جلسات زوج درمانی، از این تصمیم خود صرف نظر می کنند و در کنار هم، به زندگی ادامه می دهند. هدف اصلی این روش در بررسی و آنالیز هر دوی زوجین برای آموزش اصولی نحوه کنترل احساسات و افکار آن ها می باشد.  زوجین در این جلسات یاد می گیرند که به چه صورت می توانند رفتارهای خود را تغییر داده و اقدام به تقویت روابط عاطفی خود نمایند.

بیشتر مشکلاتی که در میان زوجین رخ می دهند به این دلیل است که هیچ کدام از آن ها خود را مقصر نمی دانند و فکر می کنند که ایراد از طرف مقابل است. مشاوره به زوجین این امکان را می دهد تا در مورد تفاوت های عقاید خود با یکدیگر تعامل کنند. زوج درمانگر بعد از آنالیز و بررسی رفتارهای زوجین می تواند آن ها را مجاب به تغییر رفتار ناخوشایند و عادات بد خود کند. البته در برخی موارد زوج درمانگر با انجام تست ها و بررسی های زیادی از زوجین،  جدایی و طلاق را مناسب ترین  و بهترین تصمیم برای آن ها در نظر می گیرد.  

۴

مشاوره روانشناسی تلفنی چه مزیت هایی می تواند داشته باشد

مرکز مشاوره خانواده کلینیک آوان، با ارائه ی  خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی به روانشناس آنلاین (مشاوره آنلاین)  موجب ایجاد مزایای زیر می شود:

  1. تقویت پیوندها و بهبود روابط: در برخی موارد ممکن است فرزندان اعضای خانواده به یکدیگر حسادت بورزند، این حسادت موجب ایجاد آسیب های جدی بر روی روابط آن ها خواهد شد. والدین باید برای کنترل این موضوع  و تقویت پیوند فرزندان خود از یک مشاوره کمک بگیرند.
  2. کمک به افزایش عزت نفس: تمامی افراد جهت مقابله با چالش های زندگی نیاز به عزت نفس دارند. افرادی که از عزت نفس پایین تری برخوردار هستند در برابر مشکلات فردی و فشار همسالان خود بسیار تحت تاثیر قرار می گیرند. مراجعه به یک مرکز مشاوره خانواده موجب افزایش عزت نفس آن ها می شود.
  3. کمک به بهبود ارتباطات درون خانواده ای: برخی مشکلاتی وجود دارند که منجر به قطع ارتباط  اعضای خانواده از همدیگر می شود. در این شرایط مراجعه به یک مرکز مشاوره خانواده و یا صحبت کردن با روانشناس آنلاین و تلفنی می تواند به حل کردن این مشکلات کمک کند.
  4. افزایش شادی در خانواده: مرکز مشاوره خانواده با ارائه ی خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی، به افرادی که در خانواده ی خود مشکلاتی دارند، کمک می کند که با مشکلات خود کنار بیایند.
  5. افزایش سلامت روحی:  صلح و درک متقابل بین افراد منجر به افزایش آرامش خواهد شد و داشتن آرامش سلامت روحی را بهبود می بخشد.

شما می توانید در هر نقطه از ایران از خدمات مرکز مشاوره خانواده آوان کلینیک  به صورت آنلاین و تلفنی استفاده کنید، تمام فرایند رزرو وقت در سایت آوان به صورت آنلاین انجام می شود، شماره تماس مشاوره تلفنی 09900064001 و 02126373668  می باشد.