آیا می‌دانید هزاران ارز دیجیتال وجود دارد که هر ماه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود؟ بنابراین طبیعی است که سرمایه‌گذاران کریپتو در این فکر باشند که چطور در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و چطور دارایی‌های دیجیتال خود را نگه دارند.

آ‌ن‌ها باید با دقت محل انجام تراکنش‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال را بررسی کنند و بدانند این مکان برای فعالیت معتبر است یا نه. منظور ما از این مکان، پلتفرم‌هایی تحت صرافی ارز دیجیتال است که برای کاربران شرایط خرید و فروش ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کنند. از جمله آن‌ها که یکی از بزرگترین صرافی‌های ایرانی است، باید نوبیتکس را نام ببریم.

اما زمان استفاده از این صرافی‌ها باید به چه نکاتی دقت کنید؟ یا نوبیتکس چیست؟ جواب این پاسخ‌ها را در ادامه این مطلب می‌دهیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

۴

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

قبل از آموزش نوبیتکس بهتر است با تعریف صرافی آشنا شوید. صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که در آن می‌توانید ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را بخرید و بفروشید. شما می‌توانید از صرافی‌ها برای معامله یک ارز دیجیتال با ارز دیجیتال دیگر استفاده کنید، به‎عنوان مثال بیت کوین را به اتریوم تبدیل کنید.

یا با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، کریپتو بخرید. صرافی‌ها قیمت ارزهای دیجیتالی را که در ولت خود برای خرید و فروش دارند، نشان می‌دهند. شما می‌توانید در یک صرافی خارجی ارزهای دیجیتال را به دلار یا در صرافی‌های ایرانی به تومان تبدیل کرده و سود خودتان را به حساب بانکی‌تان برداشت کنید یا در حساب صرافی برای انجام معاملات بعدی نگه دارید.

پس ثبت‌نام در نوبیتکس ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از آن‌ها است. اما آیا بهترین صرافی است؟

به گفته یکی از مشاوران مالی هیچ صرافی که برای تمام کاربران بهترین باشد، وجود ندارد. او می‌گوید، شما زمانی که وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شوید باید منافع خود را در نظر بگیرید و صرافی را پیدا کنید که با اهدافتان همخوانی داشته باشد.

به‌عنوان مثال اگر دنبال یک کوین خاص هستید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال به‌دست آورید، باید صرافی مورد نظر شما نیازهایتان را برآورده کند.

باید بگوییم صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند نوبیتکس، فعالیتی مشابه با یک بروکر دارند و ابزارهایی را در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین، اتریوم، کاردانو و بسیاری از ارزهای دیگر را بخرید.

در تعریف بهترین صرافی‌ها باید بگوییم نمونه‌هایی هستند که خرید و فروش کریپتوکارنسی‌ها در آن‌ها ساده و با کارمزد پایین باشد و از نظر امنیت کاملا از حملات هک در امان باشند.

زمان انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال به چه نکاتی دقت کنید؟

اگر دنبال یک صرافی مطمئن برای انجام معاملات خود هستید، قبل از انتخاب به موارد زیر توجه کنید:

1) محتاط باشید

اولین نکته‌ای که باید زمان جستجو برای یک صرافی ارز دیجیتال و حتی زمان سرمایه‌گذاری در این حوزه باید در نظر بگیرید، امکان کلاهبرداری است. بخواهیم مثال بزنیم باید از Mt. Gox نام ببریم که یکی از اولین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در دنیا و یکی از محبوب‌ترین‌ها بود که از هم پاشید.

خیلی دیگر از صرافی‌ها از جمله بایننس تا به‌حال هک شدند یا امنیت آن‌ها به خطر افتاده است. پس شاید بپرسید چطور مطمئن شویم که یک صرافی خاص خدمات معتبر، قانونی و مطمئنی دارد؟ ابتدا آدرس‌ فیزیکی آن صرافی را بررسی کنید.

اگر خبری از یک آدرس سرراست نیست، نباید از آن صرافی استفاده کنید. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد، اولین آن‌ها این است که شفافیت اغلب نشانه فعالیت قانونی و نبود خطر کلاهبرداری است.

دوم این‌که بدون آگاهی از محل صرافی، از عواقب حقوقی سرمایه‌گذاری خود مطلع نیستید. در پایان اگر حساب شما هک شود، راحت‌تر می‌توانید این مشکلات را با صرافی مورد نظر پیگیری کنید و معمولا مراجع قانونی به آدرس واقعی خود صرافی نیاز دارند.

۵

2) تحقیق کنید

قبل از مطالعه نکات آموزش نوبیتکس یا هر صرافی دیگری، باید بدانید شهرت یک صرافی ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. پیش از ایجاد یک حساب (که خود این موضوع می‌تواند سطح بالایی از اعتماد را برساند، چون کاربر باید اطلاعات شخصی خود در زمینه‌های مختلف را وارد کند)، وقت بگذارید و در مورد صرافی مورد نظرتان تحقیق کنید.

از خود بپرسید آیا ثبت نام در نوبیتکس ورود ید بدانید شهرت یک صرافی ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. پیش از نوبیتکس ورود وانی داشته باشد.

ا قوانین خاصی در مورد یگری را پخش مبه عرصه کریپتوکارنسی است؟ آیا این صرافی اعتبار لازم را دارد؟ سایر کاربران در مورد آن چه نظری دارند؟ خود این صرافی چه شواهدی از اطمینان را در اخیتارتان قرار می‌دهد؟

آیا در گذشته مشکلات امنیتی وجود داشته است؟ اگر پاسخ مثبت است، صرافی چطور به آن‌ها رسیدگی کرده است؟ در تحقیق خود در مورد نوبیتکس چیست، به نظرهای منفی کاربران نیز دقت کنید. نظرهایی که تیم توسعه آن صرافی دوست ندارد مشتریان بالقوه‌شان آن‌ها را ببینند.

3) امنیت را در اولویت قرار دهید

شاید تعجب کنید اما هرچه درست کردن اکانت در یک صرافی خاص سخت‌تر باشد، بهتر است. همین سخت‌گیری باید در مورد فعالیت در پلتفرم مربوطه یا احراز هویت وجود داشته باشد. چون اگر به‌عنوان مثال باز کردن یک اکانت خیلی ساده باشد، صرافی مورد نظر می‌تواند غیرقابل اطمینان باشد.

اگر دارایی‌های دیجیتال شما ناگهان ناپدید شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ زمان اطمینان به چنین صرافی‌های مشکوکی کار سختی در پیگیری پول و شکایت خود دارید و شاید هرگز موفق به بازگرداندن سرمایه‌تان نشوید.

بدون توجه به صرافی که انتخاب می‌کنید، توصیه می‌کنیم بخش قبل توجهی از دارایی دیجیتال خود را در کیف پول‌ها نگه دارید که اغلب حتی گزینه‌ای برای استیک کردن کوین‌های مختلف دارند. صرافی‌ها نیز دارایی‌هایی را که برای نقدینگی به آن‌ها نیاز ندارند، استیک می‌کنند.

۶

4) حواستان به کارمزدها و جفت ارزهای معاملاتی باشد

پس از جستجو برای آموزش نوبیتکس، این صرافی را انتخاب کردید یا لیستی از صرافی‌های بالقوه‌ را دارید که شهرت عالی، تاریخچه قابل اعتماد در تامین امنیت حساب کاربران و حجم معاملات بالایی دارند.

برای شروع خوب است اما باید در نظر بگیرید هر صرافی چطور روی سرمایه‌گذاری روزانه شما تاثیرگذار است. دو عامل مهم که بین صرافی‌های مختلف فرق می‌گذارند، عبارت هستند از کارمزدها و جفت ارزهای معاملاتی در یک صرافی.

اکثر صرافی‌ها سطح کارمزدهای گوناگونی دارند که براساس حجم تراکنش‌های شما می‌توانند فرق کنند یا براساس سطح فعالیتتان و در بعضی موارد هم به هیچ‌کدام از این دو عامل ربطی ندارند.

پس اطلاعاتی در مورد کارمزدهای صرافی مورد نظرتان به‌دست آورید و این‌که چطور روی سبک معامله‌گری شما تاثیر می‌گذارد. آیا برنامه‌ای دارید که یک سرمایه‌گذار فعال باشید و روزانه خرید و فروش را انجام دهید؟

اگر پاسخ مثبت است، باید به فکر استفاده از صرافی باشید که برای هر تراکنش کارمزد کمی از شما بگیرد. عامل مهم دیگری که باید در نظر بگیرید جفت ارزهای معاملاتی در نوبیتکس یا هر صرافی دیگری است. به‌عنوان مثال کوین بیس یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین صرافی‌ها در دنیا است که تنها از مجموعه نسبتا کوچکی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

پس اگر دنبال آلت کوین‌های ناشناخته هستید، باید به فکر یک پلتفرم دیگر باشید. البته کوین بیس از نظر امنیت، تجربه کاربری و مسائل دیگر عالی عمل می‌کند، گرچه در لیست انتخاب‌های کاربران ایرانی به علت تحریم‌های کشورمان قرار ندارد.

اگر به دنبال انتخاب یک صرافی ایرانی و یا خارجی برای فعالیت در آن هستید و یا قصد دارید تا قیمت لحظه ای ارزهای پرطرفدار را در صرافی های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید پیشنهاد می کنیم به وب سایت «آکادمی امید فدوی» مراجعه کنید. در این سایت همچنین تمام اطلاعات مورد نیاز برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به طور رایگان برای شما قرار گرفته است.

برای ورود به سایت آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی کافیست عبارت «سایت امید فدوی» را در گوگل جستجو کنید و وارد لینک اول شوید.

تعریف صرافی‌های غیرمتمرکز

نوبیتکس و بسیاری دیگر از صرافی‌های خارجی و ایرانی متمرکز هستند. اما نسل جدید این پلتفرم‌ها تحت عنوان صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEX فعالیت می‌کنند. محیط‌هایی که در آن تراکنش‌ها به‌صورت همتا به همتا و بدون مداخله واسطه یا شخص ثالث انجام می‌شود.

۷

مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز

اجازه دهید بعضی از مزایای آن‌ها را به‌صورت خلاصه بگوییم:

کاهش ریسک هک شدن

کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به انتقال دارایی‌های خود به یک شخص ثالث ندارند. بنابراین ریسک هک شدن یک شرکت یا سازمان وجود ندارد و کاربران از امنیت صرافی غیرمتمرکز تا حد بسیار زیادی مطمئن‌تر هستند.

ناشناس بودن

برای فعالیت در یک صرافی غیرمتمرکز نیاز به انجام کارهایی مانند احراز هویت را ندارید و ناشناس بودن خود را حفظ خواهید کرد.

جلوگیری از دستکاری بازار

به علت طبیعت انجام معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز، خبری از مسائلی مانند دستکاری بازار که صرافی‌های متمرکز مشهور به انجام آن هستند، نیست. بنابراین کاربران از ترید جعلی و معامله‌شویی (wash trading) در امان هستند.

معایب صرافی‌های غیرمتمرکز

جدا از مزایای بالا، این صرافی‌ها معایبی نیز دارند. از جمله:

پیچدگی

کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز باید کلیدها و رمزهای عبور کیف پول‌های دیجیتال خود را به یاد بسپارند وگرنه دارایی آن‌ها برای همیشه از دست می‌رود و غیرقابل بازیابی نیست. آن‌ها همچنین باید با پلتفرم مربوط و نحوه کار با آن آشنا شوند، برخلاف صرافی‌های متمرکز که اغلب محیط کاربرپسندتر و ساده‌تری دارند.

نبود امکان پرداخت با ارزهای فیات

امکان معامله با ارزهای فیات با ارزهای دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز وجود ندارد. بنابراین امکان استفاده از آن‌ها برای کاربرانی که از قبل کریپتوکارنسی ندارند، سخت می‌شود.

مشکلات نقدینگی

حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا پایین است تا اغلب با مشکل نقدینگی مواجه باشند. بنابراین زمان انجام معامله در آن‌ها ممکن است خریدار یا فروشنده به‌سختی پیدا شود.