دیدار ائمه جمعه با مقام معظم رهبری و بیانات ایشان، حاوی نکات و رهنمودهای متعددی بود که چند نکته از آن بدین شرح است:
یک‌. رهبر معظم انقلاب، ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه را به‌صورت مطلق از فعالیت اقتصادی منع کرده و حتی تأکید کردند که در جهت تأمین هزینه‌های برگزاری نماز جمعه نیز به سمت فعالیت اقتصادی نروند. ایشان اضافه کردند که هنوز هزینه‌های برخی فعالیت‌های این‌چنینی از دامن نظام پاک نشده است. این نکته می‌تواند به بسیاری از دستگاه‌های ذی‌نفوذ و صاحب قدرت در کشور قابل‌تعمیم باشد. ورود به عرصه اقتصاد برای نهاد قدرت، معمولا مفسده برانگیز است و اگر هم بخواهد سالم باشد، ضرورت ورود به این عرصه، رقابت‌پذیری با دیگر بازیگران زمین اقتصاد است. مصلحت امام‌جمعه، ستاد نماز جمعه یا هیچ فرد و دستگاه مشابهی که قرار است به فرمایش مقام معظم رهبری، نسبت به جامعه همچون پدر باشد، ورود به رقابت با افراد و گروه‌های جامعه، ولو رقابت سالم نیست و این مسئله آن‌ها را از هدف اصلی دور می‌کند.
دو. مسئله دوم، تحلیل و تشخیص واقعیت جامعه امروز است. در مسائل پیچیده اجتماعی، باید دقت کرد که همه‌چیز، با رابطه علت و معلولی ساده تفسیر نمی‌شود. هرچند بخشی از جامعه، ممکن است حجاب را به‌صورت کامل نپذیرد یا حتی پذیرش داشته باشد ولی مقید نباشد، اما نمی‌توان این مسئله را مقارن و مترادف دین‌گریزی جامعه ایران دانست. واقعیت ایران ما، حضور میلیونی مردم، حتی همان افراد در عرف، بدحجاب در جشن خیابانی عید غدیر است. باید تمام سلایق را اولا درون دایره دین و انقلاب دانست، ثانیا بر سفره انقلاب اسلامی نشاند و ثالثا ارتباط مؤثر و مداوم را با همه حفظ کرد. این سه مسئله، هر سه توصیه مستقیم مقام معظم رهبری به ائمه جمعه و فعالان ذی‌ربط بوده است.
سه. جالب است که‌ مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه، در حوزه‌های بسیاری از دغدغه‌های امروز جامعه ازجمله حجاب و بی‌حجابی و تهاجم فرهنگی غرب سخن گفتند اما در هیچ موردی اظهار نگرانی نکردند، جز آنجا که فرمودند«اگر جمعیت حاضران در نماز جمعه از ماه قبل کمتر است، باید نگران شد».
این نکته، دید بلند رهبر انقلاب است. از هجمه دشمن نباید ترسید، از سهل‌انگاری و غفلت چند جوان نباید واهمه داشت (هرچند برای آن‌هم باید تدبیر متین و منطقی و به‌دوراز احساسات بی‌مورد داشت) ولی از فاصله گرفتن مردم از واسطه‌های حکومت باید ابراز نگرانی کرد. ایشان در همین دیدار تأکید کردند که جامعه ایران متدین‌تر شده است، اما از راندن مردم و به‌ویژه جوانان با دلایلی همچون حاشیه پردازی، رفتار دوگانه حاکمان و کم جاذبگی باید نگران بود. دکتر گلپایگانی که سال‌ها مسئول بررسی و کنترل سلامت امام خمینی بوده‌اند، نقل می‌کنند که بحران‌ها و خطرات بزرگی همچون آغاز حمله عراق و یا سقوط خرمشهر، در فشارخون و ضربان قلب امام مطلقا تأثیری نداشت، اما اگر به ایشان خبر می‌رسید که مثلا در بندرعباس، امام‌جمعه و استاندار باهم اختلاف دارند و آن را به میان مردم کشانده‌اند، حال ایشان دگرگون می‌شد و به‌وضوح در فشار و ضربانشان اثر می‌گذاشت. این مشی امام و رهبری است. نماز جمعه به‌عنوان سخنگوی انقلاب و تمام اجزای انقلاب، باید پدر و مأمن و پذیرای مردم بدون هیچ قید و شرطی باشد، همان‌طور که یک پدر فرزندانش را می‌پذیرد.