در هفته‌های گذشته، قیمت بیت کوین در بحبوحه فروش گسترده در بازار ارزهای دیجیتال کریپتو، تا زیر 19,000 دلار سقوط کرد. بیتکوین که زمانی به عنوان «دارایی دیجیتال امن» شناخته می‌شد، قیمت آن طی 7 ماه گذشته بیش از 70 درصد سقوط کرد.

۱۱

سقوط قیمت بیتکوین چیز جدیدی نیست و سرمایه‌گذاران اصلاحات قیمت مشابهی را در طول دهه گذشته و همچنین سال‌های اخیر یعنی در 2018 و 2020 شاهد بوده‌اند. با این حال، ارتباط بیتکوین با سهام S&P 500 و نزدک(Nasdaq) نشان می‌دهد که این دارایی دیجیتال نیز در برابر رویدادهای اقتصاد کلان آسیب‌پذیر است.

بیتکوین در ماه نوامبر سال 2021 (آبان 1400) به بالاترین میزان قیمت خود یعنی در حدود 69,000 دلار رسید. از آن زمان تا کنون قیمت این دارایی دیجیتال عمدتاً به دلیل کاهش سرمایه گذاران خرد، پیوسته به سمت پایین گرایش داشته است. اما داستان بیتکوین هنوز تمام نشده است. تفاوت اصلی بین سقوط قیمت‌های قبلی بیتکوین و چرخه نزولی اخیر قیمت این است که پذیرش بیتکوین طی چند سال گذشته به سرعت افزایش یافته است. طبق گزارش صرافی Crypto.com، در حال حاضر بیش از 300 میلیون کاربر ارز دیجیتال در سراسر جهان وجود دارد.

با توجه به افزایش پذیرش و علاقه سازمانی، تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال معتقدند که بیتکوین در حال حاضر با تخفیف خرید و فروش می‌شود.

  • 70 درصد تخفیف در قیمت بیت کوین

جانی مک‌کاملی (Jhonny McCamley)، بنیان‌گذار و مدیر شرکت سرمایه‌گذاری CryptoClear، گفت، سطح فعلی قیمت بیت کوین فرصت سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال را برای یک عمر فراهم کرده است. 

«از آنجایی که بالاترین قیمت بیت کوین در ماه نوامبر گذشته 69,000 دلار بود، در حال حاضر قیمت بیت کوین ارزان است و با 70 درصد تخفیف  خرید و فروش  می‌شود. ما هنوز در سال‌های اولیه تاریخ بیتکوین هستیم و اکنون فرصت سرمایه گذاری برای یک عمر است.»

مارتین نوام اسلوتزکی (Martin Noam Slutzky)، از بنیانگذاران سایت InvestingNFT و شرکت مشاور کسب‌وکار Alef & Sky گفت: 

«با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی جهانی، قیمت فعلی بیت کوین را می‌توان بخشی از فرآیند بلوغ صنعت کریپتو و فرصتی قابل توجه برای پیوستن به این روند به حساب آورد، خصوصاً اگر دیدی بلندمدت به آن داشته باشید.»

برای اطلاع از آخرین اخبار بیت کوین به مقاله تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین مراجعه نمایید.  

·منافع سازمان‌ها در سرمایه‌گذاری در بیت کوین

از زمان سقوط قیمت‌ها در سال 2018، بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی و سازمانی وارد بازار بیت کوین شده‌اند و مقادیر زیادی بیت کوین خریده‌اند. از تسلا و میکرواستراتژی گرفته تا اکثر شرکت‌های سهامی عام، بیتکوین را در سطوح مختلف قیمت خریداری کردند. حتی کشورهایی مانند السالوادور نیز چندین بار در زمان افت قیمت، اقدام به خرید بیت کوین کردند. این افزایش علاقه سازمانی، بیتکوین را تقریباً بزرگتر از آن کرده است که شکست بخورد.

۱۲

خواکیم ماتینرو تور (Joaquim Matinero Tor) مشاور امور مربوط به بلاکچین در شرکت Roca Junyent، گفت: «اکنون بیتکوین بسیار کم ارزش‌تر از آنچه باید باشد، در حال خرید و فروش است، مخصوصا از زمانی که از سوی مؤسسات بزرگ مورد پذیرش قرار گرفته است. اکنون شرکت‌ها با بیتکوین به عنوان نوع دیگری از دارایی‌ها برخورد می‌کنند و برخی از آنها حتی رمزارزها را به عنوان روشی برای پرداخت می‌پذیرند.»

  • تلاش برای شفافیت در قانونگذاری رمزارزها 

مقامات نظارتی در سراسر جهان تلاش‌های خود را برای ارائه پیش‌نویس و اجرای مقرراتی شفاف برای تسهیل نوآوری‌ها در زمینه کریپتو افزایش داده‌اند. به عنوان مثال، امارات متحده عربی اخیراً قانون پذیرش دارایی‌های دیجیتال را تصویب کرد و شاهد جهش در فعالیت‌های رمزارزی در منطقه بود. صرافی های ارز دیجیتال مانند کراکن (Kraken) و کریپتودات‌کام (Crypto.com) به دلیل رویکرد شفاف امارات متحده عربی به مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال، فعالیت‌های خود را در منطقه گسترش دادند. کسب مجوزهای اخیر صرافی ارز دیجیتال بایننس در ایتالیا و فرانسه نشان می‌دهد که اروپا نیز در حال برنامه‌ریزی برای باز کردن درهای خود به روی نوآوری‌ها در زمینه کریپتو است.

همچنین، مک کاملی گفت: «قانونگذاری به پذیرش کریپتو کمک خواهد کرد. چندین مؤسسه بزرگ در حال برنامه‌ریزی برای ورود به بازار بیت کوین هستند و تنها در انتظار رفع موانع قانونی می‌باشند.»

پس از سقوط ارز لونا (LUNA)، نهنگ‌ها پول‌های خود را نگه داشته و منتظر فرصت مناسب برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال می‌باشند. اخبار فاندامنتال فعلی بیت کوین، از جمله پذیرش در میان صاحبان کسب و کارهای کوچک، افزایش روز‌افزون انواع کیف پول‌های دیجیتال، میزان ماینینگ و روند انباشت، نشان از آن دارد که بیتکوین پتانسیل رسیدن به بالاترین میزان قیمت جدیدی را در سال‌های آینده دارد.