سرقت های اینترنتی یکی از جرایم پرتکرار در همه ادوار و زمان ها بوده است که منجر به خسارت به دیگران می شده است، طبیعتا شکل و طریق عملیات سرقت نیز به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی تغییر کرده است و با آن همگام شده است به طریقی که امروزه با پر رنگ تر شدن نقش اینترنت و رایانه در زندگی بشر شاهد سرقت های اینترنتی هستیم. از این رو آگاهی نسبت به این جرم و شناخت آن بسیار مهم است و افراد باید درباره جرایم قابل وقوع در فضای مجازی اطلاعات کافی داشته باشند و می توانند با وکیل جرایم رایانه ای مشاوره کنند. 

سرقت زوج BMWسوار از صندوق امانات + تصاویر

سرقت

در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا و شکایت و تشکیل چندین پرونده قضایی مشابه مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی پس از دریافت پیامک جعلی ابلاغیه الکترونیک قضایی، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت و پس از بررسی فنی و اظهارات شاکی‌های پرونده مشخص شد برداشت‌های غیرمجاز پس از دریافت پیامک ابلاغ الکترونیک قضایی صورت گرفته است. پس از آن کارشناسان پلیس فتا، موفق شدند متهم را که پسری 17 ساله بود شناسایی و پس از هماهنگی با مراجع قضایی در مخفیگاهش بازداشت کنند.

سرهنگ اسماعیل زراعتیان فرمانده انتظامی کازرون در این باره گفت: متهم پس از دستگیری در مواجهه با مستندات پلیس به برداشت حدود 150 میلیون تومان از 500 کارت بانکی شهروندان اعتراف کرد و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.
فرمانده انتظامی کازرون از شهروندان خواست تا پس از مواجهه با هرگونه محتوا، برنامه یا پیام مشکوک در فضای مجازی پلیس فتا را در جریان قرار دهند.

جرم سرقت اینترنتی چیست؟

سرقت اینترنتی یا به اصطلاح حقوقی ، سرقت رایانه ای که این روزها مانند بسیاری از جرایم اینترنتی و رایانه ای در حال گسترش است و خسارات ناشی از آن هر روزه گرینانگیر عده ای است، در قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم شناخته شده است.

طبق ماده 740 قانون مجازات اسلامی یا همان ماده 12 قانون جرایم رایانه ای “هرکس به طور غیرمجاز داده‎های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. “

بنابراین عملیات مادی یا عنصر مادی جرم سرقت را می توان همان ربایش که در جرم سرقت تعریف شده است دانست با این تفاوت که در جرم سرقتی که توسط رایانه نیست مال منقولی ربوده می شود اما در سرقت رایانه ایی داده های متعلق به دیگری ربوده می شود.  

در صورتی که این اعمال با قصد و نیت مجرمانه رخ بدهد و فرد آگاهی به اینکه عمل او جرم محسوب می شود داشته باشد، عنصر روانی جرم نیز محقق است و می توان او را مرتکب جرم دزدی اینترنتی دانست.

لباس های کاروان ورزشی استرالیا به سرقت رفت +تصاویر

مجازات سرقت اینترنتی

مجازات سرقت رایانه ایی در همان ماده 740 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است قانون گذار برای تعیین مجازات سرقت الکترونیکی میزان ارزش مالی آنچه ربوده شده است را معیار قرار نداده است بلکه با توجه به اینکه عین داده های ربوده شده در دست صاحب آن مانده باشد یا خیر میزان مجازات دزدی اینترنتی را نعیین کرده است:

  • طبق ماده 740 در صورتی که فرد اقدام به ربودن داده های دیگری کند اما آن داده در اختیار صاحب آن بماند مرتکب به مجازات جزای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم خواهد شد.
  • اما اگر فرد به طور غیرمجاز داده های متعلق به دیگری را برباید و این داده ها در اختیار صاحب آن نماند، مجازات مرتکب حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات حبس و جزای نقدی خواهد بود.

پیگیری سرقت اینترنتی

برای شکایت از سرقت اینترنتی دو راه وجود دارد:

اولین راه شکایت از دزدی رایانه ای این است که شاکی باید به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کند. این دادسرا طبق روال اقدام به پیگیری می کند و با توجه به اطلاعات شما و مدارک و اسنادی که در دست دارید ادامه روند رسیدگی را تعیین می کند.

دومین روش برای طرح شکایت از سرقت الکترونیکی مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir می باشد در صورتی که در قسمت پرسش های متداول این سایت پاسخ سوال خود را نیافتید در قسمت ارتباطات مردمی اقدام به ثبت شکایت خود نمایید. بعد از این از پلیس فتا با شما تماس گرفته خواهد شد. درباره نحوه ثبت شکایت در پلیس فتا به مقاله پلیس فتا مراجعه نمایید.

حمله به دلیجان طلا؛ سارقان مسلح ١٣ ‎کیلو طلا را سرقت کردند