کنترل بار چیست؟ دستگاه‌های محافظ جریان چگونه کار می‌کنند؟ وظیفه دستگاه محافظ آمپر چیست؟ چرا از این تجهیزات استفاده کنیم؟ امروزه کنترل و حفاظت از الکتروموتور‌های سه فاز، ژنراتور‌ها و تجهیزات صنعتی ضروری است. با این کار از هزینه‌های تعمیر و نگهداری یا تعویض دستگاه‌ها، جلوگیری می‌کنند. یکی از تجهیزاتی که برای این کار استفاده می‌شود، دستگاه کنترل جریان است. این دستگاه هر گونه اضافه بار در مدار را تشخیص داده و قبل از آسیب رساندن به وسایل برقی، آن‌ها را از مدار خارج می‌کند.

در این مقاله با دستگاه‌ محافظ جریان و کاربرد آن آشنا می‌شویم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا انتهای این مطلب را بخوانید.

کنترل آمپر یا کنترل  بار چیست؟

وسیله‌ای که از تجهیزات و موتور‌های الکتریکی در مقابل جریان اضافه در مدار، محافظت می‌کند، کنترل آمپر یا کنترل بار نام دارد. این دستگاه، زمانی که اضافه بار ایجاد شود، جریان مدار را قطع می‌کند. با این کار از آسیب به وسایل الکتریکی جلوگیری می‌شود.

دستگاه محافظ آمپر، جریان مدار را توسط ترانس‌های کوچک در مسیر بررسی کرده و در صورت مشاهده اضافه بار مدار را قطع می‌کند. دمای محیط روی عملکرد این دستگاه تأثیری ندارد. همچنین، هر مدار فرمان به بالای دستگاه وصل می‌شود. دستگاه دیجیتال محافظ آمپر، دارای نمایشگر جریان، نشانگر خطا و اضافه بار است و بعد از کنتاکتور در مدار قرار می‌گیرد.

۱

عملکرد محافظ جریان چگونه انجام می‌شود؟

برای کاهش آمپر مدار الکتریکی، باید یا آمپر مصرف کننده را کم کنید یا مقاومت آن را افزایش دهید. کاهش آمپر با استفاده از قانون اهم انجام می‌شود. برای جلوگیری از حوادث، مدار‌های الکتریکی حاوی وسایلی مانند فیوز‌های الکتریکی، قطع‌کننده‌های مدار و محافظ برق برای کنترل میزان جریان در مدار هستند. جریان عبوری از یک مدار به طور کلی با دامنه ولتاژ اعمال شده و ویژگی‌های جریان  را تعیین میکند.

هنگامی که جریان به مقداری می‌رسد که باعث افزایش بیش از حد یا خطرناک دما در هادی‌ها می‌شود، یک دستگاه محافظ جریان، با قطع مدار از دستگاه محافظت می‌کند. اکثر دستگاه‌های حفاظتی در برابر بار اضافه، به مقادیر جریان اتصال کوتاه یا خطای زمین و همچنین شرایط اضافه بار پاسخ می‌دهند. دستگاه محافظ آمپر، برای محافظت از تجهیزات در صورت بروز خطای الکتریکی طراحی شده است.

هر مدار الکتریکی دارای حداکثر آمپر است. اگر از این مقدار بیشتر شود، سیم بیش از حد گرم شده و باعث ایجاد آتش‌سوزی می‌شود. جریان اضافه زمانی اتفاق می‌افتد که از ظرفیت آمپر نامی مدار یا تجهیزات متصل (مانند یک دستگاه) در آن مدار بیشتر شود. این جریان همچنین می‌تواند در اثر بارگذاری بیش از حد مدار یا اتصال کوتاه، خطای زمین یا خطای قوس ایجاد شود.

۲

 ویژگی دستگاه کنترل جریان چیست؟

دستگاه کنترل جریان به وسیله سه ترانس جریان داخلی، جریان ورودی به هر یک از کانال‌ها را اندازه‌گیری کرده و با جریان تنظیم شده توسط کاربر، مقایسه می‌کند. در صورت افزایش آمپر، مصرف‌کننده را از مدار خارج می‌کند. در ادامه سایر ویژگی‌های این دستگاه را بررسی می‌کنیم. برای خرید دستگاه کنترل بار 20تا 200 آمپر و 30 تا 300 آمپر به سایت کنترل بار پارس مراجعه کنید.

  • قابلیت آماده به کار سریع برای تنظیم جریان مدار
  • دقت و اطمینال بالا
  • قابلیت کار در شرایط آب و هوایی سرد و گرم
  • امکان تنظیم مدت زمان واکنش از 0.01 تا ۳۰ ثانیه
  • گستره وسیع  کنترل بار 20 تا 200 آمپر و ۳۰ تا ۳۰۰ آمپر
  • مجهز به دو صفحه نمایشگر دیجیتال Amper و Dely
  • قابلیت کنترل و حفاظت از الکتروموتور‌های سه فاز و ژنراتور‌ها
  • مجهز به مدار الکترونیکی با عملکرد طولانی
  • نصب و راه‌اندازی آسان و سریع

 

۴

مشخصات دستگاه کنترل جریان چیست؟

دستگاه کنترل بار 300 آمپر، برای اندازه‌گیری جریان به صورت القایی عمل می‌کند. این محصول با استفاده از مدار‌های پیشرفته الکترونیکی در سریع‌ترین زمان، در مقابل اضافه بار عکس العمل نشان می‌دهد. این دستگاه بر خلاف بی‌متال‌ها، دما و حرارت محیط در شرایط آب و هوایی مختلف روی عملکرد آن تأثیری ندارد. برای خرید محافظ الکتروموتور سه فاز، از طریق سایت سوپر کنترل بار پارس اقدام کنید.

در این سیستم، بعد از قطع مدار، با استفاده از دکمه راه‌اندازی مجدد یا قطع مدار تغذیه برای چند لحظه، می‌توانید دستگاه را به حالت اولیه برگردانید. یکی از قابلیت‌های سیستم کنترل بار 20 آمپر و کنترل بار 30 آمپر فاصله زمانی قابل تنظیم، از زمان 0.01 ثانیه تا ۳۰ ثانیه است. در صورتی که اضافه بار کمتر از زمان تعیین شده باشد، دستگاه هیچگونه عکس العملی نشان نمی‌دهد.

برای قرار دادن این محصول در مدار، باید سیم‌های حامل جریان هر فاز را قبل یا بعد از کنتاکتور به شمش‌های دستگاه متصل کنید. در نهایت ترمینال‌های ۱۸ و ph را به مدار فرمان کنتاکتور به صورت سری وصل کنید. توجه کنید، روشن شدن چراغ قرمز نشان دهنده شروع اضافه جریان و خاموش شدن چراغ سبز، قطع مدار فرمان را اطلاع می‌دهد. در این حالت چراغ قرمز، تا راه‌اندازی دوباره دستگاه روشن می‌ماند.

سخن پایانی

همانطور که در متن بالا مطالعه کردید؛ دستگاه محافظ آمپر برای محافظت از مدار‌های الکتریکی، تجهیزات و الکتروموتور سه فاز در برابر خطرات ناشی از اضافه بار مدار طراحی شده‌اند. آن‌ها با درجه‌بندی‌های مختلف مانند کنترل بار ۳۰۰ آمپر و کنترل بار 200 آمپر مشخص می‌کنند، که چقدر جریان الکتریکی به طور ایمن منتقل یا قطع می‌شود. این دستگاه‌ها، زمانی که مقدار بار الکتریکی از مقادیر مطمئن بیشتر شود، جریان را قطع می‌کنند. بنابراین آن‌ها به ما کمک کرده تا از خسارت یا آتش‌سوزی در ‌امان باشیم.

شرکت سوپر کنترل بار پارس، با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان خود و همگام با تکنولوژی روز دنیا اقدام به ساخت دستگاه کنترل جریان کرده است. این دستگاه ساخت ایران، تنها محصول قابل رقابت با محصولات خارجی است. این شرکت با ارائه محصول با کیفیت و مقرون به صرفه، نقش مهمی را در کمک به کسب و کار‌ها دارد. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات این مجموعه، به سایت آن مراجعه کنید. در این متن به بررسی کنترل جریان پرداختیم. همچنین مزایای دستگاه محافظ جریان را برای کنترل بار پارس  قابل تنظیم 20 تا 200 و 30 تا 300 آمپر معرفی کردیم. ‌امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید باشد.