با رشد روزافزون هزینه‌های کنکور اعم از هزینه‌های کلاس‌های مختلف، هزینه خرید انواع کتاب‌ها، هزینه انواع کنکور آزمایشی و غیره، بخش زیادی از هزینه‌ها به هزینه چاپ جزوات کنکوری اختصاص پیدا می‌کند. جزوه‌های کنکوری ممکن است از طریق کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، استادان کنکور، معلم‌های مدارس و یا به هر شیوه دیگر در دسترس کنکوری‌ها قرار بگیرد که درصورتی‌که یک داوطلب نیاز به چاپ آن‌ها داشته باشد قطعاً متحمل هزینهٔ زیادی خواهد شد. در بررسی‌ها مشخص شده هزینه‌های مستقیم چاپ که کنکوری‌ها متحمل می‌شوند تا 30درصد برآورد می‌شود، هزینه‌های مستقیم به‌علاوه هزینه‌های غیرمستقیم که کنکوری‌ها مجبور به پرداخت آن هستند ممکن است تا 50 الی 60 درصد نیز افزایش داشته باشد. هزینه‌های غیرمستقیم برای مثال ممکن است بخشی از هزینه کلاس کنکور باشد که از کنکوری‌ها بابت یک جزوه خاص که در کلاس کنکور توزیع می‌شود دریافت شده باشد. برای مثال اگر یک کنکوری در سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۲۰ میلیون تومان برای کنکور هزینه کرده باشد (شامل هزینه کلاس کنکور، هزینه خرید کتاب، هزینه چاپ مستقیم انواع جزوه، و امثال آن‌ها) احتمالاً چیزی در حدود 6 میلیون تومان و هزینه مستقیم چاپ و احتمالاً در حدود 10 الی 12 میلیون تومان هزینه چاپ مستقیم به‌علاوه هزینه‌های غیرمستقیم چاپ شده است! با همین حساب سرانگشتی (که ممکن است تا 20 درصد خطا داشته باشد) می‌توان به اهمیت قیمت چاپ در مجموع هزینه‌های کنکور پی برد.

۲

راه کارهای کاهش هزینه‌های چاپ

در ادامه راه‌هایی جهت کاهش هزینه‌های چاپ برای کنکوری‌ها درج شده. پیش‌بینی می‌شود طبق هزینه‌های سال 1400 رقمی در حدود 2 الی 4 میلیون تومان با دنبال‌کردن این شیوه‌ها صرفه‌جویی حاصل شود:

 یک: تا حد امکان بدون چاپ مطالعه کنید

ساده‌ترین راه‌حل که مخصوصاً امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته، مطالعه از روی موبایل، تبلت یا کامپیوتر است که جدای از آن که باعث کاهش جدی هزینه‌های چاپ می‌شود، اثر زیست‌محیطی خوبی‌ داشته و باعث کاهش مصرف کاغذ و کاهش تولید زباله (زباله‌های مربوط به چاپ مانند دورریز انواع صحافی) خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان مخصوصاً جزوه‌هایی که نیاز به یادداشت کردن یا حل مسئله ندارند به این شیوه مطالعه شود.

دو: فایل‌های دارای پس‌زمینه را به‌سختی چاپ کنید

طبق عرف چاپخانه‌ها و دفاتر فنی که اغلب کنکوری‌ها برای پرینت جزوات به آن‌ها مراجعه می‌کنند، چاپ فایل‌های دارای پس‌زمینه (مثل چاپ اسلایدهای یک پاورپوینت که پس‌زمینه‌ آن دارای طیف رنگی است) گران‌تر از چاپ در حالت معمول است، ضمن آن که بسیاری از چاپخانه‌ها و دفاتر فنی از چاپ این فایل‌ها خودداری می‌کنند. راهکار مناسب این است که تا حد امکان از جزوه‌های جایگزین که بدون پس‌زمینه هستند استفاده کنید و یا با نرم‌افزارهای موجود تا حد امکان پس‌زمینه کم‌رنگ یا حذف کنید.

سه: دوتا یکی کنید

اگر به هر دلیل نیاز به چاپ داشتید، می‌توانید به‌جای چاپ جزوه‌ها در ابعاد A5 (که نصف A4 است) چاپ کنید؛ راه‌حل هوشمندانه‌تر این است که در هر صفحه، دو اسلاید چاپ کنید. با همین راه‌حل ساده می‌توانید عملاً هزینه‌های چاپ خود را برای اکثر جزوه‌های خود نصف کنید! به این تصویر نگاه کنید:

۳

دقیقاً مانند تصویر بالا، هنگام چاپ از جایی که قصد چاپ دارید بخواهید سفارش شما به این صورت انجام شود. با این کار تعداد صفحات شما برای پرینت نصف شده و هزینه چاپ شما هم یک‌دوم خواهد شد! از معایب این کار این است که طبیعتاً تصاویر و متنی که چاپ می‌شود کوچک‌تر می‌شود، پس توجه داشته باشید که اگر نیاز به فضایی برای حل مسئله در زیر سؤال‌ها دارید و یا نیاز دارید فونت‌ها و عکس‌ها را در سایز بزرگ مشاهده کنید این کار مناسب شما نیست.

چهار: از جایی پرینت بگیرید که رقابت زیاد باشد!

تقریباً در هرجایی می‌توان دستگا‌ه‌های چاپ لیزری را پیدا کرد. در کافی‌نت‌ها، در چاپخانه‌ها، در دفاتر فنی، در لوازم‌التحریری‌ها، در هر خیابان و محله می‌توان یک مغازه‌ای پیدا کرد که بتواند جزوات شما را پرینت و سیمی کند؛ ولی طبق مشاهدات میدانی اختلاف قیمت بین بیشترین و کمترین قیمت چاپ عددی غیر باور است و اختلاف بیشترین قیمت چاپ، بیشتر از سه برابر کم‌ترین قیمت بازار است! با این حساب برای چاپ باید به کجا مراجعه کرد؟

طبق بررسی‌هایی که در تهران، اصفهان، شیراز و مشهد صورت گرفت، یکی از مناسب‌ترین قیمت‌ها را می‌توان در انتشاراتی‌های دانشگاه‌های دولتی پیدا کرد؛ از معایب انتشاراتی‌های دانشگاه‌ها می‌توان به این اشاره کرد که همه مردم امکان حضور در دانشگاه‌ها برای دسترسی به انتشاراتی‌های دانشگاه‌ها را ندارند، همچنین حضور در دانشگاه صرفاً به علت چاپ یک محتوا از نظر زمانی احتمالاً به‌صرفه نیست. یکی دیگر از معایب انتشاراتی‌های دانشگاه‌ها می‌توان به شلوغی بیش از حد آن‌ها مخصوصاً در ایام امتحانات اشاره کرد.

طبق بررسی‌ها، دومین جایی که می‌توان جزوه‌ها را با قیمت معقول (و معمولاً نصف قیمت میانگین بازار) چاپ کرد، پاساژ‌ها و مراکزی هستند که دارای انتشاراتی‌های زیادی هستند. برای مثال در تهران، خیابان انقلاب و محوطه دانشگاه تهران و یا در اصفهان در خیابان چهارباغ و پاساژ شکری می‌توان انتشاراتی‌هایی با قیمت‌های معقول پیدا کرد. از معایب این گزینه نیز می‌توان به این اشاره کرد که  ساکنین همهٔ شهرها دسترسی به همچون مکان‌هایی ندارند و یا رفتن از نقاط مختلف شهر به این مراکز ممکن است از نظر زمانی و هزینهٔ رفت‌وآمد به‌صرفه نباشد. همچنین پیداکردن مناسب‌ترین قیمت در این مراکز نیز نیاز به پرس‌وجو و صرف وقت زیاد دارد.

گزینه مناسب‌تر که به نظر می‌رسد مشکلات گزینه‌های قبلی را پوشش می‌دهد، استفاده از پلتفرم‌های واسط و وبسایت‌های چاپ است. سایت‌هایی مانند سایت استارتاپ چاپز که با همکاری چاپخانه‌های مختلف مناسب‌ترین قیمت‌ها را ارائه و با روش‌های مختلف (مانند پست) به درب منزل ارسال می‌کند. طبق بررسی‌های قیمت وبسایت‌های چاپ به دلیل رقابت بالا و شفافیت قیمت‌ها، از نرخ‌های ارائه شده در انتشارات دانشگاه‌ها نیز مناسب‌تر بوده و به دلیل خدمات ارسال درب منزل مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

خلاصه راهکارها

به طور خلاصه با چهار گام زیر احتمالاً می‌توانید ۴۰ الی ۷۰ درصد هزینه‌های مستقیم چاپ خود را کاهش دهید:

  1. جزوه‌هایی که نیاز به یادداشت، هایلایت ندارند را از روی موبایل، تبلت یا کامپیوتر بخوانید. این کار به‌جز آن که هزینه‌های شمارا کاهش می‌دهد، به محیط‌زیست هم کمک می‌کند.
  2. فایل‌هایی که پس‌زمینه دارند را قبل از چاپ و با استفاده از نرم‌افزارها بهینه‌سازی کرده و پس‌زمینه‌هایشان را حذف کنید. اغلب چاپخانه‌ها فایل‌های دارای پس‌زمینه یا فایل‌های دارای عکس‌های پررنگ را بسیار گران‌تر پرینت می‌کنند.
  3. تا حد امکان فایل‌های خود را در سایزهای کوچک‌تر پرینت کنید. اغلب فایل‌ها دارای فضاهای بدون کاربرد هستند و عملاً نیازی به چاپ روی ابعاد بزرگ ندارند.
  4. از سایت‌ها برای چاپ آنلاین جزوه ارزان استفاده کنید. سایت‌ها به دلیل این که قیمت‌های شفاف دارند و به دلیل رقابت شدید مجبورند مناسب‌ترین قیمت‌ها را ارائه کنند. همچنین به دلیل این که با سفارش آنلاین چاپ، سفارش‌ها را می‌توان درب منزل تحویل گرفت، از نظر زمانی و مجموع هزینه (هزینه رفت‌وآمد به چاپخانه و هزینه چاپ و صحافی) بسیار به‌صرفه‌تر هستند.