این روزها با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس قرار گرفتن اینترنت برای اکثریت جامعه، حجم تولید محتوا در این بستر بیش از هر زمان دیگری گسترش پیدا کرده و سرعت گرفته است. به همین دلیل یادگیری و آموزش دیدن امروزه بسیار راحت تر و دردسترس تر از گذشته می باشد. به عنوان مثال تا همین چند سال پیش برای یادگیری مهارت های جدید در هر حوزه ای نیاز به شرکت در کلاس های حضوری بود که این امکان به دلایل مختلفی از جمله در دسترس نبودن کلاس ها در بسیاری از شهرهای کوچک، عدم همخوانی ساعات برگزاری کلاس ها با برنامه های روزمره افراد و... برای جمع زیادی از افراد جامعه میسر و امکان پذیر نمیشد.

حوزه های مهندسی و خصوصا مهندسی عمران هم که در این مقاله قصد بررسی آن ها را داریم از این قائله مستثنی نبوده و سایت ها و منابع آنلاین زیادی در این حوزه رشد کرده و اقدام به تولید محتوا کرده اند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

۲۰

بهترین منابع و سایت های فارسی زبان مهندسی عمران 

همواره به روز ترین آیین نامه ها، منابع آموزشی در تمامی زمینه ها و خصوصا در زمینه های مهندسی به زبان انگلیسی منتشر می شود و یادگیری و تسلط بر این زبان از مهم ترین اولویت ها برای یک مهندس عمران محسوب می شود. اما ممکن است به هر دلیلی مهندسین و دانشجویان رشته مهندسی عمران کار با منابع و مقالات فارسی را ترجیح دهند. به همین منظور در ادامه به معرفی جامع ترین منابع فارسی در مهندسی عمران خواهیم پرداخت.

سایت پاراسیویل، آموزش تخصصی مهندسی عمران

یکی از بهترین و کاربردی ترین منابع فارسی زبان در مهندسی عمران سایت موسسه آموزشی پاراسیویل می  باشد. مجموعه طراحی و آموزشی پاراسیویل با بیش از 7 سال سابقه در زمینه تولید محتوای آموزشی و هم چنین 30 هزار کاربر تا به امروز  بزرگترین و به روز ترین مجموعه آموزشی در حوزه مهندسی عمران می باشد. شاید بسیاری از دانشجویان و مهندسان عمران این مجموعه را با دوره جامع آموزش ایتبس پاراپلاس که توسط مهندس امیرطه نوروزی مدیریت این مجموعه تدریس شده است بشناسند و کمتر از محتوای سایت پاراسیویل استفاده کرده باشند به همین جهت در ادامه به بررسی ویژگی های این منبع  به روز در آموزش مهندسی عمران خواهیم پرداخت.

۲۱

یکی از جذاب ترین و کاربردی ترین بخش های سایت پاراسیویل ویدیوهای آموزشی رایگان آن می باشد. این ویدیو های آموزشی که اکثر آن ها در کارگاه ساختمانی تولید و منتشر شده است به بررسی نکات مختلف طراحی،  نظارت و اجرای سازه ها می پردازد. نکاتی که در کمتر منابعی منتشر و دیده شده است. این ویدیو ها علاوه بر سایت پاراسیویل در اینستاگرام و صفحه شخصی مهندس امیرطه نوروزی نیز قابل دسترسی می باشد.

۲۲

هم چنین یکی دیگر از بخش های جذاب این سایت تخصصی در حوزه مهندسی، مقالات آن می باشد که به بررسی نکات مختلف به صورت متنی به همراه عکس ها و ویدیوهای کاربردی پرداخته می پردازد. این مقالات در زمینه های مختلفی تا کنون نوشته و منتشر شده است که از جمله آن ها می توان به مقالات مختلف در زمینه سازه های فولادی و  بتنی، مفاهیم لرزه ای، بارگذاری سازه ها و ... اشاره کرد. هم چنین این مقالات به صورت دوره ای در حال اضافه شدن می باشد که می توان آن را یک مرجع در حوزه مهندسی عمران دانست و برای بسیاری از مهندسان و دانشجویان مفید خواهد بود.

اپلیکیشن مهندسی عمران

یکی دیگر از پرکاربردترین امکانات آموزشی مجموعه پاراسیویل ارائه یک اپلیکیشن جامع مهندسی عمران می باشد که برای اولین بار در ایران اپلیکیشنی با این امکانات ارائه شده است و تمامی آموزش های این مجموعه از جمله رویدادهای پارادایس 1 و 2 که بزرگترین رویداد آموزشی صنعت ساختمان در سال 1400 بود و بیش از 15 هزار نفر از مهندسین به همت مجموعه پاراسیویل به صورت رایگان در آن آموزش دیدند، داخل این اپلیکیشن به صورت رایگان جهت استفاده، قرار داده شده است.

۲۳

محصولات آموزشی پاراسیویل

همان طور که پیشتر نیز گفته شد مجموعه پاراسیویل اقدام به تولید محصولات و محتواهای آموزشی برای ورود و رشد در بازار کار مهندسی عمران کرده و آموزش هایی در این زمینه ارائه داده است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

دوره جامع آموزش طراحی سازه

یکی از مهم ترین نیازهای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران تسلط بر دانش طراحی سازه می باشد. دانش طراحی سازه علاوه بر مفاهیم تئوری حاکم به رفتار مصالح استفاده شده در ساختمان از جمله بتن و فولاد نیاز به ابزارهای دیگری مثل تسلط بر آیین نامه های روز طراحی سازه، تسلط کامل بر نرم افزارهای مورد استفاده در این حوزه مثل ایتبس، اتوکد و... تسلط نسبی بر نکات اجرایی ضمن طراحی سازه دارد که در دوره طراحی سازه پاراپلاس توسط مهندس امیرطه نوروزی آموزش داده شده است.

دوره جامع آموزش اجرای ساختمان

یکی از مشکلاتی که در بین مهندسین تازه فارغ التحصیل و دانشجویان مهندسی عمران وجود دارد، عدم آشنایی آن ها با جزئیات و مراحل اجرای ساختمان می باشد. در همین راستا یکی دیگر از کاربردی ترین آموزش های مجموعه پاراسیویل دوره آموزش اجرای ساختمان بتنی این مجموعه می باشد که توسط مهندس یاسر عمادی تدریس شده و نظارت علمی مهندس امیرطه نوروزی را نیز همراه خود دارد.

دوره های آزمون های نظام مهندسی رشته عمران

قبولی در آزمون های نظام مهندسی رشته عمران همواره یکی از دغدغه های فارغ التحصلان رشته مهندسی عمران می باشد. میانگین قبولی در کشور در آزمون محاسبات نظام مهندسی در کشور زیر 1 درصد و در آزمون نظارت و اجرا در کشور در حدود 10 درصد می باشد. مجموعه پاراسیویل در ارائه آموزش ها برای قبولی در آزمون های نظام مهندسی نیز پیشگام بوده و دوره های را برای قبولی در این آزمون ها پیش بینی کرده است که جزییات آن ها در وبسایت مجموعه پاراسیویل ارائه شده است.

بهترین منابع و سایت های انگلیسی زبان مهندسی عمران

 همان طور که در ابتدای مقاله نیز عنوان شد همواره برای یک مهندس عمران واجب است تا تسلط نسبتا خوبی به زبان انگلیسی داشته تا بتواند با مراجع علم مهندسی ارتباط لازم را بر قرار کند. یکی از مهم ترین ابزارهای یک مهندس عمران آیین نامه های این حوزه می باشد. این آیین نامه ها در نسخه های زبان اصلی و انگلیسی مفاهیم را بهتر، دقیق تر به همراه تفاسیر و شکل های مفهومی منتقل کرده اند که برای استفاده از آن لازم است تا شخص به زبان انگلیسی تسلط خوبی داشته باشد. از جمله مهم ترین آیین نامه های روز دنیای مهندسی می توان به آیین نامه ACI318 که در آن به طرح و اجرای سازه های بتنی  و آیین نامه AISC360 که در آن طرح و اجرای سازه های فولادی مطرح شده است اشاره کرد.

 هم چنین داشتن تسلط بر زبان انگلیسی علاوه بر توانا کردن فرد در مطالعه آیین نامه های روز دنیا، این امکان را نیز به مهندس عمران میدهد که بتواند آخرین نسخه از کتاب های مرجع مهندسی در انواع زمینه ها را به راحتی مطالعه کرده و خود را مطابق با آخرین تحقیقات و پیشرفت های روز دنیا در زمینه حرفه ای خود به روز کند. در ادامه به معرفی به روز ترین مراجع انگلیسی زبان در مهندسی عمران خواهیم پرداخت.

وبسایت Institution of Civil Engineers (ICE)

این موسسه در حال حاضر حدود 92 هزار کاربر در سطح دنیا داشته و اقدام به تولید محتوای تخصصی در زمینه مهندسی عمران در بخش مقالات و وبلاگ خود می کند.

۲۴

وبسایت https://dailycivil.com/

این وبسایت هم اقدام به تولید محتوای آموزشی در حوزه مهندسی عمران کرده و به دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته کمک می کند تا در این حوزه آموزش های تکمیلی زیادی را مشاهده کنند.
وبسایت https://www.engineeringcivil.com/
یکی دیگر از وبسایت های پیشرو در زمینه مهندسی عمران سایت engineeringcivil میباشد  که این وب سایت آخرین اطلاعات در مورد پروژه های جدید را برای مهندسان عمران ارائه می دهد. همچنین به افزای دانش مهندسین مشتاق کمک می کند.

۲۵

جمع بندی و نتیجه گیری

 امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، گسترش اینترنت و دردسترس قرارگرفتن شبکه های اجتماعی برای طیف وسیعی از جامعه خصوصا جامعه مهندسی، در معرض بمباران اطلاعاتی قرار داریم. از آن جایی که دانش در علوم مختلف خصوصا در زمینه های مهندسی انتهایی ندارد و یک مهندس باید همواره خود را با آخرین تغییرات مطابقت دهد و به روز کند، نیاز است تا همواره در حال آموزش دیدن باشد. به همین جهت در این نوشته سعی کردیم تا به معرفی جامع ترین منابع برای آموزش دیدن در دنیای مهندسی اشاره کنیم و لازم است مجدد تاکید کنیم تا تسلط بر زبان انگلیسی همواره برای هر مهندسی لازم و ضروری است.

به امید موفقیت جامعه مهندسی در تمامی عرصه ها و زمینه ها.