روغن زیتون یکی از مرغوب‌ترین و سالم‌ترین روغن‌هایی است که می‌توان در تهیه انواع غذا و سالاد از آن استفاده کرد. این روغن به دلیل تاثیر فوق‌العاده‌ای که برای بدن دارد در بین روغن‌های معجزه آسا برای سلامتی نیز قرار می‌گیرد. زیتونی که برای تهیه روغن از آن استفاده می‌شود کیفیت روغن را تعیین می‌کند. در کشور ما نیز در برخی استان‌ها درخت زیتون کشت می‌شود اما روغن زیتون فدک یکی از با کیفیت‌ترین روغن زیتون‌های موجود در بازار است. تفاوت روغن زیتون فدک با روغن زیتون‌های معمولی در این است که این محصول حاصل کشاورزی ارگانیک بوده و باقی مانده سموم شیمیایی در آن وجود ندارد و کاملا طبیعی و سالم است. در این مطلب شما را بیشتر با روغن زیتون فدک که محصولی از مزرعه فدک می‌باشد و نحوه خرید آن آشنا می‌کنیم.

حقایقی در مورد روغن زیتون فدک

برای تهیه روغن زیتون فدک از زیتون‌های تازه چیده شده مزرعه فدک استفاده می‌شود. برای تهیه یک لیتر روغن 453 گرم زیتون نیاز است. این بدان معناست که هر درخت بالغ تنها قادر به تولید 4-3 لیتر روغن زیتون در سال است. به همین دلیل روغن زیتون نسبت به سایر روغن‌ها قیمت نسبتا بالایی دارد.

۷

ارتباط طعم و محتوای آنتی ‌اکسیدانی روغن زیتون

آیا تا به حال طعم روغن زیتونی را چشیده‌اید که طعم خاصی داشته باشد؟ اگر چنین است، به احتمال زیاد روغن زیتون فرابکر بوده است که یکی از بهترین نوع روغن زیتون فرابکر را می‌توانید از فروشگاه میشا ارگانیک خریداری کنید.

مانند بسیاری از غذاها و مواد تشکیل دهنده در دنیای آشپزی، زیتون زمانی که کمتر فرآوری شود، طعم خود را بیشتر حفظ می‌کند. یکی دیگر از مزایای پردازش حداقلی، حفط غلظت بالای آنتی اکسیدان‌هاست. آنتی اکسیدان‌ها علاوه بر اینکه برای سلامتی بدن نیازند، تلخی خاصی به روغن زیتون می‌دهند که این طعم تلخ به تمایز بین روغن‌های با کیفیت بالاتر کمک می‌کند.

کاهش LDL و افزایش HDL

وقتی اکثر مردم کلمه کلسترول را می‌شنوند، با خود فکر می‌کنند که کلسترول واژه جالبی نیست در صورتیکه کلسترول دو نوع است. کلسترول LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) خطراتی برای سلامتی دارد و اغلب باعث مسدود شدن رگ‌های خونی می‌شود اما کلسترول HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) برای بدن شما مفید است، زیرا به حذف کلسترول LDL کمک می‌کند. گنجاندن روغن زیتون فدک در رژیم غذایی به طور منظم می‌تواند به حفظ کلسترول خوب شما کمک کند.

روغن زیتون فدک دشمن سرطان

با توجه به خواص فراوان روغن زیتون، جای تعجب نیست که این روغن خاصیت ضدسرطانی نیز داشته باشد. در حقیقت، روغن زیتون دارای عوامل ضد سرطانی متعددی است که بیشتر آنها به شکل آنتی اکسیدان هستند.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است و رژیم غذایی شما می‌تواند نقش مهمی در تعیین آسیب پذیری شما در برابر آن دارد. با این حال، در کشورهای مدیترانه ای میزان به ابتلا به سرطان کمتر از سایر کشورهاست. افراد این منطقه روغن زیتون زیادی مصرف می‌کنند، در نتیجه کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان دستگاه گوارش هستند.

روغن زیتون فدک با دارا بودن آنتی اکسیدان‌هایی مانند اولئوکانتال، اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر را کاهش می‌دهد. با کاهش این رادیکال‌های آزاد خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان کاهش می‌یابد.

۸

کاهش بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی به عنوان یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان هستند. با این حال، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که بیماری‌های قلبی در کشورهای مدیترانه‌ای که مصرف زیادی روغن زیتون در آن‌ها وجود دارد، نسبتا کمتر شایع است. روغن زیتون فدک ترکیبات فعالی دارد که با جلوگیری از تصلب رگ‌ها و کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می‌کند.

 کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

روغن زیتون فرابکر فدک اثرات مثبتی بر سطح قند خون و حساسیت به انسولین دارد. در نتیجه به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می‌کند. یکی از ترکیبات فنلی موجود در این محصول به متابولیسم گلوکز کمک می‌کند و کارایی انسولین را بهبود می‌بخشد. اگر رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا رژیم غذایی کم چربی داشته باشید، می‌توانید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 50٪ کاهش دهید.

روغن زیتون مرغوب تا 2 سال قابل نگهداری است.

زیتون تنها میوه‌ای است که آب آن (یعنی روغن خالص) تمام خواص طعم و عطر آن را و ویتامین‌های مهم A، E، D، K را برای مدت طولانی حفظ می‌کند.

روغن زیتونی که درب آن باز نشده باشد مدت زمان بیشتری طعم خود را حفظ می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور، هوا، دمای گرم و مرطوت باعث کاهش ماندگاری این روغن می‌شود. به همین دلیل اکثر شرکت‌های تولید کننده روغن زیتون مانند شرکت فدک، محصولات خود را در شیشه‌های تیره رنگ یا قوطی‌های فلزی بسته‌بندی می‌کنند تا طعم و تازگی روغن زیتون حفظ شود.

 مارک‌های مختلف روغن زیتون طعم متفاوتی دارند.

بیش از 700 نوع درخت زیتون در جهان وجود دارد. بنابراین جای تعجب نیست که طعم روغن زیتون در هر منطقه متفاوت باشد. طعم و عطر نه تنها تحت تأثیر نوع زیتون، تعداد روزهای آفتابی در آن سال، زمان یا روش برداشت، بلکه اینکه آیا درختان زیتون در نزدیکی مرکبات رشد کرده اند نیز تأثیر می‌گذارد. بسته به نوع زیتون‌هایی که برای تهیه روغن استفاده می‌شود، طعم روغن زیتون می‌تواند شیرین، تلخ یا ترش باشد. در این مورد نیز روغن زیتون فدک با توجه به رعایت استانداردهای ارگانیک برای پرورش درختان زیتون، از طعم بسیار مطلوب و خاصی برخوردار است که مطابق با ذائقه اکثر افراد می‌باشد.

تغییر رنگ روغن زیتون در طول زمان

۹

روغن زیتون اولیه فشرده رنگ سبز روشنی ندارد. با این حال، رنگ روغن زیتون با گذشت زمان تغییر می‌کند و شفاف‌تر و روشن‌تر می‌شود. در نهایت به رنگ طلایی تبدیل می‌شود. یک قاشق روغن زیتون فدک حاوی 13 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E، 9 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین K، و همچنین اسیدهای چرب اشباع، چند غیراشباع و تک غیراشباع است.

آشپزی با روغن زیتون

برخی از افراد فکر می‌کنند که استفاده از روغن زیتون در پخت و پز برای سلامتی خطرناک است، برخلاف تصور اکثر مردم، روغن زیتون نقطه دود بسیار بالایی دارد. نقطه دود روغن زیتون فدک بین 170 تا 210 درجه سانتی گراد می‌باشد. بنابراین به راحتی می‌توانید این محصول را در پخت و پز نیز استفاده کنید.

چگونه می‌توانید روغن زیتون فدک ارگانیک را خریداری کنید؟

روغن زیتون فدک نامی آشنا در بین روغن زیتون‌های موجود در بازار است. این محصول حاصل کشاورزی شرکت کشت و صنعت فدک بوده و دارای گواهی ارگانیک BIO اتحادیه اروپا، USDA ایالات متحده آمریکا و مورد تایید انجمن ارگانیک ایران می‌باشد. از جمله مهمترین محصولات مزرعه فدک می‌توان به روغن زیتون فرابکر ارگانیک فدک 3 لیتری قوطی فلزی، روغن زیتون فرابکر ارگانیک فدک 1 لیتر قوطی فلزی، زیتون کنسروالیا درجه یک ارگانیک فدک 700 گرمی و زیتون وکیوم کنسروالیا درجه یک فدک 1400 گرمی اشاره کرد. همه این محصولات را می‌توانید به آسانی و با چند کلیک ساده از میشا ارگانیک خریداری کنید و لذت یک خرید عالی و بی‌نظیر را با میشا ارگانیک تجربه کنید.