بلبرینگ نوعی قطعه مکانیکی است، اما آیا می دانید که چه کاری انجام می دهد؟

در صنایع کوچک و بزرگ و در هر ماشین یا وسیله ی مکانیکی که حرکت می کند از بلبرینگ استفاده می شود. بلبرینگ هایی که امروزه می بینیم در اواخر قرن 19 به وجود آمده اند. این قطعات پر کاربرد برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از خوردگی، ساییدگی، خراشیدگی و غیره در سایزها و انواع مختلفی ساخته شدند. بلبرینگ ها دو عملکرد اصلی انتقال حرکت و جابه‌جایی نیرو را انجام می دهند.

ماشین‌هایی که از بلبرینگ استفاده می‌کنند شامل خودرو، هواپیما، ژنراتور برق و غیره است. حتی در لوازم خانگی که هر روزه از آنها استفاده می کنیم، مانند یخچال، جاروبرقی و ... استفاده می شود.

در واقع بلبرینگ نوعی یاتاق یا چرخ‌دنده چرخشی یا توپی است که در هر وسیله ای که حرکت چرخشی دارد استفاده می شود.

با وجود این که بلبرینگ قطعه ای کوچک است اما نقش مهمی را در ماشین آلات صنعتی ایفا می کند. بلبرینگ ها از اجزای متعددی که با ظرافت کنار یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل می شوند. این اجزا شامل چهار بخش اصلی زیرمی شوند:

رینگ:

هر بلبرینگ شامل دو رینگ داخلی و خارجی می باشد که از دو سمت اجزای دیگر این قطعه را در بر می گیرد. معمولا این رینگ ها را از آلیاژهای فولاد می سازند.

ساچمه:

ساچمه از اجزای غلتکی بلبرینگ است که با چرخش خود منجر به حرکت بلبرینگ می شود. ساچمه ها نیز معمولا از جنس فولاد ساخته می شوند.

قفسه یا کیج (cage):

قفسه با در بر گرفتن ساچمه ها ضمن این که از حرکت افقی و جانبی رول ها جلوگیری می کند، مانع از تماس آنها با یکدیگر می شود. جنس قفسه ها از فولاد، فیبر یا برنج است.

 

۲۴

کاسه نمد:

کاسه نمد بین رینگ و قفسه قرار می گیرد و می تواند در هر دو سمت قفسه و بین رینگ داخلی و خارجی یا تنها بین رینگ داخلی و کیج استفاده شود. کاسه نمدی که در بلبرینگ استفاده می شود وظیفه دارد از خروج روغن هیدرولیک درون کیج‌ها و بین رول‌ها، به بیرون جلوگیری کند. این قطعه نوعی عایق در برابر نفوذ آب به درون بلبرینگ نیز می باشد.

شاید با توضیح نقش کاسه نمد در بلبرینگ این سوال برایتان پیش آمده باشد که کاسه نمد چیست؟ در ادامه توضیح مختصری درباره کاسه نمد به شما عزیزان خواهیم داد.

 

۲۵

کاسه نمد

شفت دارای حرکت دورانی است و  برای جلوگیری از خشکی این حرکت دورانی نیاز به روغن کاری می باشد. به دلیل سیال بودن روغن و تمایل آن به ریخته شدن برای جلوگیری از نشت آن از کاسه نمد استفاده می شود. هر کجا که نیروی چرخشی موتور دخیل باشد، وجود کاسه نمد ضروری است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا نام این قطعه را کاسه نمد گذاشته اند. در گذشته برای آببند کردن شفت و خشک کردن روغن از نمد استفاده می کردند. به همین دلیل از نام نمد به صورت پسوند برای کاسه استفاده کردند و نام این قطعه درزگیری روغن را کاسه نمد گذاشتند.

کاسه نمد در کنار قطعاتی مانند بلبرینگ، پلوس، کمک فنر، سوپاپ و ... قرار می گیرد تا به حرکت چرخشی آن ها کمک کند.

حال که با کاسه نمد اشنا شدید بهتر است که به بحث اصلی خود در رابطه با بلبرینگ ها برگردیم.

شرکت های بسیاری بلبرینگ تولید می کنند اما یکی از معتبرترین و معروف ترین شرکت هایی که در زمینه توسعه، طراحی و ساخت بلبرینگ فعالیت می کند، شرکت skf است. بلبرینگ skf از محبوب ترین بلبرینگ هاست.

شرکت skf انواع مختلفی از بلبرینگ ها مانند بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ های تماس زاویه ای، بلبرینگ

کف گرد، بلبرینگ خود تنظیم و ... را تولید می کند که در ادامه به اختصار مشخصات فنی هر یک را توضیح خواهیم داد.

 

 

مشخصات فنی بلبرینگ شیار عمیق SKF

 شیارعمیق های skf معمولا بصورت ساده و یا مدل آببند میباشد. در تک ردیفه های شیار عمیق روی رینگ ها شیارهایی برای قرار گیری ساچمه ها وجود دارد. عمق بیشتر این شیار ها باعث افزایش تحمل ظرفیت بار شعاعی می شود اما ظرفیت تحمل بار محوری محدود می شود.

رینگ های شیارعمیق دوردیفه تولید این شرکت برای تحمل بالای بارهای سنگین می باشد و قطر داخلی و خارجی آن یکسان و ارتفاع آن بیشتر است. 

مشخصات بلبرینگ های تماس زاویه ای SKF

 تماس زاویه ای skf در دو مدل تماس زاویه ای دوردیفه و تماس زاویه ای چهار نقطه ساخته می شود. این بلبرینگ ها با رینگ های داخلی و خارجی نسبت به یکدیگر در جهت محور دارای زاویه هستند و برای جابجایی بارهای ترکیبی طراحی می شوند که توانایی تحمل بارهای شعاعی و محوری را به صورت همزمان دارند.

مشخصات بلبرینگ کف گرد SKF

 این نوع بلبرینگ ها می توانند به راحتی مونتاژ شوند و دارای قابلیت تحمل بار محوری می باشند . کف گردها سه نوع هستند:

  1. کف گرد یک طرفه که برای تحمل بار و موقعیت دهی یک طرفه شفت مناسب است ونباید تحت نیروی شعاعی قرار بگیرد.
  2. کف گرد یک طرفه با واشر محفظه ی کروی و واشرنگهدارنده که قابل دمونتاژ شدن است و نصب آن ساده است.
  3. کف گرد دو طرفه قادر به موقعیت دهی محوری شفت و تحمل بار محوری از دو طرف می باشد و مثل یک ردیفه ها نباید تحت فشار بار شعاعی قرار بگیرد و قابلیت تفکیک شدن نیز دارد.

 

مشخصات بلبرینگ خود تنظیم SKF

 بلبرینگ خود تنطیم با  پسوند E تصحیح شده ی نوع قبلی برینگ های خود تنظیم می باشد که دارای ظرفیت تحمل بار بیشتری نسبت به انواع استاندارد قبلی است پس این نوع از خود تنظیم ها میتوانند بار بیشتری را تحمل کنند.

 

۲۶

فروش بلبرینگ

با توجه به این که بلبرینگ ها یکی از پر استفاده ترین قطعات در صنعت محسوب می شوند؛ از این رو برای اینکه اجزای سیستم شما دچار، فرسودگی، خرابی و آسیب نشود بهتر است به صورت سالیانه بلبرینگ های خود را تعویض کنید و از این رو بازدهی مجموعه خود را افزایش دهید. از این رو بهتر است که به عنوان یک خریدار در زمان خرید بلبرینگ اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید.

همان طور که می دانید با وجود تحریم ها و تغییرات لحظه ای قیمت، پیدا کردن مجموعه ای که بتواند بلبرینگ را با مناسب و به روز ترین قیمت ارائه دهد، کار دشواری بود و نیاز به صرف زمان زیادی برای استعلام قیمت و پیدا کردن فروشنده معتبر خواهد بود. مجموعه کارابلبرینگ در زمینه فروش بلبرینگ فعالیت می کند و شما عزیزان می توانید با اعتماد به مجموعه کارابلبرینگ کالایی با کیفیت و قیمت مناسب را تهیه فرمایید.