اگر شما هم تصمیم دارید  یک مزرعه پرورش طیور را راه اندازی کنید، باید از قبل بدانید که چه نوع مزرعه ای بیشتر مدنظرتان است. یکی از موارد مهمی که در این امر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد محل زندگی و نوع آب و هوایی است که در آن می خواهید این کار را شروع کنید. طبق تجربه افراد مشخص گردید که مزرعه های پرورش طیور در شهرهایی که در قسمت شرقی و با آب و هوای مطلوب راه اندازی می شوند می تواند بورس خرید و فروش طیور باشد.

در مزرعه های پرورش طیور معمولاً یک نوع پرنده مانند مرغ، غاز، بوقلمون، کبک و یا اردک  برای این کار انتخاب می شود زیرا هر کدام شرایط خاصی برای پرورش می طلبند. شاید بتوان گفت بیشتر افرادی که وارد این کار می شوند در ابتدا به سراغ پرورش مرغ گوشتی روی می آورند و عده دیگر برای تولید تخم مرغ وعرضه آن به بازار پرورش گونه های تخم گذار را ترجیح می دهند.

پرورش مرغ را از کجا شروع کنم

فضای مورد نیاز برای پرورش طیور باید بر طبق شیوه های درست و اصولی پرورش تعیین شود. بیشتر سالن هایی که در ایران برای پرورش طیور راه اندازی می شوند به شکل پرورش بر روی بستر فعالیت خود را آغاز می کنند. در این روش به ازای هر یک متر مربع حداکثر 20 کیلوگرم از وزن پرنده زنده را می توان نگهداری کرد. البته علاوه بر فضایی که برای خود مرغ ها در نظر می گیریم، فضای کافی برای آبخوری و دانخوری هم باید لحاظ شود. زمانی که از خطوط دانخوری و آبخوری اتوماتیک در سالن ها کمک بگیریم فضای مفید کمتری نسبت به دانخوری و آبخوری های دستی  اشغال خواهد شد.

پرورش مرغ اهلی به چه صورت است

2

هر فردی که شروع به راه اندازی سالن برای پرورش مرغ اهلی می کند باید در همان ابتدای مسیر  سن و نوع مرغ اهلی (تخمگذار یا گوشتی بودن)،  فضای مورد نیاز، میزان تغذیه لازم برای هر مرغ و... را محاسبه کرده و اقدام به این کار کند. البته در صورتی که از قفس استفاده کنید، به فضای کمتری نیاز دارید. فاکتورهای دیگر مانند موقعیت سالن و نوع تهویه هم بر تعداد تراکم مرغ ها بی تاثیر نیست.

پرورش طیور ارگانیک

این روزها پرورش طیور ارگانیک و عاری از آنتی بیوتیک طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد که به دنبال آن فروش جوجه گوشتی رونق زیادی پیدا کرده است. در مبحث ارگانیک بودن گوشت طیور مهمترین مساله ای که مدنظر قرار می گیرد سلامت انسان است که با سلامتی محیط گره می خورد. متاسفانه تعدادی از پرورش دهندگان امروزه در این مسیر برای رسیدن به سود بیشتر در بازه زمانی کمتر به سراغ مقادیر زیاد مواد شیمیایی می روند که این امر باعث پایین آمدن کیفیت گوشت سفید شده است.

در چند سال گذشته مصرف کنندگان از تجربیات سوئدی ها در رابطه با ارگانیک بودن محصول استفاده می کنند زیرا بزرگترین انجمن تایید کننده محصولات ارگانیک در سوئد قرار دارد. این انجمن برای تایید ارگانیک بودن محصول باید مجوز استفاده از برچسب KRAV را به مزارع و دامداری ها  بدهد. تخم مرغ  و گوشت سفید مرغ  این روزها بیشتر به سمت ارگانیک بودن می روند.

راه اندازی سالن های پرورش مرغ را در نظر بگیرید

راه اندازی مزرعه طیور به سرمایه اولیه کارآفرین وابسته بوده و فرد پرورش دهنده طبق بودجه خود وارد این حیطه می شود. البته اکثر مردم پرورش طیور را به عنوان شغل دوم در نظر می گیرند ولی این نکته را فراموش نکنید که در این نوع مشاغل رعایت اصول مدیریتی یکی از نکات پیشرفت هر فردی است.

سوالی که بیشتر افراد می پرسند این است که آیا راه اندازی مزرعه طیور به وقت و سرمایه زیادی نیاز دارد؟ طبق نظریه افراد موفق در این مسیر رعایت اصول فنی پرورش پرنده بزرگترین اصل در این کار است. همین طور بازرسی هر روزه گله به صورت روزانه و تحت نظر گرفتن توسط دامپزشک برای جلوگیری از شیوع انواع بیماری ها لازم و ضروری خواهد بود.

چگونه می توان قیمت پرندگان را تعیین نمود

قیمت هر پرنده با توجه به نوع آن و مکانی که برای خرید انتخاب می کنیم بسیار متغیر می باشد. البته هزینه های دیگری مانند نوع پلت و دانه، قفس، میزان تجهیزات و... هم در این امر بی تاثیر نیست.

پرورش طیور پرسود

3

یکی از پرسودترین طیوری که با هزینه کمتر هم می توان آن را به بهره برداری رساند پرورش مرغ و خروس است. نیاز شدید بازار به گوشت مرغ یکی از عوامل مهمی است که باعث شده پرورش این پرنده طرفداران زیادی پیدا کند. این روزها که شاهد کم بودن گوشت مرغ در بازار مصرف هستیم افراد بیشتری به فکر راه اندازی سالن های پرورش مرغ گوشتی افتاده اند. البته برای راه اندازی این مکان ها هزینه های زیادی لازم نیست و با مجهز کردن یک محیط ساده و با امکانات کم هم می تواند اقدام به کسب درآمد بالایی کرد. بدون شک راه اندازی یک مرغداری مدرن و پیشرفته با تجهیزات استاندارد هزینه های بالایی را لازم دارد ولی از طرف دیگر میزان سود دهی آن چند برابر افزایش پیدا می کند.

سخن آخر

در دنیای امروز مردم به دنبال طیور ارگانیک و سالم که عاری از هر آنتی بیوتیک باشند، هستند. متاسفانه تعدادی از پرورش دهندگان مرغ صنعتی با رعایت نکردن بهداشت دست به اقدامات غیر اخلاقی زده و با کمک محرک های رشد سعی در پروار کردن آن ها و رسیدن به سود می کنند.

مرکز خرید و فروش طیور آریا منتخب پارسیان با داشتن سال ها تجربه موفق در زمینه خرید و فروش طیور، فروش جوجه مرغ، بوقلمون، کبک، بلدرچین، شتر مرغ، اردک و… توانسته افراد زیادی را از ابتدای مسیر تا زمان سود دهی همراهی کند. این مرکز با داشتن کارشناسان مجرب و حرفه ای و نماد و نشانه ملی و توسعه تجارت الکترونیک در همه زمینه ها آماده خدمت رسانی به عزیزان می باشد. شما پرورش دهنده محترم در صورتی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارید و دوست دارید با آگاهی بیشتری در این حیطه وارد شوید می توانید با ما در ارتباط باشید.