تسمه فلزی نوعی قطعه فلزی بوده که طول  بالایی داشته اما ضخامت و عرض کمی دارد. افراد زیادی تسمه فلزی و ورق فلزی را با هم اشتباه می گیرند. سایز طول و عرض تسمه فلزی کوچک تر از ورق فلزی است.

تسمه مقاطعی هستند که با استفاده از برش های همسان، به ابعاد مطلوب درآمده اند. برای ساخت تسمه ، از متریال های زیادی استفاده می شود که البته مهم ترین آن فولاد است. تولیدکنندگان، با استفاده از ورق های فولادی، تسمه فلزی را تولید می کنند. تسمه ها دارای ویژگی های بسیار مختلف و متغیری هستند. مهم ترین ویژگی تسمه ها، مقاومتی است که نسبت به حرارت به خرج می دهند.

در این مطلب سعی داریم شما را با نکاتی درباره انواع تسمه همچنین خرید تسمه فلزی آشنا کنیم و آلیاژهای مختلف آن را بشناسید

تسمه فلزی

تسمه فلزی کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون دارند. یکی از کاربردهای تسمه فلزی در حمل و نقل بارهای سنگین است. تسمه فلزی بسیار مستحکم بوده

همانگونه که گفته شد، علاوه بر صنعت حمل و نقل، در صنایع دیگر نیز از تسمه فلزی استفاده شده که در بخش کاربرد تسمه در مورد آن صحبت می کنیم.

خرید تسمه فلزی در پیشگام فولاد تلفن : 02166672010

کاربرد تسمه ها در صنایع مختلف

تسمه ها در ابعاد (طول و عرض)، جنس ماده سازنده و ضخامت های گوناگونی ساخته می شوند که هر کدامشان برای زمینه ها و صنایع مختلف کاربرد خواهد داشت. یکی از مهم ترین کاربردهایی که تسمه ها دارند در صنعت ساختمان سازی است. در صنعت ساختمان سازی از تسمه ها فلزی استفاده های بسیار زیادی صورت می گیرد.

در ادامه چند مورد از زمینه ها و صنایعی که در آن ها از تسمه فلزی استفاده می شود را معرفی می کنیم.

  •       استفاده در کارخانجات تولیدی
  •       استفاده در صنایع ترابری
  •       به کار بردن تسمه در داخل جان تیرآهن برای وصله کردن آن
  •       استفاده در جاهای خالی برای یکدست سازی سطح درب و پنجره
  •       استفاده از در صنایع تولیدی فلزی، چوب، موزاییک و شیشه
  •       ساخت و اتصال بادبند
  •       بسته بندی بارهای سنگین و حمل و نقل ( تسمه فنری )

و همچنین زمینه ها و صنایعی که نیاز به مستحکم کردن مورد یا مواردی خاص وجود داشته باشد.

از ورق های فولادی که قابلیت ضد زنگ زدگی دارند، تسمه هایی تولید می شود که ضخامت کمتری دارند که در صنایع بسیار مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از تسمه ها همچنین برای ساخت ابزارهای ظریفی مانند ساخت انواع خاصی از لوله و ابزارهای جراحی نیز استفاده می شود.

نکته قابل ذکر آن است که تسمه های مورد استفاده در صنایع و ساخت و ساز، دارای دو جنس فلزی و غیرفلزی هستند.

از تسمه فلزی برای بسته بندی وسایل سنگین تر و بارهایی که فشار بیشتری دارند استفاده کرد. از تسمه فلزی می توان در بسته بندی مواردی همچون شمش های آلومینیومی، مس، کلاف ورق های فولادی، پروفیل الوار و انواع لوله استفاده داشت.

مهم ترین تفاوت تسمه فلزی و غیرفلزی، مقاومت کششی آن ها است. از تسمه فلزی برای بخش های سنگین تر استفاده شده و از تسمه های غیر فلزی برای صنایع سبک استفاده می شود.

تسمه فولادی

تسمه فولادی

ساده ترین راه برای تولید تسمه فلزی روش بریدن ورق های فولادی در عرض هایی است که از قبل تعیین شده اند. تسمه فلزی دارای ضخامت کم و در مقابل، طول و عرض بالاست. به علت ساختاری که دارد، انواع مختلفی از آن تولید و عرضه شده و در صنایع مختلفی استفاده می شود.

تسمه فلزی کاربرد بسیار زیادی دارند اما مهم ترین کاربرد آن ها در صنعت ساختمان سازی، شیشه و چوب است. همچنین به علت مستحکم بودن و قابلیت ارتجا بالا، در صنعت حمل و نقل نیز برای نگهداشتن بارهای سنگین وزن، استفاده می شود.

تسمه فلزی انواع مختلفی داشته که هر کدام کارایی های مخصوص به خود را دارند. به هنگام تهیه تسمه فولادی باید به نوع ورقی که برای ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است توجه داشته باشید. نکته مهم آن است که اگر تسمه بخش تاثیرگذار و قابل اهمیتی از اجرای پروژه است و به عنوان یک حفاظت کننده از ساختمان به کار میرود ، نوع ورقی که به کار میبرید ، اهمیت بالایی خواهد داشت.

تسمه Mo40

این تسمه که با نام MO40 شناخته می شود و در بازار ایران نیز با نام تسمه 7225 شناخته می شود، از فولاد ساخته شده و حرارت پذیری داشته که باعث می شود در دسته فولادهای کروم دار قرار گیرد.  این محصول به علت قابلیت جوش پذیری عالی و سایر ویژگی های مناسبی که دارد، به یکی از محبوب ترین تسمه فلزی در کشور تبدیل شده است. برای مشاهده قیمت تسمه Mo40 به سایت ما مراجعه کنید 

در ساخت این تسمه از نیکل استفاده شده است که باعث کاهش شکنندگی تسمه می شود. همچنین استفاده از ماده مولیبدن در این محصول موجب شده تا استحکام بالایی نسبت به دریافت ضربات داشته باشند. سخت کاری این تسمه در دمای 820 تا 860 درجه سانتی گراد در آب یا روغن اجرا می شود. از این تسمه برای ساختن قطعاتی در ابعاد متوسط تا بزرگ که نیاز به مقاومت کششی بالا دارند استفاده می شود.

نام تسمه 7225 برگرفته شده از استاندارد DIN آلمان است. علاوه بر استانداردهای آلمان، بر اساس استانداردهای SAE ایالات متحده، تسمه 4140 نیز نامیده می شود. خاصیت جوش پذیری بالای این مقاله باعث شده است که استفاده از محصول در صنایع جوشکاری و سایر صنایع وابسته که نیاز به محصولاتی با جوش پذیری بالاست، افزایش یابد.

تسمه CK45

این تسمه دارای سطح مقطعی به شکل مربع بوده و به تسمه چهار پهلو نیز معروف است. این محصول بر اساس استاندارد SAE ایالات متحده با نام 1045 شناخته شده و بر اساس استانداردهای آلمان به آن 1.1191 گفته می شود. این محصول از فولادهای آلیاژی کم کربن تولید می شود.

این محصول در داخل کشور در کارخانه های فولاد آلیاژی یزد، اسفراین و اصفهان در ابعاد 6 متر در 10 تا 100 سانتی متر تهیه و روانه بازار می شوند. در خارج کشور نیز کشورهای روسیه، اوکراین و آلمان این محصول را تولید می کنند. عناصر به کار رفته در این تسمه شامل موارد زیر هستند:

  •       0.65 درصد منگنز
  •       0.45 درصد کربن
  •       0.25 درصد سیلیسیم

از این تسمه می توان در صنایع ساخت و ساز استفاده کرد. این محصول برای ساخت اسکلت انواع سازه ها، ساخت قطعات محورها، پایه های دستگاه کاربرد دارد.

تسمه آهن

نکات خرید تسمه آهن

تسمه های بسیار زیادی در بازار وجود داشته که از مهم ترین آن ها می توانیم به تسمه فلزی، نخی، آلومینیومی، نخی، پلاستیکی، استیل و سایر موارد اشاره کنیم. یکی از مهم ترین تسمه های موجود در بازار تسمه های آهنی هستند.

تسمه آهن  یا تسمه St37 را در بیشتر اوقات از آلیاژهای فولادی ساخته و معمولا دارای درصد کربن کمی هستند. تسمه های آهنی به دو نوع تسمه های ماشین کاری و تسمه های نوردی تقسیم می شوند.

یکی از الزامات مهم برای تولید کنندگان تسمه آهن آن است که می بایست برچسب بادوام را بر روی تسمه های تولیدی آهنی بچسبانند که حاوی خصوصیاتی مانند اسم تولیدکننده، اندازه و ظرفیت باشد.

تسمه آهن که به تسمه سیاه نیز معروف است، هم به صورت فلت و هم به صورت رول عرضه می شود

تسمه فنری

تسمه فنری  یا تسمه Ck75 با استاندارد ۱٫۸۱۵۹ استحکام کششی مناسبی دارد و ضمنا دارای خاصیت ضد سایش است. در ساخت این تسمه از سیلیسیم، کروم، مولیبدن، منگنز و وانادیم استفاده می شود.

به کار بردن عنصر سیلیسیم در این تسمه، خاصیت کششی بالایی داشته و در بسته بندی و بست از آن استفاده شود که به آن تسمه بسته بندی نیز می گویند

همچنین باعث افزایش استحکام کششی در تسمه می شود. همچنین  کروم به کار رفته در آن نیز موجب افزایش مقاومت محصول در برابر انواع خوردگی شده است.

تسمه استیل

تسمه استیل به خاطر نداشتن خاصیت مغناطیسی در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد صنایعی که نیاز دارند از تسمه استیل استفاده کنند که خاصیت مغناطیسی نداشته باشد ، تسمه استیل در بازار به شکل های چهار پهلو ، شش گوشه و گرد ساخته می شود که نوع چهارپهلو آن کاربرد بیشتری دارد

از دیگر خاصیت های استیل ضد زنگ بودن آن است و از فولادهای  201، 304 ، 316 و 430 ساخته می شود از ویژگی های تسمه استیل می توان به موارد زیر اشاره کرد

  •       فولاد ضد زنگ
  •       استحکام بالا
  •       مقاومت در برابر خوردگی

تسمه ST52

تسمه ST52  دارای مقادیر زیادی از سلیم و منگنز است. مقدار عناصر به کار رفته در این تسمه از تسمه هایی همچون ST37 و ST44 بیشتر بوده و به همین علت قابلیت تحمل وزن به علاوه خاصیت ارتجاعی بیشتر و استحکام در برابر پیچش برخوردار است.

این تسمه که با نام کامل ST52-3N عرضه می شود یکی از تسمه های زیربنایی بوده که در بخش های مختلفی از صنایع گوناگون کاربرد دارد. منگنز به کار رفته در این تسمه باعث شده که استحکام محصول نسبت به خم شدگی و خاصیت ارتجاعی آن بیشتر باشد. این تسمه حاوی مقادیر زیر از عناصر گوناگون است:

  •       0.55 درصد سیلیسیم
  •       1.6 درصد منگنز
  •       0.2 درصد کربن

انبار فروش تسمه فلزی

خرید تسمه

تسمه ها قیمت های بسیار مختلفی دارند. چیزهای مختلفی دخیل هستند که قیمت نهایی را تعیین می کنند. متریال، نوع، کاربری، محل ساخت و... جنس و متریال به کار برده شده در تسمه ها نقش موثر در قیمت تمام شده محصول خواهند داشت.

استعلام لحظه ای قیمت انواع تسمه فلزی در پیشگام فولاد تلفن : 02166672010

همچنین برای دریافت قیمت نهایی تسمه باید به وزن، طول و عرض آن توجه داشت. به علاوه کلیه نکات ذکر شده باید نوسانات بازار و تورم را نیز در نظر بگیرید و به همین علت است که نمی توان برای مدت طولانی بر روی قیمت ها حساب کرد.

فروش تسمه فلزی

اگر برای سازه یا صنایع خود نیازمند تامین مقاطع فولادی هستید، می توانید با مشاوران ما در سایت پیشگام فولاد ( www.Pishgamfoolad.com ) تماس حاصل فرمایید. شرکت پیشگام فولاد عرضه کننده انواع ورق های فولادی، فولاد آلیاژی، میلگرد فولادی، لوله، تسمه چهار پهلو ، آهن نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل و سایر آهن‌آلات مانند ورق آجدار، میلگرد آجدار و … است.  در وبسایت پیشگا فولاد می توانید همیشه تسمه فلزی را زیر قیمت بازار تهیه کنید شرکت پیشگام فولاد واقع در بازار آهن شادآباد تهران با توانایی ارسال مقاطع فولادی به سراسر ایران