حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) ۱۳ تیر ماه میزبان «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای خود در نشست خبری مشترک حضور یافت.حسین امیرعبداللهیان ضمن خیرمقدم به همتای آذربایجانی خود با بیان اینکه  این سفر در چارچوب رایزنی‌های مستمر بین دو کشور انجام شد، گفت: قبل از هر چیز مایلم سالروز تولد آقای بایراموف را تبریک بگویم و برای ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر طولانی دارم. در ادامه گزارش کامل حسین امیر عبداللهیان را مشاهده می نمایید.

حسین امیرعبداللهیان

نظر امیر عبداللهیان‌ درباره‌ سخنان‎ وزیر خارجه‌ سوریه

امیرعبداللهیان افزود: طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادیم. روسای جمهور دو کشور طی ۱۰ ماه گذشته دو دیدار با داشتند و در جریان این دو دیدار به ویژه دیدار هفته گذشته آقای الهام علی اف و آقای دکتر رئیسی درباره مرحله جدید توسعه مناسبات دو کشور گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی داشتیم. بر تعمیق مناسبات دو کشور براساس حسن تفاهم، اعتماد و منافع متقابل دو کشور تأکید کردیم.

وی گفت: در گفت‌وگوهای امروز بار دیگر تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان مورد تأکید ما قرار گرفت. همچنین حمایت خود را از روند حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بر پایه اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل مورد تاکید قرار دادیم. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل بحران از طریق گفت‌وگو اعلام کرد و همچنان آماده مساعدت‌ها در این زمینه هستیم تا مسائل باقیمانده نیز بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت طرفین و از مسیر گفت‌وگو و سیاسی حل شود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: معتقدیم در شرایط جدید فرمت‌های منطقه‌ای که بین دو کشور یا کشورهای دیگر وجود دارد باید مورد توجه قرار بگیرد. در سفر هفته گذشته‌ام به آنکارا با برادرم چاووش اوغلو توافق کردیم نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه را در تهران در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم. امروز با برادرم جیحون در خصوص بازه زمانی و تاریخ آن توافق خواهیم کرد. فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد وجود دارد موسوم به اجلاس ۳+۳ در منطقه قفقاز، این اجلاس بین کارشناسان ارشد و در گام بعدی بین وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه،‌ ایران و ترکیه برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در تاریخی که نسبت به آن توافق خواهیم کرد میزبان این اجلاس در تهران یا یکی از شهرهای کشورمان خواهد بود.

وزیر خارجه بیان کرد: ما یادداشت رسمی را همزمان با سفر آقای بایراموف مبنی بر آمادگی رئیس جمهور آذربایجان برای سفر به تهران دریافت کردیم و درباره نهایی شدن و توافق درباره تاریخ سفر رسمی رئیس جمهور آذربایجان در ادامه نشست امروز پیشنهادات را بررسی خواهیم کرد و از همین جا به الهام علی اف برای سفر به ایران خوشامد می‌گویم.

امیرعبداللهیان افزود: انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. وزیر نیروی ایران در سفری که در هفته جاری به آذربایجان خواهد داشت و برنامه ریزی این سفر انجام شده در خصوص بهره برداری از سد خدآفرین و سد قیز قلعه سی اقدام خواهد کرد. گفت‌وگوهای مهمی در این رابطه بین روسای جمهور دو کشور هفته گذشته انجام شد. معتقدیم با توجه به ورود به گرمای تابستان هر چه سریع‌تر این دو پروژه بین دو کشور که به مرحله نهایی رسیده باید مورد بهره برداری قرار گیرد. 

هدف ظریف از کنارگذاشتن امیر عبداللهیان چه بود؟

وی افزود: تبادل برق بین دو کشور در فصول پر مصرف و با هدف تقویت امنیت انرژی بین ایران و جمهوری آذربایجان مورد توافق دو کشور قرار گرفته است که در جریان سفر وزیر نیروی ایران به باکو نهایی خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار داشت: درباره مسائل زیست محیطی پیرامون رود ارس با همتای خود صحبت کردیم. یکی از نگرانی‌های استان‌های مرزی ما آلوده شدن رودخانه مرزی است و نگرانی‌های زیست محیطی که در بحث رود ارس ایجاد شده و بخشی از این آلودگی‌ها مورد بررسی در حوزه تخصصی محیط زیست قرار گرفته و ریشه‌های آن در داخل ایران و آذربایجان مورد شناسایی قرار گرفته و امیدواریم در این  مسیر بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.

وی گفت: خرسندیم در ماه‌های گذشته شاهد جهش در حجم تبادل تجاری دو کشور بودیم و امیدواریم با گفت‌وگوهای امروز، بخش‌های تجاری و اقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی نسبت به افزایش هر چه بیشتر حجم تبادل تجاری اقدام کنند. توافق کردیم  اقداماتی را انجام دهیم که مردم دو کشور از امضای اسناد و رفت و آمدها به صورت ملموس و عینی احساس پیشرفت کنند. این احساس پیشرفت زمانی حاصل خواهد شد که رفت و آمد اتباع دو کشور با توجه به مهار کرونا در هر دو طرف به صورت عادی از سرگرفته شود و تجار و بازرگانان و همه بخش‌هایی که در تعامل و همکاری بین دو کشور در حرکت هستند، به راحتی بتوانند ماموریت‌های خودشان را در راستای منافع متقابل انجام دهند.

وزیر خارجه بیان کرد: در حوزه همکاری‌های فرهنگی با هم گفت‌وگو کردیم. در هفته‌های گذشته وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به تهران سفر و با همتای خودش گفت‌وگوهای سازنده، مثبت و رو به جلویی را انجام داد. یک بار دیگر به برادرم در تهران خوشامد می‌‌گویم و خرسندم در جمع اصحاب رسانه‌ اعلام کنم در ۱۰ ماه گذشته از مرحله سوء تفاهمات به خوبی عبور کردیم و اکنون در مرحله پیشرفت فزاینده مناسبات همه جانبه در راستای منافع دو ملت هستیم.

وی همچنین در پایان گفت: مایلم در جمع همکاران رسانه‌ای از تلاش‌های خوب آقای خطیب‌زاده تشکر کنم. آقای بایراموف شاهد بودند سال گذشته که تنشی در روابط دو کشور ایجاد شد توافق کردیم کمیته رسانه‌ای مشترک به ریاست سخنگویان وزارت خارجه دو کشور ایجاد کنیم و آقای خطیب‌زاده و تیم همکاران آن در حوزه دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه به من و برادرم جیحون کمک کردند که بتوانیم تنش‌های رسانه‌ای را در روابط دو کشور کاهش دهیم. همچنین به آقای کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه تبریک می‌گویم که قبول زحمت کرد و امیدوارم در مرحله جدید با نشاط‌تر از گذشته، هماهنگی‌های ما و ارتباط دستگاه دیپلماسی با اصحاب رسانه در داخل و خارج از کشور حفظ شود و ارتقا یابد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری گفت که این کشور خواهان عادی سازی روابط با ارمنستان بعد از دوران جنگ است و از معافیت‌ها برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی در شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد تجاری کشورش خبر داد.