خاویار ایرانی، مرغوب‌ترین نوع خاویار در جهان است و انواع خاویار بلوگا، آسترا و سوروگای ایرانی، در لیست گران‌ترین خوراکی‌های جهان قرار دارند. انواع خاویار ایرانی، در قوطی‌های 30، 50، 100 گرمی و بزرگتر بسته‌بندی می‌شوند که خاویار‌های عرضه‌شده، در قوطی‌های کوچک‌تر به‌صرفه‌تر هستند و انتخاب مناسب‌تری برای وعده یک نفره به‌شمار می‌روند. عوامل زیادی، مانند وحشی یا پرورشی‌بودن، گونه ماهی، خام یا پاستوریزه‌بودن و حتی میزان نمک، بر قیمت خاویار اثر می‌گذارد. خاویار بلوگای ایرانی، گران‌ترین خاویار در ایران و جهان است.

در این مطلب، به صحبت درباره قیمت انواع خاویار ایرانی می‌پردازیم و دلایل گران‌بودن این خوراکی محبوب را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

لیست ‌قیمت‌ خاویار ‌ایرانی ‌در‌ سال ‌1401

دلایل گران‌بودن خاویار اصل ایرانی

طی سال‌ها‌ی گذشته، تهیه خاویار از ماهیان خاویاری وحشی دریای خزر و صید بی‌رویه و غیرقانونی آن‌ها، منجر به کاهش جمعیت ماهیان خاویاری ایرانی شده است؛ ازاین‌رو، امروزه تقریبا تمام خاویارهای موجود در بازار، از مزارع پرورشی به‌دست می‌آیند. ماهیان خاویاری را می‌توان در یک محیط کنترل‌شده پرورش داد؛ اما این بدان معنا نیست که تولیدکنندگان می‌توانند به‌مقدار زیاد خاویار تولید کنند. به‌طور کلی، بیش از 8 تا 20 سال طول می‌کشد تا ماهیان خاویاری ماده، به بلوغ جنسی برسد و خاویار آن‌ها قابل‌استخراج شود.

خاویار، یک ماده غذایی بسیار مغذی و کمیاب به‌شمار می‌رود و از طرفی فرآیند تولید آن زمان‌بر و پرهزینه است و به امکانات زیادی هم نیاز دارد؛ این دلایل باعث می‌شوند تا قیمت خاویار بسیار بالا باشد و این ماده، در لیست گران‌ترین و لوکس‌ترین مواد غذایی جهان به‌شمار رود.

آخرین قیمت خاویار ایران در سال 1401

قیمت انواع خاویار نیز مانند تمام اقلام خوراکی دیگر، تحت‌تاثیر بازار و عرضه و تقاضا، نوسان دارد؛ از طرفی انواع برندها و گونه‌های خاویاری نیز قیمت متفاوتی دارند. خاویار گران‌قیمت، معمولاً از گونه‌های کمیاب ماهیان خاویاری به‌دست می‌آید که سال‌ها طول می‌کشد تا خاویار تولید کنند؛ درحالی‌که برخی خاویارهای ارزان‌تر، از گونه‌های فراوان‌تری به‌دست می‌آیند که در زمان بسیار کمتری نیز تخم خود را تولید می‌کنند.

خاویار بلوگا، ارزشمند‌ترین خاویار موجود در دنیا است که از فیل‌‌ماهی‌های دریای خزر به‌دست می‌آید. یک قوطی 50 گرمی خاویار بلوگا امپریال، با قیمت 1 میلیون و 800 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

خاویارهای آسترا نیز در رده بعدی قرار دارند و قیمت آن‌ها، حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان است. این خاویارها، از ماهیان قره‌برون استخراج می‌شوند که جزو کمیاب‌ترین ماهی‌های دریای خزر هستند و تولید خاویار آن‌ها نیز به زمان طولانی نیاز دارد.

در نهایت، خاویار سوروگا و بری، با قیمت‌های پایین‌تر و در حدود 1 میلیون و 300 هزار تومان قرار دارند.

برای اطلاع از آخرین قیمت خاویار صادراتی، باید با نمایندگی‌های فروش باهو خاویار تماس بگیرید.

آخرین قیمت خاویار ایران در سال 1401

عوامل تاثیرگذار بر قیمت خاویار در ایران

چه عواملی باعث می‌شوند تا قیمت خاویار در ایران نوسان داشته باشد و به‌عبارتی چرا خاویار انقدر گران است؟

قیمت انواع مختلف خاویار‌های خالص و مرغوب، تحت‌تاثیر چند فاکتور زیر تغییر می‌کند:

  • نوع ماهی ( گونه کمیاب یا دردسترس‌بودن)
  • زمان لازم برای تولید خاویار (سن بلوغ)
  • فرآیند برداشت و تولید
  • کیفیت خاویار (درجه بندی)
  • عرضه و تقاضا (بازار)

با تجزیه‌وتحلیل جداگانه موارد بالا، می‌توانید دید وسیع‌تری از نحوه تولید و قیمت نهایی خاویار به‌دست آورید.

  • نوع ماهی خاویاری

ارزش خاویار، عمدتاً بر اساس نوع ماهی تولیدکننده آن است. کمیاب‌بودن‌ گونه‌ها، عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت این ماده غذایی است. ارزش خاویار، به‌عنوان یک کالای لوکس، در واقع دلیل اصلی کاهش عرضه خاویار ماهیان خاویاری وحشی در طول قرن بیستم به‌شمار می‌رود.

صید ماهی‌های خاویاری وحشی، به‌سرعت به سودآورترین سرمایه‌گذاری برای ماهیگیران تبدیل شد که به نوبه خود انگیزه بیشتری برای برداشت ماهیان خاویاری ایجاد کرد و آن‌ها را در معرض خطر انقراض قرار داد؛ همین موضوع نیز باعث شد تا قیمت انواع خاویارهای صادراتی، هرروز بالاتر برود.

  • سن بلوغ ماهی خاویاری

مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا ماهی بالغ شود و تخم تولید کند، هزینه‌ای حیاتی است که باید در قیمت ارائه‌شده به مصرف‌کنندگان لحاظ شود. بسته به ماهی، ممکن است چند سال تا چند دهه طول بکشد تا یک ماده، از نظر جنسی، بالغ شود و خاویار مطلوب تولید کند؛ علاوه بر این، اگر خاویار را در زمان مناسب از ماهی برداشت نکنند، ممکن است خاویار غیرقابل‌استفاده شود یا به‌عنوان محصولی با کیفیت پایین‌تر به‌فروش برسد.

  • برداشت و تولید خاویار

نه‌تنها زمان زیادی طول می‌کشد تا بتوان از ماهی ماده خاویار برداشت کرد، بلکه خود برداشت نیز همراه با شستشو، پخت، بازرسی، بسته‌بندی و سایر فرآیندهای تولید است که زمان‌بر و پرهزینه هستند و بر قیمت انواع خاویار تاثیر می‌گذارند.

  • کیفیت خاویار

قیمت انواع مختلف‌ خاویار، بسته به کیفیت آن‌ها متغیر است. هر دانه خاویار منحصربه‌فرد است و حتی دانه‌های یک گونه ماهی که همزمان از یک منبع برداشت می‌شوند نیز ممکن است تفاوت زیادی با یکدیگر باشند. تولیدکنندگان خاویار، از سیستم درجه‌بندی عددی برای ارزیابی رنگ، اندازه، بلوغ، جداسازی، یکنواختی، عطر، شفافیت، سفتی و طعم خاویار استفاده می‌کنند.

درجه 1 یا A-Grade عنوانی است که فقط به خاویارهای ایده‌آل داده می‌شود، خاویار درجه 2 یا B-Grade، نسبت به محصول درجه 1، دانه‌های کوچک‌تر، مرطوب‌تر و نرم‌تری دارد و ارزان‌تر است. پس از نمک‌زدن نیز دوباره درجه‌بندی انجام می‌شود. خاویار پخته شده Malossol همیشه گرانتر از خاویارهای شورتر یا خاویارهای حاوی مواد نگهدارنده اضافی است. خاویار درجه یک، کم‌نمک و سفت است و بافتی ظریف، با دانه‌های درشت دست‌نخورده و رنگ، بو و طعمی خوب دارد.

  • عرضه و تقاضا

در نهایت، قانون قدیمی عرضه و تقاضا، بر قیمت انواع مختلف خاویارهای صادراتی تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که گفته شد، به دلایل زیادی ممکن است عرضه خاویار کم شود؛ اما از آنجایی که همچنان تقاضای بالایی برای خاویار وجود دارد، قیمت‌ها بالا می‌مانند.

عرضه و تقاضا

علت تفاوت قیمت خاویار در بازار داخلی و بازار جهانی

خاویار ایرانی، در بین کشورهای مختلف جهان، محبوبیت زیادی دارد. بافت، طعم و رنگ فوق‌العاده خاص خاویار ایرانی، باعث افزایش قیمت انواع صادراتی این محصول می‌شود. خاویار تولید‌شده در مزارع ایرانی، علاوه بر عرضه به بازار ایران، به سایر کشورهای جهان نیز صادر می‌شود و مشتریان خاص خود را دارد. به‌دلیل نوسانات قیمت ارز، هزینه‌های گمرک، هزینه‌های حمل‌ونقل و نگهداری، قیمت این خاویار در بازارهای جهانی، از قیمت آن در بازارهای ایران بیشتر است. قیمت یک قوطی خاویار درجه یک ایرانی در بازارهای اروپایی، به 400 تا 500 یورو نیز می‌رسد که رقم قابل‌توجهی است.

خرید خاویار اصل با بهترین قیمت در باهو خاویار

قیمت خاویار هر ماهی، بسته به گونه و همچنین کیفیت و کمیاب‌بودن، در نوسان است؛ اما تغییر از صید وحشی ماهیان خاویاری، به خاویار پرورش‌داده‌شده در مزرعه، تا حدودی باعث کاهش قیمت گونه‌های مختلف خاویار شده است. اگر به‌دنبال بهترین خاویار با بهترین قیمت هستید، به شما توصیه می‌کنیم که آن را از فروشگاه اینترنتی باهوخاویار تهیه کنید. باهو خاویار، با سال‌ها تجربه در زمینه تولید و عرضه انواع خاویار، توانسته بین کیفیت و قیمت مناسب، تعادل ایجاد کند و یک خاویار مرغوب را با بهترین قیمت، در اختیار مشتریان خود قرار دهد.