سبدگردانی در بورس و خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، روش‌های رایجی از سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس به شمار می‌روند. در واقع زمانی که شما با دریافت کد بورسی اقدام به خرید و فروش سهام در بورس می‌کنید، به شیوه مستقیم سرمایه‌گذاری می‌کنید و در سایر حالت‌ها از قبیل سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت یا سبدگردان، سرمایه‌گذاری شما به روش غیرمستقیم انجام می‌شود. 

 

آشنایی با روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

اگر به سرمایه‌گذاری در بورس و کسب سود از این بازار علاقه‌مندید، دو شیوه کلی برای ورود به این بازار در اختیار دارید. روش اول دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهام به صورت مستقیم و روش دوم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار است. فراموش نکنید اگر انتخاب شما دریافت کد بورسی و سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار است، نباید بدون دریافت آموزش‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری اقدام به این کار کنید. چرا که ورود مستقیم به بازار بدون برخورداری از دانش مالی و سرمایه‌گذاری، با احتمال بسیار بالایی منجر به انجام معاملات زیان‌ده خواهد شد. 

در مقابل این روش، شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس مطرح می‌شوند. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به نحوی بیان‌گر این است که متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس سرمایه خود را در اختیار یک شرکت سبدگردان معتبر قرار می‌دهند و شرکت مورد نظر بسته به نوع خدمات انتخابی سرمایه‌گذار با استفاده از منابع مالی که او و سایر متقاضیان در اختیار شرکت قرار داده‌اند، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

سبدگردانی در بورس به چه معناست؟

منظور از سبدگردانی در بورس، سپردن سرمایه به دست یک شرکت سبدگردان معتبر(دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار) است. در این شرایط شرکت با توجه به اهداف مالی و میزان ریسک‌پذیری متقاضی سبدی از دارایی‌ها را برای او تشکیل می‌دهد. مدت قرارداد سبدگردانی در بورس عموما یک سال است.

کارمزد سبدگردانی از دو قسمت تشکیل می‌شود. یک قسمت آن کارمزد ثابت است که فارغ از میزان بازدهی دریافت می‌شود و قسمت دوم کارمزد متغیر است. کارمزد متغیر درصدی از سود سرمایه‌گذاری است و تنها درصورتی دریافت می‌شود که بازده سرمایه‌گذاری از حدی مشخص که در قرارداد تعیین شده، بیشتر باشد. لازم به ذکر است هنگام عقد قرارداد کارمزدهای ثابت و متغیر مورد توافق طرفین قرار می‌گیرند. 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در ارتباط با سبدگردانی در نظر بگیرید، حداقل سرمایه مورد نیاز برای ارائه این دسته از خدمات است. هر شرکت سبدگردانی بنا بر شرایط خود، حداقل سرمایه‌ای را برای خدمات سبدگردانی درنظر می‌گیرد. به‌عنوان مثال حداقل سرمایه مورد نیاز برای استفاده از خدمات سبدگردانی در شرکت سبدگردان فارابی معادل یک میلیارد تومان است. 

 

آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

استفاده از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری، راه دیگری برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به شمار می‌رود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ترکیب دارایی‌های خود به انواع متعددی تقسیم می‌شوند. صندوق درآمد ثابت و سهامی مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند. منابع مالی صندوق درآمد ثابت صرف سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی می‌شود و مدیران صندوق سهامی نیز دارایی‌های این صندوق را در سهام شرکت‌ها و بخشی از دارایی‌های کم ریسک‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

اگرچه این دسته از خدمات مانند سبدگردانی در بورس اختصاصی نیستند، اما برای افرادی با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان مناسب هستند. فراموش نکنید همواره می‌توانید منابع مالی خود را با نسبت‌هایی که برای شما مناسب‌تر است، میان دارایی‌های بدون ریسک مانند صندوق درآمد ثابت و دارایی‌هایی با ریسک بالاتر تقسیم کنید. 

 

جمع‌بندی:

کدام روش سرمایه‌گذاری برای شما مناسب است؟

اولین سوالی که پس از دریافت کد بورسی باید از خود بپرسید، این است که میزان دانش سرمایه‌گذاری شما چقدر است؟ اگر از دانش کافی برخوردارید می‌توانید سراغ سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس بروید. در مقابل، اگر می‌دانید از دانش مالی کافی برای مدیریت پرتفوی خود برخوردار نیستید، باید سراغ انتخاب یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یا دریافت آموزش‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری بروید. 

سوال دوم درباره میزان سرمایه‌ و زمانی است که برای سرمایه‌گذاری در بورس در نظر گرفته‌اید. اگر میزان سرمایه شما حداقل یک میلیارد تومان است و برای مدت یک سال به سرمایه خود نیاز پیدا نخواهید کرد، با توجه به اختصاصی بودن خدمات سبدگردانی در بورس، این شیوه از سرمایه‌گذاری می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در غیر این‌صورت می‌توانید سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروید. صندوق درآمد ثابت برای افرادی با میزان ریسک‌پذیری اندک بهترین گزینه است. در مقابل صندوق سهامی برای افرادی که با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند و ریسک‌پذیر هستند روش خوبی به شمار می‌رود. فراموش نکنید همواره می‌توانید دارایی خود را با نسبت‌های مناسب بین انواع این صندوق‌ها تقسیم کنید. 

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم قبل از اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص شیوه سرمایه‌گذاری حتما از مشاوره کارشناسان متخصص استفاده کنید. برای این کار می‌توانید با شماره‌گیری تلفن 1561 از راهنمایی مشاوران سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی کمک بگیرید.