مارجین تریدینگ چیست - معاملات مارجین

مارجین چیست؟ معامله مارجین به اصطلاح معاملات با اهرم هم گفته می شود و در واقع به معاملاتی گفته می شود که حجم معامله بالاتر از سرمایه معامله گر است. در این شرایط بروکر فارکس یا کارگزار شما اعتبار شما را چندین برابر می کند تا بتوانید معامله های بزرگ انجام دهید و به عبارتی به شما وام می دهد که به آن اهرم یا لوریج فارکس می گویند. در حالی که شما بدون اهرم مجبور هستید که یا حجم های خیلی کم متناسب با سرمایه تان را معامله کنید یا سرمایه تان را چندین برابر کنید!

اما معنای مارجین در فارکس چیست! مارجین یا حاشیه به سرمایه اولیه یا به اصطلاح وثیقه شما در بروکر فارکس است، به طور مثال فرض کنید شما 100 دلار سرمایه دارید اما می خواهید 1000 دلار حجم معامله کنید، در این صورت می توانید اعتبار یا اهرم 1:10 از بروکر دریافت کنید. مارجین وثیقه شماست که کارگزاری فارکس به طور موقت آن را نزد خود نگه می دارد و پیش شرط لازم برای دریافت اعتبار یا لوریج فارکس است. اینکه شما چقدر از سپرده تان را نزد بروکر فارکس نگه دارید و چه مبلغی از آن را به عنوان سپرده در بروکر بگذارید تا بتوانید پوزیشن های معاملاتی حجم های بالاتر باز کنید، به شما بستگی دارد. می توانید تنها 100 دلار از سپرده خود را مارجین کنید یا حتی بیشتر، اما پیشنهاد نمی شود تمامی دارایی تان را مارجین کنید!

مارجین چیست - مارجین تریدینگ

مارجین چیست؟ معامله مارجین یا مارجین تریدینگ به دو تراکنش متضاد گفته می شود یعنی باز و بسته شدن یک پوزیشن معاملاتی! معامله گران در حین معامله در بازار فارکس، به طور واقعی ارز نمی خرند و فقط ارزش آنها را معامله می کنند، در واقع به تفاوت های نرخ قیمت آنها علاقمند هستند و با سفته بازی (حدس و گمان درباره نرخ قیمت) در فارکس سود یا ضرر می کنند.

مارجین تریدینگ یک روش معامله خیلی مرسوم است اما بر پایه وام از بروکر! شما با سپردن 100 دلار در حساب مارجین خودتان، می توانید با لوریج های متنوعی تا حتی 100 هزار دلار هم معامله کنید! اما …

مارجین تریدینگ چطور انجام می شود؟

همانطور که بیان شد، شما به عنوان معامله گر تصمیم می گیرید که بخشی از سرمایه تان را مارجین کنید، حال نوبت به انتخاب اهرم یا لوریج فارکس می رسد! لوریج در واقع ضریبی است که کاربر می تواند مارجین خود را چندین برابر کند و از بروکر وام بگیرد تا بتواند با استفاده از معامله مارجین با سرمایه قرض گرفته شده معامله در حجم های بیشتری انجام دهد. اینجاست که دیگر شما تصمیم می گیرید که قصد دریافت چه وامی و چند برابر مارجین خود را دارید و با تحلیل و با استفاده از بینش و تصور از بازار که دارید این تصمیم را می گیرید!

مارجین تریدینگ به اصطلاح به دو صورت لانگ و شورت انجام می شود به معنای باز و بسته شدن معاملات! مثلا اگر تریدر فرض کند که قیمت ارز خریداری شده بالاتر می رود، پوزیشن لانگ باز می کند و از معامله سود می کند، اما برعکس اگر فرض کند (البته با تحلیل این فرض را می کند) که قیمت کاهش پیدا می کند، در معامله شورت سود می کند. نکته حائز اهمیت این است که در هر دو معاملات لانگ و شورت، قیمت بهتر است در جهت روند پیش بینی شده حرکت کند، اما اگر این اتفاق نیفتد و معامله گر ضرر کند و میزان ضرر او به قدری باشد که تمامی سرمایه قرض گرفته شده را تحت الشعاع قرار دهد، در این صورت بروکر فارکس معاملات او را می بندد و اینجاست که او تمامی سرمایه خود را از دست داده است و حتی شاید مبلغ سرمایه اضافی که از بروکر دریافت کرده را ببازد! مارجین تریدینگ تنها یکی از مزایای فارکس است، اما اگر نسنجیده استفاده شود می تواند به ضرر شما تمام شود.

 

بیایید این مثال ساده را در نظر بگیریم:

شما تنها یک بیت کوین دارید و پیش بینی کرده اید که قیمت بیت کوین بالا می رود! چقدر بالا می رود؟ مثلا از 20 هزار دلار به 40 هزار دلار می رسد، اینجا تصمیم می گیرید که مارجین تریدینگ کنید، یعنی اهرم 1:4 استفاده کنید. با این فرض و این شرایط انگار که شما دیگر یک بیت کوین ندارید بلکه 4 بیت کوین دارید که اگر قیمت بیت کوین بالا رود و شما درست پیش بینی کرده باشید که به 40 هزار دلار می رسد، در این صورت سود شما 4 برابر وقتی می شود که یک بیت کوین داشتید!

اما اگر اشتباه پیش بینی کرده باشید و قیمت کاهش پیدا کند، بروکر فارکس یا صرافی بسته به ضرری که شما کردید وام داده شده به شما را پس می گیرد، حتی گاهی ممکن است تمامی دارایی شما یا سرمایه اولیه شما را هم از شما بگیرد تا جبران سرمایه اضافی داده شده به شما شود! اما اغلب فرایند عودت مبلغ قرض گرفته شده به بروکر یا صرافی بلافاصله پس از اتمام معامله انجام می شود. به همین دلیل است که استفاده از اهرم ریسک بسیار زیادی دارد و همه افراد دانش استفاده از آن را به طور کامل ندارند.

 

 

مارجین تریدینگ چطور انجام می شود؟

مارجین چقدر باید باشد

درباره اینکه مارجین چقدر باشد همگی بسته به حجم معاملاتی که شما می خواهید معامله کنید و پیش بینی شما از آنچه که می خواهید معامله کنید دارد! همه بروکرهای معتبر فارکس اهرم های متنوعی را در اختیار شما قرار می دهند که حتی برخی تا 100 اهرم هم پشتیبانی می کنند اما اینکه شما چه اهرمی را برای مارجین خود انتخاب کنید اهمیت زیادی دارد.

نکات مهم هنگام مارجین تریدینگ

●        از مبالغ بالا شروع نکنید

●        پیش از استفاده از هرگونه اهرم، ابتدا با معاملات مجازی در حساب دموی رایگان معامله کنید

●        میزان سود و ضرر خود را محاسبه کنید

●        به مبلغی که باید باز پس دهید توجه داشته باشید

●        همیشه روی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال تمرکز داشته باشید

 

معامله مارجین ذاتا از سایر معاملات معمولی پر ریسک تر است، اما شیرینی سود زیاد و نوسان بالای فارکس گاها می تواند تلخی ضرر را بپوشاند. هنگام پیش بینی در نظر داشته باشید که سودی که می خواهید از آن معامله کنید خیلی بالاتر از انتظارتان باشد تا بتوانید هم سود کنید هم مبلغ وام گرفته شده را پس دهید، تا زمانی که این روند را پیش بگیرید ضررتان به حد جبران ناپذیری نمی رسد و می توانید همیشه از سودی که کردید هم برای خودتان بردارید هم مبلغ وام گرفته شده را عودت دهید.

 

محاسبه مارجین در فارکس

 

اغلب می پرسند فرمول محاسبه مارجین در فارکس چیست؟ شما اگر می خواهید حساب پولی که در می آورید و پولی که قرض می کنید را داشته باشید باید با محاسبه مارجین در فارکس آشنایی داشته باشید و به دلیل کال مارجین شدن (به عبارت ساده صفر شدن حساب معاملاتی) از فارکس و ترید خسته و دلزده نشوید!

پیش از هر چیزی باید بدانید که نسبت مارجین و اهرم چقدر است؟ مثلا اگر اهرم 1:50 استفاده کنید چند درصد به مارجین شما اضافه می شود؟ جواب به این سوال این است که با استفاده از لوریج نام برده شده شما 50 درصد به مارجین خود اضافه می کنید! و باقی لوریج ها نیز همین گونه محاسبه می شوند.

البته اگر در محاسبه مارجین و میزان اهرمی که می خواهید استفاده کنید مردد هستید می توانید از ماشین حساب مارجین بروکر IFC Markets استفاده کنید. استفاده از آن بسیار ساده است و تنها کافی است ابزار، حجم معامله و اندازه لوریج فارکس خود را در آن وارد کنید و منتظر محاسبه مارجین باشید.

 

سطح مارجین چیست

معنای مارجین لول در فارکس چیست؟ میزان سرمایه ای که می خواهید در معاملات استفاده کنید و وارد معامله شوید به دو بخش تقسیم می شوند یکی که مارجین یا حاشیه اطمینان می گویند، یکی دیگر نیز فری مارجین است یعنی آن بخشی که می توانید در معاملات دیگر از آن استفاده کنید. در حالی که شما نمی توانید از مارجین در معاملات استفاده کنید، چون همانطور که بیان شده مارجین میزان سپرده ای است که نزد بروکر فارکس قرار می دهید.

سطح مارجین برای هر کارگزاری متغیر است، مثلا در حساب های مینی و سایر حساب ها مبلغی که برای مارجین می پردازید متفاوت می شود.

 

بیایید با مثال ساده شروع کنیم:

شما 500 دلار موجودی یا بالانس دارید (بخشی که با آن معامله نکردید و باقی مانده) و تنها 100 دلار را معامله کردید. در این صورت مارجین شما مثلا حدود 130 دلار می شود و اگر از 400 دلار کم کنیم، مبلغی حدود 370 دلار باقی می ماند (فری مارجین) که می توانید از آن برای معاملات بعدی استفاده کنید. شما تا زمانی که مبلغ مارجین مربوط به معامله ای که می خواهید داشته باشید را در بخش فری مارجین نداشته باشید نمی توانید وارد معامله شوید، چون دیگر مبلغ مربوط به مارجین در فری مارجین شما وجود ندارد پس معاملات شما به طور اتوماتیک بسته می شود. یادتان باشد در هر معامله ای که انجام می دهید میزان مارجین بلوکه می شود و شما نمی توانید با آن معامله کنید!

چه زمانی کال مارجین می شویم

 

کال مارجین چیست؟ همانطور که بیان شد مارجین تریدینگ بسیار عالی است اما نه همیشه! برای افرادی مناسب است که سر از تحلیل بازار و سفته بازی در می آورند، نه افراد تازه کار. هنگامی که شما اشتباه پیش بینی کردید که قیمت کاهش پیدا می کند و از اهرم بالا هم استفاده کرده باشید، مجبور به عودت مبلغ قرض گرفته شده هستید! پس همیشه باید میزان سودتان حداقل با مارجین شما برابر باشد تا بتوانید مارجین خودتان را زنده نگه دارید و ضرر نکنید در حدی که مجبور به عودت مارجین خود شوید.

 

 

چه زمانی کال مارجین می شویم

 

هنگامی که در مارجین تریدینگ، میزان بدهی شما از ارزش کل دارایی شما بیشتر باشد، وام دهنده یا بروکر فارکس که به شما وام داده یا اهرم را برای شما فراهم کرده است به اصطلاح کال مارجین می کند، یعنی با فراخواندن اعتبار می خواهد مطمئن شود که آیا شما توانایی پس دادن سرمایه قرض گرفته شده را دارید یا خیر! به این فراخوانی خطرناک کال مارجین فارکس گفته می شود.

بروکر فارکس یا هر پلتفرم معاملاتی که با آن کار می کنید به طور اتوماتیک معاملات باز شما را می بندد تا از بدهکار شدن شما جلوگیری کند که به آن مارجین کال (margin call) می گویند.

البته میزانی که هر بروکر معاملات شما را می بندد متفاوت است، مثلا بروکر IFC Markets وقتی موجودی شما به 10 درصد مبلغ تضمین شده رسید، حساب معاملاتی شما را می بندد، که برای حل این مشکل یا باید مبلغ بیشتری واریز کنید یا همه موقعیت های معاملاتی خود را ببندید.

تفاوت مارجین و فیوچرز

تا الان درباره مارجین تریدینگ صحبت کردیم که معاملاتی بر پایه پول قرض گرفته شده است، این معاملات سنتی هستند و اغلب کارگزاران آن را تامین می کنند. همانطور که از اسم معاملات فیوچرز یا معاملات آتی مشخص است، معاملاتی در بازار مشتقات هستند و آشناترین نوع معامله هستند. در معاملات فیوچرز امکان استفاده از اهرم های بالا وجود ندارد و لوریج فارکس مورد استفاده در این موارد محدودتر هستند. اما قراردادهای فیوچرز در واقع توافق نامه ای برای خرید یا فروش یک دارایی است که قیمت آن از پیش تعیین شده است که در آینده این قیمت خواهد بود. در هر دو معاملات می توان سود را چندین برابر افزایش داد، اما در معاملات مارجین معامله گران از پلتفرم معاملاتی وام می گیرند و باید آن را باز پس دهند. در حالی که در معاملات فیوچرز چنین بازپرداختی مطرح نیست، فقط کافی است که از داشتن وجه وثیقه اطمینان داشته باشند.

اما آنچه که قابل ذکر است این است که معاملات مارجین برای افراد تازه کار یا با سرمایه کم بیشتر مناسب است تا معاملات آتی یا فیوچرز!