حجم ویدیو: ۲.۷۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۴۵

در برنامه جوکر دو نفر از هنرمندان برای خنداندن حریفان خود، معلولیت جسمی رو مسخره و سوژه می‌کنند و با این اقدام خود در برنامه جوکر می‌خواهند که رقیبان خود را به خندیدن وادار کنند و به همین راحتی باعث ترویج تمسخر معلولیت در افراد می‌شوند که کمپین معلولان در واکنش خود به این موضوع از برنامه جوکر خواسته است که لطفا معلولیت رو سوژه خندیدن و خندوندن نکنید ولی عوامل برنامه تا کنون نسبت به این انتقاد توضیحی ندادند.

رئالیتی شو جوکر

مجری مشهور آمریکایی در فیلم «شخصیت جوکر»

کمپین معلولان در حساب توئیتری خود اعلام کرده است با مسخره کردن معلولان به راحتی باعث ترویج تمسخر افراد دارای معلولیت می‌شوند، شاید اگر بازی کردن در یک برنامه تلویزیونی که برای خنداندن مردم ساخته شده است، برای هنرمندان اینقدر جذابیت داشته باشد که به قیمت تمسخر گروهی از جامعه که حق قانونی خودشان را نتوانسته‌اند دریافت کنند، این کار را انجام دهند و بدانند که چقدر مورد رنجش و ناراحتی جامعه معلولان شده است، هرگز این کار را انجام نمی‌دادند.

این اقدام هنرمندان در این برنامه تلویزیونی واکنش برخی از مردم را نیز به همراه داشته است چرا که اکنون معلولان از حق و حقوق قانونی خود در جامعه برخوردار نیستند و این اقدام هنرمندان نیز باعث شده که مسیری برای تمسخر بیشتر معلولان در جامعه فراهم شود و ممکن است هنرمندانی که این گونه فعالیت خود را برای بیشتر خنداندن حریفان خود انتخاب کرده‌اند نیز نیت و قصد بدی نداشته‌اند و حتی تصور نمی‌کردند که موجب رنجش جامعه معلولان خواهد شد اما این اقدام در هر صورت پسندیده نیست و تمسخر دیگران هیچگاه پذیرفته نبوده و نیست.  

اینکه معلولان مورد تمسخر یک برنامه تلویزیونی که مورد استقبال مردم است، قرار گرفته دارای اهمیت است چرا که معلولان هم بخشی از این جامعه هستند و تمسخر آنها برای خنداندن دیگران به هیچ عنوان از سوی هیچکس پذیرفته نیست زیرا جامعه معلولان هم مانند دیگر مردم جامعه حق زیستن دارند و این گونه برنامه‌ها حتی باعث خدشه‌دار شدن روحیه آنها می‌شود و ممکن است تا حدودی اعتماد به نفس را از این افراد بگیرد.

پس به طور یقین باید حق و حقوق معلولان در جامعه به رسمیت شناخته شود، درباره معلولیت و معلولان در جامعه و اهمیت دادن به آنها نیز فرهنگ‌سازی و نگرش مثبتی هم از جامعه معلولان ایجاد شود.

پنجمین بازیگری که "جوکر" می شود!/عکس

 براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ۱۵درصد از افراد هر جامعه معلول هستند که در ایران این آمار به بیش از ۱۱ میلیون نفر می‌رسد که سه درصد از این افراد دارای معلولیت‌های بسیار شدید هستند.

جوکر یک مجموعه تلویزیونی ایرانی است که توسط احسان علیخانی و سیدحامد میرفتاحی کارگردانی و مجری آن نیز سیامک انصاری است. این مجموعه از شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ در سرویس پخش اینترنتی فیلیمو به نمایش درآمد.

برنامه «جوکر»   که به منظور افزایش روحیه مردم برای خندیدن تهیه شده است، دارای قانون خاص خود است چون هشت نفر از هنرمندان معروف شامل هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون یا تئاتر در این برنامه شرکت می‌کنند و به مدت ۶ ساعت در محیطی قرار می‌گیرند که باید هر کاری را برای خنداندن حریفان مقابل خود انجام دهند تا تیم حریف را وادار به خندیدن کنند و آنها را از گردونه بازی خارج کنند.

در این برنامه که هدفی جز خندیدن مردم و شاد بودن آنها را به همراه ندارد، باید فرد شرکت کننده بدون اینکه خود بخندند کاری انجام دهد که سایر شرکت‌کنندگان را به خنده وادار کند تا هر کسی که بخندد بار اول کارت زرد گرفته و برای بار دوم از دور مسابقه خارج شود. در  نهایت برنامه جوکر فردی که اصلا نمی‌خندد به عنوان برنامه این مسابقه معرفی می‌شود.

این سوال  اینجا پیش می‌آید حال برنامه‌ای که با هدفی مهم و خنده بر لبان مردم روی آنتن می‌رود باید به این موضوع مهم هم توجه داشته باشد که شرکت‌کنندگان آن نباید به هر قیمتی که شده برای خندیدن حریفان خود اقدام کنند چرا که ممکن است امروز واکنش معلولان را به همراه داشته است و از سویی دیگر هم موجب رنجش برخی دیگر از مردم شود.

جوکر ایرانی هم پیدا شد + عکس