این مقاله به شرح و بررسی شرکت حسابداری اختصاص دارد. چنین شرکت هایی کارهای مالی و مالیاتی کسب و کارهای مختلف را به عهده می گیرند.

شرکت حسابداری چیست و چه کارهایی انجام می دهد

در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل به شرح و بررسی تعریف شرکت حسابداری بپردازیم. در ادامه نیز به فواید استفاده از چنین شرکت هایی خواهیم پرداخت. در دنیای امروز، تخصص گرایی یکی از نکات مورد توجه کسب و کارهای نوپا می باشد. این گونه کسب و کارها برای افزایش سرعت در نتیجه گیری و بهینه سازی، هر کاری را به متخصص آن می سپارند. این کارها عبارتند از: امور مدیریتی، حقوقی، مالی، مالیاتی، حسابداری و ... . لذا مدیران شرکت ها به منظور تخصص گرایی در بخش مالی از شرکت های حسابداری بهره می گیرند.

در تعریف تخصص گرایی باید هر کاری را نوعی تخصص دانست و انجام آن را به عهده ی متخصص گذاشت. این کار سبب تسریع نتیجه گیری و بهبود و رونق کسب و کار خواهد شد. همین امر سبب شده تا شرکت ها و کارخانجات در صدد بیرون سپاری بخشی از امورات خود برآیند. چرا که کارکنان یک مجموعه که محدود به چند نفر می باشند قادر به انجام همه ی کارها (تخصص ها) نیستند.

تعریف شرکت حسابداری و وظایف آن

در این بخش با تعریف شرکت حسابداری و وظایفی که به عهده می گیرد، آشنا خواهیم شد. در شرکت ها و کسب و کارهای مختلف با توسعه ی کار، مسائل مالی نیز پیچیده تر می شود. لذا مدیران چنین مجموعه هایی نیازمند بهره گیری از روش های بهتر و کارشناسی شده تر هستند. این کار به منظور حل و فصل پیچ و خم ها و قوانین مالی می باشد. حال دو راه پیش پای این مدیران قرار دارد. یکی استخدام مدیر یا مدیران مالی و دیگری استفاده از خدمات شرکت های حسابداری. با انتخاب راه دوم مسئولیت انجام همه ی امور مالی و مالیاتی شرکت یا کسب و کار و همه ی امور حسابداری آن ها به عهده ی شرکت های حسابداری قرار می گیرد.

شرکت حسابداری بابت خدماتی که ارائه می دهد حقوق دریافت می کند. این خدمات عبارتند از: اظهارنامه های مالیاتی، ارزش افزوده، گزارش های تفصیلی و ... . ارائه ی این خدمات مستلزم دسترسی به همه ی اسناد مالی می باشد. لذا در ازای دسترسی به این اسناد، مسئولیت آن ها نیز به عهده گرفته شده و اگر در طول مدت همکاری مشکلی برای اسناد به وجود آید، مسئولیت قصور در نگهداری به عهده ی شرکت می باشد. با سپردن امور مالی به شرکت های حسابداری حرفه ای و تخصصی نه تنها امور مالی شرکت ساماندهی می شود بلکه درصد خطاها و سهل انگاری ها نیز کاهش چشم گیری خواهد یافت.

خدمات شرکت حسابداری به چند دسته تقسیم می شود؟

خدمات شرکت حسابداری به چند دسته تقسیم می شود؟

شرکت حسابداری را می توان از نظر خدمات و کارهایی که انجام دهد به دو بعد تقسیم کرد. یک بعد مربوط به خدمات مشاوره تا حسابرسی و بعد دیگر ارائه ی همه ی خدمات حسابداری در یک پکیج خواهد بود. در ادامه به دسته بندی های مربوط به این دو بعد خواهیم پرداخت.

شرح و بررسی شرکت های حسابداری از بعد نوع ارائه ی خدمات (مشاوره تا حسابرسی)

  • اولین گروه در این بعد از شرکت های حسابداری، مربوط به شرکت هایی است که تنها مشاوره ارائه می دهند. موضوع مشاوره می تواند دادرسی مالیاتی، حسابرسی شرکت، انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری، ارائه ی خدمات حسابداری و ... باشد. معمولا شرکت هایی که خود دارای مدیر مالی و حسابداری هستند از این گروه استفاده می کنند. هدف آن ها از این مشاوره ها ارتقای سطح کیفی انجام امور مالی است.
  • دومین دسته نیز به ارائه ی نظارت مستمر می پردازند. یعنی این نوع از شرکت حسابداری، نظارتی کامل و مستمر روی امور حسابداری داشته و اسناد و صورت های مالی را کنترل می کند. در ضمن به پیگیری اظهارنامه های مالیاتی نیز پرداخته و گاهی کار نظارتی و مشاوره را به صورت ترکیبی انجام می دهد. قراردادهای یک ساله یا چند ماهه در این مورد مرسوم است.

در سومین دسته شرکت حسابداری مجموعه ای از خدمات را ارائه می دهد. لذا کسب و کارها و مشاغل می توانند همه ی امور مالی خود را به آن ها محول کنند.  بدین ترتیب امکان استخدام تمام وقت یا پاره وقت یک متخصص فراهم شده تا امور مالی خود را بیرون سپاری کنند. این امور شامل همه ی کارهای حسابداری و مالی، مشاوره و نظارت، نصب نرم افزار و اجرا و ... می شود.

شرکت های حسابداری از بعد نوع خدمات به چند نوع تقسیم می شوند؟

شرکت حسابداری به طور کلی می تواند در سه بخش فعالیت کند. اما در بعضی موارد این فعالیت ها کامل بوده و در بعضی موارد به بخشی محدود می شود.

  • بخش اول، خدمات حسابداری و مالی: خدماتی از جمله امور پرسنلی و اداری، کنترل و آنالیز حساب ها، تهیه ی صورت های مالی و بستن حساب ها، تهیه ی ترازنامه و دفاتر قانونی در این حوزه قرار می گیرند.
  • بخش دوم، خدمات مالیاتی: خدماتی از جمله تنظیم و ثبت گزارش فصلی، ثبت اظهارنامه ی ارزش افزوده، تهیه و ارسال اظهار نامه مالیاتی و سایر خدمات در این حوزه قرار می گیرد.
  • بخش سوم، خدمات اداری و پرسنلی حسابداری: خدماتی از جمله ثبت نام بیمه ای و تهیه و ارسال لیست بیمه، حضور و غیاب کارمندان، تنظیم و عقد قرارداد کارکنان، کارت زنی، تهیه و ثبت و تنظیم کارکرد کارکنان، محاسبه ی اضافه کاری و تعطیلات، پرداخت حقوق و مزایا و انجام امور کارگزینی در این حوزه قرار می گیرند.

آشنایی با یک شرکت حسابداری معتبر و دارای سابقه ای درخشان

شاید اولین و مهم ترین دلیل بهره گیری از شرکت حسابداری، کاهش میزان خطا در بخش مالی باشد. اما باید توجه داشت که هر شرکت حسابداری قادر به انجام این امور در سطح کیفی بالا نیست. لذا باید به دنبال شرکتی معتبر و دارای سابقه ی درخشان بود. چرا که صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف برای آسودگی خیال خود از بابت امور مالی از شرکت های حسابداری استفاده می کنند. اگر شما هم به دنبال یک شرکت حسابداری در تهران و کرج برای محول کردن امور مالی خود هستید، شرکت حسابداری اقتصاد قرن به نشانی www.ithce.ir را فراموش نکنید. این شرکت به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای قادر به همکاری با انواع شرکت های سهامی عام و سهامی خاص، شرکت هایی با مسئولیت محدود، کسب و کارهای تازه تاسیس، شرکت های تعاونی، کارخانجات و موسسات می باشد. خدمات این شرکت در شهرهای کرج و تهران به شرح زیر است:

  • خدمات در حوزه ی اظهارنامه مالیاتی و تهیه و تنظیم آن
  • تنظیم کردن دفاتر قانونی و مالیات بر ارزش افزوده
  • خدمات مربوط به ثبت اسناد
  • تهیه و تنظیم صورت های مالی و طراحی کدینگ
  • ترجمه و تبدیل صورت های مالی بین دو زبان فارسی و انگلیسی
  • ارائه ی خدماتی در حوزه ی گزارش های محاسباتی و مالی از طریق اسناد ناقص
  • خدماتی در حوزه ی سایر امور حسابداری و حسابرسی