همه ی ما دوست داریم خانه ای زیبا و دارای نقاشی ها و طراحی های جذاب داشته باشیم، خانه که طراحی داخلی دکوراسیون حرفه ای داشته باشد. یکی از کارهایی که شما می توانید برای بهبود فضای خانه ی خود انجام دهید، استفاده از پتینه کاری ها و موتیف های جذاب است. موتیف و پتینه کاری، به نوعی نقاشی و کنده کاری خاص بر روی دیوارهای گچی گفته می شود که فضا از آن چیزی که هست بسیار زیباتر می کنند.

پتینه دقیقا چیست؟

پتینه کاری دارای انواع و اقسام مختلفی است و در اجرای دکوراسیون کاربردهای فراوان دارد. اگر تاکنون منظور ما را از پتینه کاری متوجه نشده اید، شومینه ی خانه ی خود یا یکی از نزدیکانتان را تصور کنید. روی دیوار بالای اکثر شومینه ها، یک کنده کاری بزرگ قرار دارد که به آن پتینه گفته می شود. همچنین در قسمتی از سقف که لوستر و چراغ آویز خود را آویزان می کنید،  معمولا موتیف و پتینه کاری به کار رفته است. انتخاب پتینه کاری مناسب برای فضای خانه اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین شما با شناختن انواع و اقسام مختلف پتینه کاری و موتیف می توانید بهترین را برای خود انتخاب کرده و به خانه ی خود زیبایی لازم را ببخشید.

 

مفهوم و هدف از پتینه کاری

پتینه کاری به معنی ایجاد لایه ی سطحی پوشاننده بر روی سطح فلزات برهنه است که بر اثر ایجاد واکنشی شیمیایی تشکیل می شود. موردی که باعث ایجاد تفاوت میان پتینه و سایر پوشش ها از جمله رنگ آمیزی و پودر می شود، این است که تاثیرات آن، ناشی از واکنش ماده اصلی با سطوح است. واکنش خود به خودی فلزات، بسیار تدریجی صورت می گیرد؛ اما استفاده از ترکیب اسید ها و یا نمک ها، روند انجام آن را حدودی کنترل می کند که به این دلیل قابلیت اجرا برای کاربرد های تزئینی را دارا است.

 

اهمیت پتینه کاری

پتینه کاری برای جلوگیری از اکسیداسیون، هوازدگی یا هر دو بکار گرفته می شود. هنگامی که ماده یا جسمی تحت عوامل اکسید کننده مانند آب، باد، یخ، دمای بالا یا خیلی پایین و یا عوامل دیگر قرار می گیرد، دچار اکسیداسیون می شود و این اکسید شدگی در نهایت منجر به پیدایش لکه بر روی پوشش یا سطح آن جسم می شود. همچنین پتینه با گذر زمان و  رایج  ترین شکل ایجاد پتینه که قطعا آن را دیده  اید، تشکیل آن بر روی سطح سکه ها است، به خصوص در اثر قرار گرفتن آن در معرض عوامل اکسید کننده. مطالعات باستان شناسی نشان می دهد که پتینه  توانایی حفظ ماده در برابر اکسید شدگی را تا یک قرن قبل از پوسیدگی کامل جسم، دارد. پاتینا می تواند به عنوان روشی برای جلوگیری از پوسیدگی باشد؛ خود مواد و اجسام هم می توانند آن را خود به خود اجرا کنند.

۲

 اجرای پتینه در دکوراسیون داخلی بیشتر روی اشیا فلزی، به ویژه وسایل ساخته شده از مس، برنج و نقره مشاهده می شود. این نوع از خوردگی توانایی ایجاد اثرات مخرب بر روی اشیا را دارد اما در مقابل، می تواند زیبایی اشیا را چندین برابر کند.

 

 پتینه روی چه چیزهایی انجام می شود؟

تشکیل پتینه بر روی وسایلی از جنس مس یا برنز، در نتیجه فرایند طبیعی اکسید شوندگی  فلزات است. این موضوع وابسته به شرایط آب و هوایی محیط و روند پیری و گذر سن خود فلز است، که بسته به محیط و رنگ حاصل ممکن است ظاهر دلپذیری را هم ایجاد کند. گاهی برای نمایش سطح نقره، لازم است یک لایه از پتینه روی سطح اشیا نقره ای برداشته شود، که لازمه ی این امر، دقت و مهارت کافی می باشد. گاها لایه ی بالایی سطحی از جنس آلیاژ فلزی، از جنس نقره است. تمیز کردن های متعدد سطح در واقع لایه ی نقره را از بین می برد و می تواند آسیب جدی به آن برساند.

اشیا بازیابی شده از محیطی مانند دریا، برای نگهداری و از بین رفتن لایه پتینه ایجاد شده روی سطح و همچنین از بین بردن نمک های اضافی نفوذ کرده به لایه های خارجی سطح آن اجسام، نیازمند تکنیک های مختلف برای تمیز کردن و از بین بردن ناخالصی ها، می باشند. این نمک ها به جای پتینه، اثرات مخرب بیشتری بر جسم دارند. بسته به نوع جسم، گزینه هایی برای یافتن راه  حل هایی برای ترمیم مناطق آسیب دیده اجسام، بدون ایجاد تغییر در بقیه قسمت های پتینه، ارائه می شود. هر شی باید به گونه  ای خاص، ارزیابی شود تا اثرات زدودن پتینه یا حذف آن به منظور کشف پوشش اصلی سطح فلزات، تعیین شود.

 

نکاتی مهم در مورد پتینه

پتینه ایجاد شده بر روی اجسام فلزی، در واقع حاصل از قرارگیری پوششی از ترکیبات شیمیایی گوناگون مانند اکسیدها، کربنات ها، سولفیدها یا سولفات ها در معرض عناصر آب و هوایی مانند اکسیژن، باران، باران اسیدی، دی اکسیدکربن، ترکیبات حاوی گوگرد و شرایط خاص محیط است: اما دلیل ایجاد زنگ زدگی بر روی اجسام از جنس آهن یا فولاد، ناشی از قرارگیری آن ها در معرض اکسیژن و هوا می باشد. پتینه همچنین به تغییرات تدریجی ایجاد شده بر روی سطح و رنگ جسم اشاره دارد که این تغییرات، ناشی از استفاده مداوم از یک شی مانند سکه یا مبلمان در گذر زمان است.

۳

 همچنین استفاده از اصطلاح پتینه توسط باستان شناسان به منظور اشاره به یک لایه قشری می باشد که در اثر گذر زمان تشکیل می شود و این نتیجه گیری به واسطه ی طیف گسترده ای از عوامل پیچیده تشکیل شده بر روی ابزار آلات، سنگ چخماق و بنا های سنگی باستانی است. همین مسئله سبب شده است که تحلیل گران ابزار سنگی اخیراً از این اصطلاح به عنوان واژه  ی بهتری برای تصیف فرایند تغییرات روی بنا ها یاد کنند.

 

کاربرد و اهمیت پتینه در معماری داخلی

شاید این سوال برای شما نیز پدید آید که چرا پتینه روش مناسبی برای دکوراسیون داخلی است و برتری آن به نسبت سایر روش ها در چیست؟ باید خاطر نشان کنیم در مقایسه با تکنیک رنگ آمیزی کهن، این روش از تنوع بسیاری برخورد است و فضاهای یکنواخت و ساده و معمولی را به صورت چشمگیری ارتقاء خواهد داد. این روش به شما امکان گونه ای مرمت اولیه با اختصاص هزینۀ نسبتاً کم را می دهد.

۴

این روش همانطور که پیش از این ذکر شد بسیار مقاوم است و به علاوه ضد آب بودن امکان تمیزکاری را نیز برای شما از همیشه آسان تر می کند. از طرفی به دلیل شیوۀ پیده سازی و اجرا مرمت قسمتی از دیوار یا سطح در صورت آسیب دیدن به سهولت قابل انجام خواهد بود. از همه مهم تر سرعت بالای اجرا و عدم وجود بوی نامطبوع در زمان اجرا ویژگی دیگر این سبک خواهد بود.

 از بعد اقتصادی نیز باید خاطر نشان کنیم که در مقابل سایر روش های می توانیم طرح های مورد نظر خود در کاغذ دیواری را به راحتی با هزینۀ کمتری بر سطوح مورد نظر خود اجرا نماییم و به طراحی دکوراسیون داخلی دلخواه خود برسیم.

قانون دکوراسیون داخلی در کار با پتینه

  • حذف تابلوهای کوچک از دیوارهای بزرگ منزل: برای کار با پتینه و بهترین چیدمان در منزل باید تابلوهای کوچک بر روی دیوارهای بزرگ را حذف کنیم با این کار دیوار خانه کوچک به نظر می رسد. برای این کار استفاده از تابلوهای دو سوم عریض تر از دیوار مناسب می باشد تا یک دکوراتیو به حساب آید.
  • استفاده از تعداد نور مناسب در منزل: استفاده از نورهای زرد ، میزان گرما و زردی به رنگ اضافه می کنند. در واقع، نورهای سفید سبب اضافه شدن کمی رنگ آبی به دیگر رنگ ها می گردد.

انواع مختلف پتینه

در ابتدا این تکنیک ها تنها در خانه ها و کاخ های اشراف پیاده و اجرا می شدند و به دلیل علاقۀ هنرمندان آن دوره به بازسازی طبیعت و تقلید از آن این تکنیک در بازسازی طرح هایی از طبیعت همچون آسمان و درخت استفاده می شده است. حال باتوجه به به پیشرفت های حاصل در هنر و متریال و تکنیک های اجرای آن امروزه ویرایش ها و پردازش های مدرن جلوۀ جدیدی به هنر پتینه بخشیده است. پس از این تعارف حال زمان آن رسیده که به گونه های برجستۀ پتینه بپردازیم. پتینه ها به گونه های متنوعی همچون کلاسیک و مدرن، روغنی و اکرلیک، برجسته و تخت، سنتی و ایتالیایی تقسیم می شوند.

۵

پتینه ایتالیایی با توجه به زادگاه این هنر در این کشور از برجسته ترین این هنر است. این پتینه باتوجه به مصالح مورد استفاده و تکنیک آن به دستۀ پلاستر و تخت و برجسته قابل تقسیم است. برای پیاده سازی پتینۀ برجسته از گونه ای خمیر خاص که از سنگ آهک خورد پدید می آید که با پودر سنگ مرمر مخلوط می گردد که این مخلوط در مجاورت هوا و سخت شدگی تبدیل به گونه ای سنگ جدید می شود و پس از آن انواع رنگ آمیزی بر روی آن قابل اجرا خواهد بود.

تکنیک های پتینه کاری

پتینه کاری با متریال اسفنج به گونه ای از کار گفته می شود که پس از رنگ آمیزی سطح به صورت پایه و اطمینان از خشک شدن سطوح به صورت کامل، با بهره گیری از ابزار فوق الذکر و رنگی متضاد و متفاوت قادر هستید طرح و بافت خودتان را با ضربه زدن بر زمینۀ پایه پیاده سازی کنید. پارچه نیز از دیگر ابزارهای پرطرفدار این تکنیک است؛ همچون روش پیشین، پس از پیاده سازی بستر کار می توانید پارچه را به گونۀ خاصی تا کرده تا به صورت وردنه درآید و حال قادر هستید با این حجم وردنه مانند جلوه ای خاص به دیوارهای خود ببخشید.

یکی از تکنیک های متفاوت اجرای پتینه به رنگ برداری معروف است، تفاوت آن با روش های قبلی در آن است که رنگ زمینه به گونه ای رقیق تر اجرا شده و پیش از خشک شدن آن با پارچه ای خشک یا آغشته به تینر با ضربه زدن قادر هستید رنگ را از روی بخش هایی از دیوار برداشته و طرح مورد نظر خود را پیاده سازی کنید.

 

خلاصه مزایای پتینه کاری در دکوراسیون داخلی و ساختمان

  • در مقایسه با رنگ های ساده و بافت های تکراری، پتینه کاری در ساختمان و دکوراسیون داخلی، موجب زیبایی و تنوع بیشتری است.
  • پتینه بر روی کلیه سطوح ساختمانی قابل اجرا بوده و هیچ محدودیتی از این نظر ندارد.
  • پوشش دهی عالی پتینه غیرقابل انکار است و گرفتن موج های دیوارهای ساختمان و حتی ترک های ساختمان با پتینه میسر است.
  • در مقایسه با موارد مشابه و رنگ های معمولی، دوام بیشتری دارد و غبار و آلودگی را نشان نمی دهد.
  • قابلیت ترمیم و لکه گیری پتینه در ساختمان وجود داشته و در صورت آسیب دیدن نیازی به طراحی مجدد نیست.
  • انواع پتینه در ساختمان و دکوراسیون داخلی، قابلیت شستشو را داشته و از این نظر محدودیتی ندارد.
  • پتینه در ساختمان، ماندگاری بالایی داشته و در صورت نیاز به تغییر دکوراسیون به سادگی قابل جایگزینی است.
  • پتینه در فضاهای مختلفی از ساختمان به کار برده می شود از جمله: دیوارها، سقف ها، لابی، دیوار پشت تلویزیون، درب ها، طراحی اتاق خواب ، سرویس ها، پنجره ها، آشپزخانه، شومینه و بسیاری موارد دیگر.

بهترین شرکت کار پتینه در ایران کجاست؟

شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح در تهران به عنوان یک شرکت معماری و دکوراسیون داخلی، بسته به نیاز مخاطب و با توجه به ضوابط نظام مهندسی فعالیت می کند و ما همواره در این شرکت سعی کرده ایم بهترین عملکرد در حرفه خود را داشته باشیم و با افتخار اعلام می کنیم که در طی این سال ها با داشتن و به کار گیری کادری مجرب و حرفه ای در تمام زمینه های ساختمان در خدمت شما کارفرمایان عزیز هستیم و این اطمینان خاطر را به شما خواهیم داد که می توانید پروژه های خود را با خیالی راحت به ما بسپارید.

شرکت بازسازی، معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح در سال 1389 در تهران تاسیس شده است و با کادری مجرب با سابقه درخشان با تکیه بر اصول و مبانی مهندسی در زمینه طراحی و اجرا از صفر تا صد در خدمت شما هموطنان و کار فرمایان عزیز می باشد. برای مشاوره رایگان با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ و ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید و تمامی اطلاعات مورد نظرتان را کاملا رایگان دریافت نمایید.