CCTV مخفف کلمه ی Closed Circuit Television می باشد که به معنای دوربین مدار بسته می باشد. امروزه دوربین های مدار بسته را می توانید در همه جای زندگی خود ببینید، این دوربین ها در یک آسانسور کوپک در یک روستا تا کلان شهر ها مورد استفاده قرار می گیرند. این دوربین ها که به تلویزیون های مدار بسته نیز معروف می باشند، یک سیستم نظارت تصویری می باشد که برای انتقال سیگنال های تصویر به یک نقزه خاص مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی انواع سیستم های مدار بسته و اجزای آن می پردازیم.

 

معرفی دوربین مدار بسته CCTV و انواع آن

معرفی اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته:

در ابتدا دانستن این نکته ضروری می باشد که هر سیستمی دارای اجزای مختلفی می باشد. دوربین بخشی از یک سیستم با مدار بسته می باشد که از طریق کابل تصاویر را به اجزای دیگر منتقل می کند. اجزای گلی یک دوربین مدار مدار بسته عبارت است از:

دوربین: این بحش وظیفه دریافت اطلاعات تصویری را از یک مکان مشخص و ارسال آن ها را بر عهده دارد.

کابل: دوربین از طریق کابل به سرور متصل می شود.

سرور Server: تصاویر ارسال شده از طریق دوربین توسط سرور دریافت و ثبت می شود. همچنین سرور امکان مدیریت اطلاعات دریافت شده را نیز دارد.

حافظه یا هارد دیسک Hard Disk: امکان ضبط تصاویر توسط هارد دیسک میسر می باشد.

منبع تغذیه: دوربین ها برای تامین برق مورد نیاز خود به یک منبع تغذیه ایی که ولتاژ برق شهر را به 12 ولت تغییر دهد، نیاز دارند.

کابل برق: اتصال منبع تغذیه و دوربین ها توسط کابل های برق امکان پذیر می باشد.

 

 

 

معرفی اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته

انواع دوربین های مدار بسته:

دوربین های مدار بسته را در اگروه های مختلف دسته بندی می نمایند. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه به انواع آن ها به ادامه مطالب توجه نمایید.

  • دور بین های مدار بسته بر اساس نوع حسگر به دو دسته زیر تقسیم می شوند.
  1. حسگر سی سی دی CCD))
  2. حسگر پیکسل-فعال (CMOS)

 

  • دور بین های مدار بسته بر اساس نوع سیگنال خروجی به دو دسته زیر تقسیم می شوند.
  1. آنالوگ
  2. دیجیتال

معمولا کیفیت دوربین های دیجیتال بیشتر از دوربین های آنالوگ بوده، همچنین قدرت این دوربین های در پردازش تصویر مانند تشخیص چهره، تشخیص پلاک و.. بیشتر می باشد. محل ذخیره تصاویر ضبط شده توسط دوربین آنالوگ بر روی یک نوار یا کاست بوده در حالی که در دوربین های دیجیتال بسته به نوع دوربین تصاویر بر بر روی هارد دستگاه، کارت‌های حافظه، لوح فشرده یا فضای ابری  Cloud ذخیره می شوند. با تمامی این تفاسیر هزینه دوربین های دیجیتال نسبت به آنالوگ بالاتر خواهد بود.

 

  • دور بین های مدار بسته بر اساس نحوهٔ انتقال تصاویر نیز به دسته های زیر تقسیم می شوند.
  1. سیمی
  2. بیسیم

 

  • دوربین های مدار بسته بر اساس محل نصب به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند.
  1. نصب دوربین مداربسته در محیط های داخلی یا دارای سقف
  2. نصب دوربین مداربسته در محیط های بیرونی یا فضای باز

 

  • دوربین های مدار بسته بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربردشان به دسته های گسترده تری تقسیم می شوند.
  1. دوربین‌های مداربسته جعبه ای Box: این دوربین ها که معمولا به صورت مستطیلی موجود هستند دارای لنزهای هستند که به صورت جداگانه بر روی دوربین نصی می شوند.
  2. دوربین های مداربسته گنبدی: این دوربین ها جهت نصب در زیر سقف ها طراحی شده اند.
  3. دوربین های مدار بسته اسپد دام Speed Dome: این دوربین ها قابلیت چرخش دارند؛ بنابراین کاربرها می توانند این دوربین ها در جهت های مختلفی بچرخانند.
  4. دوربین های مداربسته دید در شب: دوربین مداربسته دید در شب هایک ویژن جزو این دسته از دوربین های مدار بسته هستند که به واسطه وجود مادون قرمز امکان تصویر برداری بهتر و با کیفتی را برای کاربران فراهم می نماید.
  5. دوربین اسپید دام نصب شده روی دکل

 

برخی از برند های معتبر موجود در ایران  :

پارسیان تک نمایندگی معتبر برند های مختلف در حوزه دوربین های مداربسته بوده و جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کیفیت و انواع این دوربین ها، محل نصب دوربین های مداربسته، تهیه دوربیت های مدار بسته متناسب با نیاز خود با مشاوران خبره ما در پارسیان تک تماس حاصل نمایید.