بتن یک ماده متشکل از آب و سیمان و سنگدانه است. ماده چسباننده این مخلوط سیمان است. ذرات سیمان در مجاورت آب به هم چسبیده و ایجاد کلوخه می‌کند. این موضوع سسب نرسیدن آب به ذرات سیمان وسط کلوخه شده و مقاومت بتن کمتر از مقدار مورد نظر خواهد شد. بهترین روش برای افزایش مقاومت بتن جداسازی همه ذرات بتن استفاده از محصولات پخش کننده ذرات یا همان روان کننده بتن است.

ابر روان کننده بتن بهترین افزودنی برای افزایش اسلامپ بتن است. کاربرد این محصول در پروژه‌های بسیار خاص و بتن ویژه است. این محصول بسیار قدرت بالایی دارد. به همین دلیل در سخت‌ترین شرایط فیزیکی و آب و هوایی از ابر روان کننده بتن برای تامین روانی بتن استفاده می‌شود.

تسطیح بتن حاوی ابر روان کننده کار بسیار راحتی است. در ادامه به توضیح کلی محصول ابر روان کننده بتن می‌پردازیم. با مطالعه این متن می‌توان با آگاهی از محصول ابر روان کننده بتن، بهترین انتخاب و خرید ممکن را انجام داد.

کاربرد و عملکرد ابر روان کننده بتن چیست؟ + راهنمای خرید

ابر روان کننده بتن چیست؟

پیشرفته ترین و مدرن ترین محصول روان کننده بتن ابر روان کننده بتن نام دارد. این محصول سبب جدا کردن ذرات سیمان از هم می‌شوداین جدا سازی سبب حرکت آسان عبور آب از میان ذرات سیمان شده و یک بتن با آب کمتری تولید شده و روانی آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. پس استفاده از روان کننده بتن در نهایت سبب افزایش اسلامپ بتن و مقاومت نمونه خشک شده خواهد شد.

ترکیبات این محصولات بر خلاف گروه‌های قبلی که تک ساختاری بودند. از چند ساختار شیمیایی متصل به هم یک زنجیره طولانی ساخته‌اند. این ماده پلیمری بر پایه پلیمریزاسیون اکریلیک اسید است. حالت ظاهری این محصولات بیشتر به صورت مایع است. رنگ ابر روان کننده اندکی روشن‌تر از سایر محصولات بوده و شفاف‌تر است. از لحاظ قلیاییت این محصولات خنثی هستند. اندکی هوازایی دارند و باید مقدار هوا بعد از افزودن بررسی شود. چگالی این محصولات نیز حدود 1.1 گرم بر سانتی‌متر مکعب است. این محصولات یون کلر ندارند. پس با خیال راحت می‌توان از این محصولات در سازه بتن آرمه استفاده کرد.

این محصول آب اضافی درون بتن را کاهش می‌دهد. ممانعت فضایی و الکترواستاتیکی پایدار اساس کار ابر روان کننده بتن است. پس آب محصور شده در کلوخه سیمان توسط این ماده آزاد شده و از ایجاد حفره در بتن جلوگیری می‌کند.

قدرت این محصول در مقایسه با نسل قبلی بسیار بیشتر است. به همین دلیل مصرف این ماده نصف سایر روان کننده‌های بتن است. به همین در مصرف ابر روان کننده بتن باید دقت کرد. استفاده بیش از حد این ماده سبب روانی زیاد بتن و از دست رفتن بتن خواهد شد.

تولید این محصولات تحت استانداردهای مختلف روز دنیا است. استانداردهایی از قبیل ASTM C494 و ASTM C1017 کیفیت این محصولات را به خوبی کنترل می‌کنند. به همین علت کلیه محصولات این شرکت از جمله ابر روان کننده بتن با استفاده از به روزترین استانداردهای موجود تولید می‌شود.

طبق مشاهدات آزمایشات گذشته روی بتن حدود 15% کاهش آب در اثر مصرف ابر روان کننده در بتن به وجود خواهد آمد. اگر در ساختار این ترکیبات پلی کربوکسیلات اتر وجود داشته باشد حدود 40% کاهش نیاز آب به وجود می‌آید. با وجود این کاهش مصرف آب روانی بتن اصلا کم نشده و کار کردن با بتن اصلا با مشکل مواجه نخواهد شد.

 

کاربرد ابر روان کننده بتن

بتن در حالت عادی یک مقاومت مشخص دارد. افزایش چشم‌گیر این مقدار مقاومت بدون افزودنی بتن میسر نیست. یکی از افزودنی‌های افزایش مقاومت بتن ابر روان کننده بتن است. این افزودنی با پخش کردن ابعاد مولکولی ذرات سیمان سبب ایجاد مسیر راحت برای عبور آب می‌شود. علاوه بر این با مقدار آب کمتر سیمان بیشتری وارد واکنش هیدراسیون و تامین مقاومت بتن می‌شود. این حرکت آسان آب سبب کاهش مصرف کلی آب است. کاهش مصرف آب نیز در بتن سبب ساخت یک بتن با کیفیت و مستحکم است. به طور معمول ابر روان کننده مقاومت فشاری یک نمونه بتن را به راحتی از 25 مگا پاسال به 50 مگا پاسکال می‌رساند.

کاربرد ابر روان کننده بتن

در جایی که نیاز به تراکم و انسجام بالای بتن باشد استفاده از ابر روان کننده بتن یک روش ایمن برای رسیدن به چنین چیزی است. این بتن بسیار راحت قالب گیری شده و از مقاطع نازک و دارای میلگرد زیاد به راحتی عبور می‌کند. در صورت ایجاد یک بتن یکنواخت و همگن عمل ویبره کردن بتن بسیار راحت و حتی در مواردی حذف خواهد شد. به همین دلیل هزینه و زمان ساخت پروژه کاهش خواهد یافت.

برای ساخت قطعات پیش ساخته روانی بتن بسیار مهم است. به همین دلیل در اکثر بتن‌های قطعات پیش ساخته بتنی ابر روان کننده بتن وجود دارد. دلیل این موضوع نیز تراکم بالای بتن دارای ابر روان کننده بتن است. یکی از مشکلات بتن سفت شدن قبل از اجرای آن است. مثلا اگر بتن در محل پروژه قوام زیاد داشته باشد با استفاده از حدود 5 کیلوگرم ابر روان کننده بتن می‌توان یک کامیون حمل بتن با 6 متر مکعب بتن را روان و قابل استفاده کرد.

روش مصرف ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن هم مثل سایر افزودنی‌های بتن به سه روش مختلف مصرف می‌شود. اولین روش افزودن ابر روان کننده بتن به مصالح خشک بتن است. در این روش نیازی به رقیق کردن افزودنی نیست. ابر روان کننده بتن با مصالح خشک بسیار خوب مخلوط شده و استهلاک دستگاه‌های ساخت بتن پایین می‌آید.

در روش دوم ابر روان کننده بتن در محل بتن ریزی به کامیون حمل بتن اضافه می‌شود. این روش برای تعیین دقیق اسلامپ در محل بتن عالی است. برای اطمینان از اختلاط کامل این محصول باید پس از افزودن حدود 5 دقیقه با دور تند کامیون بتن را مخلوط کند. در این روش برخی توصیه بر رقیق کردن افزودنی با مقداری آب دارند.

شکل ظاهری ابر روان کننده بتن روش سوم که اصولی ترین روش موجود است. تقسیم ابر روان کننده بتن به دو قسمت و اضافه کردن یک قسمت آن به مصالح خشک در ابتدای ساخت و افزودن قسمت دیگر به کامیون حمل بتن است. با بهره گیری از این روش مزایای روش اول و دوم همزمان بهره گیری می‌شوند.

انتخاب روش مناسب برای مصرف ابر روان کننده بتن بر عهده مهندس طراح است. عملی بودن روش انتخاب شده را مهندس مجری در نظر گرفته و بهترین حالت ممکن را برای ساخت بتن انجام می‌دهد.

روش مصرف ابر روان کننده بتن

نکات مهم در انتخاب و خرید ابرروان کننده بتن

برای خرید ابر روان کننده بتن حتما به استاندارد بودن آن توجه کنید. در حال حاضر تولید استاندارد یک محصول تضمینی برای رعایت اصول اولیه تولید و ساخت آن است. موضوع دیگر در هنگام انتخاب یک ابر روان کننده بتن شناخت ترکیبات آن است. معمولا مشخصات فنی یک محصول روی بسته بندی آن درج می‌شود. ولی بهتر است در پروژه‌های عظیم و حساس این موضوع در آزمایشگاه معتمد مجدد بررسی شود. بررسی نمونه بتن ساخته شده با این افزودنی یکی از این روش‌ها است.

در نهایت نیز مقایسه قیمت محصولات شرکت‌های مختلف یک پارامتر تعیین کننده در خرید یک افزودنی بتن است. برای مقایسه دقیق‌تر باید میزان ماده خشک دو محصول با هم مقایسه شود. چون ممکن است برای روان کردن یک بتن توسط دو نوع ابر روان کننده مقادیر مختلفی از هر کدام مورد نیاز باشد.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی جهت خرید در تمام طول هفته می توانید با کارشناسان رامکا Ramkaco.com در ارتباط باشید تیم فروش و مشاوره رامکا با شماره 02533557596 در خدمت شماست.