شخصی از بندگان خدا گرفتاری سختی داشت خدمت حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه مشرف می شود ولی آن بزرگوار را نمی شناسد.حضرت به او فرموده بودند :سوره یس را بخوان چون به کلمه مبین که در شش مورد آمده رسیدی حاجت خود را نیت کن و پس از قرائت سوره یس نیز حاجت خود را درخواست کن تا خداوند دعای تو را مستجاب نماید. او گفت : چون در سوره یس نگاه کردم دیدم کلمه مبین در هفت مورد ذکر شده تعجب کردم. اما با تامل دقت کردم فهمیدم در شش مورد بدون الف و لام است ( مبین ) و در یک مورد همراه با آن می باشد ( المبین ) سپس گفت سوره را همان طوری که حضرت فرموده بود خواندم و خداوند نیز دعایم را مستجاب کرد.

سوره یاسین

«قصه های یاسین» روی آنتن نسیم

فضیلت خواندن سوره یس برای اهل قبور

زمانی که وارد قبرستان می‌شویم نگران افراد دفن شده در آن می‌شویم و دوست داریم تا برای آن‌ها کاری انجام داده و هدیه‌ای برای آسایش آن‌ها بدهیم. واضح است که خواندن قرآن یکی از کار‌های پسندیده و نیکو است. بنابر این اهداء ثواب و طلب مغفرت برای اهل قبور نافع است و از طریق اهل بیت علیهم السّلام توصیه شده است. روایات بسیاری در مورد این کار وجود دارد:

امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند:مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می‌شود شادمان می‌گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه‌ای که به او می‌دهند، خوشحال می‌گردد.

امام رضا (علیه السلام) فرمودند: هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می‌آمرزد.

به طور کلی می‌توان گفت: سوره های؛ فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه اناانزلناه ... را می‌توان خواند و ثوابش را به اهل قبور اهداء کرد.

اهل قبور به استغفار و طلب رحمت و اهداء ثواب نیاز دارند، امام جعفر صادق (ع) در این زمینه می‌فرماید: «ثوابی که پس از مرگ به انسان می‌رسد سه چیز است؛

۱. صدقه جاریه...

۲. راه و رسم صحیحی که شخص در حال حیات بدان عمل می‌کرد و به گونه‌ای بوده که الگو برای دیگران می‌شد
۳. فرزندی شایسته که برای او طلب مغفرت کند، و موجبات آمرزش پدر را فرهم سازد.»

در جای دیگر می‌فرماید: «همان گونه که زندگان با هدایا، شاد می‌شوند اهل قبور و برزخ یان نیز با ترحم و استغفار که نسبت به آنان می‌شود؛ شاد می‌گردند.»

نام‌های دیگر سوره یس

هر کس در قبرستان، سوره "یس" را تلاوت کند، عذاب «اهل قبر» آن قبرستان کم می‌شود، و به تعداد مردگان، ثواب، برای قاری آن نوشته شود و بلا‌های دنیا و عذاب‌های آخرت از او دفع گردد، به همین جهت این سوره را «دافعه» می‌نامند.

همچنین روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) توسط سیوطی نقل شده است که می‌فرمایند:کسی که در شبی، برای طلب خشنودی خدا، سوره‌ی یس را بخواند، آمرزیده خواهد شد.

سوره یس به جز نام دافعه، نام‌های دیگری مانند عزیزه؛ معمّه و قاضیه دارد. این سوره مکی، سی و ششمین سوره قرآن است که دارای ۸۳ آیه می‌باشد.

در روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: سوره «یس» در تورات «معمّه:شامل شونده» نام دارد، چون خیر دنیا و آخرت را شامل حال قرائت کننده خود می‌کند و بلا‌های دنیا و سختی‌های آخرت را از او دور می‌کند؛ و نیز «قاضیه:دفع کننده برآورنده» نامیده می‌شود، چون از قاری خود، هر بدی را دفع کرده و همه حاجت‌های او را روا می‌کند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد؛ و گوش سپردن به صدای قرائت آن، معادل با ثواب هزار دینار انفاق در راه خداست.

خواص، ثواب و فضایل خواندن سوره یس

از حضرت محمد (ص) روایت شده است:هر کس سوره «یس» را قرائت نماید مانند آن است که ده بار قرآن را ختم نماید. همچنین می‌فرمایند:هر کس سوره «یس» را برای رضای خدا بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند ۱۲ ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در شرف مرگی خوانده شود، به تعداد حروف این سوره ۱۰ فرشته نزد او به صف شده و برای او استغفار کرده و شاهد قبض روحش بوده و جنازه اش را تشییع می‌کنند و بر او نماز گزارده و شاهد دفنش هستند.

جابر جعفی از امام باقر (ع) روایت می‌کند:هر کس سوره یاسین را در عمر خود یک بار بخواند خداوند به شماره تمام آفریده هایش در این جهان و آن جهان و آنچه در آسمان است به عدد هر یک ۲۰۰۰ حسنه در نامه عملش ثبت فرماید و به همین مقدار از گناهان او محو سازد و دچار تنگدستی و زیان و بدهکاری و خانه خرابی نشود و بدبختی و دیوانگی نبیند و مبتلا به جذام و وسواس و دودلی و بیماری‌های مضر نگردد و خداوند سختی و دشواری مرگ را بر او آسان کند و خود متصدی و مباشر قبض روح او باشد و از جمله کسانی خواهد بود که خداوند فراخی زندگی او را به عهده گرفته و ضامن خوشحالی او هنگام مرگ گردیده و خشنودیش را آخرت تضمین کرده و همه فرشتگان آسمان و زمین را خطاب فرموده که من از بنده راضی هستم پس برای او آمرزش بطلبید.

رهبر انقلاب درگذشت پدر شهیدان یاسینی را تسلیت گفتند

سوره یاسین