حسابداران نقش مهمی در دنیای کسب و کار ایفا می‌کنند. شغل اصلی یک حسابدار تهیه و بررسی سوابق مالی است. او علاوه بر اطمینان از دقیق بودن حساب‌های مشتریان، باید به آن‌ها کمک کند تا مالیات خود را به موقع پرداخت کنند.

سه نوع اصلی حسابدار وجود دارد: حسابدار عمومی، حسابدار مدیریت و حسابدار دولتی که همگی بر جنبه‌های مختلف این حرفه تمرکز دارند. علاوه بر این، حسابداران می‌توانند در زمینه حسابداری مالی، حسابداری حقوقی، حسابداری مالیاتی و حسابرسی به کاریابی بپردازند.

معرفی شغل حسابدار و بازار کار آن در کشور

چگونه حسابدار شویم؟ (مسیرهای شغلی)

اولین گام برای استخدام در شغل حسابداری، دریافت مدرک کاردانی یا ترجیحاً کارشناسی است. اکثر شرکت‌ها هنگام درج آگهی استخدام، نیاز به مدرک کارشناسی رشته‌های مرتبط را ذکر می‌کنند زیرا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی، از تجارت و اصول حسابداری دانش بیشتری دارند.

ذکر این نکته مهم است که دانشگاه اخذ مدرک نیز برای برخی شرکت‌های دولتی اهمیت دارد و آن‌ها افرادی که از دانشگاه‌های دولتی فارغ‌التحصیل شده‌اند را در اولویت قرار می‌دهند.

در گام دوم،‌ می‌توانید با گذراندن یک دوره کارآموزی حسابداری، مهارت و تجربه خود را افزایش دهید. با این کار نه تنها تجربه بیشتری در زمینه حسابداری به دست می‌آورید و به صورت عملی با کار بیشتر آشنا می‌شوید، بلکه می‌توانید شبکه‌سازی کنید (با کارفرمایان ارتباط بگیرید) و خود را به آن‌ها ثابت نمایید.

به این شکل حتی بعد از گذراندن دوره کارآموزی،‌ امکان استخدام شما در همان شرکت وجود خواهد داشت. بهترین زمان برای گذراندن دوره کارآموزی، تابستان است زیرا اگر درستان هم تمام شده باشد می‌توانید هر روز در شرکت مورد نظر حضور یابید.

در نهایت دو گام اختیاری وجود دارد که شما می‌توانید طی کنید. اگر می‌خواهید هنگام کاریابی نسبت به سایر کارجویان برگ برنده‌ای داشته باشید، می‌توانید اخذ گواهینامه‌های معتبر را در نظر بگیرید.

همچنین از آنجا که برخی از شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی هنگام استخدام حسابدار بر داشتن مدرک کارشناسی ارشد تأکید دارند، می‌توانید نسبت به اخذ مدارک بالاتر نیز اقدام نمایید.

معرفی رشته حسابداری (بررسی بازار کار رشته حسابداری)

رشته حسابداری یک رشته شناور محسوب می‌شوند و کسانی که در سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی تحصیل کرده باشند می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. دانشجوی حسابداری باید در زمینه ادبیات فارسی از مهارت کافی برخوردار باشد تا بتواند گزارش کارهای مناسبی ارائه دهد و همچنین توانایی نشستن پشت کامپیوتر و سر و کله زدن با ارقام و اعداد را داشته باشد.

فرصت‌های کار و استخدام حسابدار در ایران بسیار زیاد است و افرادی که به تحصیل در این رشته می‌پردازند، می‌توانند امیدوار باشند که در شرکت‌های کوچک یا بزرگ خصوصی، دولتی یا سازمان‌های مختلف کار پیدا کنند. فارغ‌التحصیلان حسابداری می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند حسابداری مالی (Financial Accounting)، مدیریت قسمت مالیات، بیمه و سایر زمینه‌های مرتبط مشغول به کار شوند.

مهارت‌ها و توانایی‌های حسابدار

  • مهارت‌های کار با اعداد: مهارت‌های کار با اعداد حول محور دانش ریاضی پایه ساخته شده‌اند که در آن شما می‌توانید توانایی خود را در درک و تجزیه و تحلیل اطلاعات عددی و نتیجه‌گیری معنادار برای رسیدن به تصمیم درست نشان دهید.
  • توجه به جزئیات: برای اینکه یک حسابدار حرفه‌ای موفق باشید باید به جزئیات توجه کنید تا حتی کوچک‌ترین خطاها نتوانند از زیر دستتان در بروند. شما به عنوان حسابدار مسئول پیگیری وظایف و اطمینان از انجام آن‌ها خواهید بود.
  • مدیریت زمان و مهارت سازمانی: حسابداران ملزم به مدیریت مسئولیت‌های مختلف هستند که منجر به انجام بسیاری از فعالیت‌ها طی یک دوره زمانی فشرده می‌شود. به این ترتیب، برای تبدیل شدن به یک حسابدار خوب، باید بتوانید تمام این مسئولیت‌ها (شامل مدیریت پورتفولیو، رسیدگی به تراکنش‌ها و ...) را به طور اثربخش انجام دهید.
  • مهارت کار با کامپیوتر: در زمینه حسابداری، مهارت های کامپیوتری علاوه بر توانایی‌های محاسباتی اولیه برای ورد و اکسل، شامل دانش کار با انواع نرم‌افزارهای حسابداری می‌باشد.
  • مهارت‌های ارتباطی: بخش بزرگی از مسئولیت‌های حسابداری شامل نوشتن گزارش و ارائه آن‌ها به مدیر ارشد است. حسابدار همچنین باید بتواند با سایر حسابداران، مدیران مالی و سایر ذینفعان شرکت به شکلی اثربخش تعامل داشته باشد.

وظایف حسابدار

وظایف روزانه شما به شرکت و بخشی که در آن کار می‌کنید بستگی دارد. معمولاً شرکت‌ها هنگام درج آگهی استخدام وظایف گسترده‌ای در زمینه‌های مالیات، حسابرسی، مشاوره مدیریت و امور مالی را ذکر می‌کنند. با این حال، می‌توان گفت که فعالیت‌های روزانه در بیشتر نقش‌های حسابداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تهیه حساب و اظهارنامه مالیاتی
  • پیش‌بینی مالی و تجزیه و تحلیل ریسک
  • حسابرسی اطلاعات مالی
  • کنترل درآمد و هزینه مشتریان و یا شرکت
  • مدیریت حقوق و دستمزد شرکت‌ها
  • رسیدگی به پرونده‌های ورشکستگی
  • مصاحبه با مشتریان
  • ایجاد و ارائه گزارش‌ها، بیزینس پلن (طرح تجاری)، بودجه و صورت‌های مالی

بررسی بازار کار و آینده شغلی حسابدار

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری می‌توانند به کار در زمینه‌های مختلف مرتبط با رشته خود در شرکت‌های مختلف (دولتی یا خصوصی) بپردازند. فرصت‌های کاری برای این افراد عبارتند از حسابداری مالی در تمامی شرکت‌های تجاری و غیرانتفاعی، حسابداری صنعتی در واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی، حسابداری مالیاتی در ادارات دارایی و بسیاری از عناوین شغلی دیگر.

حقوق و درآمد حسابدار

همانطور که گفته شد، بازار کار رشته حسابداری بسیار گسترده است و نمی‌توان برای فارغ‌التحصیلان جویای کار در این رشته، حقوق و دستمزد خاصی را متصور شد. اما به طور کلی عواملی که بر میزان حقوق حسابداران تأثیر می‌گذارند عبارتند از مدرک تحصیلی (هرچه مدرک بالاتر باشد، حقوق بیشتر خواهد بود) و برخورداری از سابقه کار در این زمینه.

بررسی وضعیت استخدام حسابدار در کشور

فرصت‌های شغلی برای استخدام حسابدار بسیار گسترده است و شامل پایین‌ترین تا بالاترین سطح می‌شود. با وجود تعداد زیاد دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته، تعداد افراد بیکار در آن‌ها کمتر است زیرا تمامی شرکت‌ها (از مؤسسات کوچک گرفته تا سازمان‌های بزرگ) نیازمند حسابدار هستند.

سخن پایانی

حسابداری یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در ایران است، زیرا بازار کار آن بسیار گسترده و پررونق بوده و اگر فرد بتواند علاوه بر تحصیل، مهارت و تجربه خود را در این زمینه افزایش دهد حتماً قادر به پیدا کردن یک موقعیت شغلی مناسب و درخور خواهد بود. با توجه به پیشرفت فناوری چه جویای کار در این رشته باشید و چه بخواهید به درج آگهی استخدام در این زمینه بپردازید، می‌توانید برای این منظور به کاریابی های مجازی سر بزنید.